Mijn ronde bolletje, en een zadel. Drama!

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 09:27

pension1 schreef:
Dag Leden allemaal,

sinds een 3 tal maanden heb ik een haflinger in mijn bezit, nu opzoek naar gepast zadel. De haflinger is een stevig formaat. Ik had al een wintec die ik laten aanpassen heb maar helaas die zakt al terug af.
Nu heb ik zitten denken aan een western zadel omdat daar de druk meer verdeeld is en ik ook geen rekening moet houden tot en met de 18 de wervel. Het zit gedeelte moet immers wel tegen de 13 wervel blijven.

Is hier iemand die ervaring heeft met de zadels bij haflingers?

Bedankt alvast!



Deze vraag kun je ook stellen bij de westernrijders op bokt. Die hebben ook ervaring met haflingers en westernzadels. veel succes!

Teteltee
Berichten: 544
Geregistreerd: 27-06-11
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 09:35

KellyR schreef:
Maartje1990 schreef:
KellyR: boomloze zadels passen makkelijker maar niet altijd! Het fijne aan de passervice is dat je in 1 keer meerdere zadels kunt testen ipv dat je van ieder zadel dat je mogelijk zou willen een testzadel moet aanvragen


Ik zeg ook dat het handig is als je meerdere zadels wilt proberen. Maar om het "passen" zou ik het niet doen.
En helaas is dat toch echt degelijk tegen ons gezegd, vond het nogal apart omdat van een zadelpasser te horen maar goed.

Zadel zou vaak alleen te lang kunnen zijn, verder is (bij ghost iig) veel tot alles op te lossen met verschillende inlages. Maar als je weet dat je paardje een extreem korte rug heeft dan kan je al raden dat een lang zadel niet lekker ligt. Dressuur modellen zijn niet zo lang dus lijkt me geen probleem.


Dat was ik iig niet :)

Persevero

Berichten: 2349
Geregistreerd: 17-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 09:44

kent en masters zou wel eens kunnen

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Mijn ronde bolletje, en een zadel. Drama!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:02

Het verbaasd mij dat er merken genoemd worden van boomzadels die niet wijder gaan dan boommaat 35. Ts, onderzoek heeeeel goed of die bomen en kopijzer wel echt zo wijd gaan want veel extra wijde zadels zijn er niet.

Ook mijn fjord is te breed voor de wintec wide.
Thorrowgood cob past wel maar ging schuiven.
Hidalgo bleef ook schuiven.
Barefoot sayenne oud model schoof ook.

Ik heb nu een merkloos zadel die aardig goed ligt alleen nu is mijn paard afgekeurd en word hij dus niet meer bereden.

Sella, kent & masters cob, massimo, Thorrowgood cob zijn de merken met zeer brede boommaten.
Anders toch boomloos blijven..

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:22

Zijn de vorige boomzadels die je gekocht had ook bekeken door een zadelpasser of zadelmaker?
Zo nee; dan zou mijn eerste stap zijn om een zadelpasser/maker uit te nodigen.
Oriƫnteer je wel eerst goed; want iedereen heeft verschillende ervaringen met zadelmakers/passers. Ik kan persoonlijk Karin Boer aanraden uit Delft. Die komt volgens mij wel vaker bij Haflingers, Friezen, etc. en heeft ervaring met 'moeilijke ruggetjes'. Maar wellicht zit zij voor jou wat verg weg...

Zelf heb ik een Fairfax Cob dressuurzadel op mijn Fjordje liggen, maar ik geloof niet dat mijn Fjord een heel extreem afwijkende rug heeft.
Het oudere model Fairfax Cob wat ik dus heb, wordt nu geproduceerd door Kent & Masters (het Cob type met de vierkante lepel).
Ik kan zeker aanraden om eens naar de Engelse merken te kijken; in Engeland hebben ze blijkbaar veel brede, ronde paardjes.

Verder zag ik in dit topic ook al goede suggesties voorbij komen als Trekker of Massimo.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 14:46

Citaat:
Het verbaasd mij dat er merken genoemd worden van boomzadels die niet wijder gaan dan boommaat 35. Ts, onderzoek heeeeel goed of die bomen en kopijzer wel echt zo wijd gaan want veel extra wijde zadels zijn er niet


Dit wilde ik net zeggen. Ik zie hier een heleboel merken voorbij komen die echt niet op echt brede paarden passen.
En zoals ik de OP lees gaat het hier wel om een echt breed paard.

