haflingers zijn geen spring paarden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Solmyrkvi

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 23:34

lianne304 schreef:
en wat vinden jullie van betsy the loose jumping haflinger.
https://www.youtube.com/watch?v=Bvi3owjs3mw
er werd tegen mij gezegt dat het zielig was voor de pony om zo te gaan springen met een haflinger.
en dat hij te veel door de voeten zakt.


Filmpje gaat mij ook iets te snel om goed te kunnen kijken :P

Als jij met je haflinger wilt springen moet je dat gewoon lekker doen! Je merkt vanzelf wel vanaf welke hoogte ze er moeite mee krijgt. :)

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Re: haflingers zijn geen spring paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 23:42


Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: haflingers zijn geen spring paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 07:58

Ja die kan wel springen, maar dat kan James ook. Maar dit lukt zo'n paardje natuurlijk niet onder de man. En al helemaal geen parcours ;)

SRY

Berichten: 1159
Geregistreerd: 21-05-11
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 22:34

lianne304 schreef:
hey bokkers,

de laatste tijd krijg ik vaak te horen dat haflinger geen spring paarden zijn.
ze zijn er niet voor gebouwd en dat ik al helemaal niet te hoog moet gaan springen.

ik vraag me af wat bokt hier van vind?
en hoe hoog springen jullie met je haflingers?


Ik heb het nu ook voor het eerst meegemaakt dat mijn haflinger belachelijk is gemaakt. Een haflinger hoort niet in de sport, en laat staan in de springsport. Ze hebben hun oordeel al klaar, voordat ze der überhaupt hebben zien springen. Als ik wou gaan springen, moest ik me maar een paard aanschaffen. :?

Ze kan makkelijk parcour van 80-90-100cm aan, dit hebben we vaker in de les gedaan waar we eerst gestald stonden.

PrizTwir
Berichten: 2398
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 22:49

Ieder paard en pony kan springen. Of ze er voor gebouwd zijn is natuurlijk vraag 2. Haflingers zijn gebouwd om te 'werken'. Alleen de Haflingers worden ook steeds luxer gebouwd dus ze zitten zichzelf ook steeds minder in de weg! En 1 hindernis is altijd anders dan een parcours van 10 hindernissen.

Ik heb met mijn fjord ook wel gesprongen. Die ging ook als een kanon en soms iets te hard in het parcours :+.

Ik vind zulke opmerkingen altijd zo jammer. Je kan namelijk best wel veel spring plezier hebben met een pony of paard die niet spring gefokt is.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 23:11

Dat klopt, haflingers zijn geen springpaarden. Ook geen dresuurpaarden.

Briiet

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: MAKKUM FR

Re: haflingers zijn geen spring paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 23:27

Mijn haf is ook dol op springen zet er een hindernis in de bak en we willen niet eens meer fatsoenlijk de hoefslag volgen. Al ik haar gang laat gaan vliegt ze er op af om na de sprong een bocht te nemen om vervolgens weer te mogen springen. Helaas voor haar durf ik niet echt hoog :(

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: haflingers zijn geen spring paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 00:10

Het plezier van springen zit m ook helemaal niet in hoogte maar in het 'lekker strekken'.
een paard dat springt, rekt zich best aardig uit, zelfs op lage sprongen moet hij meer rekken dan in een standaard baktraining dressuur waarbij je een langzame rekken van de spieren hebt in plaats van lekker explosief.

Wij mensen vinden vaak hoger leuker dan laag (met name hoe jonger je bent, des te wilder en hoger des te mooier). Maar als je bekijkt hoe groot de impact is van een landend paard, dan kun je beter wat minder plezier maken en wat lager springen, dan altijd de hoogte op zoeken omdat dat 'leuker' zou zijn..

overigens, als je pony helemaal crazy wordt van een sprong in de bak.. dan zou ik die maar eens een poosje laten staan.. want een paard/pony, zelfs een echte springer, hoort niet extreem heet te worden van het aanblik van een sprong of onhandelbaar te worden (op parcours worden ze dat veelal door het complete plaatje van lawaai, mensen, de bel en de belofte van een lekkere stevige galop door het parcours).. als je pony dus de associatie legt tussen het plaatsen van een sprong en volle bak springen, dan moet je dat even corrigeren in zijn mindset.. je wilt toch lekker kunnen rijden ook als anderen bij wijze van spreken aan het springen zijn of willen gaan springen.. of als je zelf wilt gaan srpingen wil je op z'n minst je pony fijn los kunnen rijden vooraf.

