het verhaal van jordan mijn paard

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
deniesje1983

Berichten: 385
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: Eindhoven

het verhaal van jordan mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 22:07

hoi
ik had en paardtje dat heel lief was en een uitstekende karakter had
en hij zou niemand nooit geen kwaad doen of hebben gedaan
ik heb voor zijn leven gevochten
ik wou hem niet in laten slapen hij was een lieve paard die ik heel erg lief had
en nog steeds van hou.

Afbeelding

dit is er gebeurt hij wert kreupel toen ik hem net 3 maanden had toen was hij 3 en half jaar oud
en heb toen de dierenarts gebeld en die zei dat het wel beter wert als hij ffe rust kreeg
dus wat ze zeiden deed ik maar naar een tijdtje ben ik gaan rijden maar hij liep niet fijn toen vroeg ik is ie kreupel toen zeiden ze tegen mij nee hij loopt alleen onregelmatig
dus ik oke
en naar de rand was ie weer kreupel dus ik de dierenarts weer gebeld
en die zij ja dan nog maar weer ffe rusten dus heeft ie ffe stil gestaan
2 weken en ben toen weer gaan rijden
maar het was toen nog niet goed dus ik weer dierenarts gebeld en toen zijn ze weer gekomen
en toen was ie kreupel aan het andere been
toen zei ze tegen mij als je meer wild weten wat hij heeft moet je naar de kleniek komen
dus ik dat gedaan en weer laten lopen op het terijn toen was hij weer kreupel aan een andere been
zei zei ik snap er niks meer van dus foto's gemaakt van zijn benen
maar ze kon er zo niks uit hallen omdat hij het niet goed lied zien
toen zei ze tegen mij zet hem maar op ijzers en dan kijken of het uit haald ik dat gedaan
met zooltjes er onder .
het hielp niet maar ja wat moet je anders je moet alles proberen vind ik
en heb op toen toch mee gedaan met balkjes lopen
en dat deed ie goed hij tilde zijn benen wel op en dat vond ik heel fijn
ik heb toen ffe nergens bij stil gestaan
en ben naar korte tijd ook weer gestopt met balkjes draven
en hem uit gestapt
en weer terug op stal gezet
ik reed maar heel zelden met hem hij heeft meer stil gestaan als dat ik heb gereden met hem
en heb ook meer gewandeld met hem
en dat vond hij heel leuk en ik ook.
en heb bloed laten prikken daar kwam niks uit of dat hij bevangen was wand hij stond zo raar.
en heb een paar keer nog de dierenarts laten komen maar hij was ieder keer kreupel aan een andere been ik kreeg hem ook niet in de verzekering omdat hij niet goed was
en heb toen op een gegeven moment weer een keer gereden en toen gebeurde het hij ging door heel zijn achterhand heen tot 2 keer toe de 2 de keer ben ik er meteen vanaf gesprongen zo dat het geen 3 de keer gebeurde het leek mij heel erg pijnlijk wat er gebeurden en toen heb ik de dierenarts weer gebeld en die stuurde mij naar someren wand hun wisten het niet meer
en hun de foto's gebestudeert en moest jordan laten lopen aan de hand en moest in een volte draven .
en toen zei hij jou paard heeft ataxie en ik vroeg wat dat was hij andwoorden Ataxie is een vorm van kreupelheid waarbij de normale tactmatigheid van de gangen is verstoord. Het gezonde paard beweegt zijn benen in een bepaalde volgorde en snelheid. Het been wordt neergezet, belast, weer opgenomen en naar voren gebracht en weer neergezet. Dit gebeurt in een bepaald ritme dat per paard maar vooral per ras nog wel kan verschillen: een IJslander heeft andere gangen dan een warmbloedpaard en die heeft weer andere gangen dan een draver. Het zenuwstelsel reguleert deze bewegingen van de benen. Zodra er met dit zenuwstelsel iets mis is, worden de gangen afwijkend. Er is geen sprake van pijn of een mechanische belemmering van een gewricht maar de fine-tuning en het samenspel van het centrale zenuwstelsel en de spieren is verstoord.
Om een gewicht van pak hem beet 500 kg zo efficiƫnt mogelijk naar voren te bewegen is een goed samenspel absoluut noodzakelijk. Als deze efficiƫntie afneemt, moeten de spieren harder gaan werken en dat is de reden dat een atactisch paard vaak spierpijn krijgt.

Afbeelding

Hoe kunnen we zien of een paard atactisch is?
De ernstige vormen van ataxie zijn niet zo moeilijk vast te stellen, deze paarden slingeren en lijken wel dronken. De achterbenen worden slingerend naar voren gebracht en schijnbaar op een willekeurige manier neergezet. Vaak is de kracht in de staart afgenomen en soms doen ook de voorbenen mee. Sommige paarden zijn dermate slap dat ze helemaal niet meer in de benen kunnen komen. Dit verschijnsel treedt zo nu en dan op bij de zogenaamde Rhinopneumonie, een virusinfectie waarbij de zenuwen aangetast kunnen worden. De geringe vormen van ataxie zijn soms heel moeilijk te onderscheiden van spierproblemen of andere oorzaken van kreupelheid. Een nauwkeurig onderzoek van het zenuwstelsel kan dan uitsluitsel geven.

Afbeelding

en toen zei hij van we kunnen niks meer betekenen voor jou paard dus hij moet inslapen maar ga der thuis maar goed over na denken dus ik dat doen over na denken
en ben toen mensen gaan bellen ostiopaat terapeut en nog veel meer
maar niemand kon iets doen wand hij wou het ook niet meer hij wert boos en begon te trappen wat hij nog nooit had gedaan dus heb na de rand na gedacht wat ik moest doen
en ben toen tot de conclusie gekomen om hem intelaten slapen hellaas heeft hij niet oud mogen worden

Afbeelding

Leo

Berichten: 50203
Geregistreerd: 06-12-02

Re: het verhaal van jordan mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 15:45

Voor paarden en pony's die langer dan 3 maanden geleden zijn overleden is er een speciaal centraal topic, welke je hier kunt vinden: viewtopic.php?f=151&t=597114

Hier een slotje.