Mijn ronde bolletje, en een zadel. Drama!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
0000
Berichten: 5489
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Mijn ronde bolletje, en een zadel. Drama!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 01:42

Kent and Masters en/of Thorowgood zijn vaak geschikt inderdaad. Ik heb zelf ook een vrij rond paard met weinig schoft en een korte rug. Daar had ik een K&M op maar daar was ik zelf niet 100% tevreden over. Ik rijd hem nu met een Euroriding Diamant en dat ligt ook heel mooi! Zijn ook heerlijke zadels vind ik.

joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

Re: Mijn ronde bolletje, en een zadel. Drama!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 10:51

Misschien off-topic maar heeft iemand belang bij een gratis singelstoot voor thorowgood zadel? Heb er hier nog 1 liggen

_Caitlinnn

Berichten: 3404
Geregistreerd: 04-07-10
Woonplaats: Heukelum

Re: Mijn ronde bolletje, en een zadel. Drama!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 13:27

Ik ben super blij met jullie reacties :)
ga me dus even iets meer verdiepen in Thorowgood en Kent and Masters.

Ik vind het lastig uit te leggen waarom het dressuren niet goed gaat maar dit zegt al een beetje iets:
Afbeelding

Als ik mijn been volledig ontspan zit ik er ook volledig vanaf. Dus zowel bovenbeen als onderbeen. Wanneer ik zonder zadel rijd kom ik pas vanaf onder mijn knie los van haar lijf en heb ik dus veel meer contact met haar. Dit is denk ik de voornaamste reden waarom ik het gevoel heb niet de juiste hulpen te kunnen geven voor dressuur.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 13:33

Ik heb thorrowgood geprobeerd. Wintec Wide. En nog meer merken.
Ook een barefoot.
Maar Massimo is het uiteindelijk geworden.

_Caitlinnn

Berichten: 3404
Geregistreerd: 04-07-10
Woonplaats: Heukelum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 13:35

Zou iemand mij kunnen vertellen wat de verschillen zijn bij de Thorowgoods bijv de T6 en T8.. Er zijn er best veel.. waar zit het verschil in en moet ik hier ook op letten?

MisticRider

Berichten: 2756
Geregistreerd: 06-03-09

Re: Mijn ronde bolletje, en een zadel. Drama!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 00:17

Ik heb nog een extra brede KN liggen met veel wrong en een diepe zit.
Mocht je interesse hebben kan je het zadel altijd eens passen.

Overigens heb ik met Prestige en Euroriding Titan goede ervaring met brede paarden.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 01:36

MisticRider schreef:
Ik heb nog een extra brede KN liggen met veel wrong en een diepe zit.
Mocht je interesse hebben kan je het zadel altijd eens passen.

Overigens heb ik met Prestige en Euroriding Titan goede ervaring met brede paarden.

Hier past de wintec wide ook niet. Net als bij ts.
En de brede KN van een stalgenootje die haar zadel op een fjord had liggen lag er bij wijze van een meter boven op.

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Mijn ronde bolletje, en een zadel. Drama!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 01:45

Wat is je reden om niet voor een barefoot london of lexington of bijv ghost roma of firenze te gaan? Allemaal dressuurmodellen allemaal met wrong dus meer steun.

Er is een zadelpasservice voor boomloze zadels van bokker teteltee komt door heel nederland heeft oa bovenstaande merken en modellen en nog veel meer.

www.boomlooszadelpasservice.nl

KellyR

Berichten: 1519
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 01:48

Vraag me af of die houding van je benen echt ligt aan het boomloos zadel of het type boomloos zadel.
Heb je je wel eens verdiept in Ghost zadels? Ze zijn boomloos, maar totaal anders dan Barefoot. In tegenstelling tot barefoot vind je daar ook vrij weinig tot geen tweedehandse van omdat iedereen ze heel fijn vind.

Ik snap dat je niet meteen een nieuw zadel wilt kopen, maar er is een mogelijkheid om een testzadel te krijgen voor 50 euro voor een week dacht ik. Mocht je overgaan tot koop, dan krijg je deze kosten in mindering van de aanschafprijs.

