zijn haflingers echt zo mak

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: zijn haflingers echt zo mak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 08:48

Mijn haf doet meestal wel stoer maar ze is totaal onzeker en bang als ze geen leider heeft.
Ik moet soms heel streng met haar zijn zodat ze zich zeker en rustig voelt, en dan blijft ze ook bij mij en let niet steeds op andere dingen.

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 08:54

Een echte kinderpony/paard is er één die alles al heeft 'gezien' in het leven, nergens van schrikt, alles al kent, die jouw kind wat kan leren en die geen rare streken meer heeft. Of dat nou een Haflinger, shet, Kwpn-r is maakt niet uit je moet naar de leeftijd en achtergrond kijken!

jomaro
Berichten: 1028
Geregistreerd: 27-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 09:09

Ook mijn haflinger heeft hele rare streken. Kan enorm hard en hoog bokken. Daarbij is hij ook erg breed dus niets voor kinderen. Ze zijn ook erg sterk en met hun eigen wil pakken ze echt het gras sprietje als ze dat willen. Maar ze kunnen ook veel leren als je veel tijd erin steekt. Het moet niet morgen, maar alles op zijn tijd. Heb er een jaar over gedaan om in galop te komen zonder die harde bokken te krijgen. Denk dat je goed moet kijken wat je kinderen voor karakter hebben, zijn het doorzetters, of moet het allemaal makkelijk gaan. Succes met het uitzoeken van een pony.

Melia
Berichten: 9848
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 09:32

haflingers kunnen zeker heel mak zijn, maar ze kunnen ook heel erg eigenwijs zijn en druk
Rij zelf op een haflinger (verzorg er 4) maar ze zijn natuurlijk allemaal anders maar de 2 díe al onder het zadel lopen die moet je wel goed aanpakken, en daar zou ik persoonlijk niet iemand op zetten die nog niet zo lang/goed rijd en die weinig van aanpakken weet Als je ze aanpakt en als je gewoon leuke dingetjes ermee doet en een beetje afwisseld dan zijn ze hartstikke lief en willen ze maar al te graag voor je werken

Onyx88

Berichten: 739
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Woerden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 14:50

Wan, dat moet ik je meegeven. Sommige Hafjes willen erg graag werken. Dat vind ik heerlijk! (Natuurlijk heb je ook de aloude luizakken ertussen zitten)

wreckhJarig

Berichten: 2556
Geregistreerd: 09-06-05

Re: zijn haflingers echt zo mak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 14:55

Onze eerste haflinger was zeker een makke lieve beginnerspony. We konden alles met haar. We waren een jaar of 12 toen we haar kregen en dat was geen enkel probleem. Ze was nog nooit echt bereden. We hebben het zadel erop gelegt en rijden maar. Was echt een topper.

Nu rij ik de haf van mijn moeder en dat is niet echt een beginnerspony. Niet dat ze echt gemeen is. Onderbegeleiding kan er best een kind op. Maar om haar te verkopen aan een beginner, nee, dat zou zeker niet kunnen.

Is dus idd per haflinger verschillend. Ik ken een hengst waar kinderen op konden rijden, maar waar volwassenen echt helemaal niks mee aan konden. Dus dat zou ook weer kunnen.

margot123

Berichten: 813
Geregistreerd: 09-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 15:15

ik ken 2 schatten van haflingers, je kunt er echt alles mee doen.
het verschilt gewoon per pony.


*edit* spelfoutje

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 19:53

Heel raar en hoog bokken, vanuit galop in 1 keer stil gaan staan kop naar beneden en bokken maar, als je zo dicht mogelijk langs de bakrand gaat dan heeft de rijder blauwe knieeen en natuurlijk alles maar dan ook echt alles doen voor een happie eten. Voor de rest is ze buiten echt ontzettend lief en loopt ze netjes dr rondje maar in de bak kan ze nog wel is raar doen

kekaro
Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 09:14

het verschilt gewoon echt per paard/pony.
de ene haflinger is hartstikke lief en mak de ander is erg druk en ontdeugend. ligt ook aan de leeftijd, wat er al mee gedaan is en ik denk ook wel waar ze voor gefokt zijn.
er zit imo ook een hoop verschil tussen de hoogbenige dressuurgefokte en de ouderwetse recreatiepony's (om het zo maar even te noemen )

verder vind ik eigenlijk geen enkel paard echt 100% kinderpaard.
ik heb een oud paardje gehad die echt wel superlief was maar ik zou mijn kind er niet op zetten want ze was op zijn tijd erg onvoorspelbaar ontdeugend, das voor een kind niet leuk.

