haflingers zijn geen spring paarden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horseloverl
Berichten: 2232
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 00:06

Ik had een haf x IJslander daar deed ik een los sprongetje dus stijltje mee van 1,30 heb er LD mee gereden. Ze meette 143

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 00:16

mamamier schreef:
kiddokids schreef:

Toch loopt de mijne al z1 en loopt de paarden eruit.
Sjaa ligt eraan hoe je het ziet.

De mijne kan los ook veel hoger springen
Parcours van 70 lukt makkelijk Crossen is meer zijn ding
Doet hij niet vaak maar toch al 2 keer eerste plek gehaald


Een parcours van 70 cm is nog niet eens een officieel b parcourtje, ervan uitgaand dat we het over minimaal een d-pony hebben....
Natuurlijk valt er een hoop te trainen en zijn er haffies die het leuk doen in de sport. Onze halve haf is m startgerechtigd sgw en ook bijna m springen maar veel meer dan dat zal er niet inzitten. Geeft niet, ze hebben er lol in. Veel belangrijker.


+:)+ inderdaad. :)


Mensen die beperkingen niet zien, houden daar ook geen rekening mee. En dan vragen ze zich af waarom hun paard niet goed mee werkt. :(

heidy_wilco

Berichten: 4479
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 00:35

Natuurlijk zijn het geen springgefokte paarden, maar over het algemeen kan een Haflinger goed springen :)

Ik heb zelf nog een oud type Haflinger, en die kan ook supergoed springen. Mijn record is 1.10 met hem, hij is 1.40. Hij heeft een goede techniek, maar hij vind het ook super leuk en wil heel graag. En dan maakt het niet uit of je paard wel of niet ervoor gemaakt is, het willen doen is zoveel belangrijker dan het lichamelijk kunnen, want dat paarden er lichamelijk meer geschikt voor zijn om te springen, betekend nog niet dat ze het willen.

En al zou hij niet zo hoog kunnen, dan maakte het nog niet uit. Ik heb het meest veelzijdige paard ooit. Een beetje springen en Dressuur, naar buiten in een groep of alleen, voor de kar en ook nog eens een fantastisch karakter, veelzijdigheid en karakter is waar een Haflinger in uitblinkt :)

kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 23:35

Toch loopt de mijne al z1 en loopt de paarden eruit.
Sjaa ligt eraan hoe je het ziet.

De mijne kan los ook veel hoger springen
Parcours van 70 lukt makkelijk Crossen is meer zijn ding
Doet hij niet vaak maar toch al 2 keer eerste plek gehaald
[/quote]

Een parcours van 70 cm is nog niet eens een officieel b parcourtje, ervan uitgaand dat we het over minimaal een d-pony hebben....
Natuurlijk valt er een hoop te trainen en zijn er haffies die het leuk doen in de sport. Onze halve haf is m startgerechtigd sgw en ook bijna m springen maar veel meer dan dat zal er niet inzitten. Geeft niet, ze hebben er lol in. Veel belangrijker.[/quote]

+:)+ inderdaad. :)


Mensen die beperkingen niet zien, houden daar ook geen rekening mee. En dan vragen ze zich af waarom hun paard niet goed mee werkt. :([/quote]

Nee idd bb pony springt hij met gemak maar het officieel uitbrengen in de b is eigenlijk niks voor hem
Als je gaat crossen doet hij met gemak
Balk hindernissen vind mijn haf echt niks

kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 23:38

[qoute
Dat klopt, haflingers zijn geen springpaarden. Ook geen dresuurpaarden.


Toch loopt de mijne al z1 en loopt de paarden eruit.
Sjaa ligt eraan hoe je het ziet.

De mijne kan los ook veel hoger springen
Parcours van 70 lukt makkelijk Crossen is meer zijn ding
Doet hij niet vaak maar toch al 2 keer eerste plek gehaald[/quote]

Een parcours van 70 cm is nog niet eens een officieel b parcourtje, ervan uitgaand dat we het over minimaal een d-pony hebben....
Natuurlijk valt er een hoop te trainen en zijn er haffies die het leuk doen in de sport. Onze halve haf is m startgerechtigd sgw en ook bijna m springen maar veel meer dan dat zal er niet inzitten. Geeft niet, ze hebben er lol in. Veel belangrijker.[/quote]

Ging er mij nu om dressuur opmerking
Daar komen ze toch hoger mee ipv springen
De mijne wel M springen word hij nooit crossen paarden laag oké maar hindernissen. 90 cm nou nee

mamamier

Berichten: 987
Geregistreerd: 14-05-11
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: haflingers zijn geen spring paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 23:57

Het onderwerp van het topic is de vraag of haflingers wel/geen springpaarden zijn. Een enkeling zal inderdaad best leuk mee kunnen komen in de wat hogere dressuur klassen. Maar in het springen ben ik ze nooit tegen gekomen in rubrieken hoger dan het L. Onze halve haf crosst ook het allerliefst. En mijn dochter ook trouwens. Er gaat echter toch een dressuurproef en een balken parcours vooraf aan de cross dus ze zullen op elk gebied goed genoeg moeten zijn om M sgw te gaan starten.

kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: haflingers zijn geen spring paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 10:41

mamamier ik reageerde op iemand die zei dat het ook geen dressuurpaarden zijn!!!!!

mamamier

Berichten: 987
Geregistreerd: 14-05-11
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 11:47

kiddokids schreef:
mamamier ik reageerde op iemand die zei dat het ook geen dressuurpaarden zijn!!!!!


