Mijn ronde bolletje, en een zadel. Drama!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Caitlinnn

Berichten: 3404
Geregistreerd: 04-07-10
Woonplaats: Heukelum

Mijn ronde bolletje, en een zadel. Drama!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 16:09

Hallo Haflinger liefhebbers,

Ik heb mijn haflinger merrie Ivy nu bijna 6 jaar en heb al genoeg meegemaakt met haar.
Veel ups en downs maar nu gaat alles super! <3

Ik heb haar gekocht met een ''op maat gemaakt zadel'' , dat bleek dus niet zo te zijn. het was een Knight rider colonel en veroorzaakte drukplekken. toen ben ik overgegaan op wintec. Heb vier verschillende wintecs gehad in de afgelopen vijf jaar. Ik eindigde met een wintec wide, 18 inch met de breedste boom.
helaas kreeg rond sept vorig jaar wéér drukkingen en kon het echt niet meer. het zadel was eigenlijk te lang en gewoon te smal. Maar breder kon hij niet meer.
Wilde niet dat ze mijn had en ze kreeg al affectie tegen het zadel dus heb besloten zonder zadel te gaan rijden tot ik een oplossing zou vinden. In November kocht in een barefoot Chayenne luxe uitvoering, een boomloos zadel dus. Dit gaat erg goed (was wel onwijs wennen :P ), maar het ligt goed en ze heeft er geen last meer van. Ook is het een mooie combi met mijn bitloze hoofdstel.
Afbeelding

Echter gaat het nu weer zo goed met haar dat ik haar ook weer dressuur matig een beetje aan het oppakken ben. maar dat gaat écht niet met dat zadel. Dus rij ik nu dressuur matig zonder zadel. Maar ik wil missschien ook weer deelnemen aan de onderlinge wedstrijdjes dit jaar en om dat nou zonder zadel te doen? :=
Afbeelding

Nu hoorde ik mensen over Thorowgood. Dat dat geschikt zou zijn voor paarden zonder schoft..
Hebben jullie hier ervaring mee? En wat zou ik dan moeten hebben?
heb je dit ook tweedehands? en wat kost dat dan ongeveer?
het boomloze zadel was helaas best duur (voor mij) en heb het niet erg breed..
En om nou dit zadel er uit te gooien (boomloos) om een thorowgood aan te kunnen schaffen en er daarna achter te komen dat het niet past....

Dus al met al lastig... en vraag ik jullie tips :)
wat leggen jullie op je paard zonder schoft?

Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Mijn ronde bolletje, en een zadel. Drama!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 16:15

Herkenbaar verhaal. Ik heb sinds kort een Kent & Masters Cob, volgens mij is die nog breder dan Wintec. Is de lederen versie van Thorowgood. Fijn zadel :D

bernadetl

Berichten: 352
Geregistreerd: 04-02-09
Woonplaats: Ermelo

Re: Mijn ronde bolletje, en een zadel. Drama!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 16:22

Ik zou inderdaad eens voor een Kent&master ( verwisselbaar kopijzer), of tekna (wijde boom/ of verwisselbaar kopijzer) kijken.
Deze had ik een paar jaar geleden voor mijn fjord.
Kn ligt meestal ook wel goed met een M/W of Wijde boom.

Op mijn gele rakker ligt nu een prestige, die zijn ook goed 2e hands verkrijgbaar.

Maar met je boomloze zadel mag je toch ook wedstrijden rijden?

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 16:24

En je huidige zadel omruilen voor een boomloze dressuuruitvoering, is dat geen optie? Bijvoorbeeld de London of Lexington?

siskeh
Berichten: 8678
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 16:26

flappie28 schreef:
En je huidige zadel omruilen voor een boomloze dressuuruitvoering, is dat geen optie? Bijvoorbeeld de London of Lexington?


Dat was ook mijn idee.
Wat is de reden dat je met het andere zadel niet dressuur kan rijden?

daniquend
Berichten: 143
Geregistreerd: 18-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 16:27


Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Mijn ronde bolletje, en een zadel. Drama!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 16:36

Kijk eens naar massimo...ik heb een fjord met een zelfde bouw.