Kijk eens naar het model Firenze of Roma, zijn dressuur type zadels en zitten ontzettend fijn. Wel zit je nog vrij en word je niet in een houding gedwongen.
http://www.ghostsaddle.com/Ghost_Saddle ... OMA.html#4 dit is de roma en vind hem een mooie dressuur ligging hebben
En de firenze legt het been net wat anders http://www.ghostsaddle.com/Ghost_Saddle ... NZE.html#4

Edit: pas service voor boomloze zadels vind ik trouwens onzin, ik vind dat je beter dan een testzadel kan proberen. Weet niet zeker wie wij hebben gehad maar het antwoord was altijd "ja ze zijn boomloos dus passen eigenlijk op ieder paard met de juiste inlages e.d. Je kan er zelf dan wel meer uit proberen maar echt op het "passen" zou ik het niet aanraden.
Laatst bijgewerkt door KellyR op 13-01-16 01:52, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Mijn ronde bolletje, en een zadel. Drama!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 01:52

Ik heb zelf de london gehad en ik vond het een heerlijk zadel!
Het is dat het voor mij te breed zat op mijn al brede paard en ik daar zelf last van had.
Maar het heeft inderdaad erg dikke wrongen en zit als een huis.
Daar kom je zeker weten nooit met je benen los in :)

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Mijn ronde bolletje, en een zadel. Drama!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 01:56

KellyR: boomloze zadels passen makkelijker maar niet altijd! Het fijne aan de passervice is dat je in 1 keer meerdere zadels kunt testen ipv dat je van ieder zadel dat je mogelijk zou willen een testzadel moet aanvragen

KellyR

Berichten: 1519
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 02:03

Maartje1990 schreef:
KellyR: boomloze zadels passen makkelijker maar niet altijd! Het fijne aan de passervice is dat je in 1 keer meerdere zadels kunt testen ipv dat je van ieder zadel dat je mogelijk zou willen een testzadel moet aanvragen


Ik zeg ook dat het handig is als je meerdere zadels wilt proberen. Maar om het "passen" zou ik het niet doen.
En helaas is dat toch echt degelijk tegen ons gezegd, vond het nogal apart omdat van een zadelpasser te horen maar goed.

Zadel zou vaak alleen te lang kunnen zijn, verder is (bij ghost iig) veel tot alles op te lossen met verschillende inlages. Maar als je weet dat je paardje een extreem korte rug heeft dan kan je al raden dat een lang zadel niet lekker ligt. Dressuur modellen zijn niet zo lang dus lijkt me geen probleem.

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 02:05

Ik heb zelf een Hidalgo, ook (semi)boomloos en een chique dressuurzadel.

Ik heb zelf de Hidalgo Venice Spezial II en vindt het een erg fijn zadel, alleen niet helemaal geschikt om goed naar achteren te kunnen zitten in tolt (ijslander).

De aanpasbaarheid vind ik zelf het fijnste, en ik heb een erg ronde schoftloze ijslander.

_Caitlinnn

Berichten: 3404
Geregistreerd: 04-07-10
Woonplaats: Heukelum

Re: Mijn ronde bolletje, en een zadel. Drama!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 10:58

Nog meer tips :)
Super!

Waarom ik nog niet echt naar boomloos heb gekeken is omdat ik dacht ik houd deze gewoon en zoek er iets '' bij'' . Dan heb ik toch liever een echt boom zadel (mits het goed past natuurlijk) voor de dressuur en dan houd ik deze gewoon lekker voor erbij :)

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: Mijn ronde bolletje, en een zadel. Drama!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 11:04

Op mijn ronde "halve haf" met korte rug pastte de thorowgood helemaal niet. Kussens hadden een verkeerde vorm. Ook waren de kussens veel te lang voor zijn korte rug.
Zou toch echt een dressuurmodelletje boomloos proberen, al is het voor erbij. Zeker omdat je al wat verkeerde zadels heb gehad op je pony.

Dig

Berichten: 217
Geregistreerd: 21-10-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Mijn ronde bolletje, en een zadel. Drama!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 11:18

Ik heb ook een haf met weinig tot geen schoft en korte rug..
Ik heb ook van alles geprobeerd en ben uitgekomen op een friso echt heerlijk zadel en ligt top! Die zijn ook op mp goed tweedehands te vinden.

pmarena

Berichten: 48278
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 11:22

KellyR schreef:
Vraag me af of die houding van je benen echt ligt aan het boomloos zadel of het type boomloos zadel.
Heb je je wel eens verdiept in Ghost zadels? Ze zijn boomloos, maar totaal anders dan Barefoot. In tegenstelling tot barefoot vind je daar ook vrij weinig tot geen tweedehandse van omdat iedereen ze heel fijn vind.


