De harddraver

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
woedy

Berichten: 11
Geregistreerd: 13-09-08

Re: De harddraver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 10:22

heei,
ik ben nieuw hier;
ik heb zelf een draver ik heb een keer mee gedaan aan zoon draverij voor junioren
ik ben 2de geworden
ik zal is zien of ik een foto kan vinden van mijn draver
-ze noemt Zafra

Lay

Berichten: 379
Geregistreerd: 19-07-07
Woonplaats: Delft

Re: De harddraver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 13:27

Hallo,
Ik heb een vraagje..
Ik heb een draver genaamd: Weer Lenydebruin (Herbi W x Iris van Leeuwen).
Ze heeft als 2-jarige in training gestaan op Duindigt, in middels is ze 4 en staat er al bijna 2 jaar niet meer.
Ze is gefokt op stal de 3musketiers.
Hebben jullie misschien informatie over haar of weten jullie misschien waar ik informatie over haar kan vinden?

Groetjes Kayleigh

WendyBZ

Berichten: 13137
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: De harddraver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 15:30

Duindigt? Heeft ze niet bij Bas Crebas gestaan? Haar moeder wel, die is destijds samen met een van onze tweejarigen als eerste van hun jaargang gekwalificeerd. Die heb ik vast nog wel ergens op een foto staan.

WendyBZ

Berichten: 13137
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: De harddraver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 18:34

Ik heb even gezocht Lachen

Paard aan deze kant is Ilana, die van ons. Achterste paard is Iris, tijdens de kwalificatie als tweejarige
Afbeelding

En een interview met de trainer, met op de foto Iris Lachen
Afbeelding

Lay

Berichten: 379
Geregistreerd: 19-07-07
Woonplaats: Delft

Re: De harddraver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 18:59

Thanks Wendy!!
Ik heb namelijk niks over haar moeder kunnen vinden..
Er staan wel 2 namen in haar paspoort van wie ze is geweest mw. Dekkers en dhr/mw. Koot..

mama_kel
Berichten: 26
Geregistreerd: 24-10-08
Woonplaats: monster

Re: De harddraver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 23:24

hoi hoi,

leuke topic!

ik heb zelf altijd dravers gehad en heb op menig drafstal gestaan.....ook heb ik wekelijks allerlei banen in NL,duitsland en frankrijk bezocht......

en meegedaan aan eigenaren en amateurkoersen ook monte....

mijn paardjes hebben best leuke koersen gelopen en ook vaak in de prijzen!

eigenlijk ligt mijn hart nog steeds bij de dravers!helemaal geweldig vind ik ze! Lovers

houdt het hier in de gaten!

groetjes kelly

mama_kel
Berichten: 26
Geregistreerd: 24-10-08
Woonplaats: monster

Re: De harddraver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 23:37

hoi wendy

leuke veulens hoor hebben jullie hoor!

Apache Wolfhorn krijgt de kleuren van zijn vader echt heel appart!

groetjes kelly

Fleurr_
Berichten: 462
Geregistreerd: 31-07-06

Re: De harddraver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:44

Hoi, sorry ik kom hier zomaar binnenvallen, maar ik had een vraagje, ongeveer een maand geleden is onze draver 'Tee Gee Vee' verkocht aan huib crebas, die heeft 'm geloof ik 3 weken gehad en toen is die dus waarschijnlijk weer verkocht, heeft iemand enig idee waar die heen is gegaan of kent iemand 'm dan zou ik dat heeeel graag horen (mag via pb:) )?

de_mikey

Berichten: 29
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: apeldoorn

Re: De harddraver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:04

is er ook een zweedse draver ofzo? daar had ik eens van gehoord

WendyBZ

Berichten: 13137
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: De harddraver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:08

De Zweedse Draver is in primcipe gewoon een mix, net als de Nederlandse Harddraver. Je hebt nog wel Koudbloeddravers, daar koersen ze in Noorwegen en Zweden wel mee.

@Love_TimeOut: hij heeft wel voor Hans Crebas gekoerst, kan je niet aan hen vragen waar ie heen is?

actaeon
Berichten: 9
Geregistreerd: 20-06-08

Re: De harddraver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 13:49

wij hebben thuis ook 3 dravers.ik weet er erg veel van, misschien kan ik een keer iets uitgebreids vertellen

en ik heb geen idee waar dat 'paard'van Hans Crebas is, ik ken hem wel een beetje

en in de scandinaviche landen hebben ze gewone dravers die uit alle landen komen maar ook koudbloeders
de populairste daarvan is jaksovacs hij heeft 9 miljoen(zweedse kronen) gewonnen in euros is dat 20 miljoen!

en RusseL November is de populairste nederlandse draver in bijna alle landen
EN Victory To My heeft 16x gelopen en 16x gewonnenn.


