Haflingerlijnen met EPSM (PSSM)?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Naskapower

Berichten: 3246
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 09:44

Hoi, mijn 20 jarige haflinger blijkt PSSM1 te hebben (een gen).
Ik weet niet van welke kant het bij haar komt.
Afbeelding

Roane

Berichten: 6218
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-21 00:22

Na jaren log ik weer eens in op bokt. Nostalgie denk ik.

Het is inmiddels tien jaar geleden dat mijn Bart werd ingeslapen. Hij bleek artrose te hebben in zijn linkerachterbeen. Maar hij had ook chronische pssm. Destijds werd gezegd van ach, het is een haflinger, die zijn er nou eenmaal gevoeliger voor...

Nu tien jaar later lees ik dat erfelijkheid steeds serieuzer werd genomen, en dat er inmiddels testen voor zijn voor fokpaarden.

Ergens ben ik er blij om, ergens vind ik het zo jammer dat dit tien jaar geleden niet zo bekend was.

En oef, wat mis ik hem toch. Tien jaar later, maar ik mis hem nog elke dag.

Lukasje
Berichten: 11390
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 17:58

Sterkte Roane :(:) .

Lukasje
Berichten: 11390
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Haflingerlijnen met EPSM (PSSM)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 18:01

Mijn vraag staat in dit topic niet op zijn plek maar omdat toch wel meer schwarzwalder fuchsen met haflinger gekruist worden om terug een wat meer cool karakter te bekomen, vraag ik me af of er ook schwarzwalder-lijnen bekend zijn met PSSM1 ?

Veeerr

Berichten: 76
Geregistreerd: 01-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 19:16

Weet iemand of er tegenwoordig ergens een overzicht is te vinden van haflingerhengsten/lijnen met uitslagen mbt PSSM(1)? :)

Esther_r20

Berichten: 2415
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Haflingerlijnen met EPSM (PSSM)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 19:35

Dat weet ik niet, maar mijn haflinger van Alpenschnee x Wetu is vrij

FleurSandro

Berichten: 1814
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 19:38

Veeerr schreef:
Weet iemand of er tegenwoordig ergens een overzicht is te vinden van haflingerhengsten/lijnen met uitslagen mbt PSSM(1)? :)


Wel een Duitse heb ik gevonden, geen Nederlandse hengsten

Edit: verkeerd gelezen, zijn de Noriker hengsten, haflingers staan wel in het bestand maar niet met de pssm 1 status

suffie
Berichten: 5725
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Haflingerlijnen met EPSM (PSSM)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 19:41

Laatst is er een webinar geweest van het KVTH en toen is hier ook naar gevraagd. In Nederland hoeven de hengsten niet getest te worden, daarom wordt er ook geen database bijgehouden. Wel hebben veel hengstenhouders hun hengsten getest en kan je dit bij hun navragen of terugvinden op een website waar de hengst wordt aangeboden.

Veeerr

Berichten: 76
Geregistreerd: 01-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 19:47

suffie schreef:
Laatst is er een webinar geweest van het KVTH en toen is hier ook naar gevraagd. In Nederland hoeven de hengsten niet getest te worden, daarom wordt er ook geen database bijgehouden. Wel hebben veel hengstenhouders hun hengsten getest en kan je dit bij hun navragen of terugvinden op een website waar de hengst wordt aangeboden.


Ah vandaar. Ik had inderdaad al wel bij een aantal hengstenhouders de informatie zien staan. Toch jammer dat er geen overzicht bijgehouden word. Denk aan bijv hengsten die naar het buitenland gaan waardoor je die informatie dus niet goed kan achterhalen.

Bedankt voor de reacties tot zo ver!

PeerAppel

Berichten: 3944
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Haflingerlijnen met EPSM (PSSM)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 09:18

Was er niet een bokker die een document bijhield?

maessie

Berichten: 5777
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Haflingerlijnen met EPSM (PSSM)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 11:56

Ja Richelle, Sjelle hierop bokt.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Haflingerlijnen met EPSM (PSSM)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 19:11

Ik blijf dat zo gek vinden dat daar geen openheid over is. Bij de tinkers is dat inmiddels aardig open. Bij de quarters is 5 / 6 panel N/N zo'n beetje een vereiste geworden, en bij de hafs wordt er alleen als er actief naar gevraagd wordt, iets gezegd. Jammer, het zou sieren als daar ook open over gecommuniceerd zou worden.

