Pony koliek deel 3... overleden

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LiNDz

Berichten: 196
Geregistreerd: 29-12-04
Woonplaats: Bergen op Zoom

Pony koliek deel 3... overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 16:06

Deel 3 van viewtopic.php?f=3&t=601137 ....

Vandaag om 12:45, 06 - 06 - 2006 is mijn aller allerliefste Androeschka op 18 jarige leeftijd overleden.....


Vannacht om 5uur schrok ik wakker. Ik had zelf hartklopping, voelde me zenuwachtig, misselijk, buikpijn. Ik was ook pas om 2/3 uur in slaap gevallen.
Ik dacht aan mijn lieve pony, hoe zou het nu met haar zijn?
Ik kon de slaap niet meer vatten, ben naar de badkamer gegaan, wat water gedronken, maar ik bleef me zo angstig en zenuwachtig voelen. Vergelijkbaar met t gevoel als je naar de tandarts moet bijv..
Mn moeder had me gehoord, en ik barstte voor de zoveelste keer weer in huilen uit. Ik miste mn paardje zo
Na even zitten en goed ademhalen terug naar bed gegaan. Daar me nog een tijd misselijk gevoeld, maar uiteindelijk in slaap gevallen.

Ong kwart voor 10 werd ik wakker. Even blijven liggen en aan mn paardje denken.. 10:05 ging de telefoon. De kliniek.
Androeschka had 's nachts weer een koliek aanval gekregen en het was mis, goed mis.
Eigenlijk het enige wat normaal was was haar temp, verder was haar pols enorm hoog, zwaar en snel ademen, liggen en niet opstaan...
Ze deden alles om haar op de been te houden, een extra infuus, weer darmverslapper, pijnstillers...
Als het niet zou verbeteren, en het zag er slecht uit, zou de pony sterven..
Ze lag dus vrijwel al op sterven..

Ik vroeg of ik kon komen maar ze zei dat het beter was van niet. De pony was een erg akelig gezicht en omdat ik er zo erg aan gehecht was kon ik beter wachten tot het was verbeterd of wellicht overleden.
Vooral als ik in de laatste minuten aan was gekomen is dit voor een eigenaar te naar om te zien en kon ik haar beter in herinnering houden zoals ze was.. Ze zouden me bellen zodra er meer nieuws was.

Ik hield al rekening met het ergste. 2 koliek aanvallen achter elkaar, haar darmen die nog steeds niet werkte..
Ik twijfelde om te gaan. Ik had haar nu 10 jaar, aan de ene kant wou ik erbij blijven tot het allerlaatste moment, omdat ze daar natuurlijk volstrekt vreemd was, en ik er voor haar wou zijn.
Aan de andere kant zeiden ze dat ze in shock was, en me waarschijnlijk niet eens zou herkennen...
Ik heb het niet gedaan, ik weet niet of ik daar nu achteraf spijt van heb. Ik had haar niet willen zien sterven.. aan de andere kant misschien.. ik weet het niet.

Ik thuis bij de telefoon wachten.. de hele familie in tranen (ze stond immers ook aan huis)
Rond 12uur, de telefoon. Slecht nieuws.. de pony is helaas, na 2 uur vechten met man en macht, een kleine 15min geleden overleden...
Ze hadden haar erna nogmaals opengemaakt om te zien wat er aan de hand was... Ravage.
Haar hele darmstelsel was een ramp. De dunne darm ontsteking was uit gaan breiden naar de dikke en blinde darm, het was niet eens rood/roze meer, maar al aan het afsterven, een blauw/groene kleur.. Er was dus geen redden aan meer geweest.

Wat dit precies veroorzaakt heeft is onbekend. Ze heeft niks aparts gegeten, geen ander voer, goed voer, etc. Al jaren hetzelfde..

Ik vroeg of ik erheen mocht. Ze vertelde me wel dat het natuurlijk geen fijn zicht was maar ik wou het.
Met mn moeder erheen gereden, mn vader kon het niet...
Eenmaal daar hadden ze de pony voor me een gedeelte onprettig zicht bedekt met zeil, tevens ook een ander overleden paard wat ernaast lag, een fries.
Haar hoofd en hals waren zichtbaar, ik had de afgelopen dagen en uren al zoveel gehuild dat ik nauwelijks nog kon huilen.

Daar lag ze, mijn lieve Droesje.. 10 jaar lang plezier en pony knuffelen.. Mn allereerste paardje, verjaardags kado op mn 12e verjaardag.
Van ponykampen en boscrossen tot het serieus dressuur oefenen.
Van vallen en opstaan als ze weer een eigewijs was, en lachend rijden als ze opeens zo mooi verzameld terugkwam..
Het hinnikje als er iemand van de familie de deur uitkwam, of terug het erf opkwam.
Droesje zag alles en iedereen, en herkende alles. Je kon er alles mee doen, niks was eng, altijd rustig.

