verkopen of toch maar niet

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sussanne
Berichten: 248
Geregistreerd: 19-08-13
Woonplaats: Midden Drenthe

verkopen of toch maar niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 20:21

Hallo,
Ik zit met een dilemma. Ik heb een lieve fjord, maar onder het zadel is ze vrij dominant. En eerder vond ik dat niet zo erg, maar nu ik twee jonge kinderen heb en dus ook drie jaar niet gereden heb, durf ik er niet meer op. Ik hebveel strijd met haar gehad in het verleden. Ik wil links en zij gaat rechts, nu ben ik bang om eraf te vallen en dat maakt het niet beter. Nu wil ik graag weer paardrijden, en ben vorige week van ellende maar naar de manege gaan voor mijn eigen vertrouwen. Ik wil graag een paardje die ik zadelen en mee naar buiten kan gaan en mijn vertrouwen in mijn fjord gaat dus niet zo ver. Maar ik wil haar eigelijk ook niet missen. Mar aan de andere kant denk ik, de klik zit er niet goed genoeg. Nu weet ik niet meer wat ik moet doen, verkopen of houden.
Misschien kan iemand mij er een ander licht op geven?

Bhodi
Berichten: 5316
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Groningen

Re: verkopen of toch maar niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 20:23

Ik heb hetzelfde gehad met mijn paard.
Rijd niet meer met plezier en er is geen klik.
Ik ben eerlijk geweest voor mezelf en voor haar, heb haar te koop gezet.
Ik zoek ook een wat braver paard en ik denk dat het helemaal niet raar is om een nieuw plekje te zoeken.
Ik denk dat je er beide een plezier mee doet!

Succes met je keuze!;)

Marleen_

Berichten: 3576
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 08:35

Ik heb in dezelfde situatie gezet, ik had het met mijn haflinger, vertrouwen was bij echt helemaal weg en heb uiteindelijk de knoop doorgehakt, hoeveel pijn het ook heeft gedaan achteraf absoluut de beste keuze. Maar dit is de keuze die jij moet maken, probeer je gevoel en hart te volgen, sterkte.

Anoniem

Re: verkopen of toch maar niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 08:45

Ik heb het ook gehad. Mijn paard heeft me eraf gegooid, met een gebroken sleutelbeen en operaties tot gevolg. Ik durfde er niet meer op. Maar goed, ik had hem al sinds hij 5 maanden oud was en weg doen wilde ik hem dus ook niet.
Ik heb hem 2 maanden weg gebracht naar een bokker, zij heeft hem die 2 maanden in training gehad. Ondertussen heb ik de hele winter paardrijles gevolgd bij een priveinstructeur op 1 van haar paarden, om weer wat zitvlees te kweken en vertrouwen. Zij wist ook van mijn angst en samen zijn we daarmee aan de slag gegaan.
Nu is mijn paard in mei terug gekomen en nu les ik samen met mijn paard, mijn instructrice komt nu bij mij. En het gaat steeds beter.

Zo te horen, heb jij weinig vertrouwen omdat je er al 3 jaar niet op hebt gezeten. En verder kan je fjord onder het zadel wel wat opvoeding gebruiken, want hij luistert schijnbaar niet naar je. Waarschijnlijk omdat je het paard niet aan durft te pakken? Jij bent niet de baas.
Als je je eigen probleem niet aanpakt (angst om te vallen) zul je hier ook bij een ander paard doorheen moeten, zekers als deze een keer schrikt of niet luistert. Dus pak je probleem eerst aan.
Geef het tijd, probeer lessen te nemen, laat iemand anders de knoppen op je fjord opnieuw installeren en dat stukje met hem door wat jij niet durft en probeer het dan samen.
Angst lost zich niet op met een ander paard, zeker niet als je er al 3 jaar niet op hebt gezeten.

Anoniem

Re: verkopen of toch maar niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 08:53

Juist omdat je er al drie jaar niet op gezeten hebt zou ik een poging wagen om een nieuwe start te maken.
Ga op zoek naar een ervaren bijrijder die je fjord kan oppakken, terwijl je zelf op de manege vertrouwen opdoet en je rijkunsten opfrist. Als zowel jij als je fjord weer even bezig zijn, vraag je instructie van de manege dan om je een aantal te komen helpen met je fjord. Dan heb je alle tijd, ruimte en aandacht, en als het nog spannend is rijd je een aantal keer aan de longeerlijn.
Als je op die manier rustig opbouwt kan het goed zijn dat jullie er nog samen uit kunnen komen, en dat zou toch wel het leukst zijn.

