Afscheid nemen, hoe doe je dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LvdO

Berichten: 423
Geregistreerd: 03-01-13

Re: Afscheid nemen, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 20:17

als ze nog regelmatig rolt en zo, kan het dan geen narcolepsie zijn? Dan vallen ze om als ze slapen en zijn ze dus ook gewoon heel erg moe. Ik weet niet of en hoe dit onderzocht kan worden.

Volg je hart, volg je intuïtie. Meer kan ik je verder niet meegeven.

prompter

Berichten: 11156
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 20:21

Annebeth95 schreef:
prompter schreef:
Waar komt je paard vandaan dan? Mijn dravermerrie die ook gekoerst heeft vanaf haar 3e is kerngezond 26 geworden. Heeft je paard als tweejarige al koersen gelopen, en weet ie ook bij welke trainer?


Ja, als tweejarige of zelfs eerder al. Ik heb geen naam qua trainer, ze komt uit Frankrijk.


Dank voor je antwoord, in Frankrijk worden ze inderdaad soms veel harder aan het werk gezet dan hier. Sterkte met het nemen van een beslissing!

Anastasia24

Berichten: 2716
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 20:29

Of readingen nou werken voor jullie of niet, medisch gezien is er nog niets echt duidelijk behalve ''mogelijk''. Wacht eerst maar eens af wat er écht fout is. Ikzelf kan prima ''geloven'' in readingen maar zal nooit, en raad het ook niemand aan, de feiten aan de kant schuiven omdat (laten we eerlijk wezen) een vreemde verteld dat je paard moe is.
Ze is wat ouder(niet oud maar ouder) en krijgt zo haar kwaaltjes. Natuurlijk is ze moe, de vraag is of ze er nog meer kan leven. Heeft ze nog goede momenten? Kan ze nog lekker bewegen in der lijf en de kwaaltjes die ze heeft(zoals dat omvallen) valt dat te behelpen?
Ik ben niet van aanmodderen maar persoonlijk vindt ik nog geen reden genoeg om afscheid te nemen. Maar ik sta ook niet in jouw schoenen en ken het paard niet.
Hoe dan ook succes ts, bepalen over een leven is ontzettend moeilijk.

Annebeth95
Berichten: 21
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 20:37

daffodil schreef:
Ik vind het juist moedig dat je overweegt je paard in te laten slapen omdat het simpelweg genoeg is. Er zijn zoveel mensen die maar vinden dat elk dier tot in het oneindige door moet blijven gaan.

Volg je gevoel en dat zegt eigenlijk al genoeg. Ik kreeg zelfs kritiek bij mijn 23 jarige die een topleven gehad heeft en waarvan ik echt honderd procent zeker wist dat het genoeg was. Neem je tijd om afscheid te nemen, die luxe heb je dus maak daar gebruik van en kies een mooi moment uit.

Voor wat betreft het vallen, dat kan mee maar ook tegenvallen. Doe je het bij jou op stal of in de kliniek? In de kliniek maken ze gebruik van een beweegbare wand waarbij je paard gecontroleerd door de benen gaat. DAt kan uiteraard bij jou op stal niet en dan heb je geen invloed. Als het goed is zakken ze naar de grond, sommigen vallen en ik heb er ooit eentje meegemaakt die bleef staan. Probeer als je het op stal doet een ondergrond uit te kiezen die zo zacht mogelijk is.

Ik wens je heel veel sterkte toe en vind je besluit echt heel dapper!


Wat een lieve reactie, dankjewel. Ik ga het inslapen op stal doen, ze heeft de trailer nooit 'leuk' gevonden, dus ik wil haar dat nu eigenlijk gewoon niet meer aan doen. We hebben een paddock en een wei, de paddock is wel het zachtst, maar misschien 'lastiger' voor de mensen die haar op komen halen, het is nogal mul zand daar (helemaal met deze droogte). Dus daar denk ik nog even over na, maar zou ik eventueel ook nog op het laatste moment kunnen beslissen natuurlijk.

