[HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 15:41

Nog meer sneeuwliefhebbers? Doortje blijft als enige vd kudde buiten in de sneeuw. Haar manen rinkelen van de ijskralen, maar ze wil toch buiten blijven <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lenexa

Berichten: 610
Geregistreerd: 05-12-18

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 16:41

Brrr wat een verschrikking die kou! Roxy staat ook wel gewoon buiten maar De gaat toch ook wel graag binnen ff opdrogen en dutje doen. De waterleidingen zijn bevroren dus ze krijgen water in emmers, mega onhandig. Ze was vanmorgen al een ijzer kwijt, niet te vinden natuurlijk. De ander zit steeds vol met ijs. Kortom wat een verschrikking! :brr:

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 17:32

Haha, met ijzers idd niet fijn, dit weer!
Hier ook waterleiding afgesloten en grote speciekuipen met water.
Maar zowel de hond als Doortje vinden sneeuw prachtig, dus ach, ik probeer er maar een beetje de lol van in te zien ;)

Flicka12

Berichten: 3113
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 18:03

Ja vreeeeselijk! Laat het snel voorbij zijn :brr:

Wij hebben gelukkig een rondpompsysteem, paarden krijgen lauw water uit hun waterbakjes omdat het water continu langs een verwarmingselement wordt gepompt, zo fijn! :j

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 18:11

Bij ons is het echt geen doen. Heb er een uur over gedaan om naar stal te komen en op stal spiegelglad... paarden om en om maar even in de binnenbak gezet :brr:

Fangio

Berichten: 2568
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 21:41

De mijne hebben zich ook heerlijk geamuseerd en rond gerend en gesprongen en gevlogen en door de sneeuw gesnuffeld. Mijn vader is ze voor me komen buiten zetten (ik had vroegdienst en dan gaan ze dus normaal om 4u30 naar buiten, maar dat vond hij zielig in een sneeuwstorm) met als gevolg dus dat mn shetlander (met mega dikke wintervacht) ineens ook onder z'n deken stond (want ja, sneeuw dus zielig :') ) Achja, hij bedoelt het goed en het beest is er niet slechter van geworden zullen we maar denken.
Mijne krijgen overigens altijd water in speciekuipen, want de waterleiding naar stal moet nog getrokken worden, maargoed, voor 2 ponies is dat nog te overzien.

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 09:37

Voor Alano is dit de 2e keer dat hij sneeuw meemaakt. Hij vond het vooral heel apart. Eerst keihard door de wei rennen daarna ging hij sneeuwschuiven en sneeuw eten. Heb een paar foto's gemaakt. Vandaag maak ik er nog een paar. Bij ons zoveel gevallen dat je met de auto niet naar stal kan. Gelukkig is het maar een klein stukje maar met zoveel sneeuw is het zo gigantisch zwaar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lenexa

Berichten: 610
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:27

Heerlijke foto's activeme!
Ik lag toch niet heel lekker in bed, dus ik ben vanmorgen om 6:45 in de auto gestapt om voor mijn werk toch even de pony te checken. En ik ben bij dat ik ben geweest, ze stonden er vanmorgen toch wat lekkerder bij. Niet dat ze er blijer bij keek, ze had er gister denk ook geen last van maar ik vond het toch wel fijn te zien dat ze niet onder de ijspegels hing en de vachten weer lekker droog en fluffy eruit zagen. De wind voelde al een stuk minder, nu is het wel koud maar niet guur. Nu zit ik toch iets lekkerder op mijn werk!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 14:30

Bij ons waren ze vanmorgen ook wat minder onder de indruk ervan. Ze wilden nu wel de wei op. Maar nadien was Doortje wel weer de enige die buiten wilde blijven op de paddock. De rest ging weer mooi binnen staan. Er hangen nog steeds ijspegeltjes aan Doortje, maar ze vindt het geloof ik wel prima.
Ben gisteren niet geweest en zal vandaag ook niet lukken denk ik. Morgen moet ik wel, dus hopelijk is het dan weer een beetje te doen. Dit deel van het land is nu code geel ipv oranje of rood, dus als de sneeuw zo even wil stoppen met vallen, zou dat fijn zijn...

Flicka12

Berichten: 3113
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 19:42

Flicka was vooral heeel druk :Y) Wel lekker even kunnen stappen nu de wegen weer wat sneeuw vrij zijn.
Afbeelding

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 19:53

Sneeuwvrij? Waar ergens zit jij ook alweer? :oo
Hier echt overal dikke lagen sneeuw overal! Moest echt met de bezem m'n auto ontdoen van sneeuw en dat heeft met drie kwartier gekost. En eind vd middag kon ik het nog eens dunnetjes overdoen :')
Alle wegen nog vol sneeuw. Hoop dat het zo stopt met sneeuwen wel... Was best even leuk, maar als het opvriest, heb ik toch liever schone wegen inderdaad... Ijs met daaroverheen nog nieuwe sneeuw krijg je bijna niet weg met strooien en schuiven ben ik bang...

