Hoe houden jullie je Haflinger? Op stal of buiten?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Beaubellle
Berichten: 6
Geregistreerd: 01-02-12

Hoe houden jullie je Haflinger? Op stal of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 11:02

Ik vroeg me af wat jullie de beste manier vinden om een Haflinger te houden zodat ze ze goed op gewicht blijven en niet te dik worden? Hoe doen jullie dat?

Horseloverl
Berichten: 2233
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Hoe houden jullie je Haflinger? Op stal of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 11:04

Ik heb een kwpner met hetzelfde probleem dus ik volg even haha

Toothless

Berichten: 870
Geregistreerd: 08-05-13
Woonplaats: Amsterdam

Re: Hoe houden jullie je Haflinger? Op stal of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 11:06

Mijn verzorghaflinger staat op een kaal stukje met een grasmasker. En hij werkt ook 4/5 keer per week ( hij is pas 6 dus doe meestal minder)

En wat ook wil helpen is Glucobalance en Magnesium. Dan breken ze hun vetten en vocht beter af!

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 11:08

Niet 24/7 op het land, maar wel 24/7 buiten. Hier staan ze overdag op de wei en 's nachts op de paddock (+ schuilstal) met hooi. Geen overtollig voer verder, enkel vitaminen/mineralen en voldoende ruwvoer. Daarnaast genoeg beweging! Als ze in het werk staan, gaat ze op gewicht houden ook veel gemakkelijker.

Niet te kale stukken, kans op hoefbevangenheid wordt dan veel groter. Beter lange stukken uitgegroeid gras geven en op tijd verweiden.

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: Hoe houden jullie je Haflinger? Op stal of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 12:13

Beide :D 6-8 uur op t land met graasmasker en s nachts op stal.

maresie

Berichten: 576
Geregistreerd: 02-01-06

Re: Hoe houden jullie je Haflinger? Op stal of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 12:19

Half acht op paddock met hooi dan om 13 uur op de wei en om 16.00 naar stal, dit omdat mijn haf samen met mijn shetlander staat die vorig jaar hoefbevangen is geweest.

Maartje1990

Berichten: 22289
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 12:20

De beste manier om een paard te houden (ras is onbelangrijk) is 24/7 buiten. Paard hoort niet in een stalletje zonder mogelijkheden naar buiten te kunnen gaan. Paarden gebruiken 80% van hun dag om te eten en ze lopen contstant, dit ontneem je een paard door je paard buiten te zetten. Als een paard daadwerkelijk te dik wordt kun je een graasmasker, strookbegrazing of een paddock gebruiken. :)

clhufl
Berichten: 325
Geregistreerd: 07-07-11

Re: Hoe houden jullie je Haflinger? Op stal of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 12:32

Hier staan ze 's nachts op stal. Rond 6:15 in de paddock met een klein plukje hooi (i.v.m. andere pony die eerst wat moet eten) en 2 handjes muesli. 7 uur gaan ze de wei op met veel te veel gras. Rond 17.00 in de paddock en rond 21.30 op stal met hooi en 2 handjes muesli. 's middags in de paddock eten ze het hooi op wat over is gebleven van 's ochtends.
Probeer elke dag beweging te geven, als in rijden of los laten rennen.
Het lukt aardig om goed op gewicht te houden.

Daihyo

Berichten: 88130
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Hoe houden jullie je Haflinger? Op stal of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 20:39

24/7 buiten. We hebben een stal met zanduitloop, de rijbak waar ze in staan en zomers de wei.
We doen aan strookbegrazing, dus ze krijgen elke dat wat nieuw gras.
Op gewicht houden blijft lastig. Zodra er gras bij komt kijken moet de arbeid omhoog. Enige dat hem enigszins in vorm houdt zijn 2x per week lange ritten en de rest van de week baktraining.

