Westernhaflingers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Westernhaflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:07

Je kan net zo goed gelijk overgaan op western.
Minder verwarrend voor je haf :)

Hafje81
Berichten: 222
Geregistreerd: 28-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 14:04

:j Als je graag western wilt gaan doen, waarom zou je dan eerst nog verder in dressuur gaan?

Wendy1989
Berichten: 782
Geregistreerd: 17-09-06
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 14:46

westernlaarzen besteld O:)

Afbeelding

MadelonSunny

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-09-07

Re: Westernhaflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 14:48


Diesel1992
Berichten: 116
Geregistreerd: 18-03-13

Re: Westernhaflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 15:18

Mooi Wendy!!

Ik ben nog aan het twijfelen of ik die van arthur met dat bont er in zal kopen.. Ik had zoooon fijne outdoor/rijlaarzen met schapenbont erin maar vergeten in frankrijk.. Nooit meer terug gezien en kan ze nergens meer kopen :-(

Anoniem

Re: Westernhaflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 15:28

Basis is dan misschien ongeveer hetzelfde maar het is voor jezelf ook wel fijn om 1 ding in je hoofd te hebben!
Mooie laarzen! !

Hafje81
Berichten: 222
Geregistreerd: 28-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 15:33

OOOh, die laarzen!! Knap <3

Daihyo

Berichten: 88084
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Westernhaflingers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 17:57

Ooh die lijken ook op die van mij. Mooi!

KarmaWitch

Berichten: 4534
Geregistreerd: 12-04-09
Woonplaats: Bij de paarden

Re: Westernhaflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 19:52

Waarom ik eerst dressuur (maar ook springen) erin wil hebben? Dat is vanwege de spieren en eventuele wedstrijden dressuur starten.
Het geld voor western heb ik niet en tis niet mijn eigen paard...
Maar western trekt me aan ivm heeerlijke lange tochten die ik zelf ook beter vol kan houden ivm voet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 20:55

Mijn paarden zijn gespierder van western training dan toen ik lang geleden nog dressuur reed!

Lange tochten maakt mijns inziens niet uit of je dressuur of western rijd, een tocht door het bos maken met een western zadel is niet perse gelijk westernrijden. En je kan ook met een dressuurzadel en lange teugel door t bos hobbelen :D

KarmaWitch

Berichten: 4534
Geregistreerd: 12-04-09
Woonplaats: Bij de paarden

Re: Westernhaflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:07

Uhu maar qua zit is het voor mijn voeten een stuk fijner. Echt western weet ik niet... Maar wil wel het principe hebben

Diesel1992
Berichten: 116
Geregistreerd: 18-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:18

Ik weet dat veel mensen een western zadel kopen voor buitenritten maar dat die weer heeel snel in een hoek belanden!

En qua bespiering ben ik het heeelemaal met VivaLaVida eens!!!!

Wendy1989
Berichten: 782
Geregistreerd: 17-09-06
Woonplaats: hellevoetsluis

Re: Westernhaflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 12:10

Hou er ook rekening mee dat een goed westernzadel al gou €500,- kost en dan heb je een 2ehands.
Moet je wel overhebben voor een verzorgpony.

Anoniem

Re: Westernhaflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 12:19

Zou eerder een lekker zachte booloos kopen dan met een goede pad er onder voor lange ritten. Zit fijner denk ik en is goedkoper! En hoef je je paard niet om te scholen

Diesel1992
Berichten: 116
Geregistreerd: 18-03-13

Re: Westernhaflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 14:03

Nou volgende week dinsdag komt de osteopaat naar Bonny kijken! Ze had veel moeite met haar rechterschouder na een ongeluk begin deze zomer..

Maar nu zei ze dat ik dan n week alleen grondwerk moet doen.. Wat moet ik me hierbij voorstellen krijg ik dan oefeningen mee of is het alleen stappen? Ik hoop dat Bonny beter in dr vel zit hierna!

Hafje81
Berichten: 222
Geregistreerd: 28-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 10:31

@Diesel: Met grondwerk kan je enorm veel. Je kan een paard volledig scholen vanaf de grond, respect voor je laten krijgen, gangen aanleren, rechtrichten, stuur en noodrem erop zetten en oefeningen maken, zodanig dat het effectieve rijden peanuts is. Grondwerk is echt alleen maar meer dan je paard rondjes laten stappen aan een touw.

Hier zit ik met een dilemma.. Gisteren op bezoek geweest bij een kameraad. Hij heeft me het virus van western te rijden, gegeven.. Mijn haflinger heeft een jaar bij hem gestaan (tot ik een stal had) en hij zou me helpen met opleren (wat compleet is misgelopen, maar dat is een ander verhaal).
Die man heeft een arabiermerrie (veel te duur gekocht, maar heel goede papieren), een haflinger (volledig western ingereden) en een veulen.. Van mijn haflinger (iets waar ik nooit mee ingestemd heb!) Moeder is de arabier. Het is een prachtig veulen met een mooie bouw!! ik ben er zoo verliefd op!
Nu wilt die man alles wegdoen. Paarden interesseren hem niet meer. Gisteren de paarden nog eens gezien. Ze staan er ingevallen, met een dikke buik, futloos te kijken.. En ik die me anders schuldig voel als ik een dag niet naar de wei geweest ben!! Ik vond het vreselijk!