ik heb ook een appaloosa gehad die nu mee loopt in beginnerslessen en van een meisje van 10 jaar is, dat gaat perfect maar hij word daarnaast nog 4 keer in de week zwaar gereden door een vergevorderde, denk dat het anders niet goed zou gaan hoor !

dus van alles bekijken en uit proberen ! niet van een ras uitgaan...vind ik

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Re: zijn haflingers echt zo mak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 09:24

Ik ken best veel onopgevoede lompe tanken tussen de haflingers die overal doorheen denderen.. niet bepaald geschikt voor kinderen in ieder geval!
De meeste haflingers hebben een erg werklustig (en slim/eigenwijs) karakter en een krachtig lichaam

Mijn haf is nu 20 en heeft al aardig wat kleuters leren rijden en bange mensen van hun angst af geholpen. (zo braaf was ze trouwens 8 jaar geleden ook al hoor ), hoe onzekerder iemand is, hoe braver zij is! Ze is niet snel bang en gaat braaf door alle verkeer. Wat dat betreft is ze dus de ideale kinderpony.
Alleen wanneer ze echt enthousiast wordt (buiten rijden, voor de wagen, naar het weiland lopen) heb je je handen vol aan haar en heeft ze wel even iemand nodig die haar zegt wat ookalweer de bedoeling was. Niet dat ze aan de kletter zal gaan met je, dat absoluut niet, maar voor een kind zou ze in die situaties niet geschikt zijn.

Ik zou gewoon naar verschillende pony's kijken! Meestal zijn wat oudere paardjs juist heel erg geschikt.

Viet

Berichten: 10901
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: kropswolde, groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 09:29

Onder ervaren mensen loopt mijn hafje soms wat te klooien, maar zodra er een beginnertje opstapt zet ze geen stap verkeerd..!! Bij ons staan een paar hafjes waar beginners op rijden, en die doen geen vlieg kwaad, maar ik ken er ook een paar daar zou ik geen beginners opzetten. Het licht gewoon aan het paard dat je hebt. Als jij een hafje wil zou ik gewoon lekker uitgebreid op zoek gaan tot jij het hafje hebt gevonden die jij zoekt..!!

window

Berichten: 2451
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Maarssen

Re: zijn haflingers echt zo mak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 08:52

rientiej11 schreef:
jaa, haflingers zijn gewoon de echt ebeginnerspony's!
wij zijn een haflinger aan het beleren, en ze doet het geweldig!!

hier ben ik het dus echt niet mee eens

ik ken heel veel haflingers heb der heel wat gereden en van die allemaal kan ik zeggen dat ik der maar 3 geschikt vind voor kleine kinderen dan zijn 2 daarvan in de 20 en die hebben gewoon al heel veel gezien en meegemaakt en een super lief karakter (want ken nog een haf in de 20 maar die vergeet de 0 achter de 2 weleens) de ander is wel 5 en heeft een braaf karakter maar nog soms zijn uitspattingen. Maar de rest van de haffies die ik ken daar zou ik toch echt geen kind op zetten. Het verschilt gewoon per paard elk paard is anders maak niet uit wat voor een ras het is.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 08:58

Het verschilt per paard, dus ook per haflinger.

Maar de haflingers die ik ken daar zet ik persoonlijk liever geen beginner op...

__Marije__
Berichten: 5443
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: Wolvega

Re: zijn haflingers echt zo mak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 09:24

Nee,
Een haflinger is absoluut geen kinderpony. Bij een haflinger moet een eigenaar zijn die consequent is, die sterk is en die weet wat hij/zij wil. Is die baas dat niet? Dan zal het hafje vanzelf heel veel streken ontwikkelen. Het begint tot koppig zijn in de wei, vervolgens wil hij niet meer lopen en het eindigt dat niemand er iets meer mee kan.

Wat wél zo is, is dat haflingers vaak goed onderscheid maken in kleine kinderen en volwassenen. Heeft de haf een baas die consequent is en die dus hoger staat in rang dan de haf (wat ook zo hoort) dan zal de haf dus goed luisteren. Zet je er dan een klein kind op, en de eigenaar is er bij of haalt bv. alleen op uit de wei, zal het best goedkomen! Mijn broertje kan ook alles met mijn haflinger.. Prom is dan supervoorzichtig en lief. Maar mijn broertje zou prom écht niet uit de wei meekrijgen. Dan denkt prom: ja doag... spelen en aaien is allemaal wel best.. en een ritje af en toe mag ook wel.. maar jij gaat me niet ophalen.

