[HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 06:59

Galuppy0546 schreef:
En gezondheidsmatig? Bekende erfelijke mankementjes om het maar zo even te noemen haha, waar ik op letten moet?


Vragen of ze al getest is op PSSM en zo nee, of ze dit willen doen en wanneer je laat keuren de ogen goed laten nakijken op evt. vlekjes die kunnen wijzen op tumoren. Deze beide "ziekten" komen regelmatig voor bij Haflingers.

W.b.t. eczeem; je kunt ellende kopen en uit de weg gaan. Persoonlijk zou ik nooit een paard met eczeem kopen.

Succes zaterdag!!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 08:47

Galuppy0546 schreef:
Er is al bij vermeld dat ze gering last heeft van maan/staart eczeem :) , maar in mijn ervaring is eczeem vaak goed te behandelen dus daar maak ik geen enorm probleem van ^^

Wel enorm veel zin in zaterdag ben heeeel benieuwd


Pfoe dat ligt er aan waar je woont: richting zee is het meestal geen enkel probleem. Ik woon in Brabant, lekker tegen de bosrand aan ;) Hier is échte eczeem wel heel naar hoor.
Doortje schuurt haar buik als reactie op de combinatie van gras en mugjes, en dan vind ik al écht wel vervelend. Voor haarzelf vooral. De eczemers op stal staan driekwart van het jaar ingepakt in eczeemdekens (friezen en ijslander in ons geval).

Galuppy0546
Berichten: 179
Geregistreerd: 17-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 08:49

Oosten van het land
Maar ik begrijp uit de verhalen dat ik deze dus maar beter kan laten varen :')

Jammer
Op naar de volgende haha

Er zijn gewoon zo weinig hafjes te vinden ook in de verkoop :c

PeerAppel

Berichten: 3944
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 08:58

Meassie, ja jammer. Tirza zal wel niet heel veel op hem geleken hebben? Zie ook niks van zijn moeder in hem namelijk. :') Heb wel een halfbroertje van hem gevonden en dat zijn net 2 druppels water.
Suffie, heb jij de jouwe op PSSM getest? Ik ken niemand die dat wel heeft gedaan. :+
Galuppy, oei als je in het oosten woont zou ik inderdaad ook het paard laten varen. Waar ben je naar op zoek? Ben je al lid van de facebookpagina Haflinger Forum? Daar staat ook nog weleens wat op en doen mensen ook weleens een oproepje op.

Galuppy0546
Berichten: 179
Geregistreerd: 17-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 09:04

Ik ben zoekende naar mijn aller eerste eigen paardje haha. Na vele leasers te hebben versleten.

Voorkeur ligt in een hafje, een schwarzwalder of een Fries.
Liefst niet ouder dan 10 (hoewel ik voor mijn droom match niet op 1 of 2 jaar kijk)

En bij voorkeur lekker allround (dressuur, springen. Verkeersmak is een pre)
Ik ben zelf recreatief ruiter, geen grote wedstrijdplannen. Maar vind het wel leuk om te leren en dus lessen te nemen. Dus er mag best wel een beetje inhoud in zitten :).

Maar binnen een straal van 100 km
Niks
Nada
Noppes
Zelfs niet in warmbloeden (ja allemaal jonkies 3 jaar en net Aangereden maar dat gaat mijn expertise net iets te boven... Jongen paarden inrijden vind ik toch een vak apart)

Budget maximaal 5000 voor de echte topper (goede klik ed)


Ja haha daar ben ik al lid van.
Laatst bijgewerkt door Galuppy0546 op 19-03-20 09:18, in het totaal 2 keer bewerkt

PeerAppel

Berichten: 3944
Geregistreerd: 06-09-11

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 09:14

Onbeleerd of heel jong wil je dus liever niet?