Annebeth95
Berichten: 21
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 20:42

Eva1975 schreef:
Als ik het zo lees heb je voor jezelf de keus al gemaakt van laten gaan.. Ik heb in april afscheid genomen van mijn oude dame.
Zo oud was ze eigenlijk nog niet maar 22 en diverse keren bevangen gestaan en artrose aan de voorbenen.

De bedoeling was in september voor dat het koud zou worden haar te laten gaan maar opeens was het genoeg. Die dag de veearts gebeld voor een afspraak net na het weekend. Ik had dus nog geen mooie foto's van ons samen dat gelukkig nog wel snel kunnen regelen en daarna haar nog veel grasjes laten eten aan de hand en schandelijk verwend met eten en op pijnstillers gezet.

De dag van het inslapen heb ik haar nog gras laten eten en hebben de anderen op stal haar vol gestopt met allemaal lekkere dingen.( was de lieveling op stal).

Samen met haar naar de plek gewandeld waar het moest gebeuren en daar stonden ook nog grasjes... De veearts kwam met zijn spullen en madam gaf nog een hele harde hinnik naar de rest van de paarden op stal en daarna stond ze heel ontspannen te wachten op wat kwam. Ze ging helaas niet zelf liggen maar de veearts heeft haar na de narcose voorzichtig neer gelegd en daarna ging het super snel.

Heb er nu nog steeds heel veel verdriet van maar ik weet dat het goed is.. Mijn tip luister naar je gevoel en als dat zegt het is tijd dan is het tijd ook al is je hart er nog niet klaar voor.


Bedankt voor het delen van je ervaring! Ik ben het topic idd niet gestart met de vraag óf ik haar moet laten gaan of niet. Ook al zou ik het liever niet willen, ik weet dat het (binnenkort) tijd is.

Annebeth95
Berichten: 21
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 20:45

Ymor schreef:
Annebeth95 schreef:
En nou komt het lastige, het is natuurlijk aan mij om te beslissen wanneer ze mag gaan. Maar hoe beslis je dat? En hoe kan ik haar het gevoel geven dat ik het verschrikkelijk vind, maar het goed is zo? Hoe weet ik zeker dat ik in deze weken (of maand(en)?) nog doe wat ik met haar wil doen en niet over een jaar denk 'had ik maar'...

Ik probeer vooral van haar te genieten en bij haar te zijn, maar ik merk dat ik breek als ik aan het moment van inslapen denk. Ik wil haar eigenlijk niet zien vallen, maar vindt ook dat ik het tegenover haar niet kan maken om haar alleen te laten. Heeft iemand hier ervaring mee?


Wat moeilijk maar eerlijk van je om hier over na te denken! Ik heb het inslapen nu een aantal keer mee gemaakt en het was bij mij helemaal niet naar. Toen ik zelf de tijd had om afscheid te nemen heb ik op een gegeven moment een datum geprikt in de toekomst, heb toen zelf gekozen voor de eerste week na de zomervakantie omdat ik haar de winter niet meer aan wilde doen. In de zomer gaan dingen toch altijd makkelijker dan in de winter.

Ik vind het zelf altijd belangrijk om er bij te zijn als je dier inslaapt omdat je er toch al die jaren voor gezorgd hebt. Dingen als een afdruk of sieraad oid kan ik je niet mee helpen.

Heel veel sterkte de komende tijd!


Dankjewel! Ja het gevoel van er bij 'moeten' zijn voel ik ook heel erg. Vooral omdat ik weet dat als ik van slag zou raken, zij nog altijd meer van slag zou zijn als ik er niet bij was. Ze heeft de afgelopen 9 jaar ongeveer geen dag zonder mij gehad, dus haar dan 'alleen' laten voelt enorm oneerlijk.. Het besluit om haar niet nog een winter 'door te trekken' heb ik ondertussen ook vast staan ja, een winter in zonder vooruitzicht op het voorjaar voelt erg onnodig.

Annebeth95
Berichten: 21
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 20:46

mystery1980 schreef:
misschien een optie om naar een goede kliniek te gaan en de slijtage te checken/bevestigen. Mocht het zo zijn kun je daar ook laten inslapen en anders kan hij altijd weer terug naar huis.
Zoiezo moeilijke situatie, sterkte voor jou en je paard!


