haflingers zijn geen spring paarden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

haflingers zijn geen spring paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 22:25

hey bokkers,

de laatste tijd krijg ik vaak te horen dat haflinger geen spring paarden zijn.
ze zijn er niet voor gebouwd en dat ik al helemaal niet te hoog moet gaan springen.

ik vraag me af wat bokt hier van vind?
en hoe hoog springen jullie met je haflingers?

mignonne2403

Berichten: 1412
Geregistreerd: 28-05-13

Re: haflingers zijn geen spring paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 22:28

Ik heb mijn haflinger bij de kymmelshof gekocht, zn vader, Standing Ovation springt hoger dan sommige kwpn'ers :) ik hoor het ook vaak trouwens..

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: haflingers zijn geen spring paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 22:31

Ze zijn niet geselecteerd om te springen kwa vermogen en snelheid.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze helemaal niet kunnen springen. Ieder paard kan springen. Zeker een losse hindernis.
Maar als je ver wilt komen in de springsport is de kans dat je dit met een haflinger gaat doen nou eenmaal niet zo groot.

Seventeen
Berichten: 1204
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 22:32

mignonne2403 schreef:
Ik heb mijn haflinger bij de kymmelshof gekocht, zn vader, Standing Ovation springt hoger dan sommige kwpn'ers :) ik hoor het ook vaak trouwens..



Beetje een rare uitspraak...
Haflingers zijn niet gebouwd voor het springen. Ze zijn wat te zwaar gebouwd en hebben vaak niet genoeg vermogen. Toch is het mogelijk lekker te springen met je haflinger.

Er wordt voornamelijk mee bedoeld dat je niet moet verwachten dat je straks Z paarden met je haflinger springt maar dat je er rustig een rondje mee kunt springen.
Laatst bijgewerkt door Seventeen op 15-06-15 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Elise_K

Berichten: 3803
Geregistreerd: 27-07-05
Woonplaats: Nijkerkerveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 22:33

Afbeelding

Mijn oude haflinger, ooit aangekocht als brave kinderpony, bleek ook veel lol in het springen te hebben. We zijn tot het M gekomen

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 22:35

een basisparcours zal iedere pony wel kunnen afleggen..
maar om echt de springsport in te gaan zal een haflinger het gewoon afleggen..

zoals mignonne aangeeft sommige haflingers zullen echt wel in staat zijn om sommige kwpn'ers eruit te springen.. maar dan ben ik wel bang dat je het over goed springende haflingers hebt tegenover matig of niet springende kwpn'ers..

maar in basis zou je in principe met alle paarden en pony's uiteindelijk wel een b parcoursje moeten kunnen springen gok ik. enkele haflingers kunnen ook nog wel tot L/M komen maar om nog echt veel verder te komen denk ik dat je beter een springgefokte sportpony kunt aanschaffen. uitgezonderd wellicht een shet over een paarden b parcours proberen te krijgen en een belgisch trekpaard uberhaupt over een compleet parcours (er doorheen is waarschijnlijker dan ;) )

belangrijkste is dat jullie beide plezier hebben.. en als dat in leuke lage sprongetjes is of een leuke basiscross.. wat maakt het dan uit dat je kans om echt hoog te komen met een haflinger wat minder zijn dan met een springgefokte andere pony

Solmyrkvi

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 22:38

Sizzle schreef:
Ze zijn niet geselecteerd om te springen kwa vermogen en snelheid.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze helemaal niet kunnen springen. Ieder paard kan springen. Zeker een losse hindernis.
Maar als je ver wilt komen in de springsport is de kans dat je dit met een haflinger gaat doen nou eenmaal niet zo groot.


Precies dit. Paarden worden gefokt met een fokdoel, het fokdoel van de haflinger is niet springen. Ook binnen bijvoorbeeld het K.W.P.N zijn er springefokte, dressuurgefokte K.W.P.N-ers en tuigpaarden. Het fokdoel van de haflinger was altijd meer richting het werk voor de kar, maar word steeds meer richting rijpony.


