fjorden discriminatie

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dinniee
Berichten: 724
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: in het helal

Re: fjorden discriminatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 19:38

laat een keer super guus zien en ze zijn stil wat ze kunnen

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: fjorden discriminatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 19:41

Als ze super Guus zien, zien ze dat ze gelijk hebben.

Sjolvir

Berichten: 25295
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 19:46

Nies_ schreef:
Als ze super Guus zien, zien ze dat ze gelijk hebben.

_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- Nies, da's nie lief!!!

Laat ze maar Pjotr kijken, ZZl met winst.

Madje1992

Berichten: 2002
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 19:50

Ik ben blij met mijn Fjord. Tuurlijk zijn er mensen die een Fjord niks vinden.
Mijn zusje vind Fjorden niks en ik zou niets lievers willen.
Ik moet wel zeggen, die van mij kan nog zo gek en eigenwijs doen tijdens het rijden, maar de intentie om mij eraf te bokken heeft ze niet. Alleen even duidelijk maken dat het zo niet moet. Mensen op hun plek zetten doet ze graag :+
Maar ik heb er de grootste lol mee en dat telt voor mij dan ook weer meer dan wat een ander denkt.

doemaar

Berichten: 1327
Geregistreerd: 08-05-10

Re: fjorden discriminatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 20:02

Haha ik ben verliefd op super guus. Maar ik hou gewoon van stevige (niet vette) stoere knollen!

alcootje
Berichten: 812
Geregistreerd: 06-01-07

Re: fjorden discriminatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 20:14

Ik rij zelf fjord omdat ik door mijn rug geen groot paard meer kan uitzitten.
Zortin is geen dikke blubber vette fjord maar loopt gewoon Z1 tussen de paarden.
Met hem krijg ik nooit commentaar.

Zijn vader reed ik in het M2 en heeft zelfs een jury eens gezegd dat ik hem moest inspannen. ( ben toen wel even boos op die man geworden)

Over het vooroordeel dat ze eigenwijs en stug zijn kan ik heel kort zijn, ligt heel veel aan jezelf.
Zortin is erg meedenkend en is zeer soepel.

Ik hoop ooit het Z2 te halen met hem( maar dat zal voornamelijk aan mijn rug liggen of dat gaat lukken. Zortin gaat dat makkelijk kunnen)

Lekker je ding blijven doen.
Negatieve mensen blijf je toch houden.

doemaar

Berichten: 1327
Geregistreerd: 08-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 20:20

Ik denk niet dat je elke fjord zo maar ff in het Z rijd. Vaak hebben ze de bouw niet mee. Kan er ook naast zitten hoor

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Re: fjorden discriminatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 21:07

Ik denk dat het paard gebonden is, een stal genootje krijgt haar 7 jarige kwpn'er maar niet fatsoenlijk aan het lopen terwijl andere hun kwpn'er wel aan het lopen krijgt.

Morganlefay

Berichten: 8711
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: fjorden discriminatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 21:18

Hahha, Rij een KWPN' er en vertroetel een halve Tinker (geen behang maar wel een staart van 40 breed)
Maar stap ook wel eens onze manegefjord uit. Oeps, die kan buigen, twee pinken.
Alleen ze gaat wel eens uit wandelen met de clienten }>

Sanguine

Berichten: 279
Geregistreerd: 30-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:39

Ik heb daar zelf geen last van gehad (afkloppen :')). Maar ik denk dat je je daar niets van aan moet trekken. Laat ze maar wat zien, wat jij met je fjord kunt. Het zijn echt geen doelloze paarden, ze kunnen presteren als ieder ander paard. Alle cliché's over fjorden zullen er waarschijnlijk blijven, maar daar moet je als fjorden-eigenaar gewoon heel hoog boven staan.

Shariell

Berichten: 347
Geregistreerd: 01-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:42

Ik heb een fjord gehad, verkocht wegens een ongeluk met hem mn moeder durfde het niet meer aan, misschien is het een beetje bijgeloof maar ik heb nooit meer echt op een fjord gezeten... of ik het niet durf ofzo maar bij mijn vakantiebaantje vraag ik ook altijd liever of ik op een ander mag...