Ik ging naast dr zitten, sloot haar ogen en aaide haar over haar hoofd. Wat is dieren houden toch moeilijk.. en wat is afscheid nemen zwaar..
Waarom mijn pony.. waarom geen eeuwig leven.. waarom.. maar er is alles aan gedaan. We hebben haar alle kansen gegeven die er waren.. maar het mocht niet baten.

Ik had al jaren, nooit afgedaan, een touwen armbandje om. Ik heb hem afgedaan en in haar manen geknoopt..

Haar voorlok heb ik afgeknipt... kus op haar neus gegeven.. Arme arme Droesje.. ik mis je nu al zo vreselijk erg..
Ik heb nog even gevraagd wat ze nu gaan doen, ik wou kijken of er een mogelijkheid was tot cremeren of begraven. Ze hebben het voor me bekeken, maar dit zou (bovenop de kosten van de operatie en dergelijke van zo'n 2000 euro) ook nog eens een paar honderden euro's erboven op komen.
Androeschka word morgen opgehaald met het andere paard, en daar verbrand. Ik heb daarvoor gekozen omdat we de operatie maar net kunnen betalen... het zou zo extreem worden..

De mensen van de kliniek hadden erg met me te doen.. Ze hebben echt hun best gedaan...
Ik bevat het nog niet echt denk ik.. Ik hoop dat ik het een plekje kan geven.. En dat we elkaar later.. waar dan ook weer tegenkomen...

Dag lieve Androeschka

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

leonie_1986
Berichten: 1994
Geregistreerd: 13-12-02
Woonplaats: Nederweert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:11

hey meis, wat erg voor je! Super dat je gedaan hebt wat je kon, helaas heeft het niet zo mogen zijn... Heel veel sterkte de komende tijd

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:15

Oh, wat erg voor je...
Ik moest nog aan je denken vandaag...

Pff, krijg tranen in mijn ogen van je verhaal en kippenvel over heel mijn lijf...

Ik wil je ontzettend veel sterkte wensen.

Amina_

Berichten: 953
Geregistreerd: 26-12-05
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:19

Ik herken echt héééél veel gelijkenissen met de dood van mijn paard.
Mijn paard kreeg ook koliek om een onbekende reden, ook een torsie erop en na de operatie was het ook niet goed. Maar dan hebben ze hem nog een keer geopereerd en was het wel goed. Na maanden van revalidatie e.d. Kon ik er eindelijk mee rijden. Maar dan heeft hij hem een buikbreuk op gedaan en moest hij weer geopereerd worden,2 dagen na de operatie weer koliek opgedaan en ook fataal. Ook in de bosdreef.
Ik vind het echt een prachtige kliniek, zowel qua uitrusting als qua service.
Veel sterkte nog, hopelijk kan je het een plaatsje geven.
De eerste dagen kon ik het ook niet verwerken maar na een weekje was alles een beetje bezonken. Je krijgt weer moed en gaat er weer tegenaan. Nu heb ik echt soms nog momenten dat ik bijna sta te huilen als ik eraan terug denk, ik ben hem nog niet vergeten maar ik ben de pijn wel al een beetje vergeten.
Veel sterkte nog

LiNDz

Berichten: 196
Geregistreerd: 29-12-04
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Pony koliek deel 3... overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 16:50

Ik kan ook nog steeds niet echt geloven dat ze echt voorgoed weg is..
Als ik naar buiten kijk zie ik een lege bak.. maar alsof ze elk moment gewoon weer om de hoek kan komen lopen..

Heb je iets speciaals gedaan om het te verwerken?

Extra vervelend is dat ik a.s. zondag ook nog 6 weken intern op zomerstage moet in Friesland, of misschien is dat juist weer goed..

tienus63

Berichten: 12156
Geregistreerd: 09-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:53

Heel veel sterkte, ik ben blij voor je dat je haar toch nog even hebt kunnen zien.

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:56

Wat vreselijk zeg. Heel veel sterkte met het verwerken van dit verlies.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:59

Jullie hebben er alles aan gedaan om haar te redden.Het is dan vreselijk als dat niet blijkt te lukken.Heel veel sterkte met het verwerken van het verlies....