Kan er wel altijd om lachen, dat als ergens word gezegd dat haflingers geen dressuur/springpaarden zijn er altijd wel iemand is die komt met "MAAR DE MIJNE..."

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 22:39

wat leuk om dit te horen en dat mensen ook zo ver komen met hun haflinger.
ik spring hier rond de 1,20
Afbeelding
denken julie dat het mogelijk is om hoger te komen?
cap, schoen is eigenkeus.
het balkje kan er afallen en is snel breekbaar.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Re: haflingers zijn geen spring paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 22:42

Nee, haflingers zijn geen springpaarden. Er zijn natuurlijk wel haflingers die goed kunnen springen. Maar verder is het een ras dat eigenlijk vooral uitblinkt door zijn veelzijdigheid.

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 22:44

Ze hebben niet de bouw en niet 'het bloed' voor springen nee.. Dat betekend niet dat ze geen potentie in het springen kunnen hebben.

Alleen hoog 1 hindernis springen is geen goede indicatie. Een parcours is iets heel anders. Je moet daarbij wendingen maken waardoor je niet de snelheid kan maken die je maakt als je recht op 1 hindernis af gaat. Wenden is niet bepaald een pluspunt (vele) van haflingers, waardoor ze ook weer minder geschikt worden. Een cross zou dan al meer geschikt lijken. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, maar als je graag ver wil komen in het springen en je opzoek bent naar een paard kan je beter de haflingers aan de kant schuiven.

Niet springen is wat groot gezegd, maar bij de echte grote spring wedstrijden zal je amper haflingers vinden.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 22:47

Springen heeft niets met hoogte van 1 hindernis te doen, maar met behendigheid en inschattingsvermogen.
Dus op basis van een hindernis van 1.20 kun je niet zeggen dat een paard M kan.

Internationale paarden springen ook over 2 meter, maar niemand kan een parcours van 2 meter doorsnee hoogte springen.

Ik heb ook wel eens een hindernis van 1.40 met een B paard gesprongen. Dat is echt totaal nietszeggend.

Een haflinger heeft ook domweg een kleinere hartomvang dan bijvoorbeeld een volbloed die daardoor langer op topsnelheid kan blijven. Een haflinger zal ook niet snel even wat verruimde galopsprongen van 4 meter maken. In de barrage in hogere klassen (1.20 en hoger) zal die dus niet snel meekomen in de top 3.

Elise_K

Berichten: 3803
Geregistreerd: 27-07-05
Woonplaats: Nijkerkerveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 22:48

MayDayParade schreef:
Sizzle schreef:
Ze zijn niet geselecteerd om te springen kwa vermogen en snelheid.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze helemaal niet kunnen springen. Ieder paard kan springen. Zeker een losse hindernis.
Maar als je ver wilt komen in de springsport is de kans dat je dit met een haflinger gaat doen nou eenmaal niet zo groot.


Precies dit. Paarden worden gefokt met een fokdoel, het fokdoel van de haflinger is niet springen. Ook binnen bijvoorbeeld het K.W.P.N zijn er springefokte, dressuurgefokte K.W.P.N-ers en tuigpaarden. Het fokdoel van de haflinger was altijd meer richting het werk voor de kar, maar word steeds meer richting rijpony.


Kan er wel altijd om lachen, dat als ergens word gezegd dat haflingers geen dressuur/springpaarden zijn er altijd wel iemand is die komt met "MAAR DE MIJNE..."



Ik ben het volledig met jullie eens hoor! Als je ver in de springsport wilt komen moet je geen haflinger kopen :n Maar de vraag van TS was hoe hoog jullie springen met je haflinger.
Het zijn inderdaad geen springpaarden, maar ik denk dat je in het B/L/M aardig mee kan komen als je een pony hebt Die het leuk vind, en je nog bij de ponies mag starten.

