Wanneer zadel aanschaffen i.v.m. beleren?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Melia
Berichten: 9846
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Wanneer zadel aanschaffen i.v.m. beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-20 09:33

Mijn haf is net 2 jaar geweest en nu wil ik haar t.z.t. gaan oppakken, dus eerst laten wennen aan een zadel e.d.
Wanneer zouden jullie een zadel aanschaffen? Ik heb dat nu namelijk nog niet dus kan haar er ook nog niet aan laten wennen.
Let wel; dit ben ik nu ook nog niet van plan, zal niet eerder dan einde zomer of najaar worden (dan is ze ruim 2.5) als ik dan een zadel heb.
En zou een zadelmaker er direct erbij halen al zin hebben? Ze groeit natuurlijk nog veel in bespiering en wil natuurlijk wel dat het goed ligt.

Anoniem

Re: Wanneer zadel aanschaffen i.v.m. beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 09:42

Voor zolang je er niet op gaat zitten (wat ik pas zou doen als ze 3 is geweest ipv 2) kun je prima een zadel gebruiken wat goed ligt, maar niet helemaal past. Gaat immers om het wennen. Zo lang je niet aansnkert en een borsttuig gebruikt kan er ook niet veel gebeuren. Als je er op gaat zou ik denk ik een 2de hands zadel die niet te duur is doen, maar wel aanpasbaar. Dan kun je even vooruit. En pas als ze helemaal uitgegroeid zijn etc kun je kijken naar een op maat gemaakt zadel (dit is ook niet een moeten ofzo.)

Melia
Berichten: 9846
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-20 11:17

Marije_1997 schreef:
Voor zolang je er niet op gaat zitten (wat ik pas zou doen als ze 3 is geweest ipv 2) kun je prima een zadel gebruiken wat goed ligt, maar niet helemaal past. Gaat immers om het wennen. Zo lang je niet aansnkert en een borsttuig gebruikt kan er ook niet veel gebeuren. Als je er op gaat zou ik denk ik een 2de hands zadel die niet te duur is doen, maar wel aanpasbaar. Dan kun je even vooruit. En pas als ze helemaal uitgegroeid zijn etc kun je kijken naar een op maat gemaakt zadel (dit is ook niet een moeten ofzo.)


Ik zat ook aan een wintec te denken voor eerst.

Was al wel bang voor dat soort reacties, maar nee ik stap er zeker niet op voor ze 3 is geweest. Sterker nog, ik wacht denk ik tot 3.5 of nog later :-).

kwii
Berichten: 1746
Geregistreerd: 23-04-08

Re: Wanneer zadel aanschaffen i.v.m. beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 11:41

Misschien is een mooie stevige barebackpad wat? Kun je wel gebruiken voor het laten wennen, en zelfs wel voor de eerste stappen bij het inrijden. Blijft altijd passen en kan je dan later ook nog gebruiken.

Melia
Berichten: 9846
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re: Wanneer zadel aanschaffen i.v.m. beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-20 11:59

Dat zou kunnen, maar zelf nooit mee gereden en met een jong paard lijkt me dat niet echt wat.

janneke_S

Berichten: 334
Geregistreerd: 13-04-11

Re: Wanneer zadel aanschaffen i.v.m. beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 12:38

Misschien is een zadel met een wisselbaar kopijzer wat voor je. Dan kan je die in ieder geval breder of smaller maken als je paard veranderd qua bespiering.

tiwi1969

Berichten: 7638
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Wanneer zadel aanschaffen i.v.m. beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 12:49

Voor nu niks aanschaffen, eerst beginnen met wennen aan allerhande dingen opbrengst rug. Dekjes in het begin los, later met longeersingel vast. Maar ook gekke dingen als pionnen, zeil etc. gewoon spelenderwijs.
Als ze 3 zijn longeren en in de lange lijnen leren sturen(mennen zonder kar)
Op deze manier bouwen ze alvast bespiering op dat geeft je meer kans op een zadel dat een tijdje mee kan op een jong paard.
Dan een zadelmaker laat komen met zadels met een verwisselbaar kopijzer en dat vaak laten controleren.

Neem nu dus de kans en de tijd om je jonge paard wijs te maken voor de toekomst zonder hem te overvragen. Een paar keer per week kort is meer dan genoeg.

