Haflingers bezoeken in Oostenrijk

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FjordHorse
Berichten: 769
Geregistreerd: 27-12-12

Haflingers bezoeken in Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 16:39

Hallo,

Ik heb hier al enkele topics over gevonden, echter geen recente dus daarom zelf nog eentje.

We zouden graag een uitstap naar Oostenrijk doen en daar horen uiteraard Haflingers bij!!

Wie heeft er reeds ervaring met bepaalde (hobby)fokkers in Oostenrijk die zich echt bezighouden met Haflingers? We zouden ook heel erg graag een ritje te paard of te koets maken met een aantal haflingers daar, dat zou echt super zijn ter aanvulling van enkel een bezoek.

Ik heb een grote haflinger fokkerij in Ebbs gevonden, maar ik weet niet of dit de moeite waard is om even te bezoeken (en of ze zomaar staan te springen op bezoek, of ze engels kennen en of dat wel de definitie is van een "goede" fokkerij). Er staan als ik het goed voor heb wel heel veel haflingers (waaronder ook de overgrootmoeder van onze haflinger <3 (tenzij de site niet meer up to date is en ze ondertussen al overleden is, dan niet.. )) maar ik lees soms reviews dat ze niet echt op bezoekers staan te springen..
Het moet geen grote fokkerij zijn, maar wel een correcte, mensen die weten waar ze mee bezig zijn en met hun verstand fokken.

Ik hoop stiekem een fokker(s) te vinden die vol passie voor het ras bezig is/zijn (en niet louter de centen... ) en gewoon even gezellig samen wat te kunnen kletsen over haflingers en hoe ze daar gehouden worden etc. In het Engels hoop ik, want ik spreek verschrikkelijk slecht Duits. :o

Graag hoor ik jullie eigen ervaringen. Geen idee of hier veel mensen zitten die contacten/ervaringen hebben in Oostenrijk, maar het is alleszins het proberen waard!

Bedankt

janouk
Blogger

Berichten: 17914
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:43

Laatst bijgewerkt door janouk op 21-01-16 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

FjordHorse
Berichten: 769
Geregistreerd: 27-12-12

Re: Haflingers bezoeken in Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 16:45

Oh dat is de plek die ik ook gevonden had.
Bedankt voor de tip!

Ben je er zelf ooit geweest? Of heb je een haflinger van daar?

janouk
Blogger

Berichten: 17914
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:49

Ik ben er nu 2 x geweest.
Vorig jaar op de Wereldtentoonstelling en twee jaar terug op vakantie.
De showavond is leuk om mee te maken.

Je kan daar ook lessen nemen een hele week en dan gaan ze ook buitenrijden met je door de omgeving.

Wij hebben uitgereden met 2 haflingers naar de waterval in de bergen onder begeleiding, maar dat was op speciaal verzoek.

Zomers kan je ook naar de jonge Haflingerhengsten op de Alm lopen.

(en nee, ik heb geen Oostenrijkse haflingers: Janouk is in Nederland gefokt en Meneer Anton komt uit Oost Duitsland).

FjordHorse
Berichten: 769
Geregistreerd: 27-12-12

Re: Haflingers bezoeken in Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 16:50

Zijn dat een beetje vriendelijke mensen daar? Waarschijnlijk zal het wel niet zo slecht zijn als je er al 2x geweest bent haha :-)

Susie1992

Berichten: 166
Geregistreerd: 22-08-10
Woonplaats: Oene

Re: Haflingers bezoeken in Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:53

Ben er met shows en ook gewoon tijdens vakanties geweest. Er zijn openingstijden maar ben ook wel eens buiten de openingstijden geweest. Altijd even kijken bij Novembernebel

maessie

Berichten: 5771
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:57

De Fohlenhof is waar de Haflingers zijn ontstaan, en waar het moederstamboek zit. Dichter bij het vuur kun je niet komen! Het is wel een echt bedrijf waar ook veel les ed word gegeven, en je betaald er entree. Zeker een aanrader om eens te gaan kijken, voor een gesprek zou ik wel kijken of je een afspraak zou kunnen maken. Wij zijn er ook inmiddels al 2x geweest, oa met de wereldtentoonstelling, voor vele fokkers het haflingermekka :D
De alm is inderdaad ook erg gaaf!
Verder zitten er genoeg kleinere fokkers in de omgeving, de kwaliteit is daar best hoog! (En de prijzen liggen ook net even anders ;) )

FjordHorse
Berichten: 769
Geregistreerd: 27-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 16:59

Ik vind het wel knap om rond de 100 haflingers te hebben en die allemaal uit elkaar te kunnen halen :') Met een redelijk kleine kudde ken je de paarden wel makkelijker denk ik, maar zo'n grote.. er zullen er toch wel altijd bij zijn die een beetje meer op elkaar trekken en minder gekend zijn?

Ja kan wel geloven dat de haflingers daar best prijzig zijn :D Maar we zijn niet van plan met een haflinger terug te komen hoor. Gewoon een beetje kennis maken en kijken naar de roots van onze haflinger.