Tessel63
Berichten: 3
Geregistreerd: 02-05-15
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 22:49

MayDayParade schreef:
Sizzle schreef:
Ze zijn niet geselecteerd om te springen kwa vermogen en snelheid.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze helemaal niet kunnen springen. Ieder paard kan springen. Zeker een losse hindernis.
Maar als je ver wilt komen in de springsport is de kans dat je dit met een haflinger gaat doen nou eenmaal niet zo groot.


Precies dit. Paarden worden gefokt met een fokdoel, het fokdoel van de haflinger is niet springen. Ook binnen bijvoorbeeld het K.W.P.N zijn er springefokte, dressuurgefokte K.W.P.N-ers en tuigpaarden. Het fokdoel van de haflinger was altijd meer richting het werk voor de kar, maar word steeds meer richting rijpony.


Kan er wel altijd om lachen, dat als ergens word gezegd dat haflingers geen dressuur/springpaarden zijn er altijd wel iemand is die komt met "MAAR DE MIJNE..."



Meen je dit nu echt serieus. Ik vind dit erg bekrompen. Als je een beetje kan rijden kan je zelfs een ezel laten doen wat je wil.

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 22:51

Er zijn een hoop haflingers die er de lol wel van in zien en het zeker niet onverdienstelijk doen. Maar er is een reden waarom je ze niet op de olympische spelen tegenkomt :+

Solmyrkvi

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 22:54

Tessel63 schreef:
MayDayParade schreef:


Precies dit. Paarden worden gefokt met een fokdoel, het fokdoel van de haflinger is niet springen. Ook binnen bijvoorbeeld het K.W.P.N zijn er springefokte, dressuurgefokte K.W.P.N-ers en tuigpaarden. Het fokdoel van de haflinger was altijd meer richting het werk voor de kar, maar word steeds meer richting rijpony.


Kan er wel altijd om lachen, dat als ergens word gezegd dat haflingers geen dressuur/springpaarden zijn er altijd wel iemand is die komt met "MAAR DE MIJNE..."



Meen je dit nu echt serieus. Ik vind dit erg bekrompen. Als je een beetje kan rijden kan je zelfs een ezel laten doen wat je wil.


Ik zeg ook nergens dat je niet met een haflinger kan springen, maar met een haflinger een parcours van 1.40 door komen is wel een heel bijzondere presentatie. En als ik aan een springpaard denk, denk ik wel aan een paard dat selectief gefokt is op de kwaliteiten die een paard nodig heeft om bijvoorbeeld dat parcours van 1.40 m te kunnen springen.

Een Tinker is ook geen dressuurpaard, maar je kan er prima dressuur mee rijden. Maar als ik bijvoorbeeld zeg: ik zoek een dressuurpaard, verwacht ik niet dat iemand zegt: Oh, dan moet je een Tinker nemen.
Laatst bijgewerkt door Solmyrkvi op 15-06-15 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 22:54

bakkabouter schreef:
Er zijn een hoop haflingers die er de lol wel van in zien en het zeker niet onverdienstelijk doen. Maar er is een reden waarom je ze niet op de olympische spelen tegenkomt :+


hahha ja dat klinkt lochis :+ :')

maar vaak krijg ik een reactie van dat hij veel naar beneden toch valt met hun koot richting de vloer.
maar op de olympische spelen vallen de parden ook met hun koten erg naar de grond bij de landing.
ik heb namelijk een filmpje in slomotion bekenen.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 23:01

lianne304 schreef:
wat leuk om dit te horen en dat mensen ook zo ver komen met hun haflinger.
ik spring hier rond de 1,20
[ Afbeelding ]
denken julie dat het mogelijk is om hoger te komen?
cap, schoen is eigenkeus.
het balkje kan er afallen en is snel breekbaar.



een pallet meet toch 80 cm bij 120cm, en hij staat op de lange kant ( verbindingsbalken zijn horizontaal, dus de pallet staat 'laag') dus de hoogte is dan toch 80 cm? of zit ik fout?

