Kyran in Memoriam..mijn held!!! ( kan schokkend zijn..)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jacimatho

Berichten: 9606
Geregistreerd: 20-10-04

Kyran in Memoriam..mijn held!!! ( kan schokkend zijn..)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 12:38

Het is nu al weer twee jaar geleden dat ik afscheid heb moeten nemen van mijn dappere mannetje.
Hieronder in het kort zijn verhaal.....
Onderaan het verhaal vindt je een link naar een diashow.

Afbeelding

Kyran is geboren in een hok van 2 bij 2 meter en 1.50 meter hoog.
Hier heeft hij gestaan totdat de Dierenbescherming werd getipt....5 jaar later.
Zijn moeder is ergens in die 5 jaar overleden, hij stond helemaal alleen in het donkere kleine hok.
Elders op het erf waren nog een aantal van deze hokken, de dieren die daarin werden aangetroffen waren al dood of zijn ter plekke ingeslapen.

Uitmesten werd niet gedaan....hopen stront en urine hebben het hok nog kleiner gemaakt.
Op maandbasis kreeg hij ongeveer een kilo maismeel en wat beschimmelde kuil.
Zo onvoorstelbaar mager, zo uitgeteerd...het is een wonder dat hij nog leefde.

5 Jaar heeft hij het daglicht niet gezien, toen ze hem eruit haalden viel hij flauw van angst voor de ruimte.
Ondanks dat mensen hem dit hebben aangedaan was hij blij je te zien en vol vertrouwen in alles wat we doen.

Zijn hoeven zijn nooit bekapt, ze staan in een afschuwelijke krul omhoog en hij kan amper lopen, helemaal verkrampt.

Hij is de trailer ingedragen, heeft een aantal dagen op een stal gestaan, de eerste noodzakelijke behandelingen gekregen en is daarna bij ons gebracht.

De eerste weken kon hij maar weinig staan en lag hij voornamelijk.
Waarom dan toch doorgaan zul je denken...
Wel, Kyran was zo bijzonder, zo vol vechtlust....zo...zo....
Moeilijk in woorden te vatten, maar het was een allesoverheersend verlangen dit dier op z'n minst een kans te geven op een leven buiten die hel die hij 5 jaar heeft doorstaan.
Die overleving moest ergens toe dienen.

Paardentaal kende hij niet, hij had altijd alleen gestaan zonder voorbeeld.
Toen het moment kwam dat het zover was dat hij in de groep mocht was het dus een heel leerproces.
Echter, zo fanatiek als mijn dieren normaal gesproken zijn...zo gentle waren ze met hem.
Kyran werd volledig opgenomen in en beschermd door de groep.
Hij veulenbekte naar iedereen en deed zo'n beetje alles verkeerd wat een volwassen hengst verkeerd kan doen...maar dat maakte niks uit, hij had z'n plekje.

Na een jaar bleken de correcties dmv bekappen toch niet goed aan te slaan.
We hebben een smid geconsulteerd die verbonden is aan de Universiteit te Utrecht en daar kwam uit naar voren na rontgenologisch onderzoek dat de beenderen en pezen van de achterbenen te erg waren vergroeid.
Hij zou nooit een normale beenstand kunnen krijgen zonder pijn.

Toen heb ik besloten om hem in te laten slapen.
Mijn voorwaarde voordat ik hieraan begon was dat hij op een dag een paardwaardig leven zou moeten kunnen leiden zonder teveel pijn.

Zo triest, hij was van zover gekomen, zoveel overwonnen.....

Toen de dag daar was en de DA op de stoep stond liep hij braaf mee.
Maar daarna liet hij zien uit wat voor hout hij gesneden was en hoe hij de 5 jaar hel heeft overleefd.
Het inslapen was een verschrikkelijke strijd, de da heeft uiteindelijk meerdere malen doses moeten toedienen die 3 belgen nog onderuit zouden halen.
Toen nog hebben we hem neer moeten leggen met touwen...
Het was afschuwelijk en staat voor altijd op mijn netvlies gebrand....toen voelde ik me een absolute verrader...

Hij had die pijn er wel voor over, hij was veel erger gewend.

Ik mis hem, hij was ontzettend bijzonder.
Ik koester de kuilen die hij heeft gegraven in mijn weide om comfortabel te kunnen liggen.
Sommige dieren hebben dat extraatje...een soort spirit...
In ieder geval altijd bijzonder voor mij en een inspiratie als het even tegenzit.


Hieronder de link naar een diashow vanaf het moment dat hij uit het hok werd gehaald tot aan een week voor zijn dood.
Er zitten foto's bij die schokkend kunnen zijn, in de trant van extreme verwaarlozing.