Al tig zadels gehad en massimo is dikke prima!

deb_tink

Berichten: 329
Geregistreerd: 31-03-13
Woonplaats: heiloo

Re: Mijn ronde bolletje, en een zadel. Drama!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 16:45

Niet alle zadels zijn geschikt voor een ronde rug. Toen mijn pony heel rond was had ik een thorowgood T6 die haar goed paste. Mijn pony is een tinker, ronde, korte en platte rug, zonder schoft
Nu ze meer volgroeid is, komt haar schoft meer uit, is ze dakvormiger geworden en hebben we een tekna.

Je zou zeker voor een tweedehands thorowgood kunnen kijken, neem dan een cob versie. Of idd een kent en masters cob.
Kent en masters nieuw rond de 1000 euro. Thorowgood heeft de t4 rond de 600 en t8 rond de 800 euro dacht ik.
Tweedehands is marktplaats zoeken

Succes

maj0

Berichten: 6608
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Mijn ronde bolletje, en een zadel. Drama!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 16:54

Hier ook een kent en masters op de haflinger. Thorrewood is ongeveer hetzelfde alleen van kunststof.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 16:55

Als je paard zo vaak van rugvorm veranderd zou ik het op boomloos houden. Barefoot heeft een paar zadels die op dressuurzadels lijken, ook de Ghost ziet eruit als een dressuurzadel en anders zou je kunnen kijken naar zadels met een flexibele/leren boom zoals bij de Hidalgo of (duurder) Startrekk. Die zijn ook tweedehands wel te krijgen en hebben ook soorten met een dressuurvorm. :)

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 16:58

Ik heb zelf een brede kruising tinker. Heb jaren prima vooruit gekund met een thorowgood cob versie. Nieuw 500,- ik heb hem tweedehands verkocht voor €200,- na drie jaar maar zo goed als nieuw. Thorowgood gaat ongeveer tot boommaat 38, meestal past dat wel. Die van mij heeft nu echter 42 en daarom heb ik nu een massimo. Die zijn nog net wat breder maar hebben geen verwisselbare boom.

Dott

Berichten: 7171
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Enschede

Re: Mijn ronde bolletje, en een zadel. Drama!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 17:02

Ik heb een thorowgood t8 dr en vzh met zilveren boom (maatje bijzettafel). Ze zijn onwijs gewild en lastig 2ehands aan te komen maar als je ze vind zitten ze rond de 450 euro ongeveer. En dan zien ze er echt als nieuw uit.

Afbeelding

Hier een foto met mn 2ehands vzh.


Afbeelding

En hier de dr.

Je ziet aan hem niet af maar hij is ontzettend breed en rond. Alsof je een zadel op een basketbal moet passen. Maar ben heel tevreden over de zadels.

sandra1312
Berichten: 356
Geregistreerd: 25-08-12
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 17:05

Ik heb op mijn Haflinger ook een Kent&Masters zadel. Dit zadel heeft ook een verwisselbare boom, hierdoor kon dit zadel goed aangepast worden voor mijn haf :)
Ik vind het een fijn zadel, zit ook zachter dan mijn vorige zadel (Rossner)

Maflinger_S
Berichten: 12175
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 17:08

Als de Barefoot Cheyenne in principe goed ligt zou ik ook voor een andere Barefoot gaan maar dan richting dressuuruitvoering, dus de Londen of de Lexington.

pmarena

Berichten: 48278
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Mijn ronde bolletje, en een zadel. Drama!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 22:42

Waarom kan jee wel zonder zadel maar niet met de Cheyenne dressuur rijden...? Dat is op zich best maf :)

Als je kan uitleggen wat je voor de dressuur stoort aan het zadel (dat zonder zadel fijner is) dan is het makkelijker meedenken :j

joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 22:58

Let op dat je wel de COB versie neemt. Deze hebben een vierkante lepel. De normale versie hebben een ronde lepel daaraan herken je ze onder anderen

Zelf voor mijn fjord een T4 thorowgood model gehad dressuur en veelzijdig. Lagen beide erg goed en konden meegroeien met mijn jonge pony toen. Door de wisselbare boom. Let goed op dat je dat koopt want de oudere types (als je tweede hands wilt kopen) zijn soms niet wisselbaar.

bernadetl

Berichten: 352
Geregistreerd: 04-02-09
Woonplaats: Ermelo

Re: Mijn ronde bolletje, en een zadel. Drama!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 13:49

Ik heb een normale Kent&master gehad en mijn vriendin heeft ook een normaal model op der fjord liggen..
Naar mijn idee heb je niet speciaal de cob versie nodig hoor :-)

joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 15:43

Klopt mijn eerste was ook een normaal type maar kon op gegeven moment niet breder en Toen een COB genomen. (Paard (fjord) was 3 toen ik met normaal type begon. )
Ook ligt de COB anders doordat de bomen anders gevormd zijn.