_Caitlinnn

Berichten: 3404
Geregistreerd: 04-07-10
Woonplaats: Heukelum

Re: Mijn ronde bolletje, en een zadel. Drama!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 17:21

Klopt ze heeft echt GEEN schoft.. dus super breed haha
Ik ben blij dat jullie mij helpen.

Weet iemand hoe breed de boommaat is van de breedste boom van de wintec wijd?
Volgens mij ook 34 cm.. en dat was toch echt te smal helaas

Kirsha
Berichten: 4644
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Mijn ronde bolletje, en een zadel. Drama!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 08:45

Volgens mij is de breedste boom van Wintec Wide 37/38 cm.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Mijn ronde bolletje, en een zadel. Drama!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 10:20

37 cm.
Nu vind ik de pasvorm van de wide sowieso helemaal ruk.
Paste op die van mij ook niet.
Was ook nog te lang maar pasvorm zat er ook geen in.

_Caitlinnn

Berichten: 3404
Geregistreerd: 04-07-10
Woonplaats: Heukelum

Re: Mijn ronde bolletje, en een zadel. Drama!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 14:05

en de wijdste van thorowgood? zijn die breder?

ACSM

Berichten: 1950
Geregistreerd: 09-08-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 09:53

Voor mijn enorm brede en ouderwetse haflinger had ik een caprilli bates met cair en verwisselbare boom. Hij kreeg ook steeds drukplekken van een gewoon zadel en deze waren ook te smal betreft boommaat. Met dit bates zadel met cair nooit meer last gehad.
Zie profiel voor foto's.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 11:43


bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Mijn ronde bolletje, en een zadel. Drama!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 14:09

Thorowgood heeft ergens een sjabloon wat je uit kunt printen.
Daar staan meerdere maten op.
Als je dan een ijzerdraad pakt en die net achter de schouders buigt heb je een indicatie van de maat.

Mijn ijzerdraadje zat een paar cms op het einde vam hun lijn boven hun breedte maat. :D

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Re: Mijn ronde bolletje, en een zadel. Drama!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 10:45

Massimo heeft zadel tmet 40. Is voor een heel brede haf.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 13:54

Massimo gaat breder dan 40.
Uit mijn hoofd zeg ik tot 42 standaard. Tot 46 met extra kosten.

Mijn paard heeft de 40.

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 00:56

bruintje123 schreef:
Massimo gaat breder dan 40.
Uit mijn hoofd zeg ik tot 42 standaard. Tot 46 met extra kosten.

Mijn paard heeft de 40.


Nou kijk nog beter! Ik dacht tot 40, maar dat heb ik kennelijk niet goed onthouden. Mijn paard heeft ook een 40 zadel, en kan nog groeien,want ze heeft maat 36.

Story

Berichten: 826
Geregistreerd: 14-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 17:02

Ik heb voor beide mijn haflingers (moderne en ouderwetse) een Thorowgood Cob T8 dressuurzadel.
Super tevreden over.

Thorowgood en Kent & Masters zijn aan te raden. De Cob modellen zijn speciaal gemaakt voor brede paarden met een korte rug en weinig schoft.
Het verschil in de Thorowgood modellen:
T4 = kunststof met suede vlakken
T6 = ouder model (ik geloof kunststof)
T8 = model van half leer en half kunststof
De zadels zijn goed aanpasbaar, kussens kunnen makkelijk gevuld worden en singelstoten zijn verplaatsbaar. Daarbij ook nog een verwisselbaar kopijzer die tot heel breed gaat. (ze kunnen ook nog breder gebogen worden door de zadelmaker)

De Kent & Masters is de volledig leren versie van Thorowgood.

Over Massimo hoor ik ook goede verhalen. Maar daar heb ik toen niet voor gekozen omdat mijn haflingers erg wisselen in breedte en ik een verwisselbaar kopijzer wilde wat ik zelf makkelijk kan aanpassen.

Ik kan je als zadelmaker 'Flevo Horse Support' uit Zeewolde aanraden. Zij hebben veel ervaring met het vinden van zadels voor Cob type paarden. Ook met extreem korte en brede bouw.
Ze komen door heel Nederland en hebben ook een site. Zij leveren o.a. de Thorowgood en Kent & Masters zadels. Eventueel ook tweedehands.