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 17:02

Héél veel sterkte..Ik weet hoe dol je op haar was..Alle verhalen op stage enz...Zoo oneerlijk dat ze nu zo vroeg moest sterven...Het is niet eerlijk...Heel veel sterkte ermee....En als je wil praten of wat dan ook, je weet mn nr en ben ook vaak zat op msn...Succes op stage..Misschien dat je daardoor wat minder aan het hele gebeuren moet denken...Kan en wil me niet voorstellen hoe je je nu moet voelen...

karijn

Berichten: 5417
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 17:15

Heel naar om te horen, heel veel sterkte met het verwerken hiervan.

Antgillya

Berichten: 368
Geregistreerd: 21-01-05
Woonplaats: Den helder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 17:29

heel naar om te horen, heel erg veel sterkte!

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 18:13

Heel erg veel sterkte gewenst Lindsey, ik vind het echt heel sneu voor je zoals het gelopen is.

Chivance

Berichten: 822
Geregistreerd: 03-09-05
Woonplaats: België

Re: Pony koliek deel 3... overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 18:42

Deze morgen keek ik in je topic om te zien of er nog nieuws was.
Namiddag zag ik in één keer een nieuw topic waarbij, toen ik de titel las, het koud om mijn hart kreeg. Ik heb er nog steeds een brok van in mijn keel.
Je kan je zoveel vragen stellen, zou dit, zou dat, ...? Maar er is maar één enkel antwoord, jullie hebben alles gedaan voor Droesje wat mogelijk was. En reken erop dat ze dat wist, dat ze dat voelde.
Ik denk dat Droesje, toen ze bij jou kwam als 12-jarig meisje en je beter leerde kennen, maar één wens had, dat was bij jou mogen blijven tot haar einde. En dat is gebeurt. Droesje heeft héél gelukkige jaren samen met jou en je familie mogen beleven. En denk aan het zinnetje van Marco Borsato zijn liedje 'ik ga wel weg, maar verlaat je niet'.
Ik weet dat het nu allemaal nog heel moeilijk is, mijn dochter heeft er een hele tijd over gedaan om de dood van haar pony een echt plaatsje te geven en nu nog rolt er af en toe een traan over haar wangetje als ze onverwacht op een foto uitkomt die ze al lang niet meer gezien heeft.
Ik wens je heel veel sterkte in de komende tijd die best wel moeilijk voor je zal zijn!

Droesje, als mensen me vragen
wanneer ik je het meeste mis,
dan zeg ik,
's morgens mis ik je bij het opstaan,
maar ook 's middags
en 's avonds voor het slapen gaan,
kortom,
ik mis je dag en nacht!

Olympia

Berichten: 55604
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: Pony koliek deel 3... overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 19:27

wat ontzettend kl0te, dan hoop je na de operatie toch een beetje op een goede afloop en krijg je dit

Daarom wil ik je ontzettend veel sterkte wensen in deze moeilijke periode!

Verder heb ik even getemd, denk dat je topic een beter plaatsje heeft op IM

Gimli_

Berichten: 4910
Geregistreerd: 13-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 20:02

Ontzettend veel sterkte meid.

xNenna

Berichten: 42
Geregistreerd: 25-05-06

Re: Pony koliek deel 3... overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 20:16

Ik werd gewoon even stil van je verhaal. Ik wens je heel erg veel sterkte met het verwerken hiervan. Ik vind het supergoed van je dat je er alles aan hebt gedaan om haar te redden! Succes!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 20:23

Kreeg een brok in mn keel van je verhaal..
Ik wil je echt heel veel sterkte wensen!!

Xanthe

Berichten: 1392
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Groningen

Re: Pony koliek deel 3... overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 20:27

Heh gadsie wat naar!
Heb je andere 2 delen ook gelezen en vond het al super van je dat je zoveel gedaan hebt om dr op de been te houden!
Helaas heeft het niet mogen baten.. heel veel sterkte!

LiNDz

Berichten: 196
Geregistreerd: 29-12-04
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Pony koliek deel 3... overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 21:22

Afbeelding

Arabian_Girl

Berichten: 4733
Geregistreerd: 08-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 22:01


Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 22:10

Heel veel sterkte met je verlies.... Mijn paard is vorig jaar (11 juni 05) aan koliek overleden. Hij was 19. Ik weet hoe je je voelt Sterkte!

Ik verplaats je topic naar In Memoriam

taffy

Berichten: 1071
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Pony koliek deel 3... overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 22:29

vreselijk om dat mee te moeten maken
heel veel sterkte toegewenst!

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Re: Pony koliek deel 3... overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 14:41

Veel sterkte met dit verlies.

nikkessen
Berichten: 150
Geregistreerd: 16-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 15:10

Heel veel sterkte, je hebt super je best gedaan voor je paardje.

marleen_usar

Berichten: 24683
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 15:13

Marco zingt ook afscheid nemen bestaat niet en dat klopt, eens zien jullie elkaar weer al zal dat nog heel lang duren.