Knippen jullie bij de oren manen voor plek hoofdstel?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wegknippen of niet?

Wel knippen
163 (59%)
Niet knippen
111 (40%)

Totaal aantal stemmen: 274


janouk
Blogger

Berichten: 17914
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 07:43

Absoluut geknipt achter de oren bij zowel Janouk als bij Meneer Anton.
Ik vind het veel prettiger voor het paard.
Zeker een menhoofdstel is zwaar en door de inwerking van de stang, komt er druk te staan achter de oren van het paard. Het lijkt me heel naar voor een paard als er manen klem komen tezitten.

Verder glijdt het hoofdstel te snel naar voren en dat kan in tweespan snel gebeuren, als ze aan elkaars hoofdstel schuren.

Hier dus geen discussie, een stukje ter breedte van het hoofdstel wordt standaard weggeknipt. Je ziet het niet eens als ze los lopen.

Iloscorp

Berichten: 1232
Geregistreerd: 20-09-15
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 07:54

De vorige eigenaresse had het wel geknipt, ik heb het laten groeien sinds ik hem heb.

Zo wordt zijn voorpluk nog mooier vol en ik heb er geen last van met halster of hoofdstel om doen.. het is even een handigheidje :D

Kim_97

Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Re: Knippen jullie bij de oren manen voor plek hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 08:24

Hier knip ik het stukje voor het hoofdstel sinds een jaartje weg. Voorheen nooit, haar manen waren heilig! :Y) maar ik heb toch wel gemerkt dat wanneer het stukje weg is, veeel prettiger is. Het hoofdstel ligt mooier en netter achter de oren en je ziet er overigens niks van!

Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Re: Knippen jullie bij de oren manen voor plek hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 08:39

Hier knip ik niets bij mijn haflinger. Wel een vlechtje om het kopstuk met buitenrijden!

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: Knippen jullie bij de oren manen voor plek hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 08:46

Ik knip niet dood zonde.
Mijn fjord zijn boog knip ik en straks zie je prima scheiding tussen doorpluk en de boog. Hij werd wel geknipt. Zier er niet uit nu. Maar komt goed.

hollie

Berichten: 910
Geregistreerd: 02-06-07
Woonplaats: winterswijk-miste

Re: Knippen jullie bij de oren manen voor plek hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 10:41

Ik knip het ook bij mijn Haflingers vanaf 3 jaar.
Het hoofstel en halster zitten veel mooier om het hoofd, en er is een scheiding tussen een voorpluk en de manen.
Dus ja zeker doen..

liedjuh2

Berichten: 2442
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Waar mijn huisje is....

Re: Knippen jullie bij de oren manen voor plek hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 10:49

Ik knip het wel weg bij mijn paard. Hij heeft korte dikke manen en hierdoor werd het hoofdstel steeds naar voren geduwd tegen zijn oren aan. Dit was niet prettig voor hem. Dus een stukje weggeknipt. Helaas heeft hij wel maar een zielig voorplukje. Vind het eerlijk gezegd ook netter staan in het geval van mijn paard. Bij een halflinger/tinker/ fries waarbij lange manen gewoon mooi staan begrijp ik dat je niet knipt. Bij een fjord zou ik juist knippen. Als die manen mooi rechtopstaand zijn, dan lijkt mij dat ontzettend in de weg zitten. Dan wordt dat hoofdstel toch weggeduwd door de manen die rechtop willen staan. (Heb geen fjord dus geen idee of dat zo is, maar lijkt mij wel.)

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieƫrt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 10:53

Twiggy2008 schreef:
Er wordt aan de manen van mijn beide paarden absoluut niet geknipt. Vind het foeilelijk... en ben niet van dat 'barbie getrut'. :+


Heeft niks met "barbiegetrut" te maken, in veel gevallen is het gewoon veel veiliger, omdat het hoofdstel veel beter zit.

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 10:54

Bij mijn huidige haflinger eb mijn vorige nooit geknipt. Dikke manen en voorpluk maar goed gescheiden en netjes plat dus hoofdstel en halster ligt prima. Wegknippen vind ik lelijk en ik vind het (onnodig) gedoe

The_Cat

Berichten: 7294
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Knippen jullie bij de oren manen voor plek hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 10:58

Ik doe het zelf niet, ik vind het niet eens mooi, maar buiten dat, het is ook niet nodig bij mijn paard. Goed gescheiden, hoofdssel blijft goed liggen

xhaflinger
Berichten: 202
Geregistreerd: 09-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 11:11

Ik knip de manen ook op die plek. Bij mijn oude haf deed ik dat niet want die had hele dunne manen, maar de haf die ik nu heb heeft gewoon te veel en te dik :D Dus ja aangezien het er anders ook niet uit ziet heb ik het eraf gehaald.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 11:15

Amaris schreef:
Twiggy2008 schreef:
Er wordt aan de manen van mijn beide paarden absoluut niet geknipt. Vind het foeilelijk... en ben niet van dat 'barbie getrut'. :+


Heeft niks met "barbiegetrut" te maken, in veel gevallen is het gewoon veel veiliger, omdat het hoofdstel veel beter zit.


Dat snap ik niet? Hoe ligt het hoofdstel beter als er geen manen onderliggen?

Als iemand in mijn Shire knipt kan ik je verzekeren dat die persoon voortaan kaal door het leven gaat :') :') In de KWPNer mag je best knippen :P Maar ik zie het nut niet.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 11:22

Als een paard echt dikke manen heeft kan het hoofdstel afglijden. Ik denk dat dat bedoeld wordt met het stukje veiligheid. Het hoofdstel zit inderdaad ook beter in die gevallen.