Dankjewel! Ik heb dit uiteraard ook overwogen, maar ik wil haar niet nog een vervoer 'aan' doen, vooral mentaal, maar ook deels fysiek. Ze heeft altijd veel stress gehad van trailer laden en vervoert worden en in de status waarin ze zich nu bevindt vind ik dat niet fair.

Annebeth95
Berichten: 21
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 20:48

Fly_high schreef:
Suliko schreef:
Uiteindelijk houd het op en een paard dat door (aanwijsbare) lichamelijke problemen niet meer kan slapen, vind ik wel een legitieme reden om het dier te laten gaan.


Dit inderdaad, niet kunnen/durven liggen door pijn is zeker een geldige reden om het paard uit zijn lijden te verlossen.

Al zou ik eerst voor degelijk kreupelheidsonderzoek gaan, allerlei readings zijn volkomen onzin :') en "slijtage door ouderdom" klinkt ook vrij onwaarschijnlijk voor een paard dat pas 16 is.


Ze heeft kreupelheidsonderzoeken gehad en zoals gezegd, ze is niet een gemiddeld paard van 16, dus slijtage (hoe vervelend ook) is reëel.

Annebeth95
Berichten: 21
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 20:51

hahahatsjoe schreef:
Mijn Rhea had artrose, liep licht kreupel en heeft het met duivelsklauw nog zeker 4 jaar volgehouden. Toen ik zag dat ze niet meer kon vluchten toen er paarden aan kwamen denderen ging ik nadenken. Ben een week later 's ochtends heen gegaan toen ze van stal kwam nou toen liep ze echt heel slecht. Het jaar daarvoor ging ik even op haar zitten voor de foto, toen al voelde haar lijf wringerig aan. Ze was nog helder, at goed, keek goed uit haar ogen, maar mijn gevoel was niet goed. De dierenarts die kwam zei gelijk dit kan niet meer, je doet er goed aan. En nog sprong mijn gevoel alle kanten uit want je wilt niet zomaar een dier dood laten maken als ze nog verder willen. Ze was binnen no time verdoofd, de dierenarts hielp haar te gaan liggen. Bij de 2e spuit was ze zo weg, ze heeft geen moment van onrust gehad. Ja toen de meiden van stal haar alleen hadden gezet. Maar toen ze in een apart stukje bak werd gezet met eten proestte ze en was ze weer rustig. Ze stond op pensioen in het paardenrusthuis in Nieuw Schoonebeek. Kan maar een ding zeggen: luister naar je hart. Als je alles hebt gedaan en er is niets meer mogelijk weet je het. En wat mensen hier zeggen over een reading, ik geloof er in. Rhea is in 2007 geopereerd in Emmeloord. Zou haar de week nadat ze thuis kwam naar de fysio doen om het haar wat gemakkelijker te maken. Kwam stokkreupel van de trailer af dus met vliegende vaandels weer naar Emmeloord. Niemand wist wat het was. Ten einde raad Praktijk Parcival gebeld. Zij vertelde dingen over mij die ze niet kon weten maar vertelde ook waar de pijn zat, met een tekening. Dus ik denk wat doe ik nu, maar kon me niet schelen, dan denken ze maar dat ik gek ben, dus tegen Krijn van Muiswinkel, een van de artsen van Emmeloord gezegd wat de mevrouw had gezegd. Dus ik denk nou krijgen we het, maar hij zei, o die mevrouw kennen we wel, hebben we wel vaker mee gewerkt en ze heeft altijd gelijk. Samen met je paard weet je zelf het wat het beste is.


Wat een mooi verhaal, bedankt voor het delen. En ja, ik zie dat ze op is, niet meer vrolijk, alsof haar vuurtje bijna gedoofd is. Ze is altijd een onwijze pleaser geweest en strijdlustig, maar als ik terug kijk op de afgelopen 4 maanden besef ik dat dat steeds minder werd/wordt.