Als je een foto beter wilt bekijken kun je erop klikken, dan opent deze in een nieuw venster.


http://img88.imageshack.us/slideshow/player.php?id=img88%2F6193%2F1143535059o41.smil

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 12:44

Ik krijg er tranen van in mijn ogen wat een aangrijpend verhaal maar wat goed van jou om die zorg op je te nemen en de uiteindelijke beslissing.

Jacimatho

Berichten: 9606
Geregistreerd: 20-10-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 12:45

Het was goed geweest als hij nu nog happy in de weide had gestaan....nu vind ik het heel dubbel.
Aan de ene kant fijn dat Kiran nog een jaartje in de weide heeft gestaan.
Aan de andere kant......nu ja......

Kiara04

Berichten: 2134
Geregistreerd: 03-10-04
Woonplaats: Limburg's Belgie

Re: Kyran in Memoriam..mijn held!!! ( kan schokkend zijn..)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 12:46

Ik moest toch ook flink slikken bij het zien van het filmpje.
Wat een onrecht was hem aangedaan,maar wat knap en vooral dapper ook van jou,hij heeft tenminste toch nog een tijd van het echte leven kunnen proeven ondanks zijn pijn,
heel veel respect voor hem en jou.

Kiara

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 12:46

Jemig, wat aangrijpend. Ik ben er helemaal stil van...

Dusi

Berichten: 750
Geregistreerd: 14-11-02
Woonplaats: Ravenstein

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 12:47

Naar aanleiding van jouw verhaal had ik me al heel wat voorgesteld, maar wat ik dan zie op die dia's komt toch hard aan.
Hoe is het mogelijk dat dit soort dingen zo lang door kunnen gaan. Dat er hier in Nederland niet eerder en strenger opgetreden kan/mag worden.
Soms zou ik willen dat de wetgeving meer als in Amerika was. Hoewel ze zelfs daar voor dit soort mishandeling niet streng genoeg zijn naar mijn bescheiden mening.

Ben iig blij dat er mensen zijn die nog proberen het leven van deze dieren alsnog weer draagzaam te maken.

NehnaDagmar

Berichten: 3949
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Roden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 12:47

Wat een vreselijk verhaal Hoe kunnen mensen zo'n diertje dat aan doen.. verschrikkelijk
Hij heeft een geweldig jaar bij je gehad.. Jammer dat het zo geeindigd is.. Veel sterkte..

Pauline
Berichten: 12189
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 12:48

Ik heb je verhaal gelezen en je dia's bekeken, wat een afschuwelijk verhaal...Maar wat me het aller- allermeeste raakte, was hoe jij over hem verteld, zo vol liefde, zo machteloos..
Ik herken die gevoelens wel, en hoewel jezoveel van hem hield, heb je hem moeten laten gaan, er was geen andere optie denk ik.

Ik vind echt dat je jezelf niets kwalijk moet nemen, je hebt het zo goed gedaan. (zo met streepje, maar waar is die gebleven??)
Er is hier maar een die te verwijten valt, en dat is zijn eigenaar die hem dit alles heeft aangedaan.

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 12:49

Ik kan er niet naar kijken zonder tranen in mijn ogen te krijgen... vreselijk zeg....

utjelover

Berichten: 743
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Brakel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 12:50

Tranen in mijn ogen! Heel veel sterkte....
Bedenk , hij heeft het nu beter.... Loopt,gezond op de groene grasweiden.....en kijkt neer op jou.... met liefde in zijn hart... wat jij hem geleerd hebt!

shantihdior

Berichten: 500
Geregistreerd: 18-07-03
Woonplaats: zoetermeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 12:50

tranen van verdriet en woede,dat mensen dit dieren aan kunnen doen,maar heel dapper van jou en heel fijn dat hij toch nog even het echte leven heeft geproefd al was het veel te kort.

jootje1
Berichten: 65
Geregistreerd: 28-10-05
Woonplaats: Zeddam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 12:51

echt verschrikkelijk! tranen in mijn ogen! ik snap niet dat mensen een dier dit kunnen aandoen! Wat ontzettend dapper van je om hem toch een kans te geven!

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 12:51

Jeetje wat een heftig verhaal! Ik heb met tranen in mijn ogen naar de diashow gekeken. Hoe is het toch mogelijk dat er mensen zijn die een dier zoveel onrecht aan kunnen doen!!

Gelukkig heb jij hem nog een fijn paardenleven kunnen geven. En erg moedig van je dat je die moeilijke keuze heb kunnen maken.

