Haflinger in harde galop naar huis

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
haf1984
Berichten: 5
Geregistreerd: 22-06-15

Haflinger in harde galop naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 14:31

Hoi, wie heeft er tips voor mij? Mijn 5 jarige haflinger, sinds een jaar in mijn bezit is heel braaf. Heel sloom in de bak en braaf tijdens de buitenrit. Enige probleem is dat ze nu al 2 keer een keiharde galop inzet als ik het laatste stukje naar huis draaf. De eerste keer kon ik haar omtrekken, maar de tweede keer moest ik d'r tegen een muur parkeren. Ik rijd met een enkelgebroken bit en tot nu toe zonder hulpteugels. Ik ben bezig met haar laten wennen aan een martingaal, zou dat voldoende zijn? Mijn vader, menner, opperde om een stang te gebruiken.. dit me vrij rigoureus. Wie heeft tips voor mij?

Supervixen

Berichten: 12918
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Haflinger in harde galop naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 14:35

Niet in draf naar huis, maar gewoon stappen. Kijken hoe het dan gaat.

haf1984
Berichten: 5
Geregistreerd: 22-06-15

Re: Haflinger in harde galop naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 14:37

Supervixen, dat klopt, dan gaat het goed.. misschien moet ik niet te moeilijk denken.

Laibadji

Berichten: 1689
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 14:38

Mijn fjord deed dit vroeger ook. Uiteindelijk toch moeten kiezen voor zwaarder bit. Pony was gewoon te sterk voor mij op die moment. Ze was doodbraaf maar als ze de weg naar huis wist vertrok ze. Bit heeft geholpen maar ik was er mij wel altijd van bewust dat ik met het bit moest rijden met een zachte hand en enkel in nood gebruik mocht van maken.

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 14:41

Pfoeh, dan ben ik toch niet de enige met het probleem van een overenthousiaste Haflinger richting huis... Ik heb er gisteren namelijk weeral mijn handen aan vol gehad. Ik draaf nooit richting huis, alles gaat in stap. Anders vrees ik dat ik haar ook wel eens kwijt zou kunnen geraken. Maar zelfs dat stappen gaat op een vreselijk snel tempo. Als ik haar zou laten doen, zou ze heel "stiekem" in draf gaan en dan in galop. Ik moet dus ook echt oppassen. Ik heb een ietwat scherper bit dan een normaal trensje, anders hou ik haar niet in galop. Die paardjes zijn gewoon erg sterk... Ik gebruik het bit dan ook alleen als het nodig is, anders mag ze met lossere teugel lopen.
Oh enne, aan de leeftijd ligt het niet hoor, mijn Haf wordt binnenkort 18 jaar, maar je zou denken dat ik met een driejarige onderweg ben...

Mariska14015

Berichten: 109
Geregistreerd: 29-12-15

Re: Haflinger in harde galop naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 14:49

Ik heb een quarter die ik verzorg en bij haar gebruik ik bij het buitenrijden juist geen bit. Dit omdat ze ook altijd zo snel mogelijk terug naar stal wil. En ik haar dan wat korter kan houden en eventueel om kan trekken, zonder het bit door haar mond te trekken. Een keer onder een bruggetje doorgegaloppeert wat maar net goed ging.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 14:51

Paarden zijn gewoontedieren en de 1 met een wat sterker geheugen dan de ander.. Bij sommige is het onmogelijk in een drafje naar huis te gaan zij leggen dan meteen de link een zacht drafje wordt een hard drafje en uiteindelijk een rengalop.. belangrijk om de focus op jou te krijgen ipv richting huis. Je zou es een ommetje kunnen maken richting huis en kijken wat er dan gebeurt. Een paard wat hard wil gaan laat ik altijd zacht gaan..Ik doe altijd het tegenovergestelde van wat het paard denkt te moeten doen doen. Je zou je paard ook kleine opdrachten kunnen geven ( paar pasjes achterwaarts om de zoveel passen, pasje schouderbinnenwaarts, 3 rondjes om een bepaalde Boom laten lopen, een klein cirkeltje draaien om de zoveel passen, halhouden en een snoepje geven vanaf de rug van je paard/ pony.. ect ect. Zorgen dat jou pony ook in zijn/ haar gedachte bij jou blijft! Heel veel Suc6!