Ik scheer het altijd weg. Heb er een hekel aan als het er nog zit. Zelfs bij mijn 2-jarige O:) Je ziet er overigens niks van dus dat mensen het lelijk vinden, vind ik toch best bijzonder.
Laatst bijgewerkt door Nies_ op 15-01-16 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Knippen jullie bij de oren manen voor plek hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 11:26

Maar de huid is toch ook glad? Dan kan het daar toch net zo makkelijk vanaf glijden.
De manen van mijn paarden zijn smerig en dus stroef. Denk dat het toch wat steviger ligt met dan zonder :P

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Knippen jullie bij de oren manen voor plek hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 11:27

Het gaat erom dat er dan een dik pakket onder zit en het kopstuk daardoor niet meer goed achter de oren ligt.

Davina1402

Berichten: 771
Geregistreerd: 28-02-13

Re: Knippen jullie bij de oren manen voor plek hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 11:30

Ik was er eigenlijk niet van... bij mijn Haf deed ik het niet...

Bij mijn nieuwe paardje was het al door de vorige eigenaar gedaan.... en ik moet zeggen dat het wel handing is... geen gedoe met die pluk... of haar dat onder je kopstuk geproffeld zit...

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 11:30

Selka schreef:
Dat snap ik niet? Hoe ligt het hoofdstel beter als er geen manen onderliggen?

Als iemand in mijn Shire knipt kan ik je verzekeren dat die persoon voortaan kaal door het leven gaat :') :') In de KWPNer mag je best knippen :P Maar ik zie het nut niet.

Bij mijn fjord groeien de pluk manen (10 cm) achter de oren naar voren, dus zij heeft geen natuurlijke scheiding achter haar oren.
Dan is het een heel gedoe om het hoofdstel goed te doen.
Als er veel manen onder komen te liggen dan ligt het bit hoger in de mond (vindt zij niet prettig) en kan het kopstuk makkelijker over haar oren schuiven.

Met een stukje weggeknipt (zie je niks van want de manen erachter liggen er nog steeds overheen), kun je makkelijk voelen waar het kopstuk hoort te liggen en trek je makkelijker even de pluk manen eronder vandaan.

Westhof

Berichten: 2930
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 11:31

Behalve zo af en toe een stukje van de staart wordt er helemaal niks geknipt aan mijn Haflinger. Het is ook niet nodig bij hem. Kan me wel voorstellen dat het lastig is met dikke manen.

myk_en_shant

Berichten: 3270
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Knippen jullie bij de oren manen voor plek hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 11:37

Knip ook net die twee a drie cm achter de oren weg, het lijkt mij vervelend voor het paard als er zo dikke prop manen onder het hoofdstel of halster zit. Heb dan het idee dat het drukt achter de oren.
Daarnaast is het veel gemakkelijker om halster of hoofdstel om te doen en blijft ook stabieler liggen.

Dorine92
Berichten: 5352
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Knippen jullie bij de oren manen voor plek hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 11:45

Bij de paarden die ik niet rijd doen de eigenaren het, maar dan vind ik vaak dat ze teveel wegknippen. Dat er zegmaar achter het hoofdstel nog 3 cm manen weg is. Dat vind ik niet mooi.
Bij mijn eigen paard knip ik maar een halve cm manen weg, alleen voor het gemak zodat ik snel de voorpluk van de manen kan onderscheiden. Vind ik superhandig :j

myk_en_shant

Berichten: 3270
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Knippen jullie bij de oren manen voor plek hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 11:48

Het halve oor knippen vind ik idd ook niet mooi, eerder lelijk en niet functioneel.

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 11:51

myk_en_shant schreef:
Het halve oor knippen vind ik idd ook niet mooi, eerder lelijk en niet functioneel.

Dat zal ik bij mijn Fjord ook nooit doen (max de breedte van het kopstuk), maar bij mijn arabier knip ik wel een heel oor weg.

RoosDeG

Berichten: 1837
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Knippen jullie bij de oren manen voor plek hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 11:54

Ik heb het ook gedaan bij mijn pony.
Heeft volle manen en kleine oortjes en dus blijft zijn hoofdstel/halster niet goed zitten. :)

Moonlight17
Berichten: 2350
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 11:57

Pony wel heeft heel dik haar.
Paard niet heeft dun haar.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 12:01

roekes schreef:
Voor de veiligheid knip ik de manen weg op de plek waar het hoofdstel zit. Je wilt niet weten wat er gebeurt als je paard zn hoofdstel verliest doordat er een pak manen onder zit.

wat een onzin. Alsof een paard hoofdstel verliest omdat er manen onder zitten?

Bij mijn dieren wordt NEVER de nooit niet manen weggeschoren of geknipt. Uberzonde, zo lelijk altijd.

Als paard/pony geen mooie scheiding heeft, vlecht ik het een paar keer strak in naar de voorpluk toe, en dan blijft het daarna eigenlijk altijd heel mooi zitten.

Kan je en makkelijk halster/hoofdstel in doen (heb daar dus echt nooit problemen mee) en dier heeft veeel mooiere voorpluk.

Mijn oude paard die nieuwe 'eigenaar' heeft dus wel een derde oor geknipt, en het is zooo lelijk geworden XD 1 zielig sprietje van voorpluk over gehouden. Ziet er niet uit. Aangroeien duurt anderhalf jaar XD



Misschien dat ik het bij Fjorden dan nog wel begrijp, met die dikke stugge manen, maar verder :P Als je gewoon beetje goed doet ligt je hoofdstel echt geen cm's hoger hoor. Hoofdstel ligt precies op de scheiding dan, dus zelfde resultaat als 'geschoren'