Is het jullie ook opgevallen dat er zoveel haflingers te koo

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jochems54
Berichten: 3
Geregistreerd: 06-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 10:46

Zoek je een jonge groen 2 of 3 jarige haflingermerrie dan kun je terecht bij Paardenmelkerij De Edelweiss in Etten-Leur

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Is het jullie ook opgevallen dat er zoveel haflingers te koo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 10:59

Volgens mij hebben ze qua fokrichting met de Haflingers de plank mis geslagen.
Het ouderwetse type was ideaal voor de volwassen recreatieruiter. Breed en sterk met een betrouwbaar en werklustig karakter. Op de hedendaagse Haflinger pas je als volwassene niet meer, hoewel ze misschien wat groter zijn qua schoft, zijn ze ook een stuk smaller geworden zodat een beetje volwassene al snel te groot is. Echter, geschikt voor de beginnende kinderruiters zijn ze ook niet, te sterk en te eigenwijs. De handiger jonge ruiter zal dan weer eerder kiezen voor een sportpony. Ik weet eigenlijk niet voor welke doelgroep de huidige Haflinger gefokt wordt.

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 12:30

Sammyoo schreef:
Volgens mij hebben ze qua fokrichting met de Haflingers de plank mis geslagen.
Het ouderwetse type was ideaal voor de volwassen recreatieruiter. Breed en sterk met een betrouwbaar en werklustig karakter. Op de hedendaagse Haflinger pas je als volwassene niet meer, hoewel ze misschien wat groter zijn qua schoft, zijn ze ook een stuk smaller geworden zodat een beetje volwassene al snel te groot is. Echter, geschikt voor de beginnende kinderruiters zijn ze ook niet, te sterk en te eigenwijs. De handiger jonge ruiter zal dan weer eerder kiezen voor een sportpony. Ik weet eigenlijk niet voor welke doelgroep de huidige Haflinger gefokt wordt.



Dat vind ik nog wel meevallen, de meeste hafjes die te koop staan zijn tussen de 140 en 147.

MarliesV

Berichten: 15240
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 12:41

janouk schreef:
Als je de verkoop advertenties leest, staan de haflingers vaak juist te koop, omdat ze teveel 'paard' zijn voor veel recreatie rijders.
Volgens mij heeft de haflinger vaak nog het imago van een lief, dik, sullig en traag paard, terwijl ze dat juist helemaal niet zijn.
Ze zijn juist mega slim, vrolijk en niet echt te rijden door alleen kinderen. Als een volwassenen ze in de week bijrijdt, lukt het wel, maar voor jonge kinderen zijn ze gewoon te vrolijk en te stout. Geef ze een vinger en ze nemen je hand ..... plus je arm erbij haha


Zo ontzettend mee eens!

Die van mij is prima door de kids van mijn vriendin te rijden maar als ik er zelf niet tussendoor op zou gaan dan maakt ze er een feestje van en is ze niet meer te rijden door de kids en heb ik er een kluif aan madam haar plek weer te wijzen.

Om die reden zijn ze op mijn oude manege ook afgestapt van de haflingers in de lessen. Ze zijn zo leuk, knuffelig, sterk enz maar ook mega slim en weten goed misbruik te maken van de situatie.

Bij een haflinger moet je als eigenaar ook over een portie humor en doorzettingsvermogen beschikken.

(even een nuance, elk ras heeft zijn uitzonderingen maar bovenstaande is meer algemeen geschreven)

justmexx

Berichten: 135
Geregistreerd: 19-08-13
Woonplaats: De Wijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 12:52

Alleen maar goed, wij zijn opzoek naar een hafje en de juiste moet nog op ons pad komen.
dus als iemand iets heeft pb! :j

Rofah
Berichten: 621
Geregistreerd: 25-02-15
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Is het jullie ook opgevallen dat er zoveel haflingers te koo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 13:10

Ik heb bijna een jaar geleden die van mij gevonden en het viel mij ook op, vooral de prijzen van een oudje verbaasde mij het meest :j
Nu heb ik een 8 jarige (toen 7) tussen nieuw en oud type in die gezond is en vol grappen zit. Even zoeken maar ze zijn er wel :j

Daihyo

Berichten: 88093
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 13:18

jorika1986 schreef:
janouk schreef:
Als je de verkoop advertenties leest, staan de haflingers vaak juist te koop, omdat ze teveel 'paard' zijn voor veel recreatie rijders.
Volgens mij heeft de haflinger vaak nog het imago van een lief, dik, sullig en traag paard, terwijl ze dat juist helemaal niet zijn.
Ze zijn juist mega slim, vrolijk en niet echt te rijden door alleen kinderen. Als een volwassenen ze in de week bijrijdt, lukt het wel, maar voor jonge kinderen zijn ze gewoon te vrolijk en te stout. Geef ze een vinger en ze nemen je hand ..... plus je arm erbij haha


Heel je bovenlijf zul je bedoelen! :D

Minstens :')
Liefst nog meer :j

Toen ik 8 jaar geleden alweer op zoek ging was er juist veel in de leeftijd 4-10. Nu zie je juist veel eronder of 15+.
En inderdaad met prijzen waar ik mijn vraagtekens bij zet. Maar goed, is maar net wat de gek er voor geeft natuurlijk.

