Help mijn noodrem is zoek... Hoe lossen jullie dit op?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
istri

Berichten: 143
Geregistreerd: 26-08-12
Woonplaats: ulft

Help mijn noodrem is zoek... Hoe lossen jullie dit op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 18:00

Al sinds het begin dat ik mijn haffie heb probeert ze vanalles om mij eraf te gooien.. Vaak gelukt vaak ook niet.. Alleen nu ben ik vorige week 2 keer in 1 uur eraf gevallen/gegooid.
Hoe krijgt ze dat nou steeds voor elkaar nou niet door bokken want dan kan ik nog uitzitten.. Maar wat zij doet is van het ene op andere moment terwijl ze ervoor echt super aan het lopen is. Zich omdraaien en dan een sprint naar de andere kant van de bak rennen en ik heb gewoon geen rem meer. Dusja wat doe je dan ik laat mij halverwege wel een keer vallen anders kan ik de bak rand kussen en daar word ik ook niet vrolijk van. Maar nu het probleem dat sinds ik geen rem meer heb ik ook erg onzeker geworden ben en dit merkt ze. Buiten is ze vaak braaf maar ook dat durf ik nu even niet meer aan zonder rem. Hoe lossen jullie dit op want volgens mij zijn er meerdere haffies zo lekker eigenwijs.

Solica

Berichten: 453
Geregistreerd: 23-04-16

Re: Help mijn noodrem is zoek... Hoe lossen jullie dit op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 18:09


xchey
Berichten: 217
Geregistreerd: 23-06-13

Re: Help mijn noodrem is zoek... Hoe lossen jullie dit op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 18:26

Misschien een keertje iemand anders erop laten rijden? Omdat je ook aangeeft onzeker te zijn geworden als je dit wil oplossen moet je denk ik wel ff stevig in je schoenen staan haha

veersche
Berichten: 1051
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: Weustenrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 18:36

Als mijn paard niet meer reageerde op de rem (fatsoenlijke teugelhulp) dan reed ik hem juist naar voren en stuurde bewust naar de bakrand toe of in een hoek. Dan moeten ze wel stoppen en ik vind het veel vriendelijk dan steeds aan de teugels trekken.
Succes!

istri

Berichten: 143
Geregistreerd: 26-08-12
Woonplaats: ulft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 19:17

xchey schreef:
Misschien een keertje iemand anders erop laten rijden? Omdat je ook aangeeft onzeker te zijn geworden als je dit wil oplossen moet je denk ik wel ff stevig in je schoenen staan haha

Daar heb ik ook aan zitten denken maar dadelijk valt diegene eraf en breekt een been ofzo dat wil je toch ook niet :(:)

Anoniem

Re: Help mijn noodrem is zoek... Hoe lossen jullie dit op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 19:23

Hoe reageert ze als je haar op een volte zet en dan de volte verkleind? Mijn paard durft ontploffen op een open vlakte en bij hem had dat wel effect.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 19:24

Laat jezelf er nou eens niet af vallen. Ga op zoek naar het moment dat het mis gaat. Er is altijd wel iets wat je merkt, ze gaat stijf bewegen, blaast zich op, doet hoofd om hoog omlaag whatever. Dat moment moet je leren herkennen. Want dat is het moment dat je nog in kunt grijpen. Op dat moment moet je eigenlijk iets doen wat je pony niet verwacht, achteruit, om laten kijken, op haar kop geven, aan galopperen. Je kunt haar dan ook bestwel op haar kop geven. Je lost dit probleem alleen maar op door haar voor te zijn.

Mando

Berichten: 15722
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 19:30

Deed die van mij ook maar die bokte er nog vrolijk bij.
Hoe vaak ik niet zand heb liggen happen.

Ik heb geleerd het aan te zien komen en hem dan gelijk volte of schouderbinnenwaarts te zetten
Gelijk iets anders doen... aandacht naar mij en niet zeuren

En ging hij aan de kletter dan zette ik hem gelijk op een kleine volte en niet luisteren dan zover doortrekken dat zijn hoofd zowat in zijn kont zat.
Je niet eraf laten vallen hoor... dat spelletje hebben die slimme blondjes zo door.


Bij de mijne ging zijn hoofd ietsje omhoog was maar 5cm hoor en dan oortjes erop en dan gaan...