Dat is off topic maar het zijn ook geen dressuurpaarden. Tja een enkeling zal zijn haf tot het Z rijden. Veel hoger niet en ook echt maar een enkeling. Maar omdat er een enkele haf in Nederland is die wel wat hoger komt in de dressuur, maakt het ras haflinger toch geen dressuur paarden?

Isabel

Berichten: 2271
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 11:57

Over het algemeen zijn haflingers niet de allerbeste keuze als je de springsport in wil gaan inderdaad. Maar een metertje moet geen probleem zijn voor een haflinger. Daarboven wordt het wat moeilijker voor haflingers, uitzonderingen natuurlijk daargelaten :+

Huppeltje007
Berichten: 18
Geregistreerd: 26-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 11:59

Een Haflinger is een leuke gebruikspony, die alles een beetje kan. Dressuur, springen, een kar trekken, maar vooral leuk, makkelijk, degelijk en sympathiek in de omgang zijn.
Er zullen best Haflingers zijn die een leuke sprong kunnen maken en Haflingers die de oefeningen van een Z dressuurproef beheersen, maar als je sportieve ambities in deze takken van de paardensport hebt, dan is een Haflinger gewoon niet geschikt, omdat hij niet over genoeg springvermogen, souplesse, ruime bewegingen en voorzichtigheid beschikt.
Als je lekker veelzijdig wilt kunnen paardrijden, dan is een Haflinger heel geschikt!

Als je zelf niet wilt inzien dat je Haflinger sportieve tekortkomingen heeft ten opzichte van een gemiddelde warmbloed, dan heb ik medeleiden met je pony. Grote kans dat je hem dingen laat doen, die hij gewoon niet aankan.

LisaXLoll
Berichten: 243
Geregistreerd: 31-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 12:06

isabel_94 schreef:
Over het algemeen zijn haflingers niet de allerbeste keuze als je de springsport in wil gaan inderdaad. Maar een metertje moet geen probleem zijn voor een haflinger. Daarboven wordt het wat moeilijker voor haflingers, uitzonderingen natuurlijk daargelaten :+


Dit :)
Ik heb euh ... 8 maanden volgensmij , op een haf gereden en nu heb ik een New Forest.
Ik merk echt heel erg dat verschil. Die Haf was er gewoon niet voor weggelegd om hoog in de sport te komen haha. Ze liep L1 dressuur en B springen. Maar ik merkte ook dat dat niet is wat ze het leukst vond. Nu heeft ze trouwens een perfect huisje :D
Het was zeker een van de mooiere haf's die echt heel mooi kon lopen en ik heb er heel veel van geleerd , maar met bijvoorbeeld springen gaat het toch heel anders dan bij deze New Forest bijv. of mijn oude leasepaard.

Maar dit is logisch en neemt niet weg dat je ook in de springsport veel kan leren met een Haf.

Ik hoop dat ik niet echt zo onduidelijk en raar heb uitgelegd als het voor mij lijkt , sorry :')

Isabella6116
Berichten: 11
Geregistreerd: 03-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:38

Sommige Haflingers springen beter dan mening springpaard


Afbeelding

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: haflingers zijn geen spring paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:19

Sommige shetlanders ook :')

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:22

Haflingers worden niet gefokt om te springen en toch heb ik er wel eens gezien met echt mooie springmanieren. Je hebt ze er tussen, die van Isabella hierboven is slechts een van de vele voorbeelden. Net als bij de andalusiers, die er ook nooit voor gefokt zijn.

Mijn PRE merrie kan niet springen, maar tóch doe ik het wel eens. Waarom?
- om haar galop te verbeteren
- om haar sterker te maken in de achterhand en lendenen
- voor de afwisseling.

Ik spring dus niet om het springen als doel, ik gebruik het als training.
Ik kan het iedereen aanraden.

janouk
Blogger

Berichten: 17912
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:33

Huppeltje007 schreef:
Een Haflinger is een leuke gebruikspony, die alles een beetje kan. Dressuur, springen, een kar trekken, maar vooral leuk, makkelijk, degelijk en sympathiek in de omgang zijn.
Er zullen best Haflingers zijn die een leuke sprong kunnen maken en Haflingers die de oefeningen van een Z dressuurproef beheersen, maar als je sportieve ambities in deze takken van de paardensport hebt, dan is een Haflinger gewoon niet geschikt, omdat hij niet over genoeg springvermogen, souplesse, ruime bewegingen en voorzichtigheid beschikt.
Als je lekker veelzijdig wilt kunnen paardrijden, dan is een Haflinger heel geschikt!