Ibbel

Berichten: 49225
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Haflinger in harde galop naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 14:56

Je zult het je paard onaangenaam moeten maken als hij naar huis wil rennen. Wil hij in galop? Prima, maar dan wel van huis af. Maw, zodra hij harder gaat dan jij wilt, omkeren, en dat tempo van huis af. Trek er gerust een hele dag voor uit (en zorg desnoods dat je in het bos of waar je ook rijdt opgehaald kunt worden met een trailer als de eerste dag het kwartje nog niet valt), maar ongewenst tempo = ongewenst werk voor het paard = de kant op waar hij níet heen wil.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Haflinger in harde galop naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 15:03

Mijn pony deed dat ook in het begin, met hand op mijn been wel eens omgetrokken (veiligheid ging voor vriendelijkheid op die momenten) en daarna mocht hij dat hele stuk weer terug lopen, keer en keer opnieuw. Net zolang totdat ik volledige controle had over het tempo naar huis. Koste veel tijd maar had resultaat. Ondertussen al jaren met de teugel los naar huis toe in alle rust. Kan zelfs in galop zo, volledige tempo controle en ontspanning :)

darkadia

Berichten: 5256
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Haflinger in harde galop naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 15:17

Zijn al goede tips gegeven. Verder kan het (indien mogelijk) ook helpen om eens tot voorbij huis te rijden ipv meteen naar stal.
Krijgt hij thuis ook direct voer? Dat wil ook nog weleens een rol spelen. Verder zorgt een martingaal eigenlijk alleen maar ervoor dat het bit nog op de juiste plek inwerkt (lagen ipv mondhoeken) op het moment dat je paard zijn hoofd in de lucht gooit. Zal dus voor dit probleem ws niet veel helpen. Hoewel sommige paarden er wel goed op reageren en denken dat ze dan niet meer kunnen rennen ;)
Als stappen idd wel goed gaat zou ik kijken of je de stukjes draf weer langzaam kan inbouwen, beginnen met enkele passen, maar versnellen is meteen terug naar stap of andere kant op...

haf1984
Berichten: 5
Geregistreerd: 22-06-15

Re: Haflinger in harde galop naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 15:27

Bedankt voor alle tips tot nu toe! Het heeft volgens mij te maken met voer, de eerste keer was net voordat ze in de wei zou gaan en de tweede keer had ze nog eten in de stal liggen..
Gelukkig gaat het meestal gied, maar ik vind het punt waarop ik de controle verlies heel vervelend. En het zorgt ervoor dat ik minder graag draaf tijdens een buitenrit, hoewel ze onderweg nog nooit iets geks heeft uitgehaald..
Ik ga er mee aan de slag morgen!

eldie
Berichten: 352
Geregistreerd: 19-02-09

Re: Haflinger in harde galop naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 15:44

Je moet altijd het tempo onder controle houden. Als je in stap blijft kan je pony alleen via de draf in galop en is ze sneller terug te halen. Ik zou inderdaad niet te moeilijk doen en stappend naar huis gaan. Ik zeg altijd maar: wat 1x gebeurt, gebeurt ook 2x en wat 2x gebeurt, gebeurt zeker ook 3x. De eerste keer laat je je nog verrassen, dan moet je daarna (de 2e keer) dus extra alert zijn en het proberen te voorkomen. Lukt je dat niet, dan kun je er haast zeker van zijn dat ze het de derde keer weer doet. Gewoon rustig draven als je het vertrouwt en anders wat langer stappen. Het komt vanzelf weer goed. Zelf weer vertrouwen krijgen, dan kun je dat ook weer doorgeven aan je paard.

Lagonda

Berichten: 1735
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 15:52

Ibbel schreef:
Je zult het je paard onaangenaam moeten maken als hij naar huis wil rennen. Wil hij in galop? Prima, maar dan wel van huis af. Maw, zodra hij harder gaat dan jij wilt, omkeren, en dat tempo van huis af. Trek er gerust een hele dag voor uit (en zorg desnoods dat je in het bos of waar je ook rijdt opgehaald kunt worden met een trailer als de eerste dag het kwartje nog niet valt), maar ongewenst tempo = ongewenst werk voor het paard = de kant op waar hij níet heen wil.


