aan wat is jullie paardje gestorven?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
x3_Ine_x3
Berichten: 300
Geregistreerd: 24-02-09

aan wat is jullie paardje gestorven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-09 11:24

hey iedereen,

eerst even dit: je bent helemaal niet verplicht dit in te vullen als je het te persoonlijk vind ofsow hoor.

bij dit onderwerp is een ander topic, namelijk : 'hoe oud is jullie paard geworden'.
daar stonden paarden die wel héél erg vroeg zijn heengegaan...

ik vroeg me af hoe zo'n jong paardje dan kan dood gaan.
omdat ik binnenkort zelf waarschijnlijk een paard krijg en het toch wel even doet schrikken om zo'n jonge leeftijden te zien staan...

dus hoe oud is jullie paard geworden en aan wat is hij gestorven??

groetjes!

Some of the greater things in life are unseen thats why you close your eyes when you kiss, cry, or dream..

Zadel je dromen voor je ze berijdt

am13
Berichten: 440
Geregistreerd: 02-11-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 11:41

Paarden zijn hele kwetsbare dieren, als gevolg van de manier waarop ze geevolueerd zijn door de eeuwen heen, als gevolg van het gebruik door de mens, huisvesting etc.

Wij hebben ze gefokt zoals we ze graag zien: dus veelal grote paarden met fijn beenwerk.
Wat dus uberhaupt al kwetsbaar is in aanleg bij een paard hebben we eigenlijk nóg kwetsbaarder gefokt.

(ik zeg we, maar daar gaan mensen natuurlijk aanstoot aan nemen: ik bedoel de mensheid in het algemeen in de afgelopen eeuwen)

Tel daarbij op dat we er ook nog eens op gaan zitten en prestaties verlangen (iets wat in de natuur natuurlijk niet op die manier zou gebeuren) en dat door ons fokbeleid en de medische wetenschap het principe 'survival of the fittest' al eeuwen niet meer opgaat.

Bijvoorbeeld: het darmstelsel van een paard is zeer kwetsbaar, gevoelig voor koliek in allerlei varianten.
De vraag is of dit systeem zou hebben overleefd wanneer er geen inmenging van de mens zou zijn geweest.

Al met al genoeg stof tot nadenken waarom paarden vaak zo vroeg overlijden en zo kwetsbaar zijn.
En ook echt iets waar je als paardeneigenaar wel voorbereid moet zijn als je overweegt een paard aan te schaffen: je neemt de verantwoordelijkheid over een heel kwetsbaar dier, wat een hoop zorgen kan opleveren. (en geld kan gaan kosten!)
Voor mij weegt het plezier ruimschoots op tegen de zorgen, maar het is wel goed dat je er even bij stilstaat.
En dus is een aankoopkeuring een hele verstandige zet, het geeft echter geen garantie voor de toekomst.

Ik heb helaas zelf twee paarden moeten laten inslapen:
De eerste op 25 jarige leeftijd aan hoefbevangenheid als bijverschijnsel van Cushing.
De tweede op 17 jarige leeftijd als gevolg van een koliekaanval.

Allebei dus best een prachtige leeftijd, al had de tweede dame in mijn ogen veel ouder kunnen worden als de koliek geen roet in het eten zou hebben gegooid, want ze was in topconditie!

www.annemarijnlaan.nl Osteopathie voor paarden en honden
www.facebook.com/laanosteo Like en deel en maak kans op een weekend weg met de hond!

Dennis
Berichten: 31447
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: aan wat is jullie paardje gestorven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 11:43

Mijn 3 jarige is overleden aan de gevolgen van droes omdat ik er te vroeg bij was. Ze heeft AB gekregen waardoor het naar binnen geslagen is en ze nooit echt verschijnselen van droes getoont heeft.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

x3_Ine_x3
Berichten: 300
Geregistreerd: 24-02-09

Re: aan wat is jullie paardje gestorven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-09 13:05

@ am13 : bedankt voor je info.
het is inderdaad waar dat in de loop der eeuwen heel wat veranderd is aan de paarden.
en vooraleer ik er een koop ga ik toch eens goed nadenken.

@ Dennis : bedankt voor je berichtje.
vind het echt erg als een paardje op zulke jone leeftijd al moet gaan...

Some of the greater things in life are unseen thats why you close your eyes when you kiss, cry, or dream..