Ik zat vorig jaar in hetzelfde schuitje als jij. Beetje zelfde eisen. Kwam thuis met een onbeleerde 7-jarige Haflinger ruin. Achtte mezelf niet kundig en ervaren genoeg om een paard te beleren, maar met de juiste begeleiding is het me gelukt en heb ik nu een heerlijk paard (een jaar later al he!!!) waar ik zo na 2 weken niet rijden weer op stap voor een buitenritje. Vanaf het eerste moment op hem voelt het zo vertrouwd. En dat zelf beleren, heerlijk.

Ik zal even mijn oren en ogen open houden voor je. :j

Galuppy0546
Berichten: 179
Geregistreerd: 17-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 09:16

Onbeleerd niet nee, ik mis daar zelf de ervaring voor. Dus dat is voor mij echt een no go.
Heb altijd allerlei maten en niveaus van paarden gereden. Maar ik heb nooit een paard zadelmak gereden (het zij onbeleefd het zij licht aangereden) en ik ben van mening dat je dat zou moeten laten doen door mensen die er verstand van hebben :)

Jong is niet direct een probleem. Zolang ze maar zadelmak zijn, en dan komt met lessen de rest vanzelf wel.

wendy1987

Berichten: 6933
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 09:51

Het ligt er met eczeem ook aan natuurlijk wat je opties zijn. Vind je het ok om indien nodig, het paard van het gras af te houden als dat jeuk scheelt? (Want vaak scheelt dat enorm in jeuk ook, het is meestal een combi van vliegend gespuis en gras/eiwit/suiker).
Sta je echt langs het bos of meer open vlakten?
Mijne heeft echt extreem eczeem. Maar op een stal die niet in buurt van bos is en een paard wat nooit meer op het gras komt, dus echt nooit meer. Heb ik het nu al bijna 2 jaar redelijk onder controle. Maar daar zit dus wel strikt voer regime in ook + altijd dekens..

Galuppy0546
Berichten: 179
Geregistreerd: 17-03-20

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 09:54

Paard zou in principe niet op gras hoeven.
Maar komt wel gestald in een bosrijke omgeving :)

Lenexa

Berichten: 605
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:40

De mijne heb ik gekocht bij Kymmelshof, wellicht dat dat nog enigszins in jouw richting is. Het was in ieder geval niet in mijn richting, maar goed. Daar hebben ze veel jong spul wat net zadelmak is, maar ook wel eens iets ouder dan 3. Mijne was 6 toen ik haar daar kocht.

Galuppy0546
Berichten: 179
Geregistreerd: 17-03-20

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:41

Ik heb met kymmelshof al contact gehad gisteren :c die hebben op het moment niks.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:43

Bellen met Hans van den Berg, die hebben zo'n groot netwerk...

PeerAppel

Berichten: 3944
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 11:10

Galuppy0546 schreef:
Onbeleerd niet nee, ik mis daar zelf de ervaring voor. Dus dat is voor mij echt een no go.
Heb altijd allerlei maten en niveaus van paarden gereden. Maar ik heb nooit een paard zadelmak gereden (het zij onbeleefd het zij licht aangereden) en ik ben van mening dat je dat zou moeten laten doen door mensen die er verstand van hebben :)

Jong is niet direct een probleem. Zolang ze maar zadelmak zijn, en dan komt met lessen de rest vanzelf wel.


Dit had ik 1,5 jaar geleden ook gezegd, maar nu zeg ik het echt niet meer. De persoon die mij begeleidde heeft wel ervaring, maar dit alleen gedeeld. Het erop zitten heb ik zelf gedaan. Het is jammer dat ze waarschijnlijk te ver weg woont voor jou, want ik zou haar van harte aanraden aan je. Maar goed, eerst maar een Haflinger. :Y)

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 21:21

@peerappel: toevallig begin deze week de monsters ingestuurd, omdat ik niet wil fokken met een PSSMer.
Er zijn al heel veel Haflingers getest hoor, het komt helaas veel voor.

Hier een topic speciaal voor Haflingers. In mijn directe omgeving kan ik zo 4 positief geteste Haflingers opnoemen, waarvan er 1 inmiddels is overleden.