Fangio

Berichten: 2568
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 00:10

Hier ligt ook bijna niks hoor, ik vind het eigenlijk wel jammer, want ik ben gek op sneeuw :Y)
Wel erg blij dat ik mn auto gewoon in een garage heb staan, instappen en wegrijden


De grond is net bedekt, maar daar is het ook wel weer mee gezegd

Flicka12

Berichten: 3113
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 08:47

Wat heeelijk zo lekker samen spelen in de sneeuw <3

Lenexa

Berichten: 610
Geregistreerd: 05-12-18

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:13

Zo heerlijk die twee samen Fangio, lekker klooien.

Flicka, wat lekker dat bij jou al zo snel de wegen weer schoon zijn. Ik denk bij ons na vandaag ook redelijk schoon, gister in de zon is een deel van het wegdek redelijk schoon geworden. Hopelijk vandaag de rest..

Roxy heeft gister weer een ijzer gekregen, de smit heeft er gelijk sneeuwringen in gezet. Het is een soort rubber/zacht plastic zooltje met een ring erin die de de groeven soort van blokt. Ik denk dat hij die er ook zo uit kan snijden als de sneeuw straks echt over is. Fijn in ieder geval, hoef ik niet meer te klooien met tape.
Ga vandaag toch even kijken of ik haar kort in de binnenbak kan rijden, even lekker de beentjes strekken. Al lopen ze in de paddock ook wel wat te klieren, maar dat op al dat harde liever niet.

Al is hun paddock al best wat opgeschoond, ze verlopen zelf wel redelijk wat sneeuw. Het midden stuk is hobbelig semi opgevroren dus ze lopen er mooi omheen.
Slechte foto, maar even goed te zien dat het midden slecht is maar daarom heen eigenlijk prima.Afbeelding

Wij hebben ook nog even een verplichte sneeuwfoto, met typische mare face:
Afbeelding

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 18:24

Omdat ik toch wel erg trots ben... tweede keer los:


Afbeelding

Overigens klopt het dat ik sneakers aan heb. Heb een hele leuke puppy hier die het nodig vondt mijn laarzen aan te vallen }:0 Nieuwe komen binnenkort. Heb ook eindelijk bijpassende singel e.d. kunnen vinden voor het zadel:


Afbeelding
Helemaal blij mee *\o/*


Wolf vandaag voor de eerste keer gelongeerd met een zadel, dat vond hij wel wat spannend.

Ben ook blij als de sneeuw weg is.. terrein is nog steeds spekglad dus ze komen nu in de ochtend niet in de paddock helaas.

Bij jullie op het terrein ook nog zo glad? Wel weer heerlijke winterfotos knappe haflingers <3

Flicka12

Berichten: 3113
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 18:33

Aaaah wat goeeed! Ze is leuk :j

Weg met die sneeuw inderdaad :brr:

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 10:29

Jullie gaan hard, zag een paar leuke foto's voorbij komen <3.
Voordat er sneeuw lag heb ik voor het eerst echt gereden op Alano. Naja alleen stap maar het begin is er *\o/*.
Hij reageert heel goed op de commando's en dat helpt hem ook heel goed. Soms kan hij nog wat onzeker worden maar dat is logisch. Ik kies er bewust niet voor om aan de longe te doen, rechtuit is voor jonge paarden gewoon het makkelijkst. Mijn zusje loopt voor zo heeft hij toch nog een soort van stabiliteit.



Uiteraard heb ik ook sneeuwfoto's gemaakt <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 10:40

Leuke sneeuwfoto's allemaal!

@K_nolan wat goed, van beide. Spannend vinden mag he, als ze maar niet uit hun plaat gaan haha.
En leuk, puppy in huis ;) (ik hoop dat die van jou eerder stopt met slopen. De mijne heeft gesloopt tot hij helemaal uitgepuberd was. Hij was toen ruim 3.)

@activeme ow, wat fijn dat het goed ging! En hey, 'slow & steady wins the race'. Met jonkies niet overhaasten ;) Dus alleen stap: hartstikke prima! Draf en galop en bochten komen vanzelf :j


Doortje heeft dinsdag de osteopaat/chiropractor gehad...
Ze had echt alles vastzitten: atlas licht geroteerd, C6/7 strak, T2-8-9-12-13-14-15-17-18 , L2-4-5-6: allemaal strak. Bekken geroteerd naar links, rechterknie gevoelig, bespiering was ook weer wat asymmetrisch. Over een week mag ze (mits bodem niet glad is) rechte lijnen in stap en draf doen, week erna ook stelling en buiging in galop weer. In principe over zes weken controle afspraak. Dus fysiek is ze er nog echt niet. Alleen de hals was grotendeels los en flexibel, en de voorbenen.
Mogelijk een ontsteking in de rechterknie zelfs, maar dat moet gaan blijken: als ze gaat verbeteren nu alles weer in het lood staat, zal dat meevallen. Anders toch even laten nakijken...