Miran

Berichten: 4477
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 20:17

Ik zie er wel steeds meer hengstenhouders mee adverteren, komt vanzelf wel

xLeoniee

Berichten: 2431
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Re: Haflingerlijnen met EPSM (PSSM)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 06:58

Ze willen het bij de nieuw te keuren hengsten bij de KVTH gaan invoeren begreep ik uit het Webinar

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Haflingerlijnen met EPSM (PSSM)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 09:07

Oh dat vind ik wel echt goed! :j

Poosje81
Berichten: 21233
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 09:10

xLeoniee schreef:
Ze willen het bij de nieuw te keuren hengsten bij de KVTH gaan invoeren begreep ik uit het Webinar


Is een positieve uitslag dan reden tot afkeur of dat (nog) niet?

xLeoniee

Berichten: 2431
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 11:22

Poosje81 schreef:
xLeoniee schreef:
Ze willen het bij de nieuw te keuren hengsten bij de KVTH gaan invoeren begreep ik uit het Webinar


Is een positieve uitslag dan reden tot afkeur of dat (nog) niet?


Lijkt me dan wel. De hengsten die nu al gekeurd zijn hoeven niet verplicht getest te worden.

suffie
Berichten: 5725
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 11:28

Toch steekt het mij wel dat een hengst waarvan met 99% zekerheid gezegd kan worden dat hij drager is van PSSM, nog steeds ter dekking wordt aangeboden. In zo'n kleine populatie geeft dat veel narigheid. Het verplicht testen van juist de oudere hengsten geeft veel duidelijkheid.

Bij het KWPN zijn ook alle hengsten met terugwerkende kracht getest op WFFS.

Poosje81
Berichten: 21233
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 11:50

Het verschil met WFFS en PSSM1 is natuurlijk dat WFFS een recessieve aandoening is, een drager kan je prima combineren met een vrij dier.

PSSM1 is iets andere koek wat dat betreft. Het is ook zo dat je als stamboek niet kan dwingen om reeds goedgekeurde hengsten te testen en/of bij een positieve uitslag deze de goedkeuring mag afnemen, vermits het dier voor het leven is ggk.

Anyway, het is al een stap vooruit dat er getest gaat worden. Uit ervaring, stapje voor stapje en de fokkers volgen vanzelf want ze kunnen er niet meer omheen.
Bij de tinkers kan je een pssm1 positieve hengst niet meer goedgekeurd krijgen. En zijn er ook genoeg hengstenhouders die enkel pssm1 vrije merries dekken.

suffie
Berichten: 5725
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 12:33

Toevallig net op Facebook geplaatst in het topic van PSSM forum.

In overleg post ik de lijst van Haflingerhengsten met n/p1 geteste NAKOMELINGEN hier. Dit wil dus NIET zeggen dat de hengst ook drager is. Enkel de hengst Ambach moet drager zijn, hij heeft een p1/p1 nakomeling. Hengstenhouders zijn vrij om een n/n test van de betreffende hengsten te delen. Dan komt de p1 van de nakomeling uit de merrielijn. Tot het tegendeel bewezen is, zou ik zeggen, wees alert als 1 of meerdere van deze hengsten in jouw Haflinger zitten.

A-lijn
Ambach (P1/n)
Allacher

B-lijn

N-lijn
Nordsee
Nassau

M-lijn
Midas

W-lijn
Wallenstein
Waro van de Haflingerhoeve
Wilfried van Mereveld
Windspiel
Watson Imladris

S-lijn

ST-lijn
Stereo van de Haflingerhoeve
Laatst bijgewerkt door Sica op 07-04-22 15:08, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Bericht aangepast op verzoek plaatser

Jossie

Berichten: 288
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 19:48

suffie schreef:
Toch steekt het mij wel dat een hengst waarvan met 99% zekerheid gezegd kan worden dat hij drager is van PSSM, nog steeds ter dekking wordt aangeboden. In zo'n kleine populatie geeft dat veel narigheid. Het verplicht testen van juist de oudere hengsten geeft veel duidelijkheid.