Bentee

Berichten: 618
Geregistreerd: 26-06-08
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 16:10

Die van mij vind het geweldig om te springen en kan het ook behoorlijk goed :D Helaas voor hem springen we niet heel vaak en niet hoog want dat durf ik zelf niet. 60cm is het hoogste wat we gesprongen hebben :+

misz_blont
Berichten: 144
Geregistreerd: 17-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 16:20

Dat haflingers geen springers zijn vind ik persoonlijk nergens op slaan. Een haflinger kan net zo goed springen als een sportpaard. Daarnaast maakt het natuurlijk niet uit hoe hoog een paard springt, maar om hoe het paard springt. Daarnaast is het over het algmeen een probleem met haflingers en springen de afstanden. De afstanden worden neer gezet in de hogere klasses voor grotere paarden waardoor de haflingers moeite hebben met het aantal galop sprongen waardoor deze niet altijd uitkomen en daardoor niet altijd goed gaat. Want als ik kijk naar mijn haflinger dan kan ze zeker goed springen, ook qua vermogen en juistheid om over hoogte nog maar te zwijgen.. Nu springen wij met haar niet zo hoog, omdat de hoogte niets zegt. Als je goed en beheerst over bijv. 80cm kunt springen komt 1.20 vanzelf. Juistheid is het belangrijkst!! Daarnaast moet je paard ook groeien qua vermogen, want het kost behoorlijk wat om telkens af te zetten en neer te komen!

Maar ik vind dat haflingers net zo goed kunnen springen als niet en in de pony wereld kunnen zij ook net zo goed bovenin belanden. Jammer dat dat bij de paarden wereld niet zo is, aangezien ze helaas niet de grote hebben waar de parcoursen op af worden gestemd

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 17:19

ik ben een klein propje, compact gebouwd.

ik kan best hardlopen, zelfs een sprintje trekken..

maar dat maakt van mij helaas geen atleet..

ik leg het af tegen de mensen van mijn leeftijd over dezelfde afstand die er een betere bouw voor hebben.


haflingers kunnen springen net als ieder andere pony of paard.. maar een haflinger is geen springpony, net zo min dat ik een sprinter ben, of hoogspringer.. dat je pony netjes kan springen en netjes door een parcours gaat maakt van hem een fijne pony die goed kan springen in de basis.

een springgefokte sportpony met exacte dezelfde stokmaat zal in beginsel wel verder kunnen komen met exact dezelfde training en rijstijl..

je kunt niet een goed springende haflinger met een matig springend paard of matig springende pony vergelijken.. maar een gemiddelde haflinger, met een gemiddeld springgefokte sportpony. dan zal de sportpony over het algemeen de betere springer blijken..

nogmaals dat doet niets af aan een haflinger, en dat zegt helemaal niets over de kwaliteiten van een individuele haflinger. er zijn er bij die prima over een mooi parcours komen.

2Horsxe7

Berichten: 57
Geregistreerd: 14-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 17:20

Bentee schreef:
Die van mij vind het geweldig om te springen en kan het ook behoorlijk goed :D Helaas voor hem springen we niet heel vaak en niet hoog want dat durf ik zelf niet. 60cm is het hoogste wat we gesprongen hebben :+


Dat vind ik al VEEL ;) :o :D

RomySmink

Berichten: 717
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Limburg

Re: haflingers zijn geen spring paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:04

Springruiters waren vroeger altijd zeer onder de indruk van Norwin en schatte zo in dat je de Z wel met hem ging halen (Ze hebben toen ook zelf met hem wat gesprongen). Nu is hij inmiddels wat ouder en ga ik dat niet meer halen maar toch ik was er altijd erg trots op :).

