morgen 27/6 Gizmo inslapen

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
summer

Berichten: 464
Geregistreerd: 03-11-01

morgen 27/6 Gizmo inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 21:44

Mijn bericht had ik van de week op medisch gezet, maar iemand gaf aan dat je hier op IM je verhaal ook kwijt kan.
Ik heb afgelopen woensdag te horen gekregen dat Gizmo niet meer te genezen is. Sinds mei vorig jaar ga ik elke 6 weken naar de DA voor foto's en gips om de hoeven. Er is toen hoefbevangenheid geconstateerd. In febr. is ze "beter" verklaard. Nu ging ik alleen nog elke 6 weken naar hun HS. In april zijn er nog foto's gemaakt en toen bleek dat de losse wand bijna helemaal weg was. Maar van de week liep ze licht kreupel. Er zijn toen foto's gemaakt en nu blijkt dat haar hele hoefwand heeft losgelaten en dat haar hoefbeen nog verder is gekanteld. Ik besloten om haar dinsdag te laten inslapen(morgen dus). Ze staat nu lekker in de wei, want daar mocht ze niet meer in staan. Alleen ben ik bang dat als ik langer wacht dat haar hoefbeen door de zool zal gaan en dat wil ik niet laten gebeuren. Ze krijgt zware medicijnen. Alleen het moeilijke van dit middel is wel dat je nu niet ziet dat ze ziek is. Daarom is de beslissing nog moeilijker. Mijn hart zou graag willen dat ik nog een paar weken verder probeer, maar mijn verstand zegt dat ik niet het risico moet nemen en dat ik haar op een dag vind met een doorboorde zool. En dat zal ik mezelf nooit vergeven.
Ik wilde even mijn verhaal kwijt. Ik weet dat velen net als mij deze situatie kennen. Wanneer is het einde, wanneer moet je de beslissing nemen. Dit is echt moeilijk. Ik heb haar bijna twaalf jaar. Ik heb haar vanaf dat ze 5 maanden oud was. En als ze dan buiten loopt en af en toe een sprint je neemt dan denk ik die pony is toch niet ziek. Maar schijn bedriegt. De pijnstillers werken goed, maar als ze die niet kreeg dan liep ze wel met erge pijn. Het is echt rot deze beslissing te nemen hoor om je maatje te laten inslapen. Je telt de uren.
Vanavond voor het laatst de stal in. Elke keer is iets voor het laatst. Morgen zet ik heel vroeg mijn wekker ( 4 uur denk ik). En dan kan ze nog in de ochtend heerlijk in de wei. Ook zal dan de laatste poets beurt zijn en misschien dat ik nog een stukje met haar ga wandelen. Morgen middag komt de DA om haar te laten inslapen. Ik wil perse dat het thuis gebeurt, lekker in haar eigen omgeving. Ook laat ik daarna mijn twee andere paarden afscheid nemen als het zover is. Ik heb wel eens gehoord dat dit ook beter voor hun is.
Gizmo ik hoop dat je deze dagen genoten hebt van je vrijheid in de wei samen met je maatjes.
Yvette

Allejandro
Berichten: 18541
Geregistreerd: 21-09-03

Re: morgen 27/6 Gizmo inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 21:47

Pff wat een verhaal meid.
Ik vind het een verstandige keuze!
En nee leuk is het niet maar ja , je moet ook niet egoistisch worden voor jezelf.
Super dus (voor zover het dat kan zijn)
En sterkte morgen Ach gut

summer

Berichten: 464
Geregistreerd: 03-11-01

Re: morgen 27/6 Gizmo inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 21:49

Hier nog een laatste foto van haar die ik vandaag gemaakt heb.
Afbeelding

yvette

Arabian_Girl

Berichten: 4733
Geregistreerd: 08-07-03

Re: morgen 27/6 Gizmo inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 22:03

heel veel sterkte morgen
denk ook dat je de juiste beslissing heb gemaakt nu.anders zal ze alleen maar meer pijn krijgen.

snowylover
Berichten: 1880
Geregistreerd: 29-06-03
Woonplaats: kerkenveld

Re: morgen 27/6 Gizmo inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 22:23

Heel veel sterkte ik weet wat je meemaakt, ik heb 7 juni mijn pony ook laten inslapen door hoefbevangenheid. Mijn pony is ook thuis ingeslapen en ben er bij gebleven en later ook mijn twee paardjes afscheid laten nemen was moeilijk, maar beter voor mijn meissie.

