Wat was dat schrikken. Rust zacht lieve Bronko.

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
willemlover
Berichten: 1566
Geregistreerd: 18-08-07

Wat was dat schrikken. Rust zacht lieve Bronko.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-19 21:28

Omdat ik toch merk dat het overlijden van mijn oude trouwe Bronko me erg hoog zit vind ik het fijn om het van me af te schrijven.


Afgelopen maandag kwam ik niks vermoedend aan bij het huis van mijn vader waar mijn 2 pony's staan. Bronko lag op een vreemde manier in de wei, Willem haar maatje stond er rustig naast. Ik had de hoop dat ze lag te slapen maar dat bleek helaas niet zo te zijn. Toen ik naar haar toe rende zag ik dat er veel vliegen op haar hoofd zaten en toen brak ik. Mijn lieve trouwe pony is in het bijzijn van haar maatje overleden ;(. Ze was op leeftijd maar nog zo fit en energiek. En vervolgens vind ik haar zo in de wei. Het is nog zo onwerkelijk en ik krijg het beeld niet van mijn netvlies.

Lieve Bronko ik hoop zo dat je niet geleden hebt en dat je nu mag genieten van hele grote groene weilanden.

Bedankt voor alles meisje Y;(
27-05-1987 -- 23-09-2019

[ img ]

gillian
Berichten: 4383
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 21:31

Wat een prachtige leeftijd zeg! Maar wat rot dat je haar zo gevonden hebt...
Heel veel sterkte!

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

Poekkie
Berichten: 7279
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 21:32

Veel sterkte! Ze heeft een mooie leeftijd bereikt!

Paardengek in hart en nieren!

Amalarab
Berichten: 7454
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 21:32

Ach wat schrikken zeg! Gecondoleerd..

Lieve Baska 4-5-1993 - 27-9-2021

Duran123
Berichten: 1025
Geregistreerd: 02-05-19

Re: Wat was dat schrikken. Rust zacht lieve Bronko.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 21:34

Sterkte met dit onverwachte verlies

Beauty26
Berichten: 2030
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Re: Wat was dat schrikken. Rust zacht lieve Bronko.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 21:42

Heel veel sterkte met dit onverwachte verlies! Ze heeft wel een ontzettend mooie leeftijd bereikt! Hoe is je andere pony eronder??

FrNo
Berichten: 3652
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: Wat was dat schrikken. Rust zacht lieve Bronko.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 21:50

Heel veel sterkte

Je moet doen wat je niet laten kan en laten wat je niet doen kunt.

kimmie1
Berichten: 2340
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 22:02

Ach wat naar dat je haar zo moest vinden. Heb je enig idee wat er gebeurd is? Heel veel sterkte met het verlies van je maatje!!

Ik mis je zo ik mis je meer en meer ik zie je in mn dromen keer op keer.....Lieve Mam Luf You!!! 19-8-1949/10-2-2005

willemlover
Berichten: 1566
Geregistreerd: 18-08-07

Re: Wat was dat schrikken. Rust zacht lieve Bronko.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-19 22:16

Bedankt allemaal! Doet me erg goed!

Mijn andere pony was maandag nadat we Bronko hadden afgedekt met zeil compleet in paniek. Hij probeerde het zeil van haar lichaam af te halen en begon erg veel te hinniken en te rennen. Gister was hij duidelijk in "rouw". Hij kwam zijn schuilstal niet uit en stond er erg sneu bij. Vandaag liep hij gelukkig al weer wat in de wei te scharrelen dus dat was fijn om te zien. Het vervelende is dat mijn vader op dit moment ook op vakantie is dus wil nu nog geen nieuwe of andere pony aanschaffen. Gelukkig zijn er wel ponys in de buurt van zijn weiland dus dat is fijn. Ik hoop dat hij zo snel mogelijk weer een maatje krijgt want alleen blijven staan doet hem ook geen goed denk ik.

Ik weet niet wat er gebeurd is en dat zorgt ook wel voor vragen bij mij. Ze had 3 schaafplekjes, 1 boven haar oog(niet op de kant waarmee ze op de grond lag) en 2 op haar billen. Op de plek waar ze lag is geen aarde weg ofzo, wel was de grond wat ingedeukt onder haar hoofd. Daarom denk ik dat ze vrij hard is omgevallen. In de schuilstal was de bodembedekking wel heel erg omgewoeld. Ik denk zelf dat ze misschien daar al is gaan liggen/gevallen met veel moeite is opgestaan om uiteindelijk in de wei te sterven maar dut blijft gissen natuurlijk. Haar tandvlees en tong zagen er wel blauwig uit toen ik haar vond, toen ik haar hoofd optilde kwam er ook wat bloed uit haar neus. Ik weet zelf niet goed waar dit mee te maken kan hebben en wil dat nog graag voorleggen aan mijn dierenarts.

Lindsey_99
Berichten: 2438
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Wat was dat schrikken. Rust zacht lieve Bronko.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 22:30

Ach, wat sneu, heel veel sterkte gewenst. Het is ondanks de leeftijd toch niet leuk als je ze onverwachts zo aantreft.
Dat er vocht uit de neus loopt is normaal na overlijden, dat komt door de druk van binnenuit op de organen.

Over de IJssel

Boompje1985
Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Wat was dat schrikken. Rust zacht lieve Bronko.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 22:39

Och wat naar om je pony zo te vinden, heel veel sterkte met dit plotselinge verlies!