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 23:09

elenaMM77 schreef:
lianne304 schreef:
wat leuk om dit te horen en dat mensen ook zo ver komen met hun haflinger.
ik spring hier rond de 1,20
[ Afbeelding ]
denken julie dat het mogelijk is om hoger te komen?
cap, schoen is eigenkeus.
het balkje kan er afallen en is snel breekbaar.



een pallet meet toch 80 cm bij 120cm, en hij staat op de lange kant ( verbindingsbalken zijn horizontaal, dus de pallet staat 'laag') dus de hoogte is dan toch 80 cm? of zit ik fout?


je hebt verschillende, ik rijd bij een bedrijf dus die hebben van alle maten.
je hebt ze ook wel van 50cm bij 1 m.
er waren zelf pallet die waren 1,53 bij 1,30 volgensmij

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 23:11

Kunnen ze prima. Zijn zat haffies hier op bokt die met plezier springen, waaronder die van mij!
Afbeelding

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 23:12

Seventeen schreef:
mignonne2403 schreef:
Ik heb mijn haflinger bij de kymmelshof gekocht, zn vader, Standing Ovation springt hoger dan sommige kwpn'ers :) ik hoor het ook vaak trouwens..



Beetje een rare uitspraak...
Haflingers zijn niet gebouwd voor het springen. Ze zijn wat te zwaar gebouwd en hebben vaak niet genoeg vermogen. Toch is het mogelijk lekker te springen met je haflinger.

Er wordt voornamelijk mee bedoeld dat je niet moet verwachten dat je straks Z paarden met je haflinger springt maar dat je er rustig een rondje mee kunt springen.

idd beetje raar :+ Hij zal wel hoger springen als die van mij die heeft nog nooit van z'n leven een hindernis gezien _O-

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 23:13

Chasey schreef:
Kunnen ze prima. Zijn zat haffies hier op bokt die met plezier springen, waaronder die van mij!
[ Afbeelding ]


mag ik vragen hoe hoog u op de foto spring?
en hoe hoog u ooit heeft gesprongen met hem/haar?

KirstenChes

Berichten: 1155
Geregistreerd: 15-06-06

Re: haflingers zijn geen spring paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 23:18

Ik ken een niet zo luxe gebouwd type haflinger met echt karakter en die sprong 1.40 en de haflinger zelf was ook 1.40 ofzoiets. Geloof dat ze er Z springen tussen de paarden mee reed. Maar die pony had ook echt pit!

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 23:20

Ik heb het nooit gemeten, maar sowieso boven een meter. Denk onder de man 1.10m ofzo.
En vrij springt ie over een flinke hindernis, waarna hij weer droog voorbij komt lopen.


Maar een parcours afleggen is heel andere koek! Ik heb springles met James tussen de paarden. En dat is echt hard doorbikkelen voor ons beide! Maar ondanks dat doet hij het met plezier. Maar na een les waarvan we uiteindelijk 20 min springen zijn we beide kapot (moe en voldaan).
Maar ik denk dat je dan wel 'geluk' moet hebben met de haf die je hebt. Ik ken er namelijk ook zat die door hun bouw zichzelf in de weg zitten en het daardoor ook wat minder leuk vinden.
Maar voor recreatie springen zijn ze prima hoor. Dat kunnen de meeste wel. En de uitblinkers komen wat verder.

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Re: haflingers zijn geen spring paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 23:25

en wat vinden jullie van betsy the loose jumping haflinger.
https://www.youtube.com/watch?v=Bvi3owjs3mw
er werd tegen mij gezegt dat het zielig was voor de pony om zo te gaan springen met een haflinger.
en dat hij te veel door de voeten zakt.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: haflingers zijn geen spring paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 23:30

Dat filmpje gaat me ff iets te snel en is me wat te onduidelijk, maar paardje zoeft er zo over.