Ier

Berichten: 8307
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: home is where the heart is <3

Re: morgen 27/6 Gizmo inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 07:42

De juiste belissing heb je zeker gemaakt, het is het eerlijkste ten opzichte van je paard als je weet dat ze niet meer te genezen is, maar de moeilijkste is het ook.

Leuke foto heb je nog van d'r gemaakt.
Heel veel sterkte vandaag & succes met het verlies.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Re: morgen 27/6 Gizmo inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 09:40

Sterkte vandaag!! Ach gut

snowylover
Berichten: 1880
Geregistreerd: 29-06-03
Woonplaats: kerkenveld

Re: morgen 27/6 Gizmo inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 10:27

Heel veel sterkte vandaag. Vriendjes zijn?

letziforevr

Berichten: 2553
Geregistreerd: 27-08-03

Re: morgen 27/6 Gizmo inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 10:31

sterkte meid...wat een rot dag

ml0es
Berichten: 786
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Veenendaal

Re: morgen 27/6 Gizmo inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 12:43

Sterkte met het verlies van je paardje, ik vind dat je een hele goede keuze hebt gemaakt tegenover je paardje, heel erg knap!

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re: morgen 27/6 Gizmo inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 14:12

heel veel sterkte vandaag!

En goed dat je besloten hebt om je pony thuis in te laten slapen, dan is ze in ieder geval rustig in haar eigen vertrouwde omgeving.

Sterren

Berichten: 681
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Papendrecht

Re: morgen 27/6 Gizmo inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 14:16

Heel veel sterkte vanmiddag. Ach gut
Ik leef ontzettend met je mee. Helaas is die dag voor mij donderdag dan moet ik afscheid nemen van mijn meisje...

summer

Berichten: 464
Geregistreerd: 03-11-01

Re: morgen 27/6 Gizmo inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 15:20

Jeetje Sterre,
Ook heel veel sterkte donderdag. Ik weet niet of je al je verhaal op bokt heb gezet, maar ik was eigenlijk van plan om het na het inslapen te doen, maar het helpt wel met het verwerken merk ik. Er zijn zoveel andere die het ook hebben meegemaakt en die je begrijpen. En dat is een hele steun. Ook helpt het om het van je af te schrijven.

Het is nu 15 uur geweest en de DA is nog niet geweest. Ik ben vanochtend heel vroeg opgestaan en heb Gizmo en de andere twee om half 5 in de wei gezet. Om een uur of tien ben ik gaan poetsen. Dit heb ik gefilmt met de camera. Daarna ben ik nog een stukje wezen wandelen. Onderweg heeft ze lekker gras kunnen eten en heb ik nog een heleboel foto's gemaakt. Daarna is ze de wei weer ingegaan.
Het gekke is dat ik steeds meer vrede ermee heb. Ik heb nu een week aan het idee kunnen wennen en vanmiddag vroeg mijn man nog of hij nog wat voor me kon doen. Maar nee, ik weet dat het goed is ookal zal ik zo meteen heel wat gaan afhuilen. Elke keer kijk ik uit het raam of loop ik even naar haar toe, maar ze wil lekker gras eten. Nou dan laat ik haar dat maar doen, want dat is wat ze wil.
yvette

Sterren

Berichten: 681
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Papendrecht

Re: morgen 27/6 Gizmo inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 15:56

@summer

Ja het is ook allemaal heel ingrijpend en emotioneel. Wij hebben het ook een week geleden definiteif besloten. Dus ik had ook nog een week.
Ik heb er ook wel vrede mee...we hebben een heleboel voor mijn meisje gedaan...maar het mag niet baten.. Dit is het beste voor haar.. Een eeuwig leven zonder pijn. Ik heb het er heel erg moeilijk mee..
Misschien zet ik mijn verhaal nog wel op bokt..

