[HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xtamarak
Berichten: 80
Geregistreerd: 28-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 22:59

Mogen wij ook weer gezellig meekletsen hier?
Zal vanaf hier ook weer meelezen/schrijven, al die pagina’s terug is wel erg veel :+

Mijn lieve jongen vandeweek weer uitgebreid gewassen en de voetjes en baard geschoren. Hij loopt sins een aantal maanden voor de wagen en geniet hier zo onwijs van :):) Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

PeerAppel

Berichten: 3944
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 20:26

Skippy01, ja die knalpijpen inderdaad! Tractoren vallen mee.
Lenexa, zo lang is het niet toch? Misschien staat een sportcoupe wel mooi! Vind dat altijd mooier dan lange geknipte manen. :+
Faitherr, fijn dat de eigenaren van de schapen om jullie (paarden) denken! Zijn ze er inmiddels al goed aan gewend?
Lenexa, super dat je haar ziet afvallen!
Tamarak, welkom! :D Wat een knappe Haf heb je. Wat is zijn afstamming? Leuk dat hij voor de wagen staat! Rijd je ook op hem?

Monroe is vandaag naar de osteo/fysio geweest. Hij schudt heel erg met zijn hoofd en had het idee dat er wat goed vast zat. Was het geval. :+ Hij deed het echt heel braaf gelukkig.

Hij moest even op stal wachten op zijn weidemaatje die aan de beurt was. Beviel hem niet heel goed zoals je kunt zien. _O- Net een hengst zo.
Afbeelding

Gedurende de zomer delen we de dijken met een aantal stadskuddes. Die grazen dan in een paar dagen een stuk dijk kaal en dan worden ze weer verplaatst. 1,5 week geleden stonden ze op de route waar ik langs wilde toen ik alleen reed met Monroe. Een week later stonden ze iets verderop en reed ik met een ander, dus ze legde even vast hoe mijn schijtluisje heel braaf langs de schapen stapt.

Afbeelding

Dus niet opgeven Faither, het kan wel!

xtamarak
Berichten: 80
Geregistreerd: 28-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 21:48

Peerappel, knap beestje zeg! Helemaal zonder witte bles/aftekening?
Zijn afstamming weet ik helaas niks van, enige wat ik weet is dat hij bij J.Lips uit Breda komt.
Hij heeft een aantal keer onder het zadel gelopen maar ik ik vind hem te klein voor mij en hij vind voor de wagen 100x leuker dus de keuze om over te gaan op mennen was snel gemaakt.

Vorige week mijn nieuwe wagen opgehaalt en gelijk even uitgeprobeerd, nog even zoeken naar een goed bitje voor zijn gevoelige kleine mondje en dan kunnen we heerlijk aan het werk. <3 .

Afbeelding

Afbeelding

Foto komt uit een filmpje dus helaas niet de beste kwaliteit

PeerAppel

Berichten: 3944
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 22:04

Wat een prachtige wagen! <3 Mooie oplossing als het voor jullie beide beter is om aangespannen te lopen! Rijd je alleen buiten?
Monroe heeft een paar witte haren die ik niet eens op de foto krijg. Stelt niks voor. Gelukkig wel een snebje want daar ben ik toch zo gek op!
Afbeelding

Mijn 1e Haflinger (helaas 2 jaar geleden overleden) had ook zo'n heerlijk snebje.
Afbeelding

xxxmh

Berichten: 3501
Geregistreerd: 21-06-11

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 22:18

Afgelopen zondag een onderlinge wedstrijd gehad op stal en reed een b proef. Had er een hard hoofd in maar ze liep echt super. Ben 2e geworden met 197.5.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Twee jaar geleden reden we zo een onderlinge wedstrijd op de vorige stal.
Afbeelding
Afbeelding

Rijd haar ook deze maand 4 jaar :D

xtamarak
Berichten: 80
Geregistreerd: 28-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 15:34

Peerappel, gaaf zo zonder aftekening! Komt hun mooie hoofdje heel anders uit.
Tot nu toe alleen buiten gereden maar hebben ook een binnenbak tot onze beschikking voor als het van de winter te slecht weer is. :o

xxxmh Gefeliciteerd met je 2e plaats! Leuk om de verandering van 2 jaar te zien, je hebt hem/haar netjes aan het lopen. Volgens mij een grote haflinger of lijkt dat maar zo?

xxxmh

Berichten: 3501
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 15:47

xtamarak schreef:
Peerappel, gaaf zo zonder aftekening! Komt hun mooie hoofdje heel anders uit.
Tot nu toe alleen buiten gereden maar hebben ook een binnenbak tot onze beschikking voor als het van de winter te slecht weer is. :o

xxxmh Gefeliciteerd met je 2e plaats! Leuk om de verandering van 2 jaar te zien, je hebt hem/haar netjes aan het lopen. Volgens mij een grote haflinger of lijkt dat maar zo?