[HA] Haflingerlijnen met EPSM (PSSM)?

Galuppy, in welke hoek van het Oosten woon je? Achterhoek/Twente?

maessie

Berichten: 5756
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 23:25

Galuppy die ik bedoelde stond altijd echt bovenin friesland, hier hebben ze ook minder snel last van de exceem.

Galuppy0546
Berichten: 179
Geregistreerd: 17-03-20

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 22:16

Ik wil jullie even laten weten dat ik de zoektocht kan staken.
Ik heb een paardje gevonden! Alleen geen Haflinger waar ik naar zocht.

Kennen jullie het dat je iets zoekt en het niet kunt vinden. En dan tussendoor iets anders vind wat veel beter klikt en waar je eigenlijk niet naar zoekt?

Nou dat dus ^^ een 10 jarige ruin
Gezondheid begin deze week goedgekeurd
Geen stal gebreken
Geen mankementen
Enorm braaf
Echt een meedenker

Dus helemaal blij

wendy1987

Berichten: 6933
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 22:22

Super! Gefeliciteerd!

PeerAppel

Berichten: 3944
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 01:12

@Suffie, super dat je daarin je verantwoordelijkheid neemt. Ik duim voor een goede uitslag.
@Galupy, wel een Haflinger geworden als ik het goed begrijp? Gefeliciteerd in ieder geval! Klinkt als een super paard. En met iets anders thuis komen is altijd. Ik wilde wel wat "serieus" voor endurance, dus iets met Arabisch bloed erin en eigenlijk liever geen 100% Haflinger. Kom ik nu aan met een bol, kort en propperig Haflingertje, maar pfff wat ben ik gek op hem. Dus jammer als hij nooit uit zal blinken in endurance, als ie nog maar heeeeeeel veeeeeeel jaren bij me blijft. <3

Galuppy0546
Berichten: 179
Geregistreerd: 17-03-20

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 06:39

Nee haha geen hafje :') geworden
Ging wel voor hafjes, maar kwam met wat anders thuis

PeerAppel

Berichten: 3944
Geregistreerd: 06-09-11

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 11:49

Galuppy, haha dat is wel jammer! Wat is het wel geworden?


Jaaa, Monroe is jarig! 8 alweer *\o/*

Afbeelding

Galuppy0546
Berichten: 179
Geregistreerd: 17-03-20

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 11:56

Een onbekend x onbekend <<)
Vermoedelijk merens

Maakt me ook niet zoveel uit,
Zolang het braaf is, gezond is en we kunnen plezier maken dat is het belangrijkste

maessie

Berichten: 5756
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 21:49

Gefeliciteerd Galuppy, leuk!

En knappe Mon alweer 8.. <3

Wij zitten maar weer voor de cam, het schiet nog niet op.. -O-

Lenexa

Berichten: 605
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 15:15

PeerAppel, gefeliciteerd met Monroe! Heb je hem goed verwend?

Maessie, nog geen veulen?

Galuppy, gefeliciteerd met je paard! Veel plezier samen!

Hier toch wel heel blij dat we gewoon nog naar de paarden mogen, wij hebben met een bal gespeeld. Spannend maar ook wel leuk:
Afbeelding

maessie

Berichten: 5756
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 15:46

Lenexa, nee we houden de spanning er nog even in... denk dat ze op lockdown wacht -O-

xMarizka
Berichten: 449
Geregistreerd: 25-09-16
Woonplaats: Joure

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 17:10

Afbeelding
Hier gaat het steeds beter! We hebben een nieuw (2dehands) Zaldi zadel en het staken is een stuk minder! *\%/*
Hij heeft nu twee dagen echt super actief gelopen!
Gisteren gesprongen en vandaag met barebackpad!
Gezien zijn staakgedrag vanaf het begin, begin ik mij nu pas te realiseren (na 6 maand) dat dit de pony is waar ik naar zocht. Hij is zo leukk <3
Mijn blije ei :+