Dit inderdaad. Elke keer als hij vervelend deed gewoon omdraaien en terug rijden. Kan even duren, maar uiteindelijk viel bij mijn paard ook het kwartje. Kan nu in een rustig drafje of stap met lange teugel laatste stuk rijden :)

Rennie89
Berichten: 37283
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 19:07

Ik denk dat de meeste paarden haast hebben om thuis te komen :D Quarter die ik bijreed werd ook altijd heet als ik mij omkeerde naar huis. Alleen als ik gedraafd en gegalopeerd had overigens, want met een staprit was hij een stuk rustiger op de terugweg. Dus mijn advies, niet draven als je je paard niet kan inhouden. Heb ook wel eens een rodeoshow gehad op het einde omdat meneer wou galoperen maar ik niet :+ Maar ik ben wel iemand die een paard dan gewoon omtrekt of weet in te houden. Ik reed overigens wel met een shank met billy allen (vergelijkbaar met myler 1) mondstuk. Maar gelukkig maar 2 x echt een bommetje onder mij gehad, normaal altijd bijtijds er bij om hem in te houden :P

patricia73

Berichten: 104
Geregistreerd: 16-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 12:01

mijn haflinger is ook zo sterk. Ik rijd hem met een ongebroken pelham. En geloof me ze weten het zo.... Hij is nu 9 jaar oud en z1 afgericht maar als ik met een ander bit naar het bos gaat moet ik hem de hele weg tegenhouden en dus in zijn mond trekken. En als hij echt de kolder krijgt of ergens gigantisch van schrikt ben je gewoon aan de goden overgeleverd. Ik rij dus heerlijk relaxed met mijn pelham. Vrijwel de hele weg met een lang teugeltje, maar doet het moment zich voor heb ik even een stuurbekrachting er op.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Haflinger in harde galop naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 12:32

Oke, aangezien deze tip nog niet is gegeven (waar ik overigens heel erg verbaasd over ben), here goes.

In feite moet je eerst met je paard meegaan. Dit is geen voerprobleem. Dit is het "ik wil naar huis"-probleem, want thuis moeten ze niet werken. Thuis mogen ze op de weide of in de stal, thuis is rust.

Oefen er doelgericht op. Ga met je paard aan de hand een eindje van huis, zo'n tien-twintig meter van de poort naar huis toe. Stap er op en stuur ze weg van huis. Let erop hoe snel ze gaat. Gaat ze traag? Neemt ze kortere pasjes? Kijk gewoon wat er gebeurt, en doe niks. Keer haar dan om naar huis, en laat de teugels volledig los. Je bent maar tien meter van huis, we weten ondertussen wat er gaat gebeuren. Paardje zal waarschijnlijk in een erg vlotte stap/draf naar huis gaan, en hoogstwaarschijnlijk zal ze tot aan de poort gaan en stoppen. Thuis is rust voor hen - dat zal je nu moeten veranderen.

Als je dus tien meter van huis bent (niet verder dan dit, of het kan gevaarlijk worden. Kleine pasjes.), stap er terug op, laat ze naar huis gaan, laat de teugels los. Van het moment dat ze op automatische piloot naar huis is gegaan en daar stopt, doe je haar werken. Kleine cirkeltjes in draf, wijken van de achterhand, kleine achtjes in draf,... zo vlot mogelijk. Doe haar zweten. Op diezelfde losse teugel stuur je haar terug weg van huis als je hard met haar gewerkt hebt en laat je ze gaan. Waarschijnlijk zal ze een paar passen of tientallen meters of minder zetten, en daarna zal ze zich terug omkeren naar huis. Laat haar gaan, en werk er terug thuis aan. Rinse and repeat. Blijven werken tot ze even vlot wegstapt van huis als ze naar huis toe stapt.

