zijn haflingers echt zo mak

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mhtimmerwerk
Berichten: 567
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: schellinkhout

zijn haflingers echt zo mak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 19:57

ik vroeg me af of haflingers echt zo lief en mak voor kinderen zijn.
het gaat er om zodat ze ermee kan leren omgaan en zo de "paarden wereld" leert kennen.
groetjes linda

tasjee_bas

Berichten: 799
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Niemandsland!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 19:58

bas is wel heel lief voor kleine kinderen
als de dochter van de eigeresse er op gaat is hij echt heel rustig enz
soms wil die even stoppen maar met vooruit bas lopen enz reageerd hij al
terwijl hij echt bij brutaal is enz
en nog wel eens een bok weg geeft
dus ik vind van wel

rientiej11
Berichten: 6
Geregistreerd: 28-04-06

Re: zijn haflingers echt zo mak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 19:59

jaa, haflingers zijn gewoon de echt ebeginnerspony's!
wij zijn een haflinger aan het beleren, en ze doet het geweldig!!

8nnemiek

Berichten: 43421
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:04

All paarden zijn anders, je hebt lieve, rustige haflingers, maar je hebt ook haflingers die totaal niet te hanteren zijn. Dat ligt meestal voor het grootste gedeelte aan de opvoeding.
Maar van haflingers is wel bekend dat ze vaak heel eigenwijs zijn.
Je kunt het beste gewoon naar veel verschillende paarden gaan kijken en uitproberen, en dan vind je er zeker wel een echte beginnerspony ertussen

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:10

Ik vind van niet.
Haflingers (over het algemeen) zijn erg makke beesten totdat ze de kans krijgen en er vandoor gaan. Ik heb al zoveel van die beesten mee gemaakt.. altijd op het moment waarop je het niet verwacht doen ze iets wat je nooit verwacht van ze.
Echte kinderpony's vind ik het niet..
Tuurlijk bestaan er superdeluxe lieve makke haflingers, maar bij elk ras zitten uitzonderingen

ktink

Berichten: 2221
Geregistreerd: 12-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:13

Het verschilt erg per haflinger hoe ze zijn.
Ik ken haflingers die echt heeel moeiljk te rijden zijn en haflingers waar kindjes van 4 mee wegrijden.
Het verschilt dus per pony

_Tiara
Berichten: 3794
Geregistreerd: 11-08-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:15

Echt niet! Ik heb een Haflinger gehad. Ik kreeg hem toen ik 10 was samen met mijn zus en mijn zus was 12. Waldjo (de Haf) was 6 jaar. Hij was veel te sterk voor ons en schrok ook vaak. Na 1½ jaar heeft mijn zus een ander paard gekregen en beide waren we wel een beetje bang voor Waldjo. Ik wou het nog wel met hem proberen en heb hem nog 1½ jaar gehad maar toen is ie toch weggegaan.
Ik denk dat Haflingers toch te groot en te sterk zijn voor kinderen. Dan kan je denk ik beter een New-Forest of een Exmoor/Dartmoor nemen.

Alytje
Berichten: 3264
Geregistreerd: 19-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:22

Het verschilt per pony of ze mak en lief zijn. Maar ik vind haflingers niet echt kinder pony's. Ze zijn over het algemeen erg eigenwijs en als ze geen zin hebben in iets gebeurt het niet. Ook moeten ze goed weten wie de baas is anders doen ze lekker waar ze zelf zin in hebben. Maar je hebt natuurlijk ook haflingers die zo mak zijn als lammetjes, dus het verschilt echt per pony.

Charaz

Berichten: 24321
Geregistreerd: 12-04-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:23

Nee, het zijn absoluut geen kinderpony's moeten goed weten wie de baas is anders ontsporen ze.

Photography
Berichten: 583
Geregistreerd: 17-11-05
Woonplaats: Hartje Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:27

Ik vind het ook geen kinderpony's.
Ik rijd ook op een haflinger, die absoluut niet geschikt is voor dat soort werk. Die loopt alleen maar te stuiteren en te steigeren, en wil het liefst alleen maar keihard. Daar kun je dus echt geen kind op zetten.
En zo zijn er wel meerdere haflingers.

Alleen er zullen er ook veel zijn die zich wel gewoon gedragen.
Maar dat heb je met alle soorten. kwpnérs kunnen het ook heel goed doen in een beginners les..
Dus het ligt alleen maar aan het karakter van het paard zelf

tasjee_bas

Berichten: 799
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Niemandsland!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:35

Charos schreef:
Nee, het zijn absoluut geen kinderpony's moeten goed weten wie de baas is anders ontsporen ze.


dit hoeft niet altijd
als je ziet hoe bas is bij een meisje van 7 jaar
hij is super mak.
alleen bij mij is ie weer zo brutaal als wat

denk ook dat het dan wel aan de opvoeding ligt.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: zijn haflingers echt zo mak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:40

Ik zou op zoek gaan naar een wat oudere, ervaren pony die gewend is aan beginners en bewezen heeft braaf te blijven. Daar is niet een specifiek ras voor aan te wijzen. Maar een Haflinger zou voor mij niet direct het eerste zijn waar ik aan denk als betrouwbare kinderpony (heb zelf een Haf). Ze zijn gewoon erg sterk en vaak erg eigenwijs.