Ik weet dat ik dat veulen gewoon kan krijgen en ik ben er verliefd op, alleen weet ik niet wat ik met een veulen moet? Ik heb 2 paarden (1 mini en mijn haf), ik heb 1 ruime stal waar mijn 2 paarden samen in staan en ze hebben nog ruimte genoeg (staan altijd op de wei, slechts zelden in de stal).
Ik ben zwanger van mijn 2de kind en ik weet niet of ik tijd genoeg ga hebben voor een 3de paard.. Langs de andere kant, kan ik de eerste 2 jaar toch niets ermee doen.. Een andere vriend van mij heeft wei teveel en ik weet zeker dat ik het beestje daar zou kunnen zetten.. Maar ik kan toch niet ieder dier opvangen??? Plus dat is redelijk ver weg en de tijd schiet me tekort voor daar zelfs wekelijks naar toe te gaan..
Ik heb er echt wakker van gelegen.. Kweet niet wat ik moet doen.. Bij mij laten met de optie ooit te verkopen?, maar wie wilt er tegenwoordig nog een papierloos, ongeleerd paard?

*zucht*

Diesel1992
Berichten: 116
Geregistreerd: 18-03-13

Re: Westernhaflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 20:01

Ja grondwerk zoals respect hebben voor mij ( stoppen als ik stop achteruit als ik achteruit loop enz) zijn we mee begonnen! Maar de behandeling van de osteo verliep goed was niet heel ernstig gelukkig! En veel rechtuit stappen en buig oefening met snoepjes zeg maar! Over anderhalve week rustig aan beginnen met rijden.. Ze mag wel op de wei!

Inderdaad n dilemma!!

Jammer dat hij ze nu "links laat liggen"...
Ik zou heeeeeel goed nadenken iig! Inderdaad zit je straks met je tijd! En als je hem zou hebben en als hij dan alsnog weg zou moeten ben je m idd niet snel kwijt vanwege geen papieren en onbeleerd.. De paardenmarkt is heeeel slecht iedereen die nu n paard zoekt willen een top paard voor heul weinig.. En n papierloze kruising moet wel echt heeel gaaf zijn wil iemand er echt interesse in hebben denk ik!
Aan de andere kant kan hij eigenlijk nog 2 jaar de opfok in dus veel omkijken heb je er niet naar als hij wel in de hand komt door iemand anders.. En over 2 jaar zijn je kindjes weer wat ouder en s het makkelijker om er naar toe te gaan en hem dan rustig aan te beleren..

Ik snap je oveweging wel! Maar tis inderdaad erg moeilijk..

Wendy1989
Berichten: 782
Geregistreerd: 17-09-06
Woonplaats: hellevoetsluis

Re: Westernhaflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 23:05

Zijn nooit leuke dingen inderdaad.
@diesel1992 fijn dat de osteo positief was wat ik er van begrijp in je verhaal.

Ik heb vanavond mn 2e westernles gereden ging alweer veel beter als vorige week en wat zater er fijne stukken tussen.
Zelf vind ik het nog wel erg moeilijk alles is zo anders dan bij de dressuur maar vind het helemaal leuk.
Me pony is ook veel "relaxter" zelfs in de omgang.
Ben erg blij de overstap te hebben gemaakt.
Me pony snapt bij sommige dingen nog niet zo goed wat de bedoeling is plus dat ik zelf op te veel dingen moet letten, zo kon ze gister opeens niet meer rechts galopperen haha gelukkig lukte het in de les wel weer.

Daihyo

Berichten: 88084
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Westernhaflingers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 09:02

De markt is inderdaad heel slecht. Maar als je het redt qua tijd en geld en ruimte, waarom niet? Je kan er toch nog een paar jaar niets mee inderdaad, dan kun je hem beleren en altijd nog een ander huis zoeken.

Ik heb gister zo lekker gereden :+:
Het kwartje van opzij zetten van de achterhand (ipv kont tegen mijn been drukken :+ ) is gevallen. We hadden gisteren echt een super sidepass. Galop gaat ook super. Wat handige tips gekregen vrijdag en ik kon hem ineens zo super sluiten dat we heel makkelijk de overgang galop-stap konden maken. En van stap weer terug naar galop.
Jemig, kicken zeg :D

helena299
Berichten: 244
Geregistreerd: 07-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 09:03

Ik ga ook westernrijden maar zoek nog een geschikt zadel voor m'n hafie

Diesel1992
Berichten: 116
Geregistreerd: 18-03-13

Re: Westernhaflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 09:28

Gaaf Amanda!!

Ik snap helemaal wat je bedoelt wij hebben ook vaak van die momenten en dan zit je heeelemaal te genieten van je paard! Geweldig zon trots gevoel!