Voor mij overigens nooit meer een haflinger. Ik wilde een ongecompliceerd braaf paard om mee buiten te rijden. Dat ging echt niet :n
Inmiddels gaat buitenrijden prima, maar hij is allesbehalve ongecompliceerd. Zolang ik hem zelf 5 dagen in de week bezighoud, kan iemand anders prima die 2 dagen doen en kan ik er ook gerust een kind op zetten. Maar niet meer dan 1x per maand :+

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 13:40

Ik denk dat mijn haflinger dan een uitzondering is als ik het zo lees.

Hij word nu 25 in mei en heb hem dan 22 jaar en ik kon vanaf de eerste dag lezen en schrijven met hem.
Het is zo'n fijn recreatie paard voor mij geweest, altijd braaf maar wel pit. Heel goed karakter want kinderen rijden er zo mee weg, ook toen hij jonger was.

De etterbakken die ik ken zijn gewoon niet opgevoed, de gene die wel opgevoed zijn zijn gouden paardjes.

Ik heb ook een fjord maar als ik eerlijk ben kan ik beter samenwerken met mijn halfinger.
Ik zou hierna zeker weer een haflinger overwegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 13:41

Ik ben juist blij mee dat dit van mij zoveel pit heeft. Ben juist daarom overgestapt van een Fjord naar een Haflinger. Dus als te is kun je misschien beter kijken voor een Fjord.

Daihyo

Berichten: 88093
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Is het jullie ook opgevallen dat er zoveel haflingers te koo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 13:45

De mijne is geen etterbak hoor. Heel braaf en betrouwbaar. Maar wel met een gebruiksaanwijzing.
En geef hem een klein beetje ruimte en hij neemt vanzelf een grotere ruimte.
Hij zal ook eens in de zoveel tijd proberen of hij een beetje ruimte krijgt.
Is absoluut niet gemeen of wat. Maar kan dan wel iets teveel eigen initiatief gaan tonen :+

ClaudiaHS

Berichten: 8063
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 14:41

MarliesV schreef:
janouk schreef:
Als je de verkoop advertenties leest, staan de haflingers vaak juist te koop, omdat ze teveel 'paard' zijn voor veel recreatie rijders.
Volgens mij heeft de haflinger vaak nog het imago van een lief, dik, sullig en traag paard, terwijl ze dat juist helemaal niet zijn.
Ze zijn juist mega slim, vrolijk en niet echt te rijden door alleen kinderen. Als een volwassenen ze in de week bijrijdt, lukt het wel, maar voor jonge kinderen zijn ze gewoon te vrolijk en te stout. Geef ze een vinger en ze nemen je hand ..... plus je arm erbij haha


Zo ontzettend mee eens!

Die van mij is prima door de kids van mijn vriendin te rijden maar als ik er zelf niet tussendoor op zou gaan dan maakt ze er een feestje van en is ze niet meer te rijden door de kids en heb ik er een kluif aan madam haar plek weer te wijzen.

Om die reden zijn ze op mijn oude manege ook afgestapt van de haflingers in de lessen. Ze zijn zo leuk, knuffelig, sterk enz maar ook mega slim en weten goed misbruik te maken van de situatie.

Bij een haflinger moet je als eigenaar ook over een portie humor en doorzettingsvermogen beschikken.

(even een nuance, elk ras heeft zijn uitzonderingen maar bovenstaande is meer algemeen geschreven)


en juist om die redenen wil ik een haflinger.
ik hou wel van die humor.
maar inderdaad wel een breder model en niet zo'n sport-gefokt ielig beest.
een echte haf dus.
Ik heb er zelf 3 verzorgd vroeger en 2 zelf gehad.
Heerlijk die eigenwijze paardjes :D
Hij moet braaf zijn maar mag absoluut de typische haflinger streken hebben, dat maakt ze geweldig.

mijn merrie was braaf en af en toe reed mijn blinde vriendin erop.
dat wist mevrouw precies en dan ging ze streken uithalen, wat ze bij mij dus niet deed :')

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 16:56

Ik herken ook totaal sommige dingen niet. Ik kocht de mijne toen hij 7 was, tuurlijk was hij soms een draak, en had ik m'n handen vol.