Annebeth95
Berichten: 21
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 20:56

Sabri schreef:
Hoewel ik niks heb tegen readingen denk ik dat je dat niet moet gaan gebruiken voor medische info. Sterker nog, zoiets mag ook niet bij mensen want je bent geen medicus!
Daarvoor zijn dierenartsen niet voor niks jarenlang in opgeleid!
Het punt van readingen is vaak dat het totaal niet objectief te controleren valt. Misschien was degene die aan readen was zelf wel moe!
En om dan dit als referentiekader te gebruiken?

Kijk als jij je paard naar de slager wilt doen omdat je er zelf moe van wordt en zo draver niet meer te verkopen valt is aan jou.

Maar hou alsjeblieft op mbt dat hij 'moe' zou zijn.
En ook nog eens 'in leven voor jou' wil blijven. Vreselijk! Hou op zeg!!

Haal er twee onafhankelijke dierenartsen bij, laat bloed trekken, foto's maken en als blijkt dat het dier 'op' is en continue pijn heeft wat niet meer te herstellen dan kun je inderdaad na gaan denken over hem te laten gaan.

Het is alsof je doet dat 16 zoiets is als 26???
Ik dacht echt een oud dun moe paard te zien en dan zet je er foto's bij van een krachtig paard. Die genoeg energie en misschien wel wat te hoog in zijn energie is voor jou en misschien ben jij zelf daar 'moe' van. Als ik naar jou kijk 'zie' ik een enigzins onzeker meer zorgzaam persoon die beinvloedbaar is, en in die zin moeite heeft zelf beslissingen te nemen. Mogelijk is er een 'kind' / een ander plan in het spel waardoor het paard moet wijken, waar het paard debet aan is. Ik zie ook dat het paard een sterke leider nodig heeft en daar lijkt het bij jou net aan kracht te ontbreken.
Dat is mijn reading. Ik ben namelijk ook iemand die paranormaal begaafd is, readingen doet en dit is mijn indruk van de foto's! :Y)
Bij mij hoef je er geen x bedrag voor te betalen, ben benieuwd hoeveel je voor die zgn reading betaald hebt..
En het is mijn indruk, op basis van mijn gevoel bij de foto's, dat absoluut niet klopt dat het paard moe is!
Volgens mij hoef je daar niet eens paranormaal te zijn om te zien dat dit niet om een ziek moe paard gaat!


Sorry, maar ik vind je reactie echt niet oké. Volgens mij opende ik dit topic niet met een vraag over wat mensen van readingen vinden of over het besluit of ik Zaaf wel of niet moet laten gaan. En dat je het in je hoofd haalt om te denken dat het mij beter uit zou komen als ze er niet meer is, vind ik echt het aller ergste. Ze is 9 jaar bij me en ik zou er het liefst nog 30 jaar aan vast plakken, maar wel alleen als dat voor haar oké is en dat is het niet.

Misschien kan je in het vervolg iets langer nadenken voor je reageert, helemaal op gevoelige onderwerpen als deze. Niet reageren was beter geweest, maar ik hoop dat je hier uitgehaald hebt of kwijt kon wat je wilde.

Annebeth95
Berichten: 21
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 21:00

moretje schreef:
Volg je gevoel TS, jij kent je paardje het beste. Moedig besluit, ik wil je veel sterkte wensen en geniet lekker nog komende tijd van je maatje. Prachtige foto's.


Bedankt voor je lieve reactie, we maken er het beste van! :)

Annebeth95
Berichten: 21
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 21:01

Morganlefay schreef:
Lief dat je naar je paard luistert en ook de moeite hebt genomen om een sensibel iemand er naar te laten kijken.
Als je er voor open staat kan een paard je heel veel vertellen hoe het zich voelt.
Paard is heel duidelijk het is genoeg.
Paarden leven in het heden en kunnen niet in de toekomst plannen.
Oud zijn heeft geen leeftijd en dit paard laat los van zijn leeftijd zien dat het genoeg is.
En inderdaad een zorgzame eigenaar. O ja je eerste gevoel is altijd het beste.