Als je zelf niet wilt inzien dat je Haflinger sportieve tekortkomingen heeft ten opzichte van een gemiddelde warmbloed, dan heb ik medeleiden met je pony. Grote kans dat je hem dingen laat doen, die hij gewoon niet aankan.


Toch vraag ik me af of je de laatste 10 jaar de ontwikkeling binnen het Haflingerstamboek volgt?
De haflinger is snel aan het door ontwikkelen naar sportpaarden voor de basis sport.
Het aantal haflingers in de hogere klasses neemt snel toe in alle takken van sport. Want dat ze ongelooflijk veelzijdig zijn, dat staat nooit ter discussie.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: haflingers zijn geen spring paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:38

En dat vind ik toch zo zonde van de Haflinger. Maarja, het wordt, zoals je in dit topic al ziet, steeds meer van ze verwacht dus moet er ook naar gefokt worden..

janouk
Blogger

Berichten: 17912
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:40


janouk
Blogger

Berichten: 17912
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:42

Afbeelding

janouk
Blogger

Berichten: 17912
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:46

Geryon schreef:
En dat vind ik toch zo zonde van de Haflinger. Maarja, het wordt, zoals je in dit topic al ziet, steeds meer van ze verwacht dus moet er ook naar gefokt worden..


Ik vind het zalige paarden. Het karakter, de inventiviteit, de coolheid, de inzet, het altijd beter weten: dat maakt het ras voor mij speciaal.
Presteren in dewedstrijdring, maar ook gezellig mee door de Mc Drive samen ijsje halen, Intocht Sinterklaas en de volgende dag een ZZ drsssuurproef lopen en een week later met koeien werken. Met haflinger kan het allemaal
Laatst bijgewerkt door janouk op 04-01-16 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: haflingers zijn geen spring paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:48

Ik vind het ook leuke pony's. Maar hetgeen wat jij op noemt, zal wel deels veranderen als er steeds meer bloed in gefokt wordt.

janouk
Blogger

Berichten: 17912
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:54

Dat geloof ik niet. Vorig jaar zomer op de wereldtentoonstelling liepen de nieuwe generaties dekhengsten.
Mooi in model, goed marcheren, met 30 hengsten in de ring aan de hand, daarna onder het zadel of voor de koets. Echt het karakter blijft goed. Tenten vol haflingers, gewoon rustig en cool.

Afbeelding
http://www.haflinger-tirol.com/en/blog/ ... show-2015/ foto van haflinger tirol.com

P.s. het is geen ponyras, maar een paardenras :D

Huppeltje007
Berichten: 18
Geregistreerd: 26-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:56

Geryon schreef:
Ik vind het ook leuke pony's. Maar hetgeen wat jij op noemt, zal wel deels veranderen als er steeds meer bloed in gefokt wordt.


Dat is dus het gevaar van meer sport erin fokken. Hoe meer talent voor springen, hoe meer bloed, over het algemeen. En 'bloed' en 'super braaf in alles' gaat niet altijd samen.
En waarom zou je dat willen? De Haflinger blinkt uit in het veelzijdig, braaf en degelijk zijn. Waarom dat verpesten met te veel bloedvoering? Waarom bij sportieve ambities niet gewoon een warmbloed kopen?

Door deze fokkerij zullen ze sportief inderdaad beter worden, maar in de springsport zullen ze, hoe je het ook wendt of keert, niet aan een warmbloedpony kunnen tippen. Hoeveel Haflingers hebben er nou werkelijk Z of ZZ gesprongen? Op concours hè, niet een enkele hoge hindernis. En bij Z en ZZ begint het eigenlijk pas.

En als je het dan per se een paard wilt noemen, terwijl het qua stokmaat echt pony's zijn. Hoeveel hebben er L springen bij de paarden gelopen?

janouk
Blogger

Berichten: 17912
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:58

Huppeltje007
Het haflingerstamboek is een gesloten stamboek. Er komt geen vreemde bloedvoering bij.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:03

Ooit van het spreekwoord 1 zwaluw maakt nog geen zomer gehoord?

Sommige haflingers zullen best heel goed kunnen springen. Net als een enkele draver het tot het hoogste niveau gered heeft. Maar wees nu eens eerlijk. Als iemand zou vragen: welk ras zal ik kopen om in de hoge springsport mee te kunnen komen? Dan raad je toch heus geen haflinger aan toch?

Huppeltje007
Berichten: 18
Geregistreerd: 26-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:03

janouk schreef:
Huppeltje007
Het haflingerstamboek is een gesloten stamboek. Er komt geen vreemde bloedvoering bij.


Dat dachten ze bij het New Forest stamboek ook tot Golden Wonder ;)

Met bloed bedoel ik dan ook 'bloederig zijn'. Iets wat je generaties lang kunt toevoegen door de juiste aanparingen te maken.
En juist door die zuiverheid zal een Haflinger nooit een topspringpony of -paard worden. Een leuke gebruikspony waar je mee kunt springen en wat wedstrijden kunt rijden, maar geen toekomstige Z en hoger winnaar. Dat is ook wat ik in mijn eerste post probeer te zeggen.