Maar kinderen rijden zo met weg. Zelf in mijn vliegjaar. (Lees knol ging bijna dagelijks bokkend vandoor) was hij super braaf bij kinderen. En nee hij had geen rug problemen of zadelproblemen.

Bomproof is hij zeker ook op buitenrit, alleen als hij alleen op rit is, is hij wat onzeker maar dat komt meer door mijzelf.

Mijn volgend paardje wordt zeker weer een haflinger. Maar ik hou wel van de koele koppies

Maar weer even ontopic. Ikzelf vind het nogal tegen vallen wat te koop staat.

jochems54
Berichten: 3
Geregistreerd: 06-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 10:58

als je wilt weten voor welke doelgroep de haflinger gefokt wordt adviseer ik advies in te winnen bij haflingerstamboek KVTH

Rex_Rolfo

Berichten: 5385
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 11:07

ClaudiaHS schreef:
Maar ik vind het aanbod juist tegen vallen.
Het zijn óf jaarlingen, of dieren boven de 20 jaar óf ze vragen er de hoofdprijs voor.

Als de pony verkocht wordt omdat het karakter anders is dan gehoopt (lees: niet super makkelijk) of het doel van de eigenaar wordt anders zou je verwachten dat er juist relatief veel dieren van zeg 5-18 jaar aangeboden worden.

Mette

Berichten: 4012
Geregistreerd: 09-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 11:08

Ik heb een schat van een haf, maar wel eentje die graag misbruik maakt van mijn iets minder consequente kant. Ze is niet gemeen of een etterbak, maar dan doet ze iets gewoon niet. Voor af en toe is ze een lieve kinderpony, maar niet te vaak want dan verzet ze geen pas meer. Eén ding is zeker: ik kan erg goed onderhandelen dankzij haar :D

Rex_Rolfo

Berichten: 5385
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 11:19

Mette schreef:
Eén ding is zeker: ik kan erg goed onderhandelen dankzij haar :D

:?

Ik kan juist goed op mijn strepen gaan staan door de onze. Maar dat is dan ook een ruin :P

Mette

Berichten: 4012
Geregistreerd: 09-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 11:34

Rex_Rolfo schreef:
Mette schreef:
Eén ding is zeker: ik kan erg goed onderhandelen dankzij haar :D

:?

Ik kan juist goed op mijn strepen gaan staan door de onze. Maar dat is dan ook een ruin :P


De kunst is haar het gevoel geven dat ze haar zin krijgt, maar eigenlijk krijgt ze dat helemaal niet. Als ik er direct keihard op mijn strepen ga staan, kom ik helemaal nergens meer :o Dus nu dwing ik haar tot het zelf bedenken van mijn idee en dan gaat ze dat maar al te graag doen. Overdreven voorbeeld: zij wil links en ik wil rechts, als dan echt gaat miepen moet ze achteruit naar rechts en dan wil ze maar wat graag vooruit naar rechts :D Dit gebeurde jaren terug toch vrij regelmatig, tegenwoordig zijn onze meningsverschillen iets subtieler ;)

Marije_jiplover

Berichten: 25364
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Is het jullie ook opgevallen dat er zoveel haflingers te koo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 11:55

Ik heb net Marktplaats eens bekeken, maar zo'n groot aanbod zie ik niet.
Zie er ook niet tussenstaan waar ik vorig jaar naar op zoek was.

Heb overigens vorig jaar heel bewust weer voor een hafinger gekozen.
Ik ben gek op die humor en met mijn gouwe ouwe (nu 28) kan ik lezen en schrijven.
Met de nieuwe, die ik nu een half jaar heb, is dst nog zoeken.
Maar heb er wel weer 1 met een superlief karakter, dat gaat echt wel mijn maatje voor de toekomst worden :j

Rex_Rolfo

Berichten: 5385
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 19:38

Mette schreef:
De kunst is haar het gevoel geven dat ze haar zin krijgt, maar eigenlijk krijgt ze dat helemaal niet. Als ik er direct keihard op mijn strepen ga staan, kom ik helemaal nergens meer :o Dus nu dwing ik haar tot het zelf bedenken van mijn idee en dan gaat ze dat maar al te graag doen. Overdreven voorbeeld: zij wil links en ik wil rechts, als dan echt gaat miepen moet ze achteruit naar rechts en dan wil ze maar wat graag vooruit naar rechts :D Dit gebeurde jaren terug toch vrij regelmatig, tegenwoordig zijn onze meningsverschillen iets subtieler ;)