Toen hij het afgeleerd had was ik wel altijd alert... en nog...
Zodra die nek erop komt ben ik alert

amiraanouk
Berichten: 304
Geregistreerd: 22-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 19:44

Zoals hierboven al word gezegd, probeer te zien wanneer ze zichzelf klaar maakt om
ervandoor te gaan. Op dat soort momenten heeft geen enkel paard een 'rem'. Mijn pony slaat eigenlijk nooit op hol, maar toen hij laatst ging, kon ik ook niks meer doen. Trekken, trekken, het heeft geen zin. Op dat moment voelen ze weinig. Het enigste wat je kan proberen, als ze gaat, is als een gek aan je linker of rechter teugel trekken zodat ze scheef moet galopperen
en dan verminderd de vaart. :)

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Help mijn noodrem is zoek... Hoe lossen jullie dit op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 19:53

one rein stop moet je doen. helpt altijd!

Ihashe
Berichten: 257
Geregistreerd: 05-04-15
Woonplaats: Son en Breugel

Re: Help mijn noodrem is zoek... Hoe lossen jullie dit op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 20:02

Rijd er is een keertje flink naar voren, als ze wil galopperen dan blijft ze dat maar een heel uur in rengalop doen prima en als ze dan terugwil zeggen: Nee meid, net wou je galopperen dus dan blijf je maar galopperen!

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Help mijn noodrem is zoek... Hoe lossen jullie dit op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 20:41

Evakane, dat wordt wel vaker gezegd, maar er wordt daarbij wel vergeten hoe een paard denkt en leert. Een paard leeft in het nu en leert dus niets als hij het verband tussen "gevolg" en de eigenlijke actie niet kan leggen. Het gevolg moet onmiddellijk niet na een poos galopperen want het arme beest heeft dan geen idee waarom dit moet.

Eepie

Berichten: 76
Geregistreerd: 02-04-09
Woonplaats: Boven Zeeland

Re: Help mijn noodrem is zoek... Hoe lossen jullie dit op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 06:21

Iemand anders een keer laten rijden? Misschien doe jij iets (onbewust) waar je paard zo op reageert. Als alleen jij maar iedere keer het zelfde kunstje blijft herhalen, zal je paard dat waarschijnlijk ook blijven doen. Er is vast wel iemand te vinden die erop wil stappen hoor...

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 07:20

Haflinger humor! Ja kijk uit hoor ik ken er ook die gewoon een poging doen om over het hek te springen. Ik heb er een gehad die mij regelmatig een flashback naar m'n Shetlander tijd gaf. Lekker rijden en dan opeens keihard de bak uit rennen en rondjes op het erf maken. En mensen dan tegen je zeggen: kan je niet even wat rustiger aan doen? :+ bij mij hielp een correctie stangetje goed. Heb er een half jaar mee gereden en toen was deze flow over. Mijn advies: kort en krachtig de kop in drukken. Want als een haflinger eenmaal iets weet dan leer je het ook niet zomaar af.

Hafje81
Berichten: 222
Geregistreerd: 28-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 09:41

Hey meid, wat vervelend.
Hetgeen al een paar keer is aangehaald, is dat je je zeker niet moet laten vallen. Dat is net de beloning voor je paardje: "ik ga er vandoor en dan gaat ze wel van mijn rug af" Hafjes zijn slim, dit hebben ze heeeeel snel door :j

Het begint eigenlijk al met het proberen te herkennen van de aanzet tot.. Als je dat merkt, zet ze aan het werk, doe oefeningen, laat ze achterwaarts stappen, maakt niet uit, maar laat ze haar aandacht bij jou houden.

Als het haar dan toch lukt om ervandoor te gaan, probeer ze op een volte te trekken en laat ze maar lopen. Als je ze op een kleine volte houdt, kunnen ze ook moeilijker bokken. Ze wilt lopen? Laat ze maar lopen (dan kan ze ook haar energie wat kwijt) en jij bepaalt wanneer ze stopt, niet zij!

Iemand anders erop zetten, kan wel eens een keer, maar ook daar heeft een paard snel door wie op zijn/haar rug zit.. Kan goed zijn dat ze heel braaf is met een andere ruiter omdat deze zekerder en consequenter is. Als jij er dan terug op gaat zitten, heb je weer hetzelfde voor.. Niet voor niks dat haflingers geen beginnerspaardjes zijn. Het kunnen draakjes zijn, maar als je consequent genoeg bent, doen ze alles voor je :)

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 09:47

Ik vind dat hier echt idiote adviezen gegeven worden.. Je schrijft dat je haflinger al 'sinds je haar hebt je eraf probeert te gooien'?