Dankje, ik weet haar schofthoogte niet maar ik ben 177 en ze komt op mijn borsthoogte. Ze is ook erg breed en stevig en indd niet heel klein.

Lenexa

Berichten: 607
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 13:46

Zo ik leef ook weer, even heel druk gehad met lessen met de aanhanger, dan weekje vakantie, daarna nog wat lessen.
Maar gister geslaagd, dus mag Rox nu zelf rondrijden. Nu hopen dat ze de trailer nog in wilt *\o/* .

@Peer, nee echt geen sportcoupe. Dat vind ik echt zo zonde bij haflingers. Ik heb er een paar cm afgeknipt en het is weer zoveel mooier zonder de lange dooie punten. Heb geen hele duidelijke foto, het heeft veel in vlechten gezeten of foto is van de andere kant waar maar een beetje manen hangen..
Afbeelding

@xxxmh, leuk wedstrijd. Ziet er alweer heel anders uit dan 2 jaar geleden. Ook een knappe haf!

@xtamarak, leuk dat je ment! Als Roxy wat ouder is wil ik haar dat wellicht ook nog leren, we gaan gewoon alles leren. Lijkt me vooral handig als ik zelf wat ouder wordt en wellicht wat minder flexibel.
En chique nieuwe wagen, mooi met die bruine zittingen.

Dag voor mijn vakantie nog een hele fijne buitenrit gemaakt, ik heb zelfs een stuk gegaloppeerd. Ze was zo braaf voorop dat ik dacht, nu moet ik gewoon aanspringen. Ze ging gelijk, bleef heel braaf en was ook gewoon terug te nemen. Ik had helemaal knikkende knieën op mijn paard toen ze weer keurig stapte, weken tegenop gezien. _/-\o_

Nu zijn we weer dressuurmatig wat aan de slag. Veel op de baan aan het rijden om te zorgen dat ze rechtsom ook weer in de draf van de binnenschouder af komt. We oefenen dus stelling aannemen en dan voor het been wijken naar de andere kant van de baan. En dan ook andersom. Zodat we een soort zigzaggen de baan over. In de bak krijgen we alleen maar ruzie en hoe meer ik vraag om stelling hoe starriger ze vastzet en naar binnen valt tot we ongeveer om onze vooras draaien. Dus ik dacht creatief denken en dit lijkt te werken. En dan sluiten we even af in de bak met een galopje beide kanten op.

xtamarak
Berichten: 80
Geregistreerd: 28-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 15:41

Lenexa: gefeliciteerd, altijd fijn als je met je paardje op pad kan. Fijn dat de nieuwe manier van training goed lijkt te werken. :D

Gister Karel weer even ingespannen met zijn nieuwe bit met tongboog. Met zijn gewone stang merkte ik dat het hem niet lekker zat en gooide ook regelmatig zijn tong erover of eruit. Met dit bit liep hij een stuk relaxter en hield zijn tong keurig binnen. Nu kunnen we lekker verder aan de slag.

Afbeelding



Afbeelding
Ik ben zo verliefd op zijn rustige, lieve blik <3

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 17:35

Wauw, weer zo'n absoluut prachtige foto's, zeg! <3

Ik was terug een heel lange tijd onder de stille meelees (en kwijl, wauw!) steen gekropen. Ik schaam me nu toch wel echt lichtelijk voor hoe dik mijn haf en shet zijn, maar niets helpt omdat ik nu nog een week werk heb en ik ze maar om de twee dagen iets te doen kan geven. En om het dan interessant te houden is het dan ook niet iedere keer sport, maar spelen, targetten, gek doen, of zoals bij mijn shet met de travois werken... dus ja. Ook belangrijk, maar niets gaat vooruit :') Het voelt zo stom nu, durf niet echt foto's posten.