Maar jij straks heel veel sterkte... Ik zal aan je denken..
En het is wel heel fijn dat je je pony nog zo'n fijne dag hebt kunnen geven..
Heel veel sterkte...

SanderD

Berichten: 9378
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Gent + Sittard

Re: morgen 27/6 Gizmo inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:03

Heel veel sterkte! Ik denk dat je de juiste beslissing genomen hebt, heel eerlijk tegenover je paard!

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Re: morgen 27/6 Gizmo inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:06

Wat triest Verdrietig heel veel sterkte Ach gut

joycie

Berichten: 2662
Geregistreerd: 05-11-04

Re: morgen 27/6 Gizmo inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 17:20

Heel veel sterkte. Het is zo moeilijk om afscheid te nemen, helemaal nu je helemaal niet merkt dat ze ziek is. Toch weet je diep in je hart dat het beter is, en dat maakt het een heel klein beetje makkelijker. Sterkte!

summer

Berichten: 464
Geregistreerd: 03-11-01

Re: morgen 27/6 Gizmo inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 17:46

Het is gebeurt, om half 4 belde de DA dat hij er aan kwam. Huilen natuurlijk.
Het is zo vredig gegaan. Ik ben nu ook zo blij dat ik deze beslissing genomen heb. Het was een hele aardige DA. Hij vertelde eerst wat er ging gebeuren. Toen heb ik haar, haar halster omgedaan en hebben we een plekje in de wei gezocht. Toen kreeg ze eerst een spuit om wat rustiger te worden, daarna nog een om nog rustiger te worden. Daar viel ze al bijna van om. Toen nog een spuit waarvan ze omviel. Dat ging heel goed. Toen kreeg ze een infuus, daarvan viel ze van in een hele diepe slaap en toen de laatste prik waarvan ze uiteindelijk stierf. Al die tijd heb ik haar geknuffeld en gestreeld. Toen ze een zucht gaf, kwam er heel toevallig een vlinder even op haar zitten en ik zei nog, kijk daar gaat ze. Nadat ze dood was verklaard, viel er een hele grote last van mijn schouders. Ik weet voor de volledige 100 % dat ik dit goed heb gedaan. Ze heeft geen pijn geleden en ik heb toch ruimschoots de tijd genomen om afscheid te nemen. Daarna hebben we haar in de trailer gedaan en is ze naar de DA gebracht. Ik heb nog wel haar staart en een pluk manen erafgeknipt. Deze begraaf ik in de tuin en zet daar een mooi beeld op van een paard. Als een van mijn andere paarden ook ooit ziek wordt dan doe ik het net zo weer als het kan. Ik ben blij dat Gizmo geen pijn meer kan hebben, maar ik zal haar heel erg missen.
Rust zacht lieve Gizmo !

Yvette

daaf4ever
Berichten: 2729
Geregistreerd: 30-10-05

Re: morgen 27/6 Gizmo inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 17:49

Woorden zijn slechts een schrale troost maar ik wil je veel sterkte wensen de aankomende tijd!

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Re: morgen 27/6 Gizmo inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 17:58

Gelukkig is ze in vrede ingeslapen dat is natuurlijk wel een fijn gevoel en ook dat je er bij was.
Ik wil je heel erg veel sterkte wensen in deze moeilijke periode.
Je zult het hard nodig hebben Ach gut

Olympia

Berichten: 55604
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: morgen 27/6 Gizmo inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 18:31

Gelukkig is ze vredig gegaan, maar dat neemt niet weg hoe rot het voor jouw is..

Op MD had ik je al veel sterkte gewenst, maar dat wil ik bij deze nog een keer doen Ach gut

rozahorse

Berichten: 1456
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: zoetermeer

Re: morgen 27/6 Gizmo inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 21:27

Heel erg veel sterkte met het verlies van je paardje vondt het altijd een leuk beestje om te zien.
Net nog even gepraat dat lucht misschien wat op maar het blijft moeilijk.
Je hebt een goed beslissing genomen.
Nou echt heel veel sterkte.