Is er al een dierenarts bij geweest? Osteopaat? Tandarts?
Misschien is er wel een reden dat hij je zo snel van zn rug wilt hebben, eureka.

Daihyo

Berichten: 88093
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 09:52

Allereerst alle medische zaken uitsluiten (zadel, tanden, enz.).
Verder: is het echt jou eraf willen hebben of is het bijvoorbeeld een balansprobleem? In geval van het laatste, eerst spieren kweken en rust in het rijden opzoeken.

Is het echt gedrag? Heel herkenbaar. Ik heb het zo opgelost:
Mijn haf deed dit ook toen hij jong (en niet zo goed opgevoed :+ ) was.
Na alle correcte pogingen tot oplossen (laten lopen, voltes rijden, afleiden met figuren, enz) heb ik hem gewoon eens oncharmant met zijn neus tegen het hek geparkeerd. En dan echt het dichtsbijzijnde hek of in een hoek.
Als hij op de lange zijde rechtsom er vandoor knalde, sleurde ik hem met de linkerteugel met zijn neus tegen het hek en verder geen aandacht aan schenken. Stond hij stil, dan weer verder rijden. DSkunst is om meteen in te grijpen en geen vaart te laten maken.
De eerste paar keren knalde hij er echt wel zo'n 15 keer in een half uur vandoor. Maar door het ontzag van het hek, voor mij de zekerheid dat hij daar stopte en beseffen dat hij geen kant uit kon werd dat steeds minder. En na een tijdje konden we het gewoon wel op de correcte manier met figuren oplossen als hij het nog eens probeerde.

Moet je overigens wel een paard met ontzag voor het hek hebben. Want als ze er doorheen rennen heeft het totaal geen nut natuurlijk.

Paardlief is overigens inmiddels bomproof kinderpony. Het heeft een tijdje geduurd (haflingers zijn volhouders), maar hij is echt enorm lief en meewerkend nu. Hij mankeerde niets, was toen helemaal nagekeken door dierenarts, tandarts, osteopaat. Sommige paarden hebben echt een gedragsprobleem. Maar eens met eerst al het andere uitsluiten.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 10:08

Liesje1611 schreef:
Ik vind dat hier echt idiote adviezen gegeven worden.. Je schrijft dat je haflinger al 'sinds je haar hebt je eraf probeert te gooien'?

Is er al een dierenarts bij geweest? Osteopaat? Tandarts?
Misschien is er wel een reden dat hij je zo snel van zn rug wilt hebben, eureka.

Dit dus. In plaats van te proberen het probleem blindelings aan te pakken zoek je beter eens eerst naar de oorzaak. Klinkt als een paard met lichamelijke problemen. En ja, de one Rein stop zal helpen maar dat is een behoorlijk wrede manier om je wel door te drukken, zeker als het paard een bit in heeft een dan absoluut als het paard dit doet vanwege pijn.

Hafje81
Berichten: 222
Geregistreerd: 28-05-10

Re: Help mijn noodrem is zoek... Hoe lossen jullie dit op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 12:30

Goh, dat heb ik in mijn commentaar inderdaad niet gezet en is het belangrijkste: Al het medische eerst uitsluiten voor je het echt op gedrag gaat steken!

Yess

Berichten: 1345
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Hooge Zwaluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 12:43

Mocht er medisch niets aan de hand zijn probeer dan in het rijden goed op te Letten op de signalen voor het hollen. Meestal gaat dat in drie stapjes.
1. Ze maken zich recht (buiging weg)
2. Ze maken zich scheef
3. Hollen.
Let op: dit kan elkaar heel snel opvolgen.
Zodra je voelt dat je de buiging kwijt bent, de volte op rijden en laten buigen. Of proberen recht te maken als ie al scheef is. En dan de volte op. Mocht je toch een keer te laat zijn. Laat hem dan een stukje hollen, zelf in verlichte zit (desnoods je knieƫn in het zadel om boven je paard te blijven) zodra je weer in staat bent om te reageren ga je sturen: bocht of volte maakt niet uit. Daarna weer gaan zitten en controle terug pakken.
Succes!

istri

Berichten: 143
Geregistreerd: 26-08-12
Woonplaats: ulft

Re: Help mijn noodrem is zoek... Hoe lossen jullie dit op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 13:00

Bedankt voor al jullie adviezen maar medisch is er niks aan de hand dit is allemaal uitgesloten maar ze heeft nu gewoon in de gaten dat ze zo onder het werk door komt