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Re: fjorden discriminatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:51

Ach de eeuwige discussie, de ene is er gek mee en de ander heeft niks met die gelige dingen. Doe gewoon je eigen ding en wat boeit je die mening van een ander.

Orsje

Berichten: 876
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:27

Zo werd op stal naar mijn vorige verzorgfjordje ook gekeken. "Paard kan niets".. enz.
Maar ik lapte dat aan mijn laars en deed aan alle dingen van de stal mee.
Zo werden we in een groep van 15 echte dressuurpaarden en ik met Orsje als enige Fjord, 2e!
Ik had 3 punten te weinig voor de 1e plek. Het was maar een onderlinge wedstrijd, maar wel met buitenstaande jury. Vanaf dat moment vond iedereen haar geweldig!

En ik was een van de weinig die met mijn stoere paard aan Horseball mee kon doen,zonder een nerveus dribbelig paard onder me kont te hebben. En met Caroussel deden we standaard altijd mee.
Zonder zadel heerlijk naar buiten kunnen met een los teugeltje..Later snapten de mensen pas hoe geweldig een Fjord kon zijn. Toen ze verkocht werd en ik haar helaas niet kon overkopen, hebben veel mensen met me mee gehuild dat deze topper weg ging..

Mis mijn bijzondere meisje nog elke dag, terwijl het alweer 7 jaar geleden is dat ze verkocht werd.
Ik hoop met mijn eigen Fjord X Pinto kruising mannetje, net zoveel plezier te kunnen beleven.

Liefssjulia1
Berichten: 46
Geregistreerd: 07-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:24

fjorden zijn fantastische paardjes, heb heel lang op een manege gereden met een overvloed aan fjorden, heb zelf leren rijden op een fjord. sommige fjorden zijn erg lief en betrouwbaar en doen alles wat je zegt, dan heb je een tikje eigenwijzere fjorden en ook fjorden waar weinig mensen op kunnen rijden. ik snap waar de discriminatie vandaan komt een fjord vinden de meeste mensen minder mooi dan een prachtig welshje. ik zelf hou ook meer van een dunner soort paard maar dat heeft te maken met dat ik hou van vurige snelle drukke dunne dieren die zo onder je uit kunnen vliegen. ookal zijn fjorden echt geweldige dieren !!!! ik vind ze persoonlijk vaak te sterk maar ben je stoer met veel of weinig rijervaring is een fjord zeker aan te raden ! en onzin dat fjorden niks kunnen mijn vriendin rijdt m1 dressuur met haar fjord . en ze zijn fantastisch voor de huifkar en buiten ook echt toppers.

Morganlefay

Berichten: 8711
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: fjorden discriminatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:56

Fjordjes hebben ook een heerlijk karakter
Ons Ullie moest nog wel eens van stal verkassen.(pensionklanten kunnen goed zeuren).
Dus mevrouw moest naar een andere stal. Nou niet dus, ze klom gewoon over de kruiwagen dr nieuwe stal uit en vloog richting oude. :j

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Re: fjorden discriminatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:58

Hoezo moest je dan weg?

Morganlefay

Berichten: 8711
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: fjorden discriminatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:01

Pensionklant vond dat de stal minder tochtte waar ze stond. En pensionklanten brengen geld in het laatje.
Manegeponies kosten geld. Niet mijn uitspraak maar die van de stalhouder.