Grootste wake-up call voor gewicht - zet iemand lang en slank op je paard (ik ben niet lang, wel smal, maar kan mezelf natuurlijk niet zien :+ ) en je merkt per direct hoe dik ze zijn. Ze gebruikt haar lichaam heel erg goed nu, maar auw, als ik iemand erop zet kan ik wel door de grond zakken van schaamte := Die dikke buik, die beentjes die eruitzien alsof ze te lang in de was gesteken heeft op te hoge temperatuur... :(:)

Hebben jullie dat ook weleens? :')

xtamarak
Berichten: 80
Geregistreerd: 28-01-13

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 18:10

Mijn hafje is op het moment ook aan de zware kant hoor, lijkt wel of hij van lucht groeit :+
Gewoon gezellig foto’s mee posten! Niks om je voor te schamen :+:

xtamarak
Berichten: 80
Geregistreerd: 28-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 21:04

Wij zijn vandaag lekker aan het trainen geweest in de binnenbak. Sturen door pionnetjes, stilstaan en wegstappen. Als meneer ho hoort staat bij binnen 0.1 seconde stil, we zijn nu aan het oefenen dit iets geleidelijker te laten gaan :+


Afbeelding

Afbeelding

Lenexa

Berichten: 607
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 09:58

Kirania, Roxy is ook nog steeds te dik. Ik doe m'n best om het er gezond af te krijgen, maar valt niet altijd mee. Wei is nu vrij schraal, maar ze krijgen vaak bijgevoerd dus nu staat ze weer lekker vol te eten met hooi. Ik had een goed plan met de stapmolen, maar ze heeft er echt een hekel aan en is heel onrustig als de molen stil staat. Dus als de andere paarden erin of eruit gaan of de molen draait om fokt ze zichzelf helemaal op in dat kleine hokje. Het zal vast gewenning zijn maar ze is er nu vaker dan 10x in geweest en het wordt nog niet beter. Dus we hebben even een pauze van de stapmolen.

Xtamarak, ho is ook Roxy haar lievelings gang. Vooral in de bak, buiten niet. Dan ineens is ze Oostindisch doof voor ho. Selectief gehoor heeft ze :j

We hebben een nieuw bitloos hoofdstel, heb hem alleen nog even gepast. Hij is nog wat stug dus moet nog een beetje beter vormen zodat hij wat beter blijft zitten. Rij met de micklem ook wel eens bitloos dus ben benieuwd hoe ze deze vind.
Afbeelding


Vandaag gaan we op buitenrit, haar weide vriendin is een week of 2 uit de wei vanwege wedstrijdseizoen en ze verhuist einde maand naar een andere stal. Dus we gaan een eerste een laatste rondje met de vriendinnen doen.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 10:15

Xtamark, wat een prachtig tuig zeg! En dat zweetdeken <3 Het is echt lastig ja, vooral omdat haar bespiering ook niet correct is op het moment. Ik vind nergens een dressuurinstructie voor onder de 45 euro per les, dat wordt me echt even te veel... := 25-35 is zo het gangbare hier.

Lenexa, dat ziet er een netjes bitloos hoofdstel uit, fingers crossed dat het goed werkt! Het er gezond afkortingen blijft de uitdaging inderdaad. Hier krijgen ze stripbegrazing maar ik ga echt niet nog minder geven, dan creër ik maagzweren := Het beste stond ze wanneer ze 24/7 op de weide stond en iedere dag 40 km deed, maar ja, nu werk ik en studeer ik :')
Wat rottig van de stapmolen wel, lijkt me ook dat ze er dan echt een probleem mee heeft...

xtamarak
Berichten: 80
Geregistreerd: 28-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 17:19

Lenexa: mooi bitloos hoofdstel! Hoe was je buitenrit met dit mooie weer?

Karania: jeetje €45 is inderdaad behoorlijk prijzig zeg >;) werkt longeren (evt. met bijzet) voor haar niet om de bespiering wat beter te krijgen?