Broken crayons still color

lies_sparkle
Berichten: 6110
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Wat was dat schrikken. Rust zacht lieve Bronko.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 23:12

Wat schrikken zeg, heel veel sterkte!

Esmee_RS
Berichten: 4860
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Re: Wat was dat schrikken. Rust zacht lieve Bronko.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 01:36

Inderdaad erg naar voor je pony om haar zo te vinden, maar aan de andere kant erg mooi dat je pony een natuurlijke dood heeft gehad en niet lang ziek is geweest of iets dergelijks.
Heel veel sterkte, ziet er wel uit als een schatje zeg Y;(

Sharani
Berichten: 4666
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Wat was dat schrikken. Rust zacht lieve Bronko.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 05:51

Heel veel sterkte, zal zeker moeilijk zijn zo onverwachts. Wat een leuke pony was ze Y;( .

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Wat was dat schrikken. Rust zacht lieve Bronko.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 06:07

Heel veel sterkte gewenst!

Suzanne F.
Berichten: 48888
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 06:15

Sterkte! Maar toch een prachtige dood zo in de wei bij haar vriendje. Geen lange lijdensweg met kliniekbezoeken etc en gedokter. Maar relatief weinig paarden sterven een natuurlijke dood. En dan nog in de wei waar ze graag was samen met haar vriendje.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Wat was dat schrikken. Rust zacht lieve Bronko.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 06:20

Sterkte! Wat een mooie manier om te gaan: bij je vriendje, in je weiland, zonder dokter en op een mooie leeftijd. Neemt niet weg dat het voor jou en je andere pony zwaar is nu, neem de tijd die je nodig hebt en geef je andere pony maar flink wat knuffels. :(:)

Gigi1982
Berichten: 8
Geregistreerd: 25-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 08:04

Heel veel sterkte met je grote verlies. |(

Michelle_
Berichten: 3183
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Rotterdam/Rhoon

Re: Wat was dat schrikken. Rust zacht lieve Bronko.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 08:17

Heel veel sterkte !

07-07-2017

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 08:22

Wat een schok om zo onverwachts je pony overleden te vinden. Ik kan me indenken dat je dat niet van je netvlies krijgt. En dat je nog met veel vragen zit. Ik hoop dat het schrijven erover je helpt alles een plekje te geven.

Als ik dat lieve koppie op de foto zie, dan snap ik wel dat ze heel speciaal voor je geweest moet zijn. En altijd zal blijven in je hart.

mystery1980
Berichten: 4191
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 08:31

heel veel sterkte!

wil je ook lekkere parfum met korting: https://parfumado.com/
gebruik code: ZDXnaNJlb

ieris
Berichten: 1752
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: Wat was dat schrikken. Rust zacht lieve Bronko.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 11:22

Jee dat is inderdaad schrikken zeg,en ook echt sneu voor haar weidegenootje.
Wel heel mooi dat ze bij jou zo oud heeft mogen worden.
Heel veel sterkte ermee!

Ayasha
Blogger
Berichten: 57805
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 11:39

Jouw verhaal doet me vermoeden dat het voor haar erg snel gegaan is. :)
Voor het paard is dat de mooiste manier. Voor de eigenaar is dat best een shock. Maar "when push comes to shove" is er voor de eigenaar geen "mooie" manier om zijn of haar partner af te geven dus als ik kan kiezen, dan mogen al mijn paarden op deze manier gaan.

Ik heb eentje gehad van de drie die de afgelopen jaren overleden zijn die op deze manier gegaan is. En kwa verwerking heb ik het met zijn dood uiteindelijk het makkelijkst gehad ook al was het moment zelf verschrikkelijk. Het moment zelf was ik ook totaal ontredderd. Niet in paniek, gewoon heel veel "onbegrip" en verdoofd. Alsof het niet helemaal door drong. :) Maar hij had een mooi leven gehad, en hij heeft een mooie dood gehad. Heeft tot de laatste minuut staan eten bij zijn vriendje (mijne was in de hooibak gesukkeld op één of andere manier, die hooibak kwam kwa hoogte tot ongeveer zijn boeg overigens.) dus dat schaafwondje kan gewoon zijn van het neervallen. :(:)

Heel veel sterkte lieve meid. Het is altijd gewoon keihard om ze af te geven. Het is altijd te vroeg. Ongeacht hun leeftijd hopen we altijd op nog één zomer, nog één dag meer..." :)

Misty12
Berichten: 7027
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 11:50

Heel veel sterkte. het is wel heel naar als je je ponyvriendje zo moet vinden, maar voor de pony is dit gewoon erg prettig en volkomen natuurlijk gegaan. In de wei met een vriendje naast zich. Voor jou geen gedokter, geen gedoe, zelf de beslissing moeten nemen. De pony heeft geen pijn gehad. Het blijft natuurlijk verdrietig en is ook absoluut niet leuk, maar ik hoop dat je er gauw vrede mee kan hebben.

Heb geen spijt van de dingen die je doet, maar van de dingen die je niet gedaan hebt.
It's easier to leave than to be left behind- R.E.M. -leaving New York
Irma, my star in heaven 23-05-1990 - 27-05-2019

juval
Berichten: 13060
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Wat was dat schrikken. Rust zacht lieve Bronko.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 11:51

wat schrikken om haar zo te moeten vinden.

heel veel sterkte met het verwerken van dit verlies... hoe oud ze ook zijn, hoe mooi hun leventje is geweest, het blijft pijn doen om ze te moeten missen.

In memoriam, Zoëy : [IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers