Harlinger VS fjord

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Harlinger VS fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 16:39

Kan iemand me wat meer vertellen over de verschillen in gangen bij fjorden en haflingers.

Van beide 2 gereden.
Maar vondanks de hafjes wat bonkig voelen mn in galop.
De fjorden heel vlak.

Overweeg koop.... maar hou niet van gebonk van haf maar de fjorden zijn vaak weer zo sterk en eigenwijs.
Dus ik hoop eigenlijk dat deze 4 niet erg exemplarisch zijn.

Anoniem

Re: Harlinger VS fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:41

Gewoon uitproberen. :)
Even wennen aan het paard en leren uitzitten.

soof14

Berichten: 316
Geregistreerd: 12-06-13
Woonplaats: Assen

Re: Harlinger VS fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:46

Per paard is dit heel verschillend, haflingers kunnen het sporttype zijn of juist het ouderwetse. Geeft ook weer veerschil in rijden. En fjorden hoeven niet sterk en eigenwijs zijn want dit kunnen haflingers ook zijn. Als je intresse hebt in een pony even uitproberen elk paard is uniek en heeft een andere gebruiksaanwijzing

dynara

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: some where on earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:48

dit ligt natuurlijk per paard heel anders!

Ik persoonlijk vind een haflinger meer allround geschikt, dus ook beter in het springen. (maar dit sluit natuurlijk niet uit dat je een fjord kan tegen komen die misschien heel goed springt).
Haflingers op de dag van vandaag zijn ook slanker en moderner gebouwd. Fjorden daar in tegen vind ik persoonlijk minder koppig dan een haflinger :j
qua galop vind ik beide erg vlak en comfortabel zitten.

Maarja zoals ik al zei is dit per dier verschillend natuurlijk... en heeft ook een klein beetje met opvoeding te maken.
Ga gewoon rustig naar beide kijken, misschien kom je eentje tegen die aan alle eisen voldoet die je graag zou willen hebben +:)+

Daihyo

Berichten: 88113
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Harlinger VS fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 17:16

Wat vind jij bonkig?
Mijn haf heeft prima gangen, wel wat vlakker inderdaad, maar dat maakt het juist erg makkelijk zitten.
Elke haf en fjord is weer anders. Opvoeding, type, karakter, manier van rijden, alles heeft invloed op een paard.
Dus inderdaad proberen, proberen, proberen.

Azmay
Berichten: 18006
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Harlinger VS fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 17:17

Haflingers hebben vaker een moeilijker karakter, maar uiteraard zitten er bij de Fjorden ook vast wel rotte appels tussen. Gewoon gaan kijken en proberen!

Zoolgangster

Berichten: 9734
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 17:21

Ik ken zowel Haflingers als fjorden met vlakke gangen, en er zijn ook haffen met een "bonkiger" galop...
Gewoon proberen, is per paard anders. Het is sowieso beter om altijd eerst te proberen. Verder bestaan er str*nteigenwijze haffen maar ook str*nteigenwijze fjorden en brave meegaande haffen en fjorden. Opvoeding doet ook héél veel, wat dat betreft zijn het nèt paarden. ;)

ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Re: Harlinger VS fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 17:36

Het lopen is niet ras bepaald, maar per paard verschillend. Dus gewoon op zoek gaan naar een paard dat lekker rijdt!

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 08:09

Helder!
Bedankt voor de reacties.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Harlinger VS fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 08:32

Ik vind haflingers over het algemeen wat rijtypischer met betere gangen. Qua karakter vind ik dingen als "eigenwijs" en "koppig" vaak maar een excuus voor een slechte opvoeding en sterk is elk paard..

Wat je met bonkig in galop bedoelt weet ik niet, maar de vlakke galop valt ook nog wel beter te trainen als dat wenselijk is. Mijn fjord heeft van zichzelf een slechte galop, maar met wat training is dat juist de beste gang.

Wat wil je er mee gaan doen? Voor bosritten maakt het zoveel niet uit, wil je ook wedstrijden rijden zou ik eerder neigen naar de haflinger.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 12:34

Ik wil naast grondwerk (nh) en buitenritten ook wedstrijden rijden.

Wedstrijden op verschillende gebieden dressuur, dat werken door poortjes en om tonnen heen...weet ff niet hoe het heet.
Recreatief niveau (lees voor de lol) maar wel afwisselend.
Laatst bijgewerkt door A3a1 op 10-04-16 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine92
Berichten: 5356
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 12:37

A3a1 schreef:
Ik wil naast grondwerk ( nh ) en buitenritten ook wedstrijden rijden.