Wat eten betreft krijgt hij dus gras en hooi en daarnaast een vitaminebrokje met 2 handjes muesli, anders eet hij zijn brokjes niet :roll:

RomySmink

Berichten: 717
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe houden jullie je Haflinger? Op stal of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 16:37

Hier overdag lekker buiten op de paddock met bomen voor beschutting en voldoende hooi. Daarna een paar uurtjes op de weide en snachts op stal met voldoende hooi. En verder natures best muesli met lijnzaadolie 2 kilo per dag sochtends en savonds. Verder 6 tot 7 keer per week rijden afwisselend van dressuhr training in de bak tot bosritten, springen, grondwerken, lange lijnen etc. :)

Naskapower

Berichten: 3246
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Hoe houden jullie je Haflinger? Op stal of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:25

Hier een haflinger die 24/7 buiten staat op 20 hectare weide (zandgrond). Ze word zo'n 5 keer per week gereden waarvan 1x een lange rit (20-30 km) op flink tempo. Paardje is mooi bespierd en heeft nauwelijks vet.

eilleen333

Berichten: 12857
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Hoe houden jullie je Haflinger? Op stal of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:26

De mijne staat 24/7 buiten in de groep (12 paarden) en ze draagt een graaskorf. Ze wordt gewoon vrij snel dik, en anders zou ze alleen moeten staan, dus dan maar zo.

EquiPhoto

Berichten: 4442
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:27

Lekker 24/7 buiten met heel veel vriendjes :D! Meneer staat nu op een pensionstal zonder schuilstal, eerder met schuilstal. Schuilstal werd op vorige stalling nooit gebruikt, zelfs met regen/onweer/hagel of extreme hitte zocht hij geen beschutting in de schuilstal. Sterker nog, ik was met zeer slecht weer op stal en zocht zelf beschutting in de schuilstal, gaf m'n paardje wat te eten, toen het eten op was ging meneer weer lekker buiten staan. Toen ik een keer op vakantie was werd hij ondergebracht op een manege, waar hij overdag buiten stond en s'nachts op stal. Na dag 3 liet meneer zich niet meer pakken, volgens mij een echt buiten paardje dus :)

Beaubellle
Berichten: 6
Geregistreerd: 01-02-12

Re: Hoe houden jullie je Haflinger? Op stal of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 00:16

Bedankt voor de reacties! Onze haf staat ook 24/7 buiten op een grote weide in een kudde maar helaas wordt ze daar toch te dik van ondanks minimaal 5x per week rijden/longeren. Nu maar apart gezet met haar hoefbevangen vriendin, overdag in paddock met hooi en voor de nacht mag zij alleen een strookje lang gras. Ze ziet er al veel minder opgezet uit dus hopelijk gaat dit werken om wat kilo's af te vallen!

farahtjuh

Berichten: 2031
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: meeden

Re: Hoe houden jullie je Haflinger? Op stal of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 17:10

overdag op de weide en s 'nachts lekker binnen op stal.
ze staan soms met zen 4e in de weide maar meestal met zen 2e apart in de weide.

Tess_C

Berichten: 931
Geregistreerd: 27-08-12
Woonplaats: Beek (Li)

Re: Hoe houden jullie je Haflinger? Op stal of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 17:14

De mijne staat overdag buiten. Wij hebben een paddock met daar aan grenzend het weiland dus ze kunnen zelf kiezen waar ze heen willen. Wij doen strookbegrazing omdat mijn Haf dus ook dik wordt van lucht, maar daarbij ook koliek gevoelig is. ( en suiker gevoelig )

Ik maak mijn paard echt niet blij door hem dag en nacht buiten te laten. Meneer staat rond 7 uur savonds voor het hek ongeduldig te wachten totdat hij op stal kan om daar zijn hooi te eten.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 17:23

Ik heb een kruising Haflinger die ook erg snel dik wordt.

Ik heb ze 24/7 buiten. Smorgens lopen ze op de weide van 08.15 tot 12.15,
dan de paddock met schuilstal in. Ze krijgen smiddags of begin van de avond weer een groot
hooinet. Krachtvoer krijgt ze bijna nooit. Voor een lange buitenrit in bos/strand/duin krijgt ze een kwart kilo en soms wat warme slobber. In de winter krijgt ze dit wat vaker maar dan zet ik ze veel
minder op de weide.

Ze krijgt minimaal 4x per week beweging (soms ook 6x). Zo blijft ze redelijk op gewicht.

mii_rocky

Berichten: 27
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: zwolle

Re: Hoe houden jullie je Haflinger? Op stal of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 21:47

Overdag lekker op het land en s avonds en s nachts op stal.

DayDream21

Berichten: 1079
Geregistreerd: 30-06-13
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Hoe houden jullie je Haflinger? Op stal of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 23:18

Die van ons staat samen met twee shets 24/7 in een paddock met onbeperkt hooi. Er staat een stal in de paddock waarvan de deur altijd open staat zodat ze kunnen schuilen voor de regen etc.