Bedankt voor je reactie. En ja inderdaad, ik denk dat er aan oud zijn niet per se een vaste leeftijd verbonden is. In het verleden zijn er ook heel veel zaken duidelijk geworden door middel van readings, ze hebben me een stuk wijzer gemaakt en ons zeker geholpen! <3

Annebeth95
Berichten: 21
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 21:10

smurffie schreef:
Ts ik vind het vervelend dat je je moet verantwoorden waarom je deze keuze wil maken.
Volgens mij is het paard van de ts niet fit meer en heeft de reading dat voor haar bevestigd voor hoeveel dat waard is.

Als de dierenarts je in deze keuze steunt is dat prima.

Ik kwakkel al een tijdje tegen deze keuze aan bij mijn ruin. Daarvan weet ik dat hij spondylose heeft over meerdere ruggenwervels. Dierenarts gaf 2 jaar geleden aan dat hij nog prima in de weide kon tot ik het idee kreeg dat hij pijn heeft.
Langzaam krijg ik dat meer, zijn plekje op top van de kudde is weg, hij blijft lastig op gewicht en is niet meer die speelse ruin die hij was. Het zijn kleine dingen die je normaal gewoon op een ouder paard zou schuiven.
Ik heb van de winter gezegd dat dit zijn laatste zomer wordt omdat hij met warm weer zich beter voelt. Nu het najaar voor mijn gevoel dichtbij komt ben ik aan het denken wanneer en de regel dingen uitzoeken doen echt zeer.

Ts het klinkt alsof je deze keuze maakt uit de liefde voor je dier. Als er duidelijk steeds meer blessures komen en je ziet dat je maatje achteruit gaat is het helemaal niet gek dat je hieraan denkt.

Dingen voor mij om overna te denken is welke dierenarts vraag ik ( degene die de diagnose gesteld heeft loopt 1 iemand op de kliniek die ik absoluut niet wil, de kliniek hier dichtbij heeft de diagnose niet gesteld, de dierenarts die ik er het liefste bij heb slaapt volgens mij geen paarden in ( alleen basis dingen).
Daarnaast is bij ons een paar jaar terug een paard ingeslapen en individueel opgehaald, dat vond ik iedere euro waard: niet langs de weg hoeven leggen en ze gaan in een trailer op een plank weg ipv in de rendac met dat beeld erbij.
Erna.. ik hoef echt zijn as niet, maar vernietigen voelt zo naar ( niet dat je dat ziet.. maar het idee..).
Ik wil een goed stuk staart, verder nog een mooie foto wat ik aan een vriendin ga vragen die dat zeker wil doen voor me.
Wellicht zijn dat ook de dingen voor jou om overna te denken.

Spoiler:
stiekem hoop ik wel eens dat hij een dag gewoon dood in stal ligt, ik weet dat zijn hart en longen niet geweldig zijn. Hoe egoistisch ook zou het zo'n opluchting zijn de keuze niet zelf te hoeven maken.



Wat je zegt klinkt heel herkenbaar. Ze heeft het inderdaad 's winters altijd een stuk lastiger en om haar nu zo niet fit de winter in te laten gaan wetende dat het in het voorjaar ook niet beter zal gaan worden, dat voelt oneerlijk. En ja, dat individueel ophalen heb ik ook uitgezocht inderdaad, veel fijner.

En inderdaad, soms komt het ook in me op dat ik hoop dat ze gewoon 'neervalt' en dat het in één klap klaar is. Dan heb je in ieder geval geen keuze en is klaar 'gewoon klaar'.

Annebeth95
Berichten: 21
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 21:13

Citaat:
Nee, dat hoeft de TS helemaal niet te doen. Alsof jij, of iemand hier op bokt, vanaf een foto kan bepalen dat je paard moet worden ingeslapen? Dat is slechts een momentopname.

TS, sterkte met deze beslissing. Vervelend dat ze zo aan het kwakkelen is, en 'op' lijkt van de problemen die spelen. Dat mensen zeggen dat het 'onzin' is dat een 16 jarige al dusdanige slijtage kan hebben... Ik ken verhalen van 4 jarige die dusdanig kapot zijn door de artrose dat die zijn ingeslapen omdat het gewoon niet meer ging. Leeftijd zegt niets. De ene wordt fluitend 26, de andere is met 2 al kapot...