Om lang verhaal kort te maken: Als eigenaar die alles met een haf wil doen, dan zijn haflingers helemaal niet zo makkelijk, tenzij het al een oudere haf is die gewoon een supergoede opvoeding heeft gehad natuurlijk. Als af en toe rij/aai/borstelpaardje kan een klein kind er veel mee

danielle1981

Berichten: 1465
Geregistreerd: 10-01-06

Re: zijn haflingers echt zo mak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:54

Elk paard is anders dus ook haflingers. Ik ken er een die echt super veel uitprobeerd. Wanneer je een jong paard niet meteen de grenzen aangeeft proberen ze altijd uit, ook haflingers!

ikjuh

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-12-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 13:01

De ervaring die ik met een haflinger heb (we hebben er zelf 1 gehad) is dat ze absoluut niet geschikt zijn voor kinderen omdat die gewoon niet serk genoeg zijn. Onze haflinger was echt ontzettend lief (je kon eronder door kruipen, van z'n kont af glijden en met z'n 2-en of 3-en tegelijk erop zitten) maar ook verschrikkelijk sterk. In de bak was hij nog wel te houden meestal maar naar het land toe lopen enzo was echt een ramp. Ik denk dat je voor wat jongere kinderen beter een iets kleinere pony zoals een new-forest pony of een welsh pony kunt kopen.

Als een pony echt te sterk is(haflingers zijn dus sterk) is de lol er echt heel snel af.

ilona_89

Berichten: 409
Geregistreerd: 20-02-06
Woonplaats: IJsselmuiden

Re: zijn haflingers echt zo mak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 13:25

bij ons op de manege varieert het per haflinger,, we hebben er nu 5 maar de een is makkelijker dan de ander,, het varieert egt heel erg per paardje denk ik

christel1857

Berichten: 1456
Geregistreerd: 27-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 13:28

Ik vind echt van niet. Ze zijn over het algemeen koppig, eigenwijs, en eigenzinnig. En ik vind ze meestal ( lees: er zijn uitzonderingen) erg lomp qua gedrag. Wel paarden met veel humor. We hebben er zelf een en ik ben er niet echt van gecharmeerd qua gedrag. Er zijn betere rassen te verzinnen die betrouwbaar zijn.

Flygill
Berichten: 8044
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 13:33

Ik vind het ook geen kinderpony, het is paard waar je sterk voor in je schoenen moet staan. Ik zou eerder voor een wat ouder paardje gaan, en niet kijken naar ras. Haffies zien er vaak vertederend uit, en dat is juist het probleem! Ze neppen de boel met hun lieve koppie!

christel1857

Berichten: 1456
Geregistreerd: 27-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 18:26

Kijk dit is onze haf:
Afbeelding

Istie schattig of istie schattig?

Nou ---> Niet dus he! Hij heeft altijd honger , eet je vingers op. En ook al geef je hem op zijn flikker hij blijft het doen. Verder zitten alle streken er op geinstalleerd van nature ( we hebben hem al vanaf jong paard) te denken valt aan steigeren bokken weigeren en wegrennen.

Begrijp me niet verkeerd: het is een geweldig beesie. Wij vinden het een leuke uitdaging om er op te rijden. Maar betrouwbaar is echt heel anders.

Swift
Berichten: 2099
Geregistreerd: 20-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 23:39

Je moet beginners ponies niet op ras selecteren, het ligt gewoon aan t karakter, ieder paard is anders.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 09:56

Dat een Haf een kinder-/beginnerspony is, vind ik de grootste fabel ooit! Vind dat een dikke misvatting.

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re: zijn haflingers echt zo mak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 12:23

-> HA

Flower_
Berichten: 619
Geregistreerd: 13-10-04
Woonplaats: Eindhoven

Re: zijn haflingers echt zo mak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 12:58

Ik heb wel ervaring met haflingers, en je hebt hele lieve (langzame & rustige) goedzakken maar ook eigenwijze (snelle & wilde) bokkers...

Kimonoo
Berichten: 3814
Geregistreerd: 18-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 13:00

niet alle haflingers zijn zo lief en mak.. ken er genoeg die tog wel pittig zijn maar ze zijn allemaal lief Love Haflingers