Knippen jullie bij de oren manen voor plek hoofdstel?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wegknippen of niet?

Wel knippen
163 (59%)
Niet knippen
111 (40%)

Totaal aantal stemmen: 274


Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 12:04

Nooit weggeknipt en nooit van plan ook. De haren zijn wel behoorlijk dik wat het lastig maakt om het er onderuit te halen, maar liever dat dan weg halen.

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: Knippen jullie bij de oren manen voor plek hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 13:42

Leuk om te lezen dat het toch bijna gelijk loopt maar dat er toch meer zijn die het wegknippen en dan met name voor de netheid en handigheid wat ik me ook goed kan voorstellen.

Ga van de week mijn haf eens bestuderen en dan besluiten , bedankt allemaal!

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Knippen jullie bij de oren manen voor plek hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 14:40

Begin anders met een heel klein stuk. Je kunt altijd meer weghalen, minder duurt iets langer :))

Indi_Vito

Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Knippen jullie bij de oren manen voor plek hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 14:50

Ik knip het dus echt niet weg bij mijn fries! Klein vlechtje erin en je bent klaar!

Bij mijn kwpners deed ik het wel maar dat was vooral om de hals wat langer te laten lijken..

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Re: Knippen jullie bij de oren manen voor plek hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 15:01

Scheren wel.
Waarom?
De paarden hadden het al (gekoerst, hoofdstelnummer kwam op die plaats).
En vind het wel handig!
Bruine is verkocht en meisje is het nu aan het laten bijgroeien, ik vind het foeilelijk momenteel :p
Afbeelding
Afbeelding

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 15:03

Ik knip niks weg bij mijn Fries x Tinker kruising en ook niet bij mijn Fries x Tuiger kruising.

Heb een beetje een "wegkniptrauma" omdat vele jaren geleden ik heb meegemaakt dat men op de beleringsstal waar mijn Fries X Tinker stond (en ik heel trots ws op zijn bonte manen) daar ongevraagd
een enorm stuk achter de oren had weggeschoren. Ja, dan paste het hoofdstel beter. Ik kreeg zowat een maagdraaiing van schrik, zó lelijk was het, bovendien bleek al gauw dat ze de afscheiding niet goed hadden ingeschat, en dat ipv alleen het achter de oren vallende stuk manen, een heel stuk van de voorpluk tegelijk daarmee was weggeknipt (die begint nl. vrij ver naar achteren pas naar voren te vallen).
Nooit meer! dacht ik.
Als ik ga rijden maak ik in het haar vlak achter de oren een wat laag beginnend vlechtje. Staat nog leuk ook.
Moet eerlijk zeggen: ik héb wel eens meegemaakt, met eenzelfde hoofdstel, dat het bij het rijden in de bak opeens op de gond lag. Ook met een vlechtje. Sedertdien maak ik - wanneer ik met dát specifieke hoofdstelrijd - in een deel van de voorpluk een vlechtje waarmee ik het hoofdstel vastzet.

Ik begrijp dus de reden waarom men het doet, maar ik begin er zelf écht nooit meer aan.

Rohol

Berichten: 658
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Knippen jullie bij de oren manen voor plek hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 15:05

Eigenlijk heb ik het nooit weggeknipt, mijn paarden hebben dan ook nooit heel erg veel manen gehad. Bij mijn huidige merrie twijfel ik wel eens om het te doen, maar ben toch bang dat ik het lelijk vind. Daarbij heeft zij bijna geen voorpluk en sprokkel ik wat manen mee om de voorpluk dikker te doen lijken :=

MarChak

Berichten: 2553
Geregistreerd: 27-01-08
Woonplaats: op mijn eerste Chakra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 15:06

Ik knip niks weg, doe het haar naar voren, heeft paardlief meteen een wat vollere voorpluk.
Gevoelsmatig lijkt de druk van een stuk leer op kortgeschoren haren me ook niet zo lekker, zo achter de oren, dus vandaar ook wel een beetje dat ik niks afscheer.

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Knippen jullie bij de oren manen voor plek hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 16:05

Terpentijn: wat heb je toen gedaan?! Ik zou echt woest zijn als ze dat (zomaar) zouden doen

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Knippen jullie bij de oren manen voor plek hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 17:46

@Maartje 1990: nou niet zulke fraaie bewoordingen gebruikt, maar tsja, de schade was al aangericht, doe je niks meer aan, alleen maar weer aan laten groeien (dat duurde wel járen trouwens). Onbegrijpelijk dat men zónder mij ook maar iets te vragen of te vertellen daar zo de schaar in gezet heeft. Ik was woest en verdrietig tegelijk.
Dus je begrijpt: ik trek nog niet 1 haar bij mijn paarden er maar uit, hahaha.