Dan zou ikvoor een haflinger gaan. Heb zelf z gereden met een fjord maar dat was een hele speciale. Over het algemeen zal een haflinger meer geschikt zijn voor jouw doeleinden.
Het haflinger stamboek gaat wat meer mee met de moderne eisen (dus sporttypes). Fjordenstamboek wil echte fjorden behouden en die zijn vaak wat klein, gedrongen en niet bergop gebouwd. Vaak hebben haflingers ook meer in huis qua beweging

BoschA
Berichten: 192
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Harlinger VS fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 11:17

Ik zou inderdaad per paard kijken en niet zozeer naar ras. Kijk gewoon wat je tegenkomt en zoek er eentje die bij je past :j Heb zelf het meeste ervaring met fjorden en vind dat een geweldig ras. De meeste hebben een hele fijne (vlakke) draf. Eentje waar je eigenlijk zonder zadel ook wel in een uitgestrekte draf kan zonder te bonken. Toevallig rijd ik een fjord met echt een geweldige galop. Maar ik weet dat dat niet altijd het geval is haha

Azmay
Berichten: 18006
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 11:21

Dorine92 schreef:
A3a1 schreef:
Ik wil naast grondwerk ( nh ) en buitenritten ook wedstrijden rijden.

Dan zou ikvoor een haflinger gaan. Heb zelf z gereden met een fjord maar dat was een hele speciale. Over het algemeen zal een haflinger meer geschikt zijn voor jouw doeleinden.
Het haflinger stamboek gaat wat meer mee met de moderne eisen (dus sporttypes). Fjordenstamboek wil echte fjorden behouden en die zijn vaak wat klein, gedrongen en niet bergop gebouwd. Vaak hebben haflingers ook meer in huis qua beweging


Vind ik een beetje onzin, ik denk niet dat TS in dit geval de ambitie heeft om binnen 2 jaar in het Z te zitten dus dan kan een Fjord even goed geschikt zijn als een Haflinger.

Ik heb beide gehad en heb veel meer plezier gehad aan mijn Fjord overigens, maar uiteraard is dat gewoon een karakterkwestie van de specifieke paarden.

Dorine92
Berichten: 5356
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 21:36

Azmay schreef:
Dorine92 schreef:
Dan zou ikvoor een haflinger gaan. Heb zelf z gereden met een fjord maar dat was een hele speciale. Over het algemeen zal een haflinger meer geschikt zijn voor jouw doeleinden.
Het haflinger stamboek gaat wat meer mee met de moderne eisen (dus sporttypes). Fjordenstamboek wil echte fjorden behouden en die zijn vaak wat klein, gedrongen en niet bergop gebouwd. Vaak hebben haflingers ook meer in huis qua beweging


Vind ik een beetje onzin, ik denk niet dat TS in dit geval de ambitie heeft om binnen 2 jaar in het Z te zitten dus dan kan een Fjord even goed geschikt zijn als een Haflinger.

Ik heb beide gehad en heb veel meer plezier gehad aan mijn Fjord overigens, maar uiteraard is dat gewoon een karakterkwestie van de specifieke paarden.

Goed lezen.. ik zei niet dat de ts z wil rijden. Ik zei dat een haflinger OVER HET ALGEMEEN meer geschikt is voor wedstrijden omdat ze wat meer sportgefokt worden, in tegenstelling tot de fjord, waarvan het stamboek ze graag gewoon ziet hoe ze altijd al waren. Wat meer werkpaarden dus. Die OVER HET ALGEMEEN vlakker bewegen en OVER HET ALGEMEEN niet bergop gebouwd zijn :D En ik noemde er nog bij dat ik wél een uitzondering had gevonden, wat dus nog eens extra versterkt dat de ts alsnog prima voor een fjord kan kijken

Marjo

Berichten: 37307
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Harlinger VS fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 21:39

Tsja op het haflinger deel van bokt ga je natuurlijk meer aanbevelingen voor haflingers krijgen hihi :D

Persoonlijk zou ik voor een fjord gaan. Die zijn super allround en kunnen ook goed springen (in tegenstelling tot wat hierboven genoemde word zijn er genoeg fjorden die goed zijn in springen).

Maar het is heel persoonlijk. Hoewel mensen denken dat de rassen heel gelijk zijn zitten er grote verschillen tussen de 2...

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Re: Harlinger VS fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 21:45

Het is wel grappig, mijn vraag ging nl vooral over de gangen :-)

Maar ik heb wat stallen bezocht. Heb besloten voor haflinger te gaan. Dat karakter past net wat beter bij me, globaal gezien.

En verder laat ik me ook gewoon verrassen.

Dorine92
Berichten: 5356
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Harlinger VS fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 21:48

Lijkt me een goede keuze. Ben benieuwd!