Emori

Berichten: 13121
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:44

uhm
nou nee
We hebben dorritt de turbo-knol, die staat regelmatig met een buitenrit de andere kant op en ziet spoken en beren
En macho kan er ook wat van, die begint steeds meer!
Dus hangt heel erg van het karakter van je paard af

Vanillala

Berichten: 390
Geregistreerd: 22-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:00

De Haflingers waar ik ervaring mee heb, waren allemaal anders. De een was inderdaad heel mak, maar ook een beetje TE mak (luie donder), de ander zag altijd spoken overal. Dan nog eentje die wel heel fijn en mak en braaf was en twee die gewoon etters waren met rijden, hoewel één nu wel aardig hoog dressurt.

Oftewel. Verschilt nog al. Zoals bij elk ras. Ze waren wel allemaal heel lief op stal.

Miss_Maya

Berichten: 4041
Geregistreerd: 13-10-04
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:02

Vanillala schreef:
De Haflingers waar ik ervaring mee heb, waren allemaal anders. De een was inderdaad heel mak, maar ook een beetje TE mak (luie donder), de ander zag altijd spoken overal. Dan nog eentje die wel heel fijn en mak en braaf was en twee die gewoon etters waren met rijden, hoewel één nu wel aardig hoog dressurt.

Oftewel. Verschilt nog al. Zoals bij elk ras. Ze waren wel allemaal heel lief op stal.


Idd
Haflingers spelen wel rap met je voeten , vind ik toch

kellykeuhh

Berichten: 1345
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:03

dat verschilt volgens mij ook van haf tot haf..
ik heb er een waar je het kleinste kind op kan zetten en ze niets mee doet en van zodra er een wat gevorderde ruiter opkomt ze ook ineens kan wegschieten:p

olafj
Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:04

voor oudere kinderen vind ik ze super en helemaal leuk, maar voor die kleintjes vind ik ze te sterk.

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: zijn haflingers echt zo mak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:08

Mijn haflinger kan geen beginners aan.
Ze is wel super lief maar als je niet je been kan stil houden, niet je adem laag houd, geen goede zithulpen geeft,aan de teugels gaat hangen.
Dan gaat ze helemaal freaken

ACSM

Berichten: 1950
Geregistreerd: 09-08-03
Woonplaats: Almere

Re: zijn haflingers echt zo mak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 22:51

Ik denk dat het per paard verschillend is. Die van mij is niet echt geschikt voor beginners...(of eigenlijk echt niet )

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 22:53

mijn haf is absoluut geen makkelijke! Kleinere kinderen hoeven dr al niet op dat gaat helemaal fout. Een aai op zn tijd is nog wel oke maar liever niet. Voor de rest is het een schat.

Onyx88

Berichten: 739
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Woerden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 22:55

Hahaha! NEE! Ik heb gisteren nog per ongeluk iemand van z'n paard gereden met mijn Haf-tanker. Ik was met een lang teugeltje aan het stappen totdat hij besloot om in een klap van de A naar de C te rennen zonder rekening te houden met alles onderweg. Pas toen hij weer stilstond had ik door wat er gebeurd was.

Kijk uit met het roepen van rassen. Kies een mak beginnerspaardje, selecteer niet op ras.

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 23:43

haha hierboven ken ik! Zodra ze ook gaat moet je vluchten als je in de bak bent want ze dendert gewoon door als een blinde

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re: zijn haflingers echt zo mak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 00:19

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de hafjes tot nu toe geen kinderpony's zou noemen.
Natuurlijk zijn ze lief, dat zijn de meeste, maar ze hebben er vaak wel een kop van hier tot morgen op zitten en zijn zo lekker eigenwijs dat het gemiddelde kind (wat ik dus heb meegemaakt) na een paar keer huilend richting paard gaat.

Ze denderen gewoon overal doorheen
Die van mij is keurig netjes opgevoeden ik kan door kermissen heen wandelen, maar als iemand kleiner en zwakker (of onzekerder) naast haar loopt is ze een ramp.

Onyx88

Berichten: 739
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Woerden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 08:21

smit_ilse schreef:
haha hierboven ken ik! Zodra ze ook gaat moet je vluchten als je in de bak bent want ze dendert gewoon door als een blinde


Ja, inderdaad! De eerste paar weken was het helemaal erg. Hij heeft een keer een kwartier lang zo hard als hij kon door de bak gecrossed. Hij ging plat door de bochten en rende zo dicht langs de omheinig dat ik mijn tenen gekneusd heb. Nu gaat hij alleen nog rennen in een moment van onoplettendheid van mij

Emori

Berichten: 13121
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 08:46

Onyx88 schreef:
smit_ilse schreef:
haha hierboven ken ik! Zodra ze ook gaat moet je vluchten als je in de bak bent want ze dendert gewoon door als een blinde


Ja, inderdaad! De eerste paar weken was het helemaal erg. Hij heeft een keer een kwartier lang zo hard als hij kon door de bak gecrossed. Hij ging plat door de bochten en rende zo dicht langs de omheinig dat ik mijn tenen gekneusd heb. Nu gaat hij alleen nog rennen in een moment van onoplettendheid van mij

Hee jou haf kan ook plat door de bocht.
de mijne ook
Afgelopen week nog een nieuw ronde record in de bak gevestigd, hahaha
'Vroeger' toen ie puberde, zette hij me regelmatig klem tussen zichzelf en de bakrand.
wat was ik blauw zeg!