En inderdaad wendy het was heel positief! T had veel erger gekund.. Vanaf haar schouder tot de laatste wervel van de schoft en de 2 ribben die daar bij horen zaten "vast". En doordat ze is gaan compenseren achter op t kruis 2 wervels.. En ze was in een hele goede conditie en ze zei dat het n heeele gevoelige merrie was.. Dat wist ik zelf ook al wel.. Maar leuk en gelukkig dat iemand kan bevestigen wat jij voelt en daar ook nog iets mee kan doen! Gister ochtend was het alweer n wilde hengst! En ik zag ze staan krabben met dr achterhoef aan haar hoofd! Had ik niet eerder gezien! Naar mijn idee zit ze al een stuk lekkerder in dr vel! Maar als ze dan weer als n gek de wei op gaat hou ik mn hart vast!

Daihyo

Berichten: 88084
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Westernhaflingers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 11:44

helena: zoek een goede zadelpasser. Evelien van Eurohorse bijvoorbeeld.

Fijn dat de osteo zo goed heeft uitgepakt. Wanneer mag je er nu weer op?

Ik heb even een jaaroverzicht van Jim gemaakt. Wat een verschil zo op de foto's :D
[EJL-ITP] Van dressuurmuts naar cowboyhoed...

Wendy1989
Berichten: 782
Geregistreerd: 17-09-06
Woonplaats: hellevoetsluis

Re: Westernhaflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 12:22

Wat een leuk jaaroverzicht Amanda.
Ziet er allemaal zoveel relaxter uit en de plezier straalt erbij beide af.

Ik ben nu 2weken "echt" western aan het rijden met mijn pony, natuurlijk moeten we nog super veel leren maar na 2 lessen gehad te hebben van Anja Diephout gaat het me nog best redelijk af.
Mij is ook al opgevallen dat het heel erg veel doet bij mijn pony, ze was altijd wel al lief en kon al alleen naar het strand met haar enzo, maar in de stal blijven staan met de deur open bijvoorbeeld was geen doen.
Nu als ik gereden heb maar ook tijdens het rijden is ze zoveel relaxter, ze is nog nooit zo goed aan mijn been geweest en zodra ze na het werk naar stal ga om af te zadelen en na te verzorgen is ze zoveel liever.
kan gewoon op mijn gemak mijn spullen opruimen en eten voor haar pakken terwijl haar stal deur open staat, dat is me nog nooit gelukt in die 7jaar tijd dat ik haar heb.
Dus in de omgang met alles is ze zoveel liever veel minder dominant en nog meer op mij gericht echt zo leuk.
Ik heb haar gekocht als jaarling, inmiddels is ze 8 jaar en ken ik echt lezen en schrijven met haar.
Als ik had geweten wat het western rijden met haar zou doen had ik het ook al veel eerder gedaan die overstap.

Wat me ook is opgevallen is misschien stom toeval hoor maar alle nakomelingen van Atlantic die ik hier op bokt kan vinden rijden western met hun haflingers.

Daihyo

Berichten: 88084
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Westernhaflingers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 12:25

Bijzonder is dat, dat het toch zoveel beter bij ze blijkt te passen :j
Ik merk overigens ook wel dat leeftijd een rol gaat spelen. Jim is ook 8 en heeft echt lang in een soort van onstabiele puberfase gehangen. Hij is nu veel stabieler in alles :j

Diesel1992
Berichten: 116
Geregistreerd: 18-03-13

Re: Westernhaflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 00:16

Super leuk overzicht Amanda!! Het ziet er idd veel relaxter en ja... Gezelliger uit! Meer plezier?!

Over 1 a anderhalve week mag ik er weer op! Zoveel mogelijk rechte stukken.. Maar durf niet alleen naar het bos te stappen.. Ben zon watje geworden na de zwangerschap! Vandaag samen aan de hand n eind richting de bossen gestapt! Verschillende groepjes en mensen alleen te paard tegen gekomen heeelemaal geen probleem! Eigenlijk ben ik het enige probleem! We komen langs n weiland met koeien en ik heb het idee dat als ze koeien hoort al n beetje zenuwachtiger wordt. (Ja van mij hws.) maar die kwamen op het hek af "gegalopeert". Toen ben ik omgedraait! Want stel je voor dat ze in paniek raakt van n kudde uitzinnige loeiende koeien! Echt heel dom van me! Maar ben zooo bang dat er iets gebeurt!! Denk dat ze de koeien nog niet eens heeft aan zien komen!

Zou zo graag ooit alleen met mn paard de bossen in willen.. Maar ik ben het grootste probleem..

En ik merk ook dat toen ik ze in het begin had ze n echte hittepetit was.. Altijd snel afgeleid.. Toen we met de western lessen begonnen sloeg ze helemaal om! Nu lijkt ze de rust zelve! Ze is in elk geval een stuk relaxter in haar koppie geworden! Nu let ze goed op mij! En zelfs als ze nu hengstig is merk ik er amper wat van! Voorheen was ze gewoon amper te rijden! Was echt niks mee te beginnen!