Een paard dat door pijn en lichamelijke problemen niet meer durft te liggen, vind ik een legitime reden om in te slapen. Zeker als hier ook gewoon al vaker een DA bij is geweest om het dier te onderzoeken / op de rit proberen te krijgen. Ik weet niet of ik in readers geloof en zou daar ook niet zo'n heftige beslissing op laten hangen, echter krijg ik het idee dat je ergens ook al het idee had dat het nare moment er aan lijkt te komen, en dat de reader dit gevoel slechts alleen heeft bevestigd...

Overleg met je DA of een andere kliniek wat zij van de situatie vinden en wat de mogelijkheden zouden zijn. Met een medisch advies kan je wellicht beter inschatten of en wanneer het klaar is, ook om zo een weloverwogen keuze te kunnen maken, waar je meer achterstaat en minder een schuldgevoel kan geven.

Overigens denk ik dat je een dier niet snel 'te vroeg' kan laten inslapen. Eerder wel 'te laat'.

Sterkte met deze overweging :(:)


Bedankt voor je reactie. Inderdaad, ik had al een 'naar' gevoel bij hoe het met haar ging. Ook voordat ze zomaar omviel. Ik ken mijn paard en ik merk en voel aan alles dat het gewoon een aflopende zaak is, hoeveel pijn me dit ook doet. De reading was dus inderdaad meer een bevestiging dan 'nieuws'.

Uiteraard komt er nog een dierenarts langs voor een gesprek en check, bedankt voor je adviezen!

LiannePuthzy

Berichten: 7000
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 21:15

Waar je mischien ook nog aan kan denken is om het afscheid (deels) te laten vastleggen in foto’s , ik weet dat er mensen zijn die dit gedaan hebben. Ik persoonlijk zou denk ik niet voor kiezen, liever een mooie fotoshoot een paar dagen van te voren

Nicky1963

Berichten: 1990
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 21:21

Heel heel vroeger, toen ik 18 was, was mijn paard kreupel. De dierenarts had wat buigproeven gedaan, gewoon bij ons op stal en constateerde hoefkatrolontsteking in beide voorvoeten. Mijn paard was 18 jaar, zij was altijd manegepaard geweest en in die tijd was hoefkatrolontsteking een 'ongeneeslijke' aandoening.
Wij hebben haar zonder nader onderzoek laten inslapen.
Jaren lang heb ik hiervan last gehad. Heel veel vragen en onzekerheden kwamen voorbij: Hadden we wel het juiste gedaan? Hadden ze er misschien toch iets aan kunnen doen? Hadden we moeten wachten en haar nog een mooi pensioen moeten geven? Was het wel hoefkatrolontsteking? Er waren immers geen foto's gemaakt.
Hoe ouder ik werd, hoe meer de twijfel toesloeg, ook omdat mijn paardenkennis groter werd en mijn ervaringen ook.

Hopelijk doe jij het juiste voor je paard, uiteraard, maar ook voor jezelf. Je wil echt niet dat de twijfel toeslaat, in welke vorm dan ook.
De 3 paarden waarvan ik afgelopen maanden afscheid heb moeten nemen zijn alledrie thuis geëuthanaseerd. Ik was er bij, vanzelfsprekend. Al had ik wel twijfels hoe ik in 's hemelsnaam mijn 7 weken oude veulentje kon zien sterven... Diep in mijn hart wilde ik het niet zien, maar ik moest erbij zijn, voor mijn merrie en voor de kleine. Ik had hem ter wereld geholpen en hem in de weken dat hij ziek was heel intens verzorgd, dus ik kon hem niet aan zijn lot overlaten. Zo voelde het voor mij.
Lieve TS, ik wens je heel veel sterkte met het nemen van een beslissing. Er is niks zo definitief als een dier over de regenboog laten gaan.. :knuffel:

_Mir
Berichten: 1361
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 21:29

Ik zeg altijd.. bij twijfel niet doen.

