Haflingerlijnen met EPSM (PSSM)?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjelle
Berichten: 1378
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 21:34

maessie schreef:
Ja Richelle, Sjelle hierop bokt.


Ik heb een lijst bijgehouden met paarden welke postief getest zijn. Echter ik deel de lijst niet. Dit omdat het niet waterdicht hoeft te zijn omdat niet iedereen testuitslagen laat zien. Daarnaast een mail box vol vragen elke week of men de lijst kan zien. Ik deel geen lijst. Als je je twijfels hebt bij je dier of mensen twijfelen bij aankoop... Test! Dat is het enigste advies. Daarnaast staan de meest genoemde dieren hier al vermeld in het topic.
José houdt ook gegevens bij wellicht wilt zei delen. Maar ik deel niks naar buiten. Dus pbtjes met vragen welke dieren er bekend zijn en of je je paard wel of niet moet laten testen worden door mij niet beantwoord. Groetjes Sjelle

Sjelle
Berichten: 1378
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 21:41

suffie schreef:
Toch steekt het mij wel dat een hengst waarvan met 99% zekerheid gezegd kan worden dat hij drager is van PSSM, nog steeds ter dekking wordt aangeboden. In zo'n kleine populatie geeft dat veel narigheid. Het verplicht testen van juist de oudere hengsten geeft veel duidelijkheid.

Bij het KWPN zijn ook alle hengsten met terugwerkende kracht getest op WFFS.



Snap ik en ben ik helemaal mee eens. Test dan alle hengsten welke aangeboden worden voor dekdienst. Dit heb ik ook eens aangeven maar ligt erg gevoelig blijkbaar.
Wel fijn en positief dat het meer leeft en er getest wordt!
Wij als fokkers willen alleen maar fokken met gezonde ouderdieren. Aangezien veel gebruikers de nieuwe baasjes worden van onze fokproducten is een gezond paard fokken wel het allerbelangrijkste.
Dus laten we hopen dat er steeds meer duidelijkheid komt.

En super om te zien hoeveel hengstenhouders en merriehouders wel hun dieren testen en dit resultaat delen

PeerAppel

Berichten: 3944
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Haflingerlijnen met EPSM (PSSM)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 21:52

Jammer dat je het niet wilt delen, Sjelle. Het kan in mijn ogen veel leed besparen.
Uiteraard is het bij twijfel altijd beter om te testen, dan om een database uit te pluizen. Toch denk ik wel dat meer openheid wel iets wakker kan schudden in de Haflingerwereld en hopelijk een aanleiding kan zijn om testen te verplichten bij goedkeuring tot dekdienst.

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 22:07

Wie houdt er nog meer een lijst bij? Ik wil eventueel de afstamming van mijn haflinger wel delen via pb. Hij is Negatief getest op pssm1.

Sjelle had ik al een pb’tje gedaan, hopelijk is het een kleine aanvulling op de lijst.
Laatst bijgewerkt door wodant op 28-04-21 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjelle
Berichten: 1378
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 22:10

wodant schreef:
Wie houdt er nog meer een lijst bij? Ik wil eventueel de afstamming van mijn haflinger wel delen via pb. Hij is negatief getest op pssm1 en een ex-dekhengst.

Sjelle had ik al een pb’tje gedaan, hopelijk is het een kleine aanvulling op de lijst.



Denk dat openbaar delen altijd positief is zowel positief als negatieve testen
Dus als mensen dit willen vooral doen moedig ik zeker aan.

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 22:11

Hey allemaal!

Ik lees vooral veel over pssm2 hengsten en merries.
Is er ook iemand die pssm2 bijgehouden heeft en hier wat meer kwa bloedlijnen over kan vertellen?