Mijn ‘grote’ bink is vandaag op de weegschaal geweest en gewogen. 446 kilo schoon aan de haak :Y) dat wordt goed door trainen en afvallen. Ook is hij wel 135,2 cm groot, best wel klein voor een haflinger denk ik :=

Afbeelding
Dit vond meneer er zelf van }>

PeerAppel

Berichten: 3944
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 17:47

xxxmh, super zeg! Gefeliciteerd met je 2e plek.
xtamarak, ja vind het ook gaaf! Heerlijk zo buiten! Kun je mooi rijden bij jou?
Lenexa, gefeliciteerd met je BE-rijbewijs! Heb je zelf een trailer? Ik vind sportcoupes bij Haflingers heel mooi. Vooral als de voorpluk dan gaaf dik en lang is. Lang en recht vind ik echt net zo erg als voorpluk knippen. :Y)
Fijn dat je vooruit gaat met de buitenritten! Ook al lekker gegaloppeerd dus. Heerlijk is dat he?
xtamarak, fijn dat je verder kunt met je nieuwe bit! Mooie billen heb je om naar te kijken.
Kirania, balen dat het gewicht van je Haf en Shet nog steeds niet top is. Maar snap dat het met veel werken ook lastig is. En om ze nou amper te gaan voeren is ook niet best als je dan vervolgens bij de DA staat met een maagzweer. Gewoon duimen dat de kachel wat harder moet gaan werken in de winter en ze daar wat van af zullen vallen. Werk je altijd zoveel uur? Of wordt dat straks minder?
xtamarak, hahaha dan staat hij wel goed aan de hulpen! Leuk oefenen met pionnetjes! Wil je hem ook in de vaardigheid gaan starten ooit?
Lenexa, is dat het Nalanta hoofdstel? Die vind ik ook heel gaaf! Mooiste bitloos hoofdstel dat tot nu toe op de markt is.
Kirania, jeetje wat duur! Ik leste altijd 45 minuten voor €20 van een prima instructrice met papieren. Strookbegrazing is al een prima manier. Minder moet inderdaad niet. 40 km per dag is een hele goede manier om af te laten vallen hahaha. Is ook eigenlijk altijd de manier die ik aanraad. Kijk naar endurancepaarden. Die zijn nooit te dik. Maar ik snap ook wel dat niet iedereen tijd heeft voor 40 km per dag. Ik ook niet. Rijd dat niet eens per week eigenlijk. :=
xtamarak, wat een kleintje heb je! Wat grappig dat je hem op de weegschaal hebt gehad. Mijn DA had zo'n lint voor verdoving en daar kwam 530 uit. := Bijna 100 kg meer dan de jouwe terwijl hij maar 11 cm groter is.

Dit was hij een paar week terug. Zit nog iets teveel vet op, maar ik ben niet ontevreden.
Afbeelding

xtamarak
Berichten: 80
Geregistreerd: 28-01-13

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 18:23

Peerappel: Ik heb niet echt wedstrijd intenties maar je weet het nooit. Eerst even km maken en alle knopjes er goed op krijgen.
Bij ons helaas niet echt de mogelijkheid om echt rustig te gaan rijden, geen bos of iets vlak in de buurt dus altijd over de weg. In het weekend opzich prima te doen maar met sommige bestuurders van tegenwoordig hou ik soms mijn hart vast..
ik vind die van jou er ook zeker niet veel te zwaar uit zien! Mooi gebouwde haflinger met een prachtige donkere kleur!

wendy1987

Berichten: 6942
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 19:31

Wat leuk dat dit weer zo heerlijk actief is! Ik lees elke keer wel mee, maar drukdruk met werk.
Sportcoupe bij haflingers vind ik ook wel gaaf! Kayenne ook gegeven vorig jaar. Nu weer lang aan t laten groeien. Doel voor mij was met sportcoupe ook niet haalbaar, ik wilde niet meer hoeven vlechten. Helaas onder de deken zonder vlechten schuurt ze het weg, dus moet ik vlechten en dat is weer makkelijker met lange manen dus dan maar weer lang.. :')

Ik vind Monroe er mooi uitzien hoor! Al heel anders dan toen je m net had!

En 137, das wel klein ja! Maar ook wel weer leuk toch!! En een toffe deken zeg!

Dat hoofdstel staat Roxy wel goed zeg!

En t ging nog even over gewicht van haflingers. Tja, weet je, als je het maar bewust weet, is dat al een groot gedeelte. Verder is het gewoon beweging en toch minderen in gras. Maar da's altijd lastig vaak.
Nu heb ik makkelijk praten, Kayenne kan niet tegen gras, want jeuk. Dus die staat gewoon op paddock met der hooi. T is niet anders. Gelukkig daardoor wel mooi modelletje. Maar ook toen ze in het gras stond was ze niet te zwaar. Daar zorgde ik wel voor :Y)

Lenexa

Berichten: 607
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 21:38

@Peer, bedankt! Geen eigen trailer en ook geen auto met trekhaak -O- . Maar wel een vader met een bus en een stal trailer die je voor 20 euro kan huren. Eerst maar weer eens trailer laden oefenen want ik heb zo een vermoeden dat ze daar nu een mening over heeft..
Hoofdstel is idd van Nalanta, zag het veel voorbij komen op Instagram en vond deze ook mooi inderdaad. Nu nog even kijken hoe alles het beste past moet en uitproberen maar!