Als je nu op zoek gaat naar een ander paard, denk ik dat je hetzelfde houd als wat je nu hebt. Ook een nieuw paard zal voor jou spannend zijn, en een paard wat net verhuisd is en bij een nieuwe eigenaar staat heeft zelf ook de nodige spanning. Als je nog onzeker bent als je daar aan begin hebt je dikke kans dat het (door je eigen onzekerheid) weer misloopt, en dat zou echt zonde zijn.

Marleen_

Berichten: 3576
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Re: verkopen of toch maar niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 09:08

Angst lost zeker wel op met een ander paard, ik ben het levende bewijs. Ik had mijn haflinger ook van kleins af aan, diverse keren zandgehapt met flinke blessures en zodra ik op een andere paard stapte was er niks aan de hand. Ik weet niet hoe dit bij TS is mij de stelling angst lost zich niet op met een ander paard is niet altijd waar, als het vertrouwen er echt niet is en je het jaren heb geprobeerd dan snap ik dat verkopen een grote optie is waar je in mijn ogen ook echt niet voor hoeft te schamen.

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 09:17

Ik herken het hele dominante wel, ik rij er ook zo een :j Met de jaren gaat het beter en makkelijker, maar vroeger was het ronduit een kreng die heel wat ruiters eraf heeft gegooit. Zolang er iemand opzit die niks kan is het de braafste ter wereld. Maar als je wat van hem wou dan kon die zeer venijnig uit de hoek komen. En meneer kan (nog steeds) bokken als een rodeo paard! En kon zich enorm sterk maken.

Het is een kwestie van geduld vooral. Hoe oud is je fjordenmonster nu? En hoe/waar staat ze gestald? Ik zou zelf haar niet zomaar weg doen na zo'n lange tijd. Is er niemand in de buurt die je kan helpen met het vertrouwen terug te winnen? Ga op les met je pony en als je bang bent om te vallen kun je een bodyprotector kopen. Wellicht krijg je daarvan het laatste beetje moed wat je weer nodig hebt :j

Verkopen kan altijd nog ;) Maar zou het eerst proberen met hulp.

Sussanne
Berichten: 248
Geregistreerd: 19-08-13
Woonplaats: Midden Drenthe

Re: verkopen of toch maar niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 11:28

Mijn merrie is nu 10 jaar jong. Ik wil haar ook niet kwijt. Maar ik moet er ook niet aan denken om er af tevallen met alle gevolgen van dien. Hier in de buurt ken ik niemand die me erbij kan helpen. Op de manege hebben ze aangeboden om te helpen, maar ik wil eigenlijk niet honderden euro's uitgeven en dan denken het wil nog niet. Ze staat hier gewoon bij huis met twee shetties en ze staat me niet in de weg, maar ik wil gewoon weer ontspannen kunnen rijden en niet zoals voor de zwangerschappen met stress en constant het gevecht an te moeten gaan. Op de manege had ik geen last van angst en stress.
Een bijrijder heb ik ook al overwogen maar dan krijg je reacties van hele jonge meisjes waar ik de verantwoordelijkheid nniet mee aan durf en de volwassenen zoeken liever een sportpaardje. Tja het is een dilemma...

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: verkopen of toch maar niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:57

Tja je zult er wel voor moeten doen, er zijn ook instructeurs die aan huis komen bv. En weet je ik heb 4 jaar geleden een ongelukje gehad waarbij mijn polsgewricht in 5 stukken is gegaan. Sindsdien zit er postraumatische dystrofie in en het gekke is, ik durf bijna alleen maar op mijn rodeofjord te rijden <3 Ik ken hem inmiddels 17 jaar en weet precies wat ie gaat doen ;)

Hij heeft mij na het ongeluk weer zelfvertrouwen gegeven en langzaam durfde ik steeds meer. Ik ben begonnen met buiten stappen zittend op een barbackpad. Niet dat je daar nou zo stevig opzit maar ik weet dat mijn fjordel dan niet meer uitspookt dan stoppen en gras eten :Y) En het idee dat ik me er heel makkelijk af kon laten glijden vond ik heel rustgevend.
Uiteindelijk weer met zadel gaan rijden steeds langer en steeds meer uitdaging. Inmiddels ben ik alweer 2x van hem afgestuiterd maar ook dat heeft me juist zelfvertrouwen gegeven, door het geen waar ik zo bang voor was (eraf vallen dus) te ondergaan viel het juist alleen maar mee :) Nou scheelt het wel dat ik (blijkbaar :') )goed ben in vallen want meer dan een blauwe plek hou ik er niet aan over.