Zadel je dromen voor je ze berijdt

Zippo_M
Berichten: 307
Geregistreerd: 29-02-08
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:09

Mijn 5-jarige merrie is overleden aan een koliekaanval, nog geopereerd goed uit de operatie gekomen, maar heeft er een longontsteking overheen gekregen toen was het einde verhaal |(

Naranga
Berichten: 1699
Geregistreerd: 09-11-04
Woonplaats: My house in the middle of the street

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:12

Mijn eerste paard is overleden aan koliek, nog 2 keer geopereerd, maar heeft het uiteindelijk niet gehaald. (10 of 11 jaar)
De 2e brak zijn been in het land, dat was toen ook einde verhaal.. ;( Hij was 8

A horse is the animal to have. Eleven-hundred pounds of raw muscle, power, grace, and sweat between your legs - it's something you just can't get from a pet hamster :D

Splash_
Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:12

Mijn 2jarige heeft een trap gekregen in de opfok, oog beschadigd en naar utrecht om haar oog eruit te laten halen. Hartstilstand op de operatietafel en na 30 minuten reanimeren was het afgelopen.

    S p o t.

fanci_mike
Berichten: 1976
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Kouwekappel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:13

Mijn merrie is 19 en moet ik tegen de herfst laten gaan omdat ze alleen maar pijn lijd door artrose en hko, spat en een gebroken meniscus. Nu loopt er een veulen naast. (voordat iedereen erop springt: on zo'n slechte staat hebben we haar helaas drachtig gekocht, niet wetende wat er allemaal mis mee was. de dracht heeft ze met hangen en wurgen volbracht, nu mag ze tot afspenen rusten op de wei, maar merk gewoon dat ze veel pijn heeft.)

Pluus is niet tegen bont, bontjes zijn lief!
**...Pacific*Fanci*Macx*Smoke*Mister*Mike...**

VillaNeusjes
Berichten: 6085
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Re: aan wat is jullie paardje gestorven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:16

Ik ben BB verloren op 11/12 jarige leeftijd aan hoefkanker.


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

x3_Ine_x3
Berichten: 300
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-09 13:17

bedankt allemaal voor jullie reacties al.

@ fanci_mike : veel sterkte in de herfst!
het lijkt me helemaal geen goed vooruitzicht te bedenken dat je je paard in de herfst zult moeten laten inslapen.
ze heeft nu nog even de tijd om met haar veulen bezig te zijn...
nog veel moed hé

Some of the greater things in life are unseen thats why you close your eyes when you kiss, cry, or dream..

Zadel je dromen voor je ze berijdt

fanci_mike
Berichten: 1976
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Kouwekappel!

Re: aan wat is jullie paardje gestorven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:37

Tis ook erg zwaar. Probeer er niet al te veel over na te denken. Bedankt in ieder geval!

on topic: paard van mijn beste vriendin op 8 jarige leeftijd in laten slapen wegens een chronische pees blessure.

Pluus is niet tegen bont, bontjes zijn lief!
**...Pacific*Fanci*Macx*Smoke*Mister*Mike...**

_Nicky_1
Berichten: 75
Geregistreerd: 25-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:43

Mijn pony was 8 jaar, toen hij 's nachts een koliekaanval kreeg.
We kwamen er 's morgens pas bij uit en hij is nog geopereerd maar eigenlijk wisten we van te voren al dat het te laat was..

czarina
Berichten: 1265
Geregistreerd: 07-10-08
Woonplaats: Aan het einde van de wereld..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:44

Afgelopen januari mijn fjord aan straalkanker. Hij is 14 1/2 geworden.
Mijn shetlander afgelopen dinsdag. Hij had zware astmatische bronchitis en bevangenheid. Ook hij is 14 geworden.

https://www.euroclix.nl/index?SRef=UBFEcdYcQSUqYzpm
Eenvoudig een extra'tje bijverdienen door middel van clix bij aankopen via webshops en vele andere mogelijkheden tot het verdienen van extra clix. Deelname is volledig gratis.

coxietje
Berichten: 97
Geregistreerd: 21-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:44

mijn paardje was 3!maar we weten eigenlijk niet aan wat hij is gestorven.de dierenarts was erbij geweest en hij zei dat mijn paard ondervoeding,onderkoeling,verzwakking van spieren had(terwijl dat mijn paardje bij nog andere 5paarden stonden die helemaal niet dun waren maar zelfs dik!)

Sandeman
Berichten: 1886
Geregistreerd: 29-12-06
Woonplaats: Zandvoort

Re: aan wat is jullie paardje gestorven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:47

Paard van mijn zus was 11. Hij had bloedkanker. Hebben hem 28-10-2008 laten inslapen. Hij heette Pancho. Ze had hem pas anderhalf jaar.

Keesje,mijn allerliefste poezel heeft suikerziekte,samen kunnen we dit aan

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:49

12 jaar geworden. Hij had in het land ruzie met een ander paard gehad en op de verkeerde plek een trap terug gehad. Tegen zijn sprongewricht. PEzen afgescheurd net boven spronggewricht. Kon niet geholpen worden en zou altijd pijn houden. dan moet je keuzes maken helaas. Maar dat is gewoon domme pech.