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Re: Haflinger in harde galop naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 12:55

Hier is het volgens mij een combi van wat jij zegt, Skyefate, en dat ze gewoon terug bij haar kudde wil zijn. Er wachten namelijk drie hinnikende pony's op haar... En zij is de leidster. Maar wel een goeie tip vind ik :j

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 12:59

Supervixen schreef:
Niet in draf naar huis, maar gewoon stappen. Kijken hoe het dan gaat.

De enige optie.

pien2010
Berichten: 1980
Geregistreerd: 05-11-11
Woonplaats: Overijssel

Re: Haflinger in harde galop naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 13:08

One-rein-stop aanleren? Moet je niet te vaam proberen maar is zeker handig als ze aan de kletter gaan

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Re: Haflinger in harde galop naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 13:10

Bij mij gaat het niet zo zeer om het echt aan de kletter gaan, maar dat constante "gedrengel", ze wil telkens sneller en sneller en dat is gewoon hondsvermoeiend.
Maar nu bemoei ik me een beetje met TS haar topic, sorry!

PrizTwir
Berichten: 2398
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 13:20

Ik draaf of galoppeer nooit naar huis, gegarandeerd dat ze er vandoor gaan. Dus gewoon stappen. Hoef je ook geen andere maatregelen te nemen die eigenlijk niet nodig zijn.

Rizette
Berichten: 4409
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Haflinger in harde galop naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 13:25

Een paard wil naar huis omdat een paard dat ziet als de kudde, zeker als er meer paarden zijn. Maar het is de plek waar zijn thuis is. Dus met werken haal je echt het gevoel dan de stal niet weg. Het is het oergevoel van terug naar de kudden. Nooit sneller dan jij wilt terug gaan naar huis. Sowieso moet je afstappen minstens 10 minuten dus de laatste 10 minuten is het altijd stap. Als je paard dat gewend is geeft het zich er aan over en kun je op een gegeven moment stappen aan de lange teugel het laatste stuk naar huis. Dan zal jouw paard misschien nog pittig zijn maar gaat wel stappen als je maar consequent bent.

haf1984
Berichten: 5
Geregistreerd: 22-06-15

Re: Haflinger in harde galop naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 16:30

Bedankt voor alle tips. Heb vanmorgen een buitenrit gemaakt met een ander bit, een stang. Heb heel bewust met een zachte hand gereden en weinig tot niets hoeven doen met het bit. Het hafje liep heel prettig, heb een heel stuk gedraafd in een prettig tempo ipv een razend tempo, terwijl ik haar niet in hoefde te houden. Het leek, zoals hierboven ook beschreven, dat ze wist dat er een ander bit was en ze hierdoor veel rustiger liep. Ze liep heel ontspannen. Ik ga nu bekijken hoe ik dit in het vervolg ga doen. Het was een zgn bokkebit, dat gebruikt wordt voor het mennen. Wellicht een ander bit kopen, soortgelijk. In de bak ga ik dit bit in ieder geval niet gebruiken, dat is niet nodig.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 16:40

tess_84 schreef:
Bij mij gaat het niet zo zeer om het echt aan de kletter gaan, maar dat constante "gedrengel", ze wil telkens sneller en sneller en dat is gewoon hondsvermoeiend.
Maar nu bemoei ik me een beetje met TS haar topic, sorry!

En dan moet jij juist langzamer en langzamer gaan. Tempocontrole is een van de allerbelangrijkste voorwaarde in het rijden. Met buitenrijden, springen of dressuur, maakt niet uit.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Haflinger in harde galop naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 16:47

Ja, helemaal eens met de mensen die adviseren dan voorlopig in stap richting huis te gaan. Dat is inderdaad de enige optie.
Alle kunsthulpstukken gaan niet werken, en leveren alleen maar frustratie op. Draven en galopperen kan de rest van de rit, maar zodra de terugweg in beeld komt, stappen. Doe dat maar een half jaar, en dan zou je een testje kunnen doen met een klein stukje draf. Is je paard dan makkelijk terug te nemen, dan heb je het probleem opgelost en kun je afwisselen met stap en draf. Merk je dat het tempo dan weer toeneemt, dan hup, weer een tijd teruggaan in stap.