mamamier

Berichten: 987
Geregistreerd: 14-05-11
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: haflingers zijn geen spring paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:16

Natuurlijk kan een haflinger springen maar zoals al eerder gezegd, hij zal het niet zover schoppen als een springgefokte pony. Wij hebben een haflo (haf x Arabier) die écht leuk kan springen en nog eens snel is ook. Dochter mag bijna M starten met hem maar of dat gaat lukken is maar de vraag. De hoogte is geen probleem maar het technische gedeelte dat toch een stuk moeilijker wordt in het M, moeten ze nog hard voor trainen. Pony is nu eenmaal niet zo handig en lenig als een sportpony. Geeft verder niks maar als je hoog in de sport wil gaan rijden, is een haflinger of kruising nu eenmaal niet een voor de hand liggende keuze.

misz_blont
Berichten: 144
Geregistreerd: 17-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 10:26

Waar het bij een haflinger anders ligt dan bij een sportpaard of pony is bij de lenigheid en het verruimen en verzamelen.
Een haflinger is vooral in het begin wat strakker in zijn vel dan waar de lenigheid bij een sportpaard er al in zit heeft een haflinger wat meer training nodig. Maar toch kan een haflinger best ver komen. Maar helaas worden de haflingers daarnaast ook vrij onderdrukt, want ook hier in Nl zit je nog steeds jury's waar een haflinger bij voorbaad al - zoveel heeft omdat het geen sportpaard is. Maar waarom zou een haflinger niet beter kunnen zijn dan sportpaarden? Een haflinger wordt vandaag de dag niet meer op trekkracht gefokt maar juist op maat en sport. De haflinger veranderd met de mensen mee!
Haflinger heeft misschien nog steeds meer training nodig, maar daarnaast kan hij best mee komen met de sport
En natuurlijk niet alle haflingers zijn daarvoor geschikt maar scheelt ook niet alle sportpaarden zijn geschikt. Daar zie je ook paarden die het niet aan kunnen en er wel voor gefokt zijn. Het ligt maar net aan de haflinger/sportpaard zelf en natuurlijk aan de ruiter.

Maar ik blijf van mening dat het een haflinger het behoorlijk ver kan schoppen!

Maar aks jullie een haflinger op de olympische spelen zouden zien. Zouden jullie toch ook denken wat moet dat beest daar? Een haflinger wordt ook vandaag de dag niet volledig als sport gezien maar meer als recreatie/ veelzijdigheids dier.

anoukxox
Berichten: 5
Geregistreerd: 03-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 11:18

ik vind dat halingers best kunnen springen!
vroeger misschien niet maar ze zijn steeds moderner hoor
als je je haf goed traint is er zeker niks om over te zeiken
haffie´s zijn de leukste paardjes <3

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 11:31

anoukxox schreef:
ik vind dat halingers best kunnen springen!
vroeger misschien niet maar ze zijn steeds moderner hoor
als je je haf goed traint is er zeker niks om over te zeiken
haffie´s zijn de leukste paardjes <3



Gewoon beginnen en zien tot hoe hoog je komt, laat ze toch kletsen!

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: haflingers zijn geen spring paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 12:18

Inderdaad, laat ze kletsen. Je paard geeft zelf aan wat zijn limiet is, en ja, misschien is het zo dat het gros van haflingers het niet zal kunnen, maar dat ligt vaak ook voor een groot deel aan de training. Natuurlijk zal een haflinger een stuk minder buigzaam zijn als het hem of haar niet netjes geleerd is. Haflingers kun je ook niet zomaar omtrekken, bij veel sportpaarden kan je dat wél, ondanks het populaire geloof. Er steekt meer werk in, ja, maar als je bereid bent om dat werk te leveren, waarom zouden ze het dan niet kunnen? Ik ben zelf wel geen fan van springen (zowel voor sportpaarden als voor haflingers, fjorden,...), want ik ben van de mening dat je naderhand de gewrichten van je paard naar de zeik helpt als je te hoog gaat, maar je doorsnee concours is heel haalbaar.