Mijn ex schoonvader had een paard van 27 jaar en reedt er afentoe nog mee naar het bos. Top conditie nog. Leeft nog steeds is nu 32 jaar. En hij had hem vanaf 4 jaar. Dus het kan wel....

Zelf heb ik nu een 4 jarige waar ik heel lang mee hoop te doen.

lovelanga
Berichten: 1970
Geregistreerd: 30-10-08
Woonplaats: Twente/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:55

ik heb mijn paardje moeten laten inslapen nadat ze bij het losgooien zo hard ging dat ze niet meer kon stoppen voor het hek en met haar ene been onder het hek door gegleden is en een beenbreuk heeft opgelopen. uit paniek ging ze daarna bokken en is een heel stuk bot uit haar been gevlogen(bijna het hele bot uit haar onderbeen)...vreselijk was dat, mis haar nog steeds en ze was nog maar 9 jaar.

Mooie foto`s van uw paard of hond? http://hcophotography.weebly.com/
Af en toe heb ik tijd voor een tekening in opdracht. Interesse?pb`en mag altijd!

x3_Ine_x3
Berichten: 300
Geregistreerd: 24-02-09

Re: aan wat is jullie paardje gestorven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-09 17:45

als ik deze reactie's hier zie...
ik begin bijna zelf te wenen.

het is toch erg als je je paard moet laten inslapen ofsow gewoon door een dom ongeluk als bij lovelanga of kostolany ....

ik wens jullie allemaal veel moed toe.

ik denk dat ik mijn eigen paardje dan ook nooit zou kunnen vergeten

Some of the greater things in life are unseen thats why you close your eyes when you kiss, cry, or dream..

Zadel je dromen voor je ze berijdt

Mac
Berichten: 11648
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:39

Lee was 23 en haar lijf was "op". Artrose dus. Ze heeft behoorlijk wat werk verzet in haar leven, dus waarschijnlijk echt slijtage.

Relax. Nothing is under control.

diddlmouses
Berichten: 1850
Geregistreerd: 05-12-04
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:58

Mijn kanjer heeft zn been gebroken, en zo hoog en dwars door dat zelfs een leventje in de wei er helaas niet meer voor hem inzat..

Hij moest voor een vrij eenvoudige ingreep geopereerd worden (bloedvat dichgeslipt, zat nu een hele grote bal van ophoping van bloed). Bij het opstaan uit de narcose heeft ie zn been gebroken.

Hij heeft maar 11 jaar mogen worden. As zaterdag is het 2 jaar geleden...
Mijn topper...

♥♥ Trotse mama van Lisa en Lotte en Noa! ♥♥

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110407
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: aan wat is jullie paardje gestorven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:58

Mijn merrie was net 8 jaar en viel achterover de trailer uit, waardoor ze haar nek brak op de laatste trailertrede.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Cyrilletje
Berichten: 2189
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:05

Jeetje Cayenne, wat een verschrikkelijke manier om je maatje te verliezen. :(:)

Ikzelf weet niet waaraan mijn pony is overleden. ;(
De buurman vond hem op een ochtend gewoon dood in de wei. Hij was niet ziek, niet oud (12), niets dat erop wees dat zijn tijd gekomen was... dus we denken zelf dat hij gestorven is aan iets heel acuuts als een hartaanval of hersenbloeding.

mirgino
Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:06

mijn pony is afgelopen 8 mei ingeslapen na 11 dagen op de kliniek

ze had acute EMS Insuline Resistentie

10 uU/ml is gezond

20 uU/ml is Insuline Resistent

en Cheyenne had 111 uU/ml

haar hoefbeen beide voorbenen was al gekanteld en ze heeft vreselijk veel pijn gehad aan alle 4 d`r benen,ze was zwaar bevangen

ze was ruim 8 jr op 8 mei ingeslapen en op 15 juni zou ze 9 geworden zijn.

Cheyenne 15-06-2000 - 09-05-2009
(SkipsGiantGringo 02-07-2000 - 29-04-2019 [IM] De Artrose heeft hem ingehaald Dag Lieve Gringo
mijn hart huilt......

moniquebosch
Berichten: 826
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: bleiswijk

Re: aan wat is jullie paardje gestorven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:10

mijn pony was 13 en overleden aan taxusvergiftiging.
heeft hier toen ook nog op de voorpagina gestaan.

hcb dandore B+12 L1+11 L2+12
fa felipe b+2 rip 13-05-2014
http://www.hippischcentrumbleiswijk.nl

Lithium
Berichten: 285
Geregistreerd: 28-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:11

Ik heb enkele jaren terug men welshmerrietje moeten laten inslapen omdat ze kanker had :( ze was 13 geworden en heb haar 4 jaar gehad, ze was even oud als mij (ben nu 17).


xx

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 1 bezoeker