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:02

lissie_zigor schreef:
_San87_ schreef:
Dat ligt niet aan jou of je fjord. Het is nu eenmaal zo dat fjorden minder makkelijk de hoge dressuur, laat staan springsport of eventing, in komen. En mensen met ambitie kopen daarom sneller een warmbloed en zijn wat meer laatdunkend over fjorden, want die kunnen dat nu eenmaal niet. En over het algemeen klopt dat ook wel. Niks ten nadele van het ras, overigens.



inderdaad het je ergens wel gelijk.. Bij fjorden kost het vooral veel meer training en moeite om datgene te bereiken, wat je met bv een KWPN sneller bereikt.. uiteindelijk is tijd geld natuurlijk.. ik vind dat er wel snel een stempel word geplakt op rassen...

fjord= recreatie (wil niet zeggen dat ie geen hoog niveau kan rijden)
KWPN= wedstrijd (wil niet zeggen dat die niet recreatief te rijden zijn)
Arabier= heet (wil niet zeggen dat die nooit cool kunnen zijn)
en ga zo maar door... ik snap het punt, maar vind die hokjes en stempels zo jammer...

Een Arabier heet.. :+ Juist de meeste volbloeden zijn super cool! :D

Ik als verstokte 'luxe-paardjes-ruiter' en liefhebber van Arabieren les momenteel bij een manege waar ze alleen maar Fjorden hebben. Ja, ze zijn logger, maar als je ze goed inrijdt en opvoedt is er niks aan de hand en heb je er een heerlijk paard aan! :) Qua looks en lichaamsbouw (met klasse 4 endurance als einddoel) zijn ze voor mij niet aantrekkelijk, maar leuke paarden zijn het wel. Mits natuurlijk opgevoed!

KingYasFennJarig
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Re: fjorden discriminatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:06

niet zeuren, gewoon het tegendeel bewijzen als jij gelooft dat je diertje zeker de top waardig is ;D

Dorine92 komt ook daar, dus waarom een andere fjord niet?
en mensen praten nou eenmaal graag.
9/10 mensen die 'het echte toppertje' onder hun reed hebben kunnen er ook niet alle potentie uithalen ;)

haal jij lekker alle potentie uit je fjord en verspil je energie niet aan hier over nadenken :)

Sjolvir

Berichten: 25295
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:19

Sok schreef:
lissie_zigor schreef:



inderdaad het je ergens wel gelijk.. Bij fjorden kost het vooral veel meer training en moeite om datgene te bereiken, wat je met bv een KWPN sneller bereikt.. uiteindelijk is tijd geld natuurlijk.. ik vind dat er wel snel een stempel word geplakt op rassen...

fjord= recreatie (wil niet zeggen dat ie geen hoog niveau kan rijden)
KWPN= wedstrijd (wil niet zeggen dat die niet recreatief te rijden zijn)
Arabier= heet (wil niet zeggen dat die nooit cool kunnen zijn)
en ga zo maar door... ik snap het punt, maar vind die hokjes en stempels zo jammer...

Een Arabier heet.. :+ Juist de meeste volbloeden zijn super cool! :D

Ik als verstokte 'luxe-paardjes-ruiter' en liefhebber van Arabieren les momenteel bij een manege waar ze alleen maar Fjorden hebben. Ja, ze zijn logger, maar als je ze goed inrijdt en opvoedt is er niks aan de hand en heb je er een heerlijk paard aan! :) Qua looks en lichaamsbouw (met klasse 4 endurance als einddoel) zijn ze voor mij niet aantrekkelijk, maar leuke paarden zijn het wel. Mits natuurlijk opgevoed!


Ach Sok, voor ik mijn Sjolfje had reed ik ook rond op een AV verzorgpaard(een hengstje v. Baccarat) heerlijk dier!
Wat fjorden en AV's gemeen hebben, hun geringe hoogte :D en volgens mij zijn ze beiden uitgekookt.

Anna_Dani

Berichten: 774
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 15:46

Ik heb nog nooit een nare reactie gehad op wedstrijd en ook daarbuiten eigenlijk nooit. Op 2 of 3 mensen na dan, die probeerden lollig te zijn met "Op een Fjord leer je paardrijden, daarna koop je een echt paard". Vaak krijg ik complimenten over de bouw van Dani, hoe sportief ze eruit ziet en hoe gespierd ze is. Als ik dan aan het losrijden ben, krijg ik ook vaak complimenten.