Andere hengsten als Welt Hit :-)
Laatst bijgewerkt door Woody2015 op 28-04-21 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjelle
Berichten: 1378
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 22:15

PeerAppel schreef:
Jammer dat je het niet wilt delen, Sjelle. Het kan in mijn ogen veel leed besparen.
Uiteraard is het bij twijfel altijd beter om te testen, dan om een database uit te pluizen. Toch denk ik wel dat meer openheid wel iets wakker kan schudden in de Haflingerwereld en hopelijk een aanleiding kan zijn om testen te verplichten bij goedkeuring tot dekdienst.



Mag je jammer vinden. Denk ik aardig uitleg waarom ik hier voor kies.
Ik heb het voor mezelf bijgehouden niet om aan de grote klok te hangen daar wanneer info niet kloppend is grote gevolgen kan hebben... Zowel positief als negatief.
Leed besparen kunnen we allemaal doen door te testen! Voor 40 euro of 60 Laboklin is het antwoord al daar!

De afgelopen jaren is er zoveel meer openheid en duidelijk gekomen laten we hopen dit zo blijft! En dat het stamboek hier mee verder gaat en testen inderdaad verplicht wordt voor elk fokdier

Sjelle
Berichten: 1378
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 22:16

Woody2015 schreef:
Hey allemaal!

Ik lees vooral veel over pssm2 hengsten en merries.
Is er ook iemand die pssm2 bijgehouden heeft en hier wat meer kwa bloedlijnen over kan vertellen?


Pssm2 zit heel anders qua erfelijkheid dan pssm1 als ik me niet vergis en via spierbiopt te testen.

detje06
Berichten: 48
Geregistreerd: 26-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 22:22

Een spierbiopt hoeft gelukkig niet meer, pssm2 kan je testen door haren op te sturen naar CAG Tübingen in Duitsland.

Inmiddels zijn er de p8 en K1 aan toegevoegd.

detje06
Berichten: 48
Geregistreerd: 26-08-09

Re: Haflingerlijnen met EPSM (PSSM)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 22:24

En qua erfelijkheid is het gelijk aan het pssm1 verhaal, als je paard ook maar 1 gen er van heeft, is hij zowiezo lijder.

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: Haflingerlijnen met EPSM (PSSM)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 22:27

Ja kwa testen ben ik op de hoogte maar ik vroeg me meer af of er pssm2 bij meerdere hengsten/foklijnen bekend is?

PeerAppel

Berichten: 3944
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 22:28

Sjelle schreef:
PeerAppel schreef:
Jammer dat je het niet wilt delen, Sjelle. Het kan in mijn ogen veel leed besparen.
Uiteraard is het bij twijfel altijd beter om te testen, dan om een database uit te pluizen. Toch denk ik wel dat meer openheid wel iets wakker kan schudden in de Haflingerwereld en hopelijk een aanleiding kan zijn om testen te verplichten bij goedkeuring tot dekdienst.



Mag je jammer vinden. Denk ik aardig uitleg waarom ik hier voor kies.
Ik heb het voor mezelf bijgehouden niet om aan de grote klok te hangen daar wanneer info niet kloppend is grote gevolgen kan hebben... Zowel positief als negatief.
Leed besparen kunnen we allemaal doen door te testen! Voor 40 euro of 60 Laboklin is het antwoord al daar!

De afgelopen jaren is er zoveel meer openheid en duidelijk gekomen laten we hopen dit zo blijft! En dat het stamboek hier mee verder gaat en testen inderdaad verplicht wordt voor elk fokdier


Testen en het stilhouden lost alsnog niks op, toch? Ben het er 100% mee eens dat het nodig is, maar soms moet je mensen (of stamboeken) eerst nog even wakker schudden. Een database waaruit blijkt hoe groot dit probleem is, draagt daar zeker aan bij. Desnoods alleen voor de ogen van het bestuur van deze stamboeken.

Maar belangrijkst: jouw database, jouw keuzes! En die respecteer ik.

Sjelle
Berichten: 1378
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 22:31

detje06 schreef:
Een spierbiopt hoeft gelukkig niet meer, pssm2 kan je testen door haren op te sturen naar CAG Tübingen in Duitsland.