Eh, nee... :P

Er worden in verhouding minstens zoveel Ghost zadels te koop aangeboden als Barefoots hoor :j

Alleen van Ghost zadels zijn er VEEL minder verkocht dus daarom zie je daarvan ook veel minder weer te koop aangeboden worden :) Voor elke ene Ghost zijn er misschien wel 100 Barefoots in Nederland en België :)

Citaat:
Edit: pas service voor boomloze zadels vind ik trouwens onzin, ik vind dat je beter dan een testzadel kan proberen. Weet niet zeker wie wij hebben gehad maar het antwoord was altijd "ja ze zijn boomloos dus passen eigenlijk op ieder paard met de juiste inlages e.d. Je kan er zelf dan wel meer uit proberen maar echt op het "passen" zou ik het niet aanraden.


Tevens is de passervice zeer zeker wèl een aanrader :j

Je kan mooi allerlei verschillende merken, modellen en maten proberen zodat je meteen goed kan vergelijken en kan voelen welke jij en je paard zo op het eerste gevoel fijn vinden.

Dan kan Lilianne vervolgens meteen helpen met de fijn-afstelling als dat nodig is: wat experimenteren met de pad, inlages, singel, pommel, beugels / riemen.... als het goed is heb je aan het eind van de passessie dan helemaal duidelijk welke combinatie het fijnst voor je werkt, en kan je daar naar op zoek om te kopen of om langer te testen :)

Of op zijn minst ben je wat wijzer geworden over welke zadels juist niet geschikt zijn en weet je wat beter in welke richting je verder kan zoeken.

Ik hoor eigenlijk alleen maar hele enthousiaste ervaringen van mensen waar Teteltee / Lilianne geweest is :j Mensen die blij zijn dat ze precies weten wat ze moeten bestellen, die verbaasd zijn over welk zadel uiteindelijk het fijnste was omdat ze hele andere verwachtingen hadden....enzovoorts :)

mascha_king

Berichten: 176
Geregistreerd: 24-06-14
Woonplaats: Tongeren

Re: Mijn ronde bolletje, en een zadel. Drama!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:45

Ik heb op al mijn tinkers en haflingers kieffers liggen.. deze zijn altijd aanpasbaar. En ook goed tweedehands te krijgen. En natuurlijk altijd zorgen dat je zadel aangepast wordt door de zadelmaker!

Kim_97

Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 08:33

Hier een Massimo op mn haflinger, en die ligt pèrfect! <3

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 11:16

Kim_97 schreef:
Hier een Massimo op mn haflinger, en die ligt pèrfect! <3


Yep Hier ook! En hij zit ook lekker; ook niet onbelangrijk.

Mayflower_

Berichten: 13711
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Het noorden

Re: Mijn ronde bolletje, en een zadel. Drama!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 22:00

Ik heb een Wintec Isabell Werth liggen op mijn Haflinger. Deze ligt perfect en ze loop er ook lekker onder. :)

Mando

Berichten: 15722
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Mijn ronde bolletje, en een zadel. Drama!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 22:04

Ik heb er een ruitergilde op liggen
Mijn zadelmaker zei dat deze de jc en rossner fijne zadels zijn voor haflingers.

_Caitlinnn

Berichten: 3404
Geregistreerd: 04-07-10
Woonplaats: Heukelum

Re: Mijn ronde bolletje, en een zadel. Drama!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 11:17

Fijn al die tips :)
Wel veel keus haha

Artimes

Berichten: 498
Geregistreerd: 21-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 11:28

Ik heb een kent en masters, maar dan niet de cob versie. Heb wel een erg breed en rond paard en dacht dat ik de cob versie zou moeten hebben, maar die lag juist niet goed.
Ik zou ongeacht voor welk zadel je gaat, een zadelmaker laten komen.

pension1
Berichten: 1
Geregistreerd: 20-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 09:24

Dag Leden allemaal,

sinds een 3 tal maanden heb ik een haflinger in mijn bezit, nu opzoek naar gepast zadel. De haflinger is een stevig formaat. Ik had al een wintec die ik laten aanpassen heb maar helaas die zakt al terug af.
Nu heb ik zitten denken aan een western zadel omdat daar de druk meer verdeeld is en ik ook geen rekening moet houden tot en met de 18 de wervel. Het zit gedeelte moet immers wel tegen de 13 wervel blijven.

Is hier iemand die ervaring heeft met de zadels bij haflingers?

Bedankt alvast!