Flicka12

Berichten: 3113
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 10:52

Skippy01 schreef:
Doortje heeft dinsdag de osteopaat/chiropractor gehad...
Ze had echt alles vastzitten: atlas licht geroteerd, C6/7 strak, T2-8-9-12-13-14-15-17-18 , L2-4-5-6: allemaal strak. Bekken geroteerd naar links, rechterknie gevoelig, bespiering was ook weer wat asymmetrisch. Over een week mag ze (mits bodem niet glad is) rechte lijnen in stap en draf doen, week erna ook stelling en buiging in galop weer. In principe over zes weken controle afspraak. Dus fysiek is ze er nog echt niet. Alleen de hals was grotendeels los en flexibel, en de voorbenen.
Mogelijk een ontsteking in de rechterknie zelfs, maar dat moet gaan blijken: als ze gaat verbeteren nu alles weer in het lood staat, zal dat meevallen. Anders toch even laten nakijken...

Jeeeetje dat is niet niks! Geen overbodige luxe dus, die behandeling. Hopelijk knapt ze ervan op en valt het mee met de ontsteking! Weet je ook hoe het kan dat het allemaal zo vast zat? Is ze uitgegleden oid?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 11:00

Flicka12 schreef:
Skippy01 schreef:
Doortje heeft dinsdag de osteopaat/chiropractor gehad...
Ze had echt alles vastzitten: atlas licht geroteerd, C6/7 strak, T2-8-9-12-13-14-15-17-18 , L2-4-5-6: allemaal strak. Bekken geroteerd naar links, rechterknie gevoelig, bespiering was ook weer wat asymmetrisch. Over een week mag ze (mits bodem niet glad is) rechte lijnen in stap en draf doen, week erna ook stelling en buiging in galop weer. In principe over zes weken controle afspraak. Dus fysiek is ze er nog echt niet. Alleen de hals was grotendeels los en flexibel, en de voorbenen.
Mogelijk een ontsteking in de rechterknie zelfs, maar dat moet gaan blijken: als ze gaat verbeteren nu alles weer in het lood staat, zal dat meevallen. Anders toch even laten nakijken...

Jeeeetje dat is niet niks! Geen overbodige luxe dus, die behandeling. Hopelijk knapt ze ervan op en valt het mee met de ontsteking! Weet je ook hoe het kan dat het allemaal zo vast zat? Is ze uitgegleden oid?


Ze werd op de stal waar we weggegaan zijn aan één stuk door gedekt door een hele opdringerige ruin de laatste weken dat we er stonden. Hij sprong er echt als ik er was (en ik was er meestal ongeveer 2u) zéker 15x op, soms wel tot 30x. Als je dat dan doortrekt naar het aantal uren dat ze buiten stonden (8u ongeveer), dan kan ik wel zeggen dat dát vermoedelijk 90% vd oorzaak geweest is... Dat was voor mij ook de druppel om te willen verhuizen. Daarna natuurlijk naar 24/7 buiten gegaan en hoe heerlijk dat ook is, dat is midden in de winter natuurlijk wel nog even een extra aanslag op het lijf, die kou op de spieren.

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 11:03

@Flicka12: ben ook heel blij met haar ze pakt het zo goed op. Volgende keer gaan we aan de beenhulpen werken en als dat goed gaat krijgt ze een maand rust om haar hoofd weer leeg te maken.

@activeme: leuke foto's zag ze op instagram voorbij komen:) Ieder zijn eigen ding met inrijden uiteraard, hier de eerste (twee) keer eigenlijk altijd even aan de longe; mace was hierna gelijk los en mijn vriendin staat er nu enkel nog bij om te zorgen dat ze niets raars doet. Als ze de beenhulpen snapt mag ze naar de grote binnenbak toe en nemen we haar mee naar buiten. Zo rijden we eigenlijk alles hier in. Uiteraard moeten jonge paarden lekker rechtuit lopen om balans te zoeken, maar heb liever dat ik eerst een stuur heb en reactie op mijn been voor ik ze meeneem naar de grote binnenbak of naar buiten, maar ik ben eerlijk gezegd ook meer hengsten gewend dan merrie's. Zij is pas mijn tweede merrie, alle merrie's die wij vroeger hadden liep ik met een grote bocht omheen :Y)