De paardenwereld is nou eenmaal niet 1 van de sociaalsten. Ik denk dat men mij minder als concurrent ziet en daardoor sneller contact durft te leggen ofzo. En ik heb écht heel veel plezier in het rijden en straal dat ook uit. Iemand die met losrijden z'n paard oneerlijk behandeld, daar heb ik wel een mening over. Voor de rest: we delen dezelfde hobby, de 1 met meer succes dan de ander. So what?

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 22:53

Anna_Dani schreef:
Ik heb nog nooit een nare reactie gehad op wedstrijd en ook daarbuiten eigenlijk nooit. Op 2 of 3 mensen na dan, die probeerden lollig te zijn met "Op een Fjord leer je paardrijden, daarna koop je een echt paard". Vaak krijg ik complimenten over de bouw van Dani, hoe sportief ze eruit ziet en hoe gespierd ze is. Als ik dan aan het losrijden ben, krijg ik ook vaak complimenten.

De paardenwereld is nou eenmaal niet 1 van de sociaalsten. Ik denk dat men mij minder als concurrent ziet en daardoor sneller contact durft te leggen ofzo. En ik heb écht heel veel plezier in het rijden en straal dat ook uit. Iemand die met losrijden z'n paard oneerlijk behandeld, daar heb ik wel een mening over. Voor de rest: we delen dezelfde hobby, de 1 met meer succes dan de ander. So what?

_/-\o_

doemaar

Berichten: 1327
Geregistreerd: 08-05-10

Re: fjorden discriminatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 11:32

Hahaha op een fjord leer je paardrijden.. Nou ik denk daar juist anders over :P ... Soms denk ik had ik maar een kwpner gekocht die lopen wat makkelijker. Mijn ervaring met de koudbloeden is dat het hard werken is voor je er wat uit krijg :P ...

wes2009
Berichten: 95
Geregistreerd: 04-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 11:50

Nies_ schreef:
Ik zeg nooit dat het om een fjord gaat. Heb dat vooroordeel zelf ook, het blijkt toch vaker waar te zien dan niet. De meeste zijn toch gewoon moddervette onopgevoede dikke vieze vacht hebbende knollen (met alle respect). Als ze mijn fjord zien vinden ze dr wel helemaal fantasitsch meestal en anders maar niet. Vind het zelf gewoon maar een fjord, maargoed :')

Als we met een groep naar buiten gaan is mijn fjord ook met stip de vervelendste. Het is maar wat je er mee doet, als ik elke dag naar het bos ga zal ze ook wel een keer braaf worden en dat geldt ook voor een KWPN'er.

Als ik in je profiel kijk kan ik je omschrijving van de gemiddelde fjord ook wel op die van jou loslaten hoor. Zie er niets bijzonders aan. Ja, leuke foto's, maaar een goede fotograaf weet van alles wat moois te maken. :)

Je opmerking is desondanks de beste aanvulling in het topic wat mij betreft. Van al die fjorden is die van jou uiteraard de beste, van al die haflingers is die van mij uiteraard de beste. Van al die kwpn'ers is die van pietje de beste. Mindf*ck..het zijn allemaal maar paarden, maar omdat ie van jezelf is, is het opeens een paard met bijzonderr kwaliteiten.

Geniet van je paard en koop er vooral een die bjj je past. En anderen? die zijn net zo min objectief als jij dat bent. Je eigen dingen zijn toch altijd mooier en beter. :D

AmyM

Berichten: 35
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 11:56

Vooral je niets van aantrekken, dat is het enige dat ik er kan van zeggen.
Het is jou paard en jij moet er mee doen wat je denkt er mee te moeten doen.
Heb jij er plezier aan en is je Fjord voor jou de beste dan maakt het toch geen fluit uit wat een ander denkt? Ik rij met een Fries en krijg vaak naar mijn hoofd dat dit geen paarden zijn om op te rijden en dat het geen zicht is als ze niet in de koets lopen. Kan mij weinig schelen, heb nog nooit zo een trouw en braaf paard gehad en zou hem voor geen enkel ander paard(enras) willen ruilen.