En wat? Haflingers geen dressuur kunnen? Dat is precies het eerste dat ik daarvan hoor. Dressuur is een jurysport en het zal waarschijnlijk tot het einde der dagen een jurysport blijven. Je gaat altijd jury's hebben die niet graag koudbloeden in de ring zien en je punten laten die persoonlijke visie ook blijken, maar als het om bewegen gaat dan vindt ik de zware rassen veel beter presteren dan de dressuurgefokte rassen. Tegenwoordig wordt gefokt op hypermobiliteit en zijn de paarden enorm freel, en dat is gewoon rasmisvorming "omdat het mooi is". Net zoals Mopshonden en moderne Duitse Schepers - allemaal omdat er graag overdreven wordt.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 12:30

Waarom moet het allemaal zo hoog ts? Gewoon leuk basis parcours is toch prima. Zoals al eerder gezegt is een haflinger veelzijdig maar geen spring topper. Mijn ervaring met paarden en spullen is: als je ze gebruikt voor dingen waar ze niet voor gemaakt zijn gaan ze eerder stuk.

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Re: haflingers zijn geen spring paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-15 12:38

Bendankt voor jullie menigen . Ik ben zekker nu ook er ander overgaan denken.

kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 23:33

Geryon schreef:
Dat klopt, haflingers zijn geen springpaarden. Ook geen dresuurpaarden.


Toch loopt de mijne al z1 en loopt de paarden eruit.
Sjaa ligt eraan hoe je het ziet.

De mijne kan los ook veel hoger springen
Parcours van 70 lukt makkelijk Crossen is meer zijn ding
Doet hij niet vaak maar toch al 2 keer eerste plek gehaald

kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: haflingers zijn geen spring paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 23:34

Ik zag laatst een fimpje op fb en die haf sprong mega hoog onder de man en die zakte toch door de kogels heen daar werd ik echt niet vrolijk van

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Re: haflingers zijn geen spring paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 23:52

Ik zou ook graag een geweldige danseres willen zijn ik mis alleen wat ritmegevoel. Ook ben ik niet heel snel in mijn bewegingen en ben ook niet zo soepel. Ja daar kan ik allemaal aan trainen maar weet je? Een (roep eens een geweldige danseres) zal ik nooit worden. Zal best een eindje kunnen komen maar de top zal ik nooit bereiken. Degene die nu roept dat haflingers niet onderdoen aan een springgefokte pony... Zien jullie nu het verschil?

Yvette81

Berichten: 463
Geregistreerd: 29-08-15

Re: haflingers zijn geen spring paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 00:01

Het is fijn dat jij met je haflinger lekker kunt springen. Het is erg als mensen hier flauwe opmerkingen er over maken.
Maar een haflinger is niet atletisch gefokt qua spieren, soepelste en uithoudingsvermogen.
zolang je mee kan komen is dat toch fijn? En laat ze maar kletsen met hun vooroordelen als jouw pony wel goed kan springen.

mamamier

Berichten: 987
Geregistreerd: 14-05-11
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 00:01

kiddokids schreef:
Geryon schreef:
Dat klopt, haflingers zijn geen springpaarden. Ook geen dresuurpaarden.


Toch loopt de mijne al z1 en loopt de paarden eruit.
Sjaa ligt eraan hoe je het ziet.

De mijne kan los ook veel hoger springen
Parcours van 70 lukt makkelijk Crossen is meer zijn ding
Doet hij niet vaak maar toch al 2 keer eerste plek gehaald


Een parcours van 70 cm is nog niet eens een officieel b parcourtje, ervan uitgaand dat we het over minimaal een d-pony hebben....
Natuurlijk valt er een hoop te trainen en zijn er haffies die het leuk doen in de sport. Onze halve haf is m startgerechtigd sgw en ook bijna m springen maar veel meer dan dat zal er niet inzitten. Geeft niet, ze hebben er lol in. Veel belangrijker.