Inmiddels zijn er de p8 en K1 aan toegevoegd.


Thnx dat wist ik niet. Pssm1 Is vooral waar ik me in verdiept heb.

Sjelle
Berichten: 1378
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 22:33

detje06 schreef:
En qua erfelijkheid is het gelijk aan het pssm1 verhaal, als je paard ook maar 1 gen er van heeft, is hij zowiezo lijder.


Dus paard met pssm 2 drager en lijder is sws altijd lijder in vorm van klachten.
Maar ook als hij drager is kan hij dus het doorgeven aan helft nakomelingen? En als hij lijder is aan al zijn nakomelingen?

Jossie

Berichten: 287
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 22:34

Sjelle schreef:
Woody2015 schreef:
Hey allemaal!

Ik lees vooral veel over pssm2 hengsten en merries.
Is er ook iemand die pssm2 bijgehouden heeft en hier wat meer kwa bloedlijnen over kan vertellen?


Pssm2 zit heel anders qua erfelijkheid dan pssm1 als ik me niet vergis en via spierbiopt te testen.


PSSM2 is qua erfelijkheid hetzelfde als PSSM1, het grote verschil is dat bij PSSM1 een gevalideerde test beschikbaar is en dat de validatie voor de PSSM2 test nog niet rond is. Beide zijn overigens ook met een spierbiopt aan te tonen, vraag is echter of je bij een dier met een spierziekte een “hapje” uit de spier wilt halen ;). Ook is PSSM2 een soort verzamelnaam voor een aantal spierziekten zoals hier werd genoemd.

Onder Haflingers weet ik er een die zeker een variant van PSSM2 had, dat is ook door de laatste eigenaar van de hengst bekend gemaakt. Of het getest is middels een gen-test of via een biopt durf ik niet met zekerheid te zeggen.

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 22:35

PeerAppel, ga er maar vanuit dat het stamboek hiervan op de hoogste is. De meeste Haflingermensen zijn bekenden van elkaar en mond op mond gaat het snel.
Daarom ook een dikke plus voor de hengstenhouders in Nederland die wel testen en het openbaar maken, zonder dat je er naar hoeft te vragen!

Jossie

Berichten: 287
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 22:38

Sjelle schreef:
detje06 schreef:
En qua erfelijkheid is het gelijk aan het pssm1 verhaal, als je paard ook maar 1 gen er van heeft, is hij zowiezo lijder.


Dus paard met pssm 2 drager en lijder is sws altijd lijder in vorm van klachten.
Maar ook als hij drager is kan hij dus het doorgeven aan helft nakomelingen? En als hij lijder is aan al zijn nakomelingen?


Lijders hebben klachten en dragers ook, lijders krijgen vaak eerder of heftiger klachten. Dus niet veel verschil met PSSM1. Het verschil zit voor in wat er misgaat in de spieren, bij PSSM1 is er een suikeropslagprobleem en bij PSSM2 worden spieren afgebroken door een eiwitprobleem (kort door de bocht uitleg hoor!). Bij PSSM1 kun je met management nieuwe aanvallen voorkomen zodat het paard weer zijn spieren kan gebruiken, bij PSSM2 breekt het paard spieren af tijdens een aanval, dat komt ook niet meer terug.

Sjelle
Berichten: 1378
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 22:43

PeerAppel schreef:
PeerAppel schreef:
Jammer dat je het niet wilt delen, Sjelle. Het kan in mijn ogen veel leed besparen.
Uiteraard is het bij twijfel altijd beter om te testen, dan om een database uit te pluizen. Toch denk ik wel dat meer openheid wel iets wakker kan schudden in de Haflingerwereld en hopelijk een aanleiding kan zijn om testen te verplichten bij goedkeuring tot dekdienst.