Kyran is echt een held, en jij geeft hem zo een prachtig eerbetoon. Er straalt zoveel liefde uit!! Kyran had geen fijner paradijs kunnen treffen na zo'n hel!

silverado
Berichten: 794
Geregistreerd: 20-04-05
Woonplaats: Qua patet orbis

Re: Kyran in Memoriam..mijn held!!! ( kan schokkend zijn..)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 12:53

soo wat een verhaal zeg.. je hebt echt bijzonder goed voor hem gezorgt.. heel triest dat het toch zo slecht is afgelopen

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 12:56

Wat een verschrikkelijk maar ook prachtig verhaal!
Dat jullie hem dat nog hebben kunnen bieden!
Dat mensen zo ver gaan....
Geweldig dat jullie zo onbaatzuchtig een paard hebben opgevangen dat alleen maar 'kost' en met niets anders dan dankbaarheid kan terugbetalen.
Mijn petje gaat af hoor.....

Jacimatho

Berichten: 9606
Geregistreerd: 20-10-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 12:56

We hebben redelijk wat paardjes zien doorstromen, maar hij springt er met kop en schouders boven uit....was ook echt mijn vriendje.
Juist dan is het zo moeilijk om een dier te laten gaan.
Zeker omdat als het aan hem gelegen had, hij wel was doorgestrompeld.
Als hij niet zo had gevochten bij het inslapen was het misschien minder erg geweest.....

Nu ja, loop al tijden met het idee om iets te doen zodat het allemaal niet voor niets is geweest, maar ja....wat?

Met grote regelmaat vangen we dieren op, gelukkig bij lange niet in de toestand waarin Kyran zich bevond...
Maar toch wil ik iets doen, speciaal voor hem..

Juco
Berichten: 807
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Kyran in Memoriam..mijn held!!! ( kan schokkend zijn..)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 12:57

Voor sommige beslissingen moet je bijna een held zijn om deze te kunnen maken. Om een paard een eerlijke kans te geven en zijn welzijn niet uit oog te verliezen. Als je zoveel van hem houdt, maar weet dat het niet gaat en niet beter zal worden. Als het moeilijk is om hem te laten gaan, en als doorgaan geen verbetering oplevert...
Als er door allerlei problemen, steeds meer problemen zullen ontstaan...

Dan de juiste keuze kunnen en durven maken dát is een bijzonder grootte liefde voor het paard. Sommigen laten hun paard leven omdat ze hem niet kunnen missen. Soms moet je je eigenbelang even opzij zetten.

Dit paard is blij met alle kansen die het gehad heeft, heeft genoten van alles wat beter was dan voorheen. Dit paard heeft 2 uitersten ontmoet: heel slecht maar ook heel goed.
Als zo'n paard zonder wrok kan leven, dan kan hij zeker sterven met dankbaarheid voor de keuze.

Volgens mij was het zo'n paard dat het leven nam zoals het was...
En de dood bracht hem rust en pijnvrij zijn...

Bosprez

Berichten: 1152
Geregistreerd: 18-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 12:58

Wat erg!
Ik ben er stil van!.
Veel sterkte met dit verlies!

ILOVETARO
Berichten: 202
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 12:58

Ik ben er stil van krijg tranen in mn ogen,
hoe kan zoiemand dit doen, bij zo`n lieve pony ..

die persoon verdient dit leven niet

Veel sterkte nog ..

x

Jacimatho

Berichten: 9606
Geregistreerd: 20-10-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 12:59

Dat zijn fijne woorden Juco, dank je!!

Samy

Berichten: 11077
Geregistreerd: 16-07-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 13:04

Wow wat een verhaal en wat een foto's! Echt dapper dat je het beestje een kans wou geven, met 5 jaar in de hel opgesloten te zijn!

Miss_Maya

Berichten: 4041
Geregistreerd: 13-10-04
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 13:05

wat een zielig verhaal.
Hij begon er echt goed uit te zien !
Het moest zo zijn .
Je hebt toch je best gedaan !

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 13:05

Pfft, ik kon mij nogen niet geheel droog houden hoor.
Wat fijn dat jij hem de kans hebt gegeven om toch nog mooie momenten te kunnen hebben.
Klasse hoor!

Damber

Berichten: 2318
Geregistreerd: 07-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 13:11

Tranen in mijn ogen, en een brok in m'n keel.... Mooie tekst heb je erbij gezet..... en wat een vreselijke foto's...

Sterkte met dit verlies...

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 13:13

Oh mijn god wat zonde dat het zo is afgelopen. Je hebt gedaan wat je kon. Troost je in het feit dat hij nu nooit meer pijn heeft