@Skippy01: Jeetje dat is nogal wat. Hopelijk verbeterd haar knie nog! Heb je ook oefeningen meegekregen van de chiropractor in de tussentijd?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 11:07

@K_nolan ik pak ze de eerste paar keer ook liefst even aan de longe hoor, die jonkies. Dan kunnen ze niet zo hard ervandoor schieten, of in ieder geval niet zo ver weg haha. Maar ik ga wel zo snel mogelijk de rijbaan in, zodat je ook rechte lijnen kunt maken (voor zover die 'recht' zijn bij een jonkie ;) )

Ja, was echt wel even een pittige conclusie inderdaad. Ik heb inderdaad oefeningen meegekregen en ben zelf gelukkig ook opgeleid als hippisch masseur en heb best wat ervaring met revalidatietraining en rechtrichten. Het trainingsdeel en de oefeningen/ passieve fysio maak ik me ook niet zo druk om. Hopelijk valt de knie mee, dat is natuurlijk wel even een zorg. Ik denk zelf dat het nu gewoon even extra eruit komt dat ze wat slappe kniebandjes heeft en er misschien een ontsteking kan zitten. Gelukkig ken ik dát dan weer van mijn eigen lijf (regelmatig ontstekingen in mijn knieën én zelf slappe kniebanden). Ik ga er maar vanuit dat ze wel goed komt dus, zal wel wat tijd kosten voor we weer op ons normale niveau zijn, maar dat geeft niks.

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 11:13

@Skippy01; precies daarom klik ik ze ook graag even vast. Nu heb ik wel de luxe dat wij 1 rijbaan hebben die de helft kleiner is dan de grote baan. Hierdoor hebben ze meer ruimte dan een kraal, maar als ze een sprintje nemen dan heb je tenminste geen 60m baan haha. Hopelijk pakt ze de beenhulpen in 1 a 2 keer goed op, dan gaat ze de grote baan in en dan lekker rust <3

Groot voordeel dat je zelf hippisch masseur bent! Wolf heeft zo'n 10 oefeningen elke dag, maar het is best elke dag weer een uitdaging om deze uit te voeren. Ik duim met je mee dat de knie in orde is, als ze weer recht op hun eigen benen lopen scheelt het ook een heel stuk belasting voor die knie gelukkig. En dat normale niveau komt inderdaad wel weer :j Gelukkig weet je nu gewoon wat het is, al die onzekerheid vindt ik altijd het ergste -O-

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 11:18

Ja precies, dan doe je het een beetje hetzelfde als ik denk ik :j
Moet wel zeggen dat ik al heel veel desensibiliseer vanaf de grond, dus opstappen en dan kun je op de al aangeleerde (stem en teugel)hulpen al best veel vaak. Been en zit zijn dan nog nieuw natuurlijk wel.

Pfoe, 10 oefeningen is best veel! Ik heb 'gelukkig' alleen passieve stretches voor de achterbenen gekregen. En Doortje vindt al die aandacht meestal prachtig. Ik kan dit gewoon in de kudde doen met haar zonder problemen. Ze kent het omdat ik dit in de massages ook meeneem. En ze weet volgens mij dat het goed voor haar is, want ook wat zeer deed bij de chiropractor accepteerde ze heel netjes, alleen haar oren draaiden een beetje of ze zette haar lip wat strak, maar verder bleef ze keurig staan. Massages vindt ze ook gewoon lekker, dus ik maak me daar geen zorgen over, dat komt wel goed :)
Inderdaad, onzekerheid is niet tof :n
Hoe gaat het nu met Wolf, merk je verbetering steeds wel?

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 11:25

Stemhulpen hebben we inderdaad het eerste erop gezet en op deze hulpen draaft ze netjes aan en gaat ze terug naar stap. Het feit dat ik erop zat of er naast stond maakte voor haar nu niet veel uit, dus daar ben ik heel blij mee!

10 oefeningen duurt ook wel vrij lang hoor helaas, ben er zeker een half uur mee bezig. Fijn dat Doortje lekker stil staan en ervan geniet. Bij die van mij is het ongeveer een half uur: Wolf blijf staan, Wolf niet doen, Wolf die merrie heeft geen interesse in je, Wolf dat is een ruin geen merrie. Dit al, gecombineerd met een jonge hengst die alle kanten op kijkt. Er zit geen kwaad in hem, maar op dit moment heeft hij de concentratie van een goudvis.

Gelukkig gaat het wel veel beter met hem, hij loopt weer helemaal goed. Merk dat hij weer goed in zijn vel zit ook. We hebben nog wat kleine puntjes, maar ik hoop eigenlijk dat dit met lekker wat lang en laag longeren zichzelf verhelpt. Chiropractor heeft in ieder geval groen licht gegeven.