PeerAppel schreef:
Mag je natuurlijk jammer vinden. Denk ik aardig uitleg waarom ik hier voor kies.
Ik heb het voor mezelf bijgehouden niet om aan de grote klok te hangen daar wanneer info niet kloppend is grote gevolgen kan hebben... Zowel positief als negatief.
Leed besparen kunnen we allemaal doen door te testen! Voor 40 euro of 60 Laboklin is het antwoord al daar!

De afgelopen jaren is er zoveel meer openheid en duidelijk gekomen laten we hopen dit zo blijft! En dat het stamboek hier mee verder gaat en testen inderdaad verplicht wordt voor elk fokdier


Testen en het stilhouden lost alsnog niks op, toch? Ben het er 100% mee eens dat het nodig is, maar soms moet je mensen (of stamboeken) eerst nog even wakker schudden. Een database waaruit blijkt hoe groot dit probleem is, draagt daar zeker aan bij. Desnoods alleen voor de ogen van het bestuur van deze stamboeken.

Maar belangrijkst: jouw database, jouw keuzes! En die respecteer ik.


Fijn dat je dat respecteert dank je wel!
Dat wakkerschudden gaat al heel goed. Daarom worden de nu drie jarige nieuw te keuren hengsten getest op pssm1.
Dus de aandacht is er zeker gekomen. Testen en delen doen heel veel wel. En hopelijk worden dit alleen maar meer. Veel mensen vanuit het bestuur die hier zich hard voor maken. Ik voel me alleen niet de aangewezen persoon om mijn verzamelde gegevens naar buiten te brengen van paarden welke niet van mij zijn. Omdat ik geen garantie op waarheid kan geven.
Jij hebt jou lijst wel gedeeld las en zie ik en dat is Prima en begrijp heel goed waarom je dat doet.
De test resultaten van mijn eigen fokmerries wil ik gerust delen en zijn ook gedeeld op mijn eigen fokpagina .
Gelukkig allemaal vrij van pssm1
Afstammingen

Whetu x wallenstein
Whetu x nougat
Nordstern van't leestenschhof v Nordsee x Whetu
Sanin x Whetu
Adel x Whetu
Sternkönig x Whetu
Alano star vd Arca-hoeve x Allacher

Daarnaast een haflingermerrie verkocht maar ook getest dit was een abel x nabucco ook vrij van pssm1
Laatst bijgewerkt door Sjelle op 28-04-21 23:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Sjelle
Berichten: 1378
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Flevoland

Re: Haflingerlijnen met EPSM (PSSM)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 22:46

Dank je José!

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 11:24

Hier dit weekend de uitslag gehad van de pssm1 test van onze merries. Beide geen drager. *\o/*
Afstamming:
Matcho van de Bosrand x Windspiel
Waldmaster x Alpenbeu

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 22:53

Renske_W schreef:
Hier dit weekend de uitslag gehad van de pssm1 test van onze merries. Beide geen drager. *\o/*
Afstamming:
Matcho van de Bosrand x Windspiel
Waldmaster x Alpenbeu



Wat fijn !! :-)

Esther_r20

Berichten: 2413
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Haflingerlijnen met EPSM (PSSM)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 22:54

Superfijn! Toch weer een geruststelling

maitestar23

Berichten: 660
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Re: Haflingerlijnen met EPSM (PSSM)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 13:17

Ook hier de uitslag binnen en ook Menda is geen drager.

Alpenstein x Standschütz.

Mjoor

Berichten: 1024
Geregistreerd: 08-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 13:50

Voor op alle lijstjes, hier nog wat uitslagen;

Ook wij hebben onze fokmerrie getest op PSSM1
Helaas als drager getest (Allachar x Haron van de Milt)

Daarop alle levende nakomelingen getest.
Adel x Allachar = vrij
Auerbach x Allachar = vrij
Winser - G x Allacher = drager

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Haflingerlijnen met EPSM (PSSM)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 14:37

Dat is mooi balen Mjoor. Hebben je merries ook klachten? Of heb je de Winser-G niet meer in je bezit?