En misschien een idee om iemand mee te nemen met 1 van de shetjes? Dan laat je iemand voorop lopen (of alleen een persoon op de fiets die weet wat ie doet) kan al heel veel steun geven aan een paard. Alleen zullen ze buiten altijd alerter zijn dan in een groepje dat vertouwt is.

Anoniem

Re: verkopen of toch maar niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 12:03

Er zijn ook zat volwassenen die graag een fjordje willen bijrijden hoor, een oproep plaatsen op de boktmarkt kost niks en wie weet zit er wel iemand bij die je kan helpen :)

Er hoeft niks natuurlijk, als je het niet aandurft moet je het ook echt niet doen, maar als je nog wel wat wil proberen zijn er echt wel opties :)

bertine37

Berichten: 2128
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 12:04

Ja, hetgeen jij wilt bereiken heeft een lange weg te gaan. Linksom of rechtsom. Dus welke keuze je ook maakt, geef het tijd. Al herken ik het wel als je iets heel graag wilt, wil je het het liefste nu. Sterkte met je beslissing

LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 12:08

Ik heb het ook gehad met mijn fjord. Die zijn nu eenmaal wat meer testerig als andere paarden en je moet héél consequent zijn, ook in de omgang. Mijne ging ook naar rechts als ik naar links wou, en hoe dan ook ging hij naar rechts gaan. Ook ging hij heel hard en had totaal geen respect voor mijn been- en zithulpen (galophulp geven > hij ging rennen ; naar achter zitten > hij ging drammen ; ... )

Ik heb nu 2 lessen achter de rug en ik kan er alles mee. In de eerste les probeerde hij wel nog naar links te gaan als ik naar rechts wou, toen moest ik met beide handen de rechterteugel vastnemen en hem op een volte trekken zodat hij hoe dan ook naar rechts ging. Sindsdien heeft hij nooit meer iets geprobeerd, ook niet als ik geen les heb.

Ik denk vooral dat je een zeer goede instructrice moet zoeken om je probleem op te lossen. In tussentijd zou ik -als ik jou was- wel naar de manege gaan om weer vertrouwen te krijgen én iemand zoeken voor je fjord te berijden.

Geef vooral niet op :)

Gineke
Berichten: 368
Geregistreerd: 13-12-06
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Re: verkopen of toch maar niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 11:31

Ik denk ook iid dat als je iets wil bereiken, je er wel iets voor moet doen. Vrijwel altijd.

Als je een probleem hebt dat je op zou kunnen lossen, kijk dan naar wat je beter (of juist vervelender) vindt: het werk dat de oplossing kost of het probleem zelf.

En dan een van de twee kiezen en achter je keuze staan. En jij hebt zelfs 3 keuzes: de situatie zo laten, verkopen of aan de slag.


Overigens heb ik bij mijn haf twee jonge meiden als verzorgers/bijrijders, van 12 en 13. Dit vanwege mijn zwangerschap. En met wat begleiding gaat dat echt prima. Ze hebben gewoon hele duidelijke regels van mij meegekregen en ik heb contact met hun ouders zo af en toe. Mijn pony is lastig omdat ze vanalles heeft (slechte bouw, artrose, IR en nog meer) maar met de meiden erbij gaat het super goed. Dus jonge meiden is niet per se slecht ofzo.

Sussanne
Berichten: 248
Geregistreerd: 19-08-13
Woonplaats: Midden Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 15:23

Voor degene die mij advies hebben gegeven... het is al even geleden, maar mijn fjord is met pijn in mijn hart toch verkocht. Heb een super lieve pony weer. Nog bedankt. Als is het wat laat....

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: verkopen of toch maar niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 15:26

Wat fijn dat je de beslissing hebt kunnen nemen!
Jij blij en je fjord ook blij met haar nieuwe baasje! Win win situatie zou ik zeggen

Tinkertje89

Berichten: 984
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Noorden

Re: verkopen of toch maar niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 16:18

Wat fijn dat je er een super lieve pony voor weer hebt!