@Kirania, bij mij is les ook duur. Ik betaal 40 euro voor 30 minuten, al wordt het eigenlijk altijd wel 45 minuten. Kan wel iets goedkoper denk, maar heb een fijne instructeur en om nu voor 5 euro en ander te zoeken.. Is een verzorger geen idee om meer beweging te geven als je zelf weinig tijd hebt?

Xtamarak, dat is inderdaad een kleine. Grappig dat je dat zo niet kan inschatten op een foto. De osteopaat schatte Roxy op haar zwaarst richting de 600 kilo :Y) Dat weegt ze nu niet meer maar ben wel benieuwd hoeveel dan wel.

@Wendy, heerlijk gesprongen zag ik voorbij komen? Wat kan ze blij kijken zeg, helemaal in haal element. Leuk hé als je paard zo enthousiast is.

Vandaag lekkere buitenrit gedaan, het was heerlijk weer. Andere paard werd nogal heet, dus we hebben wat stukken draf gedaan maar verder veel gestapt. Rox is de eerste paar stukken draf ook erg snel en sterk, maar dan wordt ze vanzelf weer rustiger. We hadden nu een nieuw stuk waar we beide nog niet geweest waren, dat stuk staat bekent als galoppad. Heerlijk breed pad, met lange stukken rechtdoor. Gaan we ook voor oefenen. Nu werden ze het laatste stuk beide pas wat rustiger waardoor we een galopje even niet deden. Maar hebben een heel stuk naast elkaar kunnen draven, nadat we even duidelijk moesten maken dat het geen wedstrijd was deden ze dat heel netjes. Nog genoeg te oefenen!

wendy1987

Berichten: 6942
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 21:42

Ja ze is altijd zo blij met hindernissen. Gek dier.

Buiten rijden kam bij ons niet echt. Wel lekker weer was het vandaag idd!!

Haha ze wouden allebei graag laten zien dat ze snel waren :Y)
Grappig dat ze dan pas aan t end door hebben dat ze gewoon rustig kunnen doen he.. gekke dieren.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 11:46

Peerappel, hij ziet er goed uit! Voor die paar vetjes moet dat lukken :) Ik werk enkel deze week nog zoveel, en ga zoveel mogelijk beiden proberen te longeren voor een halfuurtje per paard. En 20 euro voor 45 minuten! Ik ben jaloers! Hier vind je dat al helemaal niet meer :') Iedereen is hardcore bezig met jumping. Inderdaad trouwens, Endurancepaarden staan lekker fit!

Wendy, hahaha, hier net het omgekeerde, ze kan niet tegen hooi. Resulteert dus in stripbegrazing en al het hooi ver, ver weghouden van haar :') Pollen- en stofallergie is verschrikkelijk.

Lenexa, een verzorger heb ik spijtig genoeg al vaak geprobeerd, maar een goede is hier moeilijk te vinden voor een haflinger. Ik heb al heel wat redenen gehoord tot frustratie - 1) Ze is een dikke haflinger en dat staat niet mooi als je erop zit, 2) Die shet dat erbij staat is irritant, 3) Haflingers luisteren toch niet naar hulpen, 4) Ik rij niet bitloos, dat is gevaarlijk. :+ Wat goed dat de buitenrit zo goed ging! Soms lijkt me het ook echt een opgave om ze er geen wedstrijdje van te laten maken.

