Fjorden verzorgen

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xNinja

Berichten: 480
Geregistreerd: 25-11-09

Fjorden verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 17:09

Ik heb bijna een eigen fjordje :D maar ik had wat vraagjes:
Hoe vaak moet je fjord worden geknipt?
En hoevaak bekapt en hoevaak wormenkuur.
En worden fjordjes die hele jaar door buitenstaan snel ziek?
Want de fjord is van de baas van mn verzorgpony en hij heeft nog 6 fjordjes en hij gaat er 1 te koop zetten.
Dus ze blijft daar ook staan :D

Jorinda

Berichten: 13467
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Re: Fjorden verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 17:11

Als je geen lange manen wil, moet je knippen voordat het boogje gaat hangen :P Ligt er per Fjord aan hoe vaak dat is, niet bij iedere Fjord groeit het haar even snel. Hetzelfde geldt voor de hoeven, maar mijn Fjord gaat elke 2 maanden (ongeveer 8 weken dus) naar de hoefsmid. Wormenkuur krijgt mijn Fjord begin weideseizoen en einde weideseizoen. Van het hele jaar buitenstaan worden ze niet ziek, tenzij je hem scheert en zonder deken buiten zet in de winter :Y) Maar dat is precies hetzelfde met ieder ander ras... Lijkt me logisch.

Ann_moi

Berichten: 3857
Geregistreerd: 11-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 17:12

Een fjord hoeft niet perse te worden geknipt, maar je kan hem knippen wanneer je de manen te lang vindt worden. Daar staat dus geen vaste tijd voor.
Voor bekappen en de wormenkuur geldt hetzelfde als voor andere paarden, afhankelijk van hoe snel de hoeven groeien. Wormenkuur was altijd om de 8 weken geloof ik, maar hoor nu meestal van mensen dat ze elk seizoen een kuur krijgen. Dit kan je navragen bij de dierenarts.

Wanneer je fjord genoeg wintervacht heeft kan hij het hele jaar door buiten staan.

Jorinda

Berichten: 13467
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Re: Fjorden verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 17:35

En bij te weinig wintervacht, wat me sterk lijkt bij een Fjord trouwens, kan je altijd nog met dekens gaan werken :P

xNinja

Berichten: 480
Geregistreerd: 25-11-09

Re: Fjorden verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 18:48

okee bedankt :D

jannegien

Berichten: 554
Geregistreerd: 02-01-05
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 22:38

Als ze bij Anne blijft staan, kan je beter met hem overleggen wanneer ze ontwormd moet worden. Dan kan je dat gelijk doen met de rest....
Hoefsmid is vaak om de 6-8 weken, maar misschien dat je dat ook samen kan doen met de hoefsmid die nu bij de paarden komt?

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 22:58

freyafreak schreef:
Ik heb bijna een eigen fjordje :D maar ik had wat vraagjes:
Hoe vaak moet je fjord worden geknipt?
En hoevaak bekapt en hoevaak wormenkuur.
En worden fjordjes die hele jaar door buitenstaan snel ziek?
Want de fjord is van de baas van mn verzorgpony en hij heeft nog 6 fjordjes en hij gaat er 1 te koop zetten.
Dus ze blijft daar ook staan :D


Ik knip elke 2 weken anders wordt het te lang.
Bekappen 1x in de 3 maanden ontwormen doe ik niet regelmatig ivm resistentie kweken
Elke fjord is anders, mijne is beetje gevoelig op de buik dus die zet ik liever niet dag en nacht
In de regen bijvoorbeeld.

paardje1111
Berichten: 11
Geregistreerd: 03-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:37

XNinja hoe heb je je ouders overgehaald om een fjord te krijgen/kopen?? :D