Lees nu dat de keuze al gemaakt is.
Zou er sowieso bij willen zijn bij het inslapen andere ideeën zijn al genoemd zoals een shoot.
In zo'n situatie draait het om het paard en niet om jou, maak het comfortabel voor het dier.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 21:46

Allereerst, alvast veel sterkte toegewenst. :(:)

Ik heb op de 27.07.22 mijn maatje na 18 jaar moeten inslapen. Ik heb de afspraak gemaakt op de 11.07.22. Hij was ongeneeslijk ziek maar nog relatief fit en ik wou hem niet zien aftakelen, genoeg is genoeg.

Mijn tip: gewoon genieten van ze, van dat wat hun speciaal maakt. <3

Niet jezelf forceren nog allemaal speciale dingen te doen als je dat niet wil. Ik deed vooral de simpele dingen die hij leuk vond. (Als het al geplanned staat is een shoot natuurlijk hartstikke leuk!!) Maar dat wat imo blijft hangen is hun persoonlijkheid. De dingen die ze zo geweldig maakte maar ook de dingen die we moesten leren accepteren maar waar we nu met een gniffel aan terug kunnen denken.

Het inslapen zelf viel heel erg mee, vond ik. Mijn pony was altijd een heel expressief dier en ik zag hem echt vertrekken. Het was voor mij dan ook echt een lege huls die achterbleef.

noordje

Berichten: 2216
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Afscheid nemen, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 22:30

TS, heel veel sterkte met deze moeilijke beslissing.
Ik heb op 7 maart mijn paard laten inslapen.
De weg naar de beslissing toe was ongelooflijk moeilijk.
Ik zat heel erg in tweestrijd of ik de goede beslissing nam.
De DA gaf het zelf aan dat het zijn tijd was en ergens wist ik het ook wel, maar na bijna 28 jaar afscheid nemen was heel moeilijk.
Toen het moment daar was en hij ging, wist ik dat het de juiste beslissing was. Hij was zo snel weg dat het zelfs de DA verbaasde.
Hij had de ochtend nog gewoon een sprintje getrokken in de sneeuw, maar hij was echt op.

Jij kent je paard het best en hoe moeilijk het ook is, jij bepaalt wanneer het moment daar is.
Nogmaals veel sterkte in deze zware tijd.

hahahatsjoe

Berichten: 2396
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 08:50

Sunnda schreef:
Je weet in welke richting je moet zoeken dus ik zou de dier laten onderzoeken door een DA en als de uitkomst slecht is laten inslapen.

Verder schrik ik enorm hoeveel mensen het normaal vinden om op basis van zo'n totaal oncontroleerbaar verhaal een dier in te laten slapen.
Waarschijnlijk betekent gewoon een gebrek aan (geld voor) onderzoeken.

Eerst de feiten dan de emoties.
In ieder geval wel als je iets wilt doen wat je niet terug kan draaien.

En als mensen zeggen een paard leeft in het hier en nu, zeg je ook meteen waarom die reading zeer waarschijnlijk dikke stierenpoep is. ;)


Sorry maar je trekt conclusies die nergens op slaan. Sommige mensen gaan er nu eenmaal iets anders mee om en een reading kan wel degelijk echt zijn, zie mijn verhaal hierboven. Toen ik door foto's wist dat mijn paard artrose had en dat dat nooit meer beter zou worden, heb ik gezegd ik doe niets meer, behalve het haar comfortabel maken. Zodra ik merk dat het niet meer kan laat ik haar gaan. En zo is het ook gegaan, puur op gevoel. De dierenarts die kwam om in te slapen op haar pensioenstal bevestigde dat gevoel alleen maar toen hij zag hoe ze liep.

Ik vind het echt vreselijk dat mensen hier zowat de conclusie trekken dat TS van haar paard af wil, geen geld heeft voor onderzoeken etc. en het paard daarom maar dood laat maken.