Oh ik wist niet dat het daar ontstaan was! Dan zetten we dat zeker op onze lijst hihi.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Haflingers bezoeken in Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:03

Fohlenhoff idd! Ben er als kind in de zomer geweest zonder dat er een evenement was. Heb toen winterstern mogen aaien <3 (ok... Ik was 12 _O- )

FjordHorse
Berichten: 769
Geregistreerd: 27-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 17:04

@maessie: kan je daar dan als je entree betaalt gewoon rondkijken op eigen houtje of is het met een rondleiding en moet je braaf "de massa" volgen? Kan je daar ook dichter bij de paarden komen vb? (had gelezen dat ze daar op een grote weide staan dus is er geen kans dat je daar komt en dat alle haflingers ver weg staan zodat je geen enkele haflinger te zien krijgt?)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Haflingers bezoeken in Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:05

De jonge dieren lopen in de omgeving op de Alp, maar er stond toen (ok, 22 jaar geleden) ook zat binnen

FjordHorse
Berichten: 769
Geregistreerd: 27-12-12

Re: Haflingers bezoeken in Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 17:07

De Alp is een gebied waar je gewoon naartoe kan wandelen zonder ticket te betalen? Als in, als we nu een beetje kijken met onze routeplanning als we in de omgeving gaan wandelen, is het mogelijk om gewoon daar in de buurt te wandelen? Of is dat enkel bereikbaar te paard vanuit die fokkerij?

maessie

Berichten: 5771
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:10

Je loopt gewoon vrij over het erf, er staan genoeg paarden op stal! Vooral het jonge spul zal op de weide lopen.
Ben nu wel benieuwd naar die merrie voorouder die daar staat, zijn allemaal wel bekende lijnen namelijk :)

De henstenalm is in een naastgelegen dorp en gratis, zou ik zeker de auto voor pakken! (Afhankelijk van hoe hoog ze staan ist dan nog wel een stukje lopen ;) )

janouk
Blogger

Berichten: 17914
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:12

Je mag gewoon rondlopen hoor zonder rondleiding. Alle stallen zijn toegankelijk en er is een klein museum.
De jonge hengstenAlm ligt een paar km verderop, het hangt af van de tijd van het jaar hoe hoog ze lopen en of ze er al lopen.
Maar dat kan je allemaal bij de receptie navragen. Er is genoeg te wandelen in de buurt ook. Je gaat je daar echt wel vermaken.

Na een paar dagen kan je geen Haflinger meer zien hahaha

Mayflower_

Berichten: 13711
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Het noorden

Re: Haflingers bezoeken in Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:17

Mijn merrie komt daar weg, is al 1jarige gekocht op de veulenveuling en ''geïmporteerd'' naar Nederland. :D
Afgelopen zomer zijn wij er geweest, ontzettende gastvrije mensen en 100'en Haflingers haha. Echt geweldig.

FjordHorse
Berichten: 769
Geregistreerd: 27-12-12

Re: Haflingers bezoeken in Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 17:21

Klinkt echt heel interessant om eens te bekijken IRL. Kan niet wachten :):)

finn2003
Berichten: 288
Geregistreerd: 31-05-05

Re: Haflingers bezoeken in Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 21:00

Absoluut leuk om een keer te gaan kijken bij de Fohlenhof, maar ik verwacht dat er buiten de ''evenementen'' geen hele grote aantallen paarden staan zomers. De jonge hengsten staan inderdaad op de Alm en veel merries lopen op de weides. En de Fohlenhof is er leuk om te zien, maar verwacht geen gigantisch en modern complex zoals er bv in Ermelo of Lunteren staat. De hengstenstallen zijn mooi, maar de rest van het complex en de merrie stallen zijn niet heel bijzonder ( zeker als je bedenkt dat dit de oostenrijkse staats stoeterij is ).

Het mooiste is eigenlijk om een oostenrijkse fokker bereid te vinden die je mee op ''sleeptouw'' neemt. Ben er zelf al meerdere keren geweest met bekenden die contacten hebben met de lokale fokkers, maar met deze personen kom je vaak ook makkelijker bij andere collega fokkers over de vloer en zie je paarden en hengsten stations waar je anders niet zo snel komt. Want niet iedereen spreekt vloeiend engels en ze spreken vaak een oostenrijks dialect wat nogal afwijkt van "school" duits.

FjordHorse
Berichten: 769
Geregistreerd: 27-12-12

Re: Haflingers bezoeken in Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 20:53

Ja finn2003, dat is ok hetgeen we eigenlijk ideaal gezien zouden willen. Een locale fokker vinden. Maar ik heb jammer genoeg geen connecties en spreek ook echt niet goed Duits om zelf connecties te gaan maken met de echt locale kleinschalige fokkers :=

MoonWencke

Berichten: 5457
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Re: Haflingers bezoeken in Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 00:31

Ik heb in 2009 stage gelopen bij een Hotel in Brand; www.sporthotel-beck.at. Wat ik bij het regelen van mijn stage nog niet wist, is dat er daar ook een Haflingerstal bij is en o.a. Haflingerhengst Whetu daar gefokt is. Is inmiddels bijna 7 jaar geleden en ik weet helaas ook niet hoe het er nu voor staat, maar ik vond het prachtig om in de zomer de veulens te zien of om een buitenrit door de bergen te maken. De jongere generatie spreekt wel engels, maar de oudere eerder niet en zoals finn2003 zegt; het dialect wat gesproken wordt, is, zeker in de Vorarlberg, vaak lastig te begrijpen. Ik wil wel mee als vrijwilliger hoor *D Staat sowieso nog op de planning weer een keer terug te gaan (voor een korte vakantie).