Groetjes bianca

Sterren

Berichten: 681
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Papendrecht

Re: morgen 27/6 Gizmo inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 08:54

summer schreef:
Het is gebeurt, om half 4 belde de DA dat hij er aan kwam. Huilen natuurlijk.
Het is zo vredig gegaan. Ik ben nu ook zo blij dat ik deze beslissing genomen heb. Het was een hele aardige DA. Hij vertelde eerst wat er ging gebeuren. Toen heb ik haar, haar halster omgedaan en hebben we een plekje in de wei gezocht. Toen kreeg ze eerst een spuit om wat rustiger te worden, daarna nog een om nog rustiger te worden. Daar viel ze al bijna van om. Toen nog een spuit waarvan ze omviel. Dat ging heel goed. Toen kreeg ze een infuus, daarvan viel ze van in een hele diepe slaap en toen de laatste prik waarvan ze uiteindelijk stierf. Al die tijd heb ik haar geknuffeld en gestreeld. Toen ze een zucht gaf, kwam er heel toevallig een vlinder even op haar zitten en ik zei nog, kijk daar gaat ze. Nadat ze dood was verklaard, viel er een hele grote last van mijn schouders. Ik weet voor de volledige 100 % dat ik dit goed heb gedaan. Ze heeft geen pijn geleden en ik heb toch ruimschoots de tijd genomen om afscheid te nemen. Daarna hebben we haar in de trailer gedaan en is ze naar de DA gebracht. Ik heb nog wel haar staart en een pluk manen erafgeknipt. Deze begraaf ik in de tuin en zet daar een mooi beeld op van een paard. Als een van mijn andere paarden ook ooit ziek wordt dan doe ik het net zo weer als het kan. Ik ben blij dat Gizmo geen pijn meer kan hebben, maar ik zal haar heel erg missen.
Rust zacht lieve Gizmo !

Yvette


Gelukkig dat het zo rustig en zo vredig is gegaan...
Ik ben ook blij voor je dat je er zelf echt vrede mee hebt.
Verder wil ik je heel veel sterkte wensen. Morgen komt voor mij dit ontzettend moeilijke moment..
Ook hoop ik dat het bij mijn paardje net zo vredig en rustig zal gaan..
Veel sterkte! Ach gut Vriendjes zijn?

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re: morgen 27/6 Gizmo inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 09:00

Fijn dat het zo mooi rustig is gegaan. Heel veel sterkte nogmaals bij het verwerken.

@ sterren, jij ook veel sterkte morgen!

summer

Berichten: 464
Geregistreerd: 03-11-01

Re: morgen 27/6 Gizmo inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 19:59

Hoi Sterren,

Ik wil je heel veel sterkte wensen en wat je zegt, ik hoop dat het net zo zal gaan zoals het bij mij is gegaan. Nog steeds ben ik er van overtuigt dat het goed zo is.
Ik heb vandaag wel even een paar keer heerlijk gehuild. Zeker toen er vanmorgen op de radio een liedje werd gespeeld en dat was echt zo'n huil liedje. Verder praat ik er heel veel over. Ik heb gisteren al mijn vriendinnen gebeld, en vandaag heb ik op mijn werk ook het lekker van mij af kunnen praten. Alleen vanmiddag toen ik in de stal kwam en mijn man net haar hoefijzers aan het verven was moest ik heel erg huilen. Ook dat haar stal nu leeg is. Ik heb het ook vandaag aan mijn dochtertje verteld, dat Gizmo nu een sterretje is. Gelukkig is ze nog te jong om er echt verdriet van te hebben. We zijn daarna even naar de stal gelopen en het land om te kijken dat ze er niet meer is. Dat was wel even slikken. Het enige plus puntje bij mij is gelukkig wel dat ik nog genoeg dieren heb om voor te zorgen. Het is niet helemaal leeg nu. Niet dat je verdriet er minder om is, maar er is geen leegte. Ik denk dat het moeilijker is voor mensen als er maar 1 paard is en dat als deze wegvalt dat er dan echt een enorm gat valt.
Van de week wil ik naar een tekenares gaan die ook mijn honden en dochter heeft getekend en die heel goed kan tekenen. Dan wil is van Gizmo een mooi schilderij. Dan kan ik elke dag van haar genieten.