Dat is het verschil hè, jullie een merrie, wij een ruin. En aangezien Janouk toch al gereageerd heeft durf ik haar eerdere schrijfsel wel te quoten (als het niet mag hoor ik het wel):

janouk schreef:
Ipsilonka schreef:
Janouk op haar best! De dames tegen de mannen, maar de ene man doet lekker met de dames mee :D


:j :D
Paul vindt het zo zalig dat hij nu een ruin heeft: je vraagt iets, hij verwerkt het en hij voert het uit.
Bij Janouk was het altijd zo: je vraagt iets, zij verwerkt het, en heeft dan 10 vragen terug, wie? ik? vandaag? hoe zo? ik weet het beter, wacht!........
Echt een vrouw volgens Paul. :D :+ }>

Hoe zo.............ik herken dat helemaal niet. Ik weet het gewoon beter :o ~~}>

topic

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 19:42

Er zitten tegenwoordig heel goede sportponies tussen de haflingers. Ze worden ook steeds rijtypischer gefokt. Ik vind het heel leuke dieren. Het is dat ik genoeg heb staan hier maar ik had er anders best een gewild. Wel een grote maat, en wat stevig zodat ik er netjes op pas met mijn 1.68m. Net wat Sammyo hierboven zegt. De chique zijn echt ponies waar je maar tot bepaalde grootte op kunt rijden. Op de ouderwetsere types of basistypes kunnen ook volwassenen op rijden.
Ik zie liever een lang persoon om menig haflinger dan op bijvoorbeeld een IJslander.

anjali
Berichten: 15184
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 20:07

LadyMadonna schreef:
Dat is, in vergelijk met 20 jaar geleden, al jaren zo. Eigenlijk sinds de opkomst van de tinker.

Ik heb eerst een Tinker gehad, dat ging niet, en nu een Haflinger,een zeer ouderwets type,daar ben ik stapeldol op ondanks dat hij heel erg eigenwijs is.De een komt uit Ierland en de ander uit Tirol,daar kun je al uit begrijpen dat ze niet te vergelijken zijn.Ik denk wel dat er zoveel Haflingers en ook Tinkers te koop zijn omdat het heel vruchtbare paardjes zijn. /3 <3

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Is het jullie ook opgevallen dat er zoveel haflingers te koo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 20:56

Nee, ik denk dat er zoveel te koop zijn, omdat er veel mee gefokt wordt. En er zijn veel hengstveulens voor een habbekrats te koop op de markt die naar de slacht gaan. Doodzonde. Ik ken een echte haflingerfokker, die ook zijn hengsten laat keuren en die ook een goedgekeurde hengst heeft. Hij gaat er helemaal mee naar Oostenrijk toe. En die laat ook vaker zijn merries gust want hij wil ook niet fokken voor de slacht. Dat is toch niet bevredigend?

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 21:07

Hier een aantal jaar geleden een hengstjaarling gekocht, laten ruinen, beleerd voor de kar, recreatief gebruik, een hart van goud en ouderwets type :) echter wordt mijn nrps merrie ouder (1995) en wil ik graag weer meer gaan springen, en dat gaat niet met onze haflinger. Nu ga ik langzaam een heel goed huisje zoeken, hier staat hij 24/7 buiten met een vriendinnetje en ik doe hem pas weg als ik een fijn adres gevonden heb die rekening kunnen houden met zijn behoeften: vatbaar voor hoefbevangenheid helaas. Hierdoor kan hij niet onbeperkt de weide op en moet in de toekomst rekening gehouden worden met zijn voer :) het vinden van de juiste persoon is dan lastig gezien er zo veel slanke sport types te koop staan.. niemand ziet aan de advertentie af hoe lief en knuffelig hij is natuurlijk

Mira283

Berichten: 3527
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Re: Is het jullie ook opgevallen dat er zoveel haflingers te koo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 21:09

Als er ooit nog een haflinger komt dan ook het oude type. Rij een merrie van het oude type ze is op leeftijd maar is wel een geweldige pony als ik haar kon klonen... Maar ik kijk al zo nu en dan eens op de markt en staat kwa jaarlingen wel wat leuks op

QueenMB

Berichten: 40
Geregistreerd: 20-02-16

Re: Is het jullie ook opgevallen dat er zoveel haflingers te koo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 19:50

Ik word helemaal gek van het aanbod in Haflingers op dit moment. Als je geen haflinger onder de 4 of boven de 10 wilt hebben is er amper aanbod. :(