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Knippen jullie bij de oren manen voor plek hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 17:52

Bij mijn Haflinger en Fjord wel gedaan, mijn PRE's hebben niet zo veel haar dat het nodig is gelukkig. Die eerste twee hadden bijna hoger haar dan oor dus dan wil het hoofdstel wel eens af schieten ;)

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 17:54

Ik scheef het weg, nu ongeveer 8cm weg geschoren. Vind het persoonlijk erg mooi en verzorgd staan.

suuzepuus

Berichten: 8824
Geregistreerd: 25-11-07
Woonplaats: nep drent!:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 17:55

ik laat alles lekker groeien!

Dorine92
Berichten: 5352
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 20:11

Toydoll schreef:
roekes schreef:
Voor de veiligheid knip ik de manen weg op de plek waar het hoofdstel zit. Je wilt niet weten wat er gebeurt als je paard zn hoofdstel verliest doordat er een pak manen onder zit.

wat een onzin. Alsof een paard hoofdstel verliest omdat er manen onder zitten

Dat jij daar met jouw paard geen last van hebt betekent niet gelijk dat het onzin is.. lekker kortzichtig
Ik rij momenteel een haflinger die doet zo zn halster of hoofdstel af als ie daar zin in heeft. Kleine oortjes en dik pak manen, dat gaat niet samen. Even schudden en het is af.
Knippen is een optie, of het hoofdstel vast vlechten.

MarliesV

Berichten: 15240
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Knippen jullie bij de oren manen voor plek hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:20

Dorine92 kan mij voorstellen als ze het trucje door hebben dat het erg lastig wordt!
Zou zelf denk ik nog eerder voor de optie vlechten gaan maar dat moet je dan wel vrij vlot kunnen anders is het geen doen natuurlijk.

Die van mij heeft ook een pak manen en kleine oortjes maar alles blijft prima zitten!
Afbeelding
Afbeelding

FuGeLiCu
Berichten: 1376
Geregistreerd: 28-09-10
Woonplaats: Boven Groningen

Re: Knippen jullie bij de oren manen voor plek hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:23

Ik knipte altijd een klein stukje weg. Ongeveer ter breedte van het kopstuk.

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:26

Alleen bij mijn fjord en dan ook alleen waar het halster/hoofdstel zit. Was gewoon een gedoe steeds om de manen goed te doen.
Bij mijn andere paarden heb ik het nooit weg geknipt omdat de manen niet in de weg zaten.

Marije_jiplover

Berichten: 25364
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Knippen jullie bij de oren manen voor plek hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:30

Mijn ene haf met dikke manen en hele kleine oortjes ken ik nu al 24 jaar en in al die tijd heb ik nog nooit het hoofdstel onbedoeld af gehad.
Niet tijdens het rijden, niet tijdens het wachten, gewoon nooit.

Dus om nu te zeggen dat het echt onveilig is als je geen manen wegknipt, is net zo kort door de bocht als zeggen dat het nooit onveilig is.

Bij mijn paarden zie ik het nut er niet van in, want de hoofdstellen blijven zitten waar ze horen.

En ik vind het oerlelijk om de manen weg te knippen, dus nee, ik knip/scheer het niet weg en ja dat vind ik wel heel verantwoord.

XxDiandraxX

Berichten: 4000
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:32

Ligt eraan, bij 2 van mijn paarden knip ik het wel (fjorden met lange manen) maar echt een klein stukje ter breedte van het hoofdstel en niet meer. Vind het foeilelijk als je op afstand kan zien dat het geknipt is en er achter het hoofdstel een geknipt stukje zichtbaar is.

Afbeelding




Bij mijn 3de fjord knip ik het niet. Hij heeft een nette fjordenkam waardoor de haren me niet in de weg zitten dus dan leg ik het hoofdstel op de aanzet van de voorpluk. Die laat ik beginnen presies waar mijn hoofdstel zit.

Afbeelding

lavie22
Berichten: 126
Geregistreerd: 16-08-11
Woonplaats: Noordbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 14:21

Ik knip het altijd weg. Is gewoon veel makkelijker.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 14:26

Mijn Haf heeft ook een manenkam/hanenkam, dus hoeft het niet.
Afbeelding

Shetje die we afgelopen najaar hebben gekocht had het wel geknipt achter zijn oren. Maar wel een erg dikke strook. En in combi met zijn brede manenkam vond ikzelf dat niet mooi.
Ik ben het weer aan het laten groeien. Tot nu toe nog geen last met hoofdstel. Maar als het toch lastig wordt in combi met zijn volle bos, dan kan ik altijd nog een strookje weghalen, maar niet meer zo'n breedstuk als voorheen.

edit: hij zit er nu wel uit als een plee borstel, want het is al wel een stuk gegroeid maar nog lang niet op de rest van de lengte hehe. Staat recht omhoog (zie onderschrift voor foto's)

MelanieB

Berichten: 25871
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 14:33

Jup knip het bij de pony's waarmee gereden word weg.
Het is hier gevaarlijk met zulke kleine oortjes en dan 1 keer schudden en dan kan het gaan glijden door gladde manen, met menhoofdstellen die vaak wat breder zijn ed is het wel nodig hier.
Gewone hoofdstel zou niet perse hoeven maarja heb het sowieso al voor mennen.
Vind het ook fijner werken.