Ik merk dat mijn shet zich wel echt helemaal rotzweet nu, zelfs na een halfuurtje longeren. Lana heeft minder problemen, haar vacht is nog niet zo lang. Ze zijn allebei netjes getoilleteerd gisteren, pedicure gehad, gewassen en haar staart en manen zijn terug wit! Wakko, tja... die heeft 20 minuten lang gerold na zijn douche :+

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 11:49

Zo, ben ik even op vakantie, gaan jullie allemaal van die lange berichten posten :')

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 13:46

zo, ik ga ook maar weer even bij lezen hahah, ben net begonnen met mijn nieuwe opleiding dus drukdrukdruk.
Ik zag wat voorbij komen over gewicht, ik vond de haffies op de foto's nog meevallen, maar het blijft belangrijk om er op te letten, zeker bij de haffies. Omdat ik mijn haffie energie bij wilde voeren maar ze gaat jeuken van zetmeel/suiker krijgt ze nu bietenpulp met olie, allebei dikmakers dus, maar het valt me heel erg mee hoe erg het aanzet, ze was gelukkig al niet te zwaar, maar heb in de vakantie erg onregelmatig gereden ivm met niet thuis etc en ik vind haar nogsteeds er goed uitzien! Dus dat is een opluchting.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 13:54

Faitherr schreef:
zo, ik ga ook maar weer even bij lezen hahah, ben net begonnen met mijn nieuwe opleiding dus drukdrukdruk.
Ik zag wat voorbij komen over gewicht, ik vond de haffies op de foto's nog meevallen, maar het blijft belangrijk om er op te letten, zeker bij de haffies. Omdat ik mijn haffie energie bij wilde voeren maar ze gaat jeuken van zetmeel/suiker krijgt ze nu bietenpulp met olie, allebei dikmakers dus, maar het valt me heel erg mee hoe erg het aanzet, ze was gelukkig al niet te zwaar, maar heb in de vakantie erg onregelmatig gereden ivm met niet thuis etc en ik vind haar nogsteeds er goed uitzien! Dus dat is een opluchting.


bij jeuk kun je ook eens kijken naar wélke zetmelen ze binnenkrijgen. Veel paarden verteren haver en spelt bijvoorbeeld veel beter dan gerst en tarwe, terwijl die laatste twee veel meer voorkomen in voer. Mais verteren ze geplet of geextrudeerd vaak wel goed, maar als heel graan niet. Wij hebben ooit een merrie gehad die moest ook 'iets' extra krijgen, maar standaard voer verdroeg ze slecht. Die kreeg uiteindelijk een vitaminebrok + 3x daags 200 gram ruwe spelt. Ging top. Je zou ook kunnen kijken naar kokosvet of lijnzaadolie voor meer energie inderdaad. Bietenpulp voor energie doe ik zelf eigenlijk nooit. Gebruik ik zelf enkel als dikmaker.
Doortje krijgt nu voor iets meer energie per dag naast haar 100 gram VS200 nog 300 gram marstall condicion. Vooralsnog doet dat ook voldoende zonder extra jeuk. En grappig genoeg, is haar mest juist béter nu ze wel wat graan binnenkrijgt, wat ik zelf niet verwacht had eigenlijk... (nou zal dat in deze hoeveelheden ook heel andere effecten geven dan wanneer je méér gaat voeren uiteraard, bij mij is het puur een aanvulling op de VS200, en dáár ben ik sowieso echt zó ontzettend tevreden over!)

Lenexa

Berichten: 607
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 09:21

Skippy01, lekker op vakantie! Nu heb je wat te lezen mocht je je vervelen :D

Faither, hoe gaat het met je nieuwe opleiding? Lukt het heen en weer reizen en combineren met April tot zover een beetje? Of is het puzzelen?

Kirania, gelukkig straks wat minder werken en weer wat meer eigen tijd. Kun je weer lekker aan de slag met je paardjes. Ik wil zelf geen verzorger want ik vind het zelf nog veelste leuk. En ik kan niet zo goed dingen uit handen geven :D .

Wendy, vind je het jammer dat je niet kan buitenrijden? Ik vind het zeker als het lekker weer is echt heerlijk, niet nadenken maar gewoon een beetje om je heen kijken. Behalve dat ze in het tempo moet wat ik wil, mag ze het verder ook lekker zelf uitzoeken. Dus voor ons allebei even geen training, vind ik zelf vooral ook fijn 8-).

Rox is alweer heerlijk bezig met wintervacht, echt veel meer dan de warmbloeden in dezelfde wei. Grappig om dat verschil zo te zien. Nu is het 's nachts al best koud maar overdag nog warm, dus dekens doen we nog niet. Ze staat nog steeds 24/7 buiten, afhankelijk van het weer denk ik dat ik haar eind september weer naar binnen haal. Tenzij het echt nog zo mooi blijft als nu, dan mag ze nog even blijven staan. Maar nu echt nog te lekker weer om al het winter rooster in te gaan.