Aangezien TS praat over extreem brede haflinger heb je met de COB versie meer kans van slagen

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:08

Ik rijd met een (tweedehands overgenomen) thorrowgood cob dressuur (= de kunststofversie van kent & masters). Ben daar heel tevreden over! Is inderdaad speciaal voor ronde paarden en heeft een verwisselbaar kopijzer. Ook kan je de singelophanging en zadelwrongen gemakkelijk verstellen (ik heb de zadelwrongen er heloemaal af, zodat je vrijer zit). Mijn paard heeft dan wel schoft, maar is breed en vrij rondgeribt.

ik heb er 250 euro voor betaald, compleet met singel, beugelriemen, beugels + extra kopijzer)

joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:58

jorretje schreef:
Ik rijd met een (tweedehands overgenomen) thorrowgood cob dressuur (= de kunststofversie van kent & masters). Ben daar heel tevreden over! Is inderdaad speciaal voor ronde paarden en heeft een verwisselbaar kopijzer. Ook kan je de singelophanging en zadelwrongen gemakkelijk verstellen (ik heb de zadelwrongen er heloemaal af, zodat je vrijer zit). Mijn paard heeft dan wel schoft, maar is breed en vrij rondgeribt.

ik heb er 250 euro voor betaald, compleet met singel, beugelriemen, beugels + extra kopijzer)


Voor soortgelijke prijzen heb ik mijn zadels ook verkocht ze zijn wel goed te vinden tweede hands. Maar let erop dat ze wisselbaar Zijn

bernadetl

Berichten: 352
Geregistreerd: 04-02-09
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:06

joyce_eddy schreef:
Klopt mijn eerste was ook een normaal type maar kon op gegeven moment niet breder en Toen een COB genomen. (Paard (fjord) was 3 toen ik met normaal type begon. )
Ook ligt de COB anders doordat de bomen anders gevormd zijn.

Aangezien TS praat over extreem brede haflinger heb je met de COB versie meer kans van slagen


Ok, wist ik niet!
Die van mij is niet zo extreem breed en red het met een 33/34 boommaat.

Piekosjj

Berichten: 5475
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:13

pmarena schreef:
Waarom kan jee wel zonder zadel maar niet met de Cheyenne dressuur rijden...? Dat is op zich best maf :)

Als je kan uitleggen wat je voor de dressuur stoort aan het zadel (dat zonder zadel fijner is) dan is het makkelijker meedenken :j

Mijn bijrijdpaard heeft ook zo'n soort zadel, en ik zou hier ook nooit van m'n leven netjes dressuur mee kunnen rijden. Ik kan gewoon níet fijn op dat zadel zitten (erg wijd en weinig steun) laat staan de preciese hulpen geven die je nodig hebt voor de dressuur, want ik kom er gewoon niet omheen met mijn onderbenen.
Ik gok dat de TS ook tegen dit 'probleem' aan loopt.

Edit; om ook nog even wat nuttigs toe te voegen :) Netzoals een aantal mensen hier hoor ik in mijn directe omgeving ook fijne verhalen over de Ghost zadels. Je blijft dan boomloos, maar ze schijnen ook erg comfortabel te zitten en je hebt dus wat meer een dressuurzadel

pmarena

Berichten: 48278
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:47

Als je bovenstaande problemen hebt dan heb je die waarschijnlijk ook zonder zadel, vandaar dat het dan best maf is dat zonder zadel wel fijn is, snap je? :)

De Barefoots heb je ook in allerlei modellen met allerlei wrongen en smallere zit enzo hoor :j
Het is echt niet alleen maar de Cheyenne die iedereen kent :)

http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadels-oxid/

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Re: Mijn ronde bolletje, en een zadel. Drama!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 01:27

Mijn haf, ook breed, heeft een Massimo Trail die fantastisch zit en breed genoeg is. De maat is 40, maar ze heeft nu 36; ze kan dus nog wat groeien. Een ander zadel paste echt.

moonfish13
Berichten: 18239
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 01:40

Thorowgood!
Of eens een trekker luxus proberen?