Dat snap ik Suffie, het is ook krom. Aan de andere kant zal de uitslag vast gepubliceerd worden zodra de verplichte test geregeld is en weet de fokker dat hij een risico neemt als hij een hengst zonder PSSM1 uitslag gebruikt. Gelukkig zijn er al een behoorlijk aantal hengstenhouders die al jaren laten testen en adverteren met de negatieve uitslag van hun hengsten. Op basis daarvan kun je natuurlijk al selecteren op dit moment qua hengsten. Als merriehouder is het wel de eigen verantwoordelijkheid om zelf hun merrie te testen, maar dat lijkt me logisch.

Wat ik me wel afvraag is waarom een aantal toch bekende hengstenhouders niet testen of hier niet mee adverteren? Op die manier wek je niet bepaald vertrouwen bij mensen die graag deze aandoening uit het ras willen fokken lijkt me...

suffie
Berichten: 5725
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Haflingerlijnen met EPSM (PSSM)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 19:58

Ik heb al mijn merries laten testen op PSSM en WSSF Jossie, vind ik als fokker ook niet meer dan normaal.

Juist omdat er nu zoveel Haflingers verhandeld worden, ook aangekocht door mensen die totaal geen weet hebben van PSSM en dan na een paar maanden van de koude kermis thuiskomen.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Haflingerlijnen met EPSM (PSSM)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 11:16

Mijn merrie heeft bijv. Allacher in de lijn (haar opa). Ze heeft geen symptomen en ik zie ook geen noodzaak tot testen nu (ze staat al 24/7 met vrije beweging en krijgt sowieso een suikerarm dieet), maar als ik zou willen fokken, zou ik wél testen. Dat lijkt me je verantwoordelijkheid als fokker...

Daarom steekt het mij ook dat het stamboek het (nog) niet verplicht dat alle hengsten - ook de oude garde - alsnog getest worden...

Meer openheid, meer communicatie, minder (paarden- en mensen-)leed...

Naskapower

Berichten: 3246
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 11:29

suffie schreef:
Toevallig net op Facebook geplaatst in het topic van PSSM forum.

In overleg post ik de lijst van Haflingerhengsten met n/p1 geteste NAKOMELINGEN hier. Dit wil dus NIET zeggen dat de hengst ook drager is. Enkel de hengst Ambach moet drager zijn, hij heeft een p1/p1 nakomeling. Hengstenhouders zijn vrij om een n/n test van de betreffende hengsten te delen. Dan komt de p1 van de nakomeling uit de merrielijn. Tot het tegendeel bewezen is, zou ik zeggen, wees alert als 1 of meerdere van deze hengsten in jouw Haflinger zitten.

A-lijn
Ambach (P1/n)
Allacher

B-lijn

N-lijn
Nordsee
Nassau

M-lijn
Midas

W-lijn
Wallenstein
Waro van de Haflingerhoeve
Wilfried van Mereveld
Windspiel
Watson Imladris

S-lijn

ST-lijn
Stereo van de Haflingerhoeve

Daarnaast is de hengst Welt Hit positief getest op n/p2. Hij is ook aan de gevolgen hiervan ingeslapen.


Mijn haflinger merrie is N/PSSM1.
Zij is een dochter van Angelo Hf.K.134 en Lady van de Haflingerhoeve HF.K.3787

PeerAppel

Berichten: 3944
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Haflingerlijnen met EPSM (PSSM)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 11:35

Ik zal even eerlijk zijn: dit is mijn lijstje. Heb deze gemaakt op basis van dit topic en andere uitslagen die ik kon vinden. Dit was voor mijn eigen administratie. Ook pluis ik graag dingen uit.
Had deze gedeeld met een vriendin en zij vroeg of zij hem ook ergens mocht delen. Had alleen niet verwacht dat dat ook weer in dit topic terecht zou komen :o

Ik zit alleen niet in de Facebook groep over PSSM. Vond het nogal wat leed, waar ik niet blij van werd + heel veel andere rassen. Dus waarschijnlijk mis ik wel wat uitslagen. Ook belangrijk: dit lijstje is geen zwarte lijst oid. Het kan net zo goed bij de merrie weg komen!! Het was puur bedoeld ter eigen administratie, niet om openbaar te maken ofzo.