Popstra
Berichten: 13784
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Afscheid nemen, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 09:06

Je vraagt naar ervaringen met inslapen. Ik heb 3x paardjes moeten laten inslapen waarvan 2 hier thuis 1 oud en ziek. Ik heb het gelijk na de diagnose dat ze niet meer beter werd laten doen.
2e was door een ander paard geschopt en had een gebroken beentje. Die keus was dus ook snel gemaakt...
3e was een jaarling met een vergroeiing in zijn rug en daar was ik niet bij. Deze stond in de opfok.

Ik was nuchter op de momenten van het inslapen met de DA er bij maar brak altijd daarna als deze weer weg was. Dat is normaal en goed. Je houd van je dier.
Ik ben dan ook van mening dat je dit soort dingen wanneer nodig na een diagnose niet moet gaan uitstellen om ,afscheid, te kunnen nemen en er dus niet dramatisch tegen aan kunt gaan hikken. Daar heeft je paard niks aan namelijk en is voor jezelf veel te zwaar. Bovendien nemen dieren bij leven ook geen afscheid van elkaar. Zo denk ik dan.

hahahatsjoe

Berichten: 2396
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 09:10

Lara_Silver schreef:
Het inslapen zelf viel heel erg mee, vond ik. Mijn pony was altijd een heel expressief dier en ik zag hem echt vertrekken. Het was voor mij dan ook echt een lege huls die achterbleef.


Die ervaring heb ik dus ook, vond het zo bizar. Het ene moment staan ze naast je, is er leven in de ogen en zijn ze er, het volgende moment is het plat gezegd een stuk vlees. Hier denk ik elke keer weer over na, hoe kan dat. Ik brand elke avond een kaarsje dat vanzelf aan gaat onder het schilderij van Rhea, elke keer als ik naar boven kijk (ze hangt boven aan de trap) zie ik haar. En mijn nicht heeft een prachtige fotobewerking gemaakt van de laatste keer dat ik even op haar zat, in een veld met bloemen, met een prachtige lucht en Pegasus / eenhoorn als gezelschap. Die hangt boven de kachel. Op die manier kan ik haar nooit vergeten. Maar dat kan ik sowieso niet, ze was uniek.

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 09:48

Ik heb geen ervaring met readings, dus dat laat ik bewust aan de kant liggen.

Wat ik wel zie is een eigenaar die ontzettend begaan is met haar paard, en ik sluit mij dan ook zeker aan bij alle mensen die hier aangeven dat jij als eigenaar je paard het beste kent.

Bij mijn paard kan ik aan de ogen zien of hij pijn heeft of moe is, die blik verandert gigantisch bij hem ook al zien anderen de eerste signalen niet, ik zie ze inmiddels wel.
Mijn paard is er nog, maar heeft artrose in beide voorbenen. Ik kan hem heel goed ondersteunen met supplementen hij krijgt dagelijks Arti Gold en Hyaluron door zijn slobber heen. Dit doet hem zo goed dat ik inmiddels mijn paard weer terug heb.

Ik kan voor jou hier geen oplossing plaatsen, ik kan je wel heel veel sterkte wensen met welke keuze je ook maakt. Ik weet zeker dat (van wat ik hier lees) je de keuze maakt die het beste is voor jouw paard.

manzano

Berichten: 23958
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Afscheid nemen, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 09:52

Even hele simpele vraag misschien; maar is ze getest op PPID? Dat is een simpel bloedonderzoekje.
Als ze dat hebben kunnen ze ook zo extreem moe/sloom/futloos worden. Ze heeft er wel de leeftijd voor.
Als je dat gaat behandelen kunnen ze echt weer helemaal happy en energiek worden. Heb ik bij mijne ook zo ervaren.

smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 10:09

manzano schreef:
Even hele simpele vraag misschien; maar is ze getest op PPID? Dat is een simpel bloedonderzoekje.
Als ze dat hebben kunnen ze ook zo extreem moe/sloom/futloos worden. Ze heeft er wel de leeftijd voor.
Als je dat gaat behandelen kunnen ze echt weer helemaal happy en energiek worden. Heb ik bij mijne ook zo ervaren.

En dat gaat dan zorgen dat ze niet meer kreupel en versleten is? Wonderbaarlijk.