Oehlala
Berichten: 4307
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Wanneer zadel aanschaffen i.v.m. beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 12:52

Je hebt nu niet al direct een zadel nodig. Kunt ook een schoftje nemen waar je beugels aanhangt, of zadeltassen of vlaggetjes, balonnen etc. En tegen de tijd dat je echt gaat beleren zou ik idd een 2e hands zadel nemen.

Straww_Jarig

Berichten: 1539
Geregistreerd: 27-12-10
Woonplaats: Midden van het land

Re: Wanneer zadel aanschaffen i.v.m. beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 13:13

Ik heb voor mijn paard een zadel van een stalgenootje geleend; oud ding, maar lag redelijk en was prima om hem te laten wennen aan het zadel. Tegen de tijd dat hij beleerd ging worden (toen was hij ruim 3,5), heb ik een zadelmaker laten komen. Zij heeft me toen een merk en type zadel geadviseerd, wat ik vervolgens tweedehands aangeschaft heb. Daarna heeft ze nog een check gedaan (allemaal zonder erop te zitten natuurlijk) en met die basis zijn we hem gaan beleren.

Ik zou wel aanraden om elke 3 maanden even een zadelcheck te laten doen als je gaat beleren, ze veranderen zoveel in die periode :)

livo
Berichten: 747
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: overijssel

Re: Wanneer zadel aanschaffen i.v.m. beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 13:23

Je hebt PB

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 13:23

tiwi1969 schreef:
Voor nu niks aanschaffen, eerst beginnen met wennen aan allerhande dingen opbrengst rug. Dekjes in het begin los, later met longeersingel vast. Maar ook gekke dingen als pionnen, zeil etc. gewoon spelenderwijs.
Als ze 3 zijn longeren en in de lange lijnen leren sturen(mennen zonder kar)
Op deze manier bouwen ze alvast bespiering op dat geeft je meer kans op een zadel dat een tijdje mee kan op een jong paard.
Dan een zadelmaker laat komen met zadels met een verwisselbaar kopijzer en dat vaak laten controleren.

Neem nu dus de kans en de tijd om je jonge paard wijs te maken voor de toekomst zonder hem te overvragen. Een paar keer per week kort is meer dan genoeg.


Vollediger kan ik niet zijn. Hier doen we het ook zo, dus pas als je de basis er in hebt qua longeren en je toe bent aan het opstappen een aanpasbaar zadel aanschaffen.

Ervaring leert dat ze heel snel veranderen in bespiering ed door goed longeren. Wij doen geen lange lijnen maar wel dubbele en enkele longe.

Melia
Berichten: 9846
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-20 15:12

Mijn bedoeling was ook meer om haar te laten wennen (over een half jaar ongeveer) aan iets op haar rug, maar eerst een longeersingel aanschaffen is ook een goed idee.
Het is niet dat er nu een zadel moet komen omdat ik er zo graag nu op moet. Ze moet eerst uitgroeien dus gebeurd sowieso niet voor het 3e jaar.

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Wanneer zadel aanschaffen i.v.m. beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 15:58

Ik heb voor mijn bijna tweejarige nu al een tweedehands Wintec aangeschaft. Ouder zadel, maar dus wel met verwisselbare boom (kopijzer) zodat die makkelijk aan te passen is. Wou nog niks aanschaffen eigenlijk maar een kennis bood hem te koop aan voor een klein prijsje dus kon hem niet laten liggen. Wil hem gaan gebruiken voor het zadelmak maken binnen een dik jaar, en ervoor wellicht een paar keer om te laten wennen.

Wintec of Thorowgood oid lijken me ideale zadeltjes om mee te starten. Verwisselbare kopijzers en lekker licht doordat ze (deels) kunststof zijn :)

Melia
Berichten: 9846
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re: Wanneer zadel aanschaffen i.v.m. beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-20 21:20

Ja bedankt voor de tips. Ik zal eerst een longeersingel aanschaffen en daarna zien we dan wel verder wat betreft zadel. Denk dat ik dan idd voor iets van een Wintec ga.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 21:24

Het daadwerkelijke wennen aan het zadel kost absoluut geen tijd. Als ze de singel kent en gewend is aan klapperende dingen om haar lijf dan kijken ze amper op of om van een zadel. Hooguit een beetje rennen of bokken als ze op de zweetbladen reageren.
Daar zou ik dus even mee wachten totdat je op het punt komt dat je er de komende 3 maanden op wil gaan zitten.