Russel:
Afbeelding


Victory:

[img][/img]

^^^kan ff niet vinden^^^

GESCHIEDENIS DRAFSPORT

Het draven met paarden is al eeuwen oud, niet alleen in Europa, maar ook in Noord-Amerika, waar deze sport al vroeg door de kolonisten werd beoefend.
In Nederland zijn het vooral de jaarmarkten geweest, die de wedstrijden in het harddraven gestimuleerd hebben. De plaatselijke bestuurders vonden het een goed middel om meer volk en dus meer nering te trekken. Later namen de herbergiers de organisatie meestal voor hun rekening. Zij schreven wedstrijden uit waarbij de paarden telkens twee aan twee tegen elkaar draafden over een recht stuk weg van ongeveer 300 meter. Dit was het begin van de kortebaandraverijen, zoals we die heden ten dage nog steeds kennen.
Tijdens de wedstrijden werd er gestreden om prijs en premie, waarbij de prijzen meestal bestonden uit fraaie, vaak met zilver bewerkte, gebruiksvoorwerpen, zoals tabakspotten en theeserviezen etc. Voor de belangrijke draverijen werd een zilveren zweep als prijs beschikbaar gesteld. In 1554, zo vermelden oude bronnen, werd op de beroemde jaarmarkt van Valkenburg al gestreden om een zilveren zweep. Zo oud is de sport dus al.
Later werd er soms een gouden zweep als prijs uitgeloofd. Hierbij liet het Oranjehuis zich niet onbetuigd. Bekend is dat er in 1777 al zo’n zweep is uitgeloofd op een draverij in Leeuwarden.



De Hollandse Harddraver stond in de 16e, 17e en de 18e eeuw bekend als de harddraver van Europa. Deze stond bekend om een hele natuurlijke drafactie en was daarom zeer gewild in vele Europese landen.

Vroeger hield iedere plaats van enige betekenis eenmaal per jaar een kortebaandraverij. Het waren vooral de welgestelde landbouwers, kooplieden en fabrikanten, die het zich konden veroorloven een harddraver te houden. Omdat zadels nog niet bestonden werden de paarden onder een deken gereden.
Ook stijgbeugels bestonden nog niet. In tegenstelling tot de huidige tijd werden de kortebaandravers nog niet speciaal op snelheid gefokt. Bij toeval werd ontdekt dat een paard talent had voor het draven. Bij het naar de markt rijden bleek bijvoorbeeld dat men een paard had, dat harder reed dan de andere paarden. Was dat het geval dan werd wel eens het besluit genomen om aan een plaatselijke draverij deel te nemen. Wanneer dit een succes was, gingen veel paarden vaker of zelfs “fulltime” aan draverijen deelnemen. Zo veranderde een boerenpaard in een harddraver.

Tot de tweede helft van 19e eeuw zaten de rijders nog op het paard. Zo´n koers “onder de man” wordt een bereden draverij of monté-draverij genoemd. In Frankrijk zijn de bereden draverijen nog zeer populair en ook in de rest van Europa (waaronder Nederland) wint deze tak van harddraven de laatste jaren opnieuw aan belangstelling
In de tweede helft van de 19e eeuw werd van de bereden draverij veelal overgeschakeld op de aangespannen draverij. Bij de aangespannen draverij zit de pikeur achter het paard op een karretje en dus niet meer op het paard. Dit karretje wordt sulky genoemd.In de tweede helft van de 19e eeuw zijn ook de langebaandraverijen ontstaan. Het is bekend dat in 1844 de eerste langebaandraverijen georganiseerd werden. Ook is bekend dat in die tijd de eerste draf- en renbanen zijn aangelegd.

De draver

Met een draver wordt niet alleen een paard bedoeld dat voor de sulky of onder het zadel aan officiële drafrennen meedoet: de draver is een ras. Daarom is de veelgehoorde term ex-draver natuurlijk onzin: een draver die niet meer koerst verliest zijn ras niet! Andersom geldt wel dat aan de draverijen alleen 100% dravers mee mogen doen die ook geregistreerd staan in een van de draversstamboeken.

De twee basistypen zijn de Amerikaanse draver, ook wel Standardbred genoemd (waaronder zowel de dravers als de telgangers vallen), en de Franse draver. Europese dravers zijn veelal een mengeling van Amerikaanse Franse afkomst.Knipoog

je hebt auto en banden start
bij de auto gaan 8 paarden achter de vleugel en als er meerdere paarden zijn gaan die achter die 8 paarden

bij bandenstart gaan ze op de binnenbaan.
dan draaien nummers 1-2-3 en soms hoger bij de eerste indraai en de andere paarden bij de 2de indraai.

kijk naar mijn forum!
Laatst bijgewerkt door Zwartwitje op 12-11-08 00:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, gebruik a.u.b. de editknop

Peetje

Berichten: 693
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: Nieuw Vennep

Re: De harddraver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 17:38

actaeon schreef:
en in de scandinaviche landen hebben ze gewone dravers die uit alle landen komen maar ook koudbloeders
de populairste daarvan is jaksovacs hij heeft 9 miljoen(zweedse kronen) gewonnen in euros is dat 20 miljoen!


Was het maar zo'n feest... Järvsöfaks heeft 19.706.795 Zweedse kronen, een beetje meer dus. In Euro is dat 1.799.017, lang geen 20 miljoen dus, maar wel onwijs veel. In zijn leven heeft hij tot nu toe 206 koersen gelopen en er daarvan 180 gewonnen. Echt een supergoed paard. Hij koerst nog steeds en heeft toevallig gisteren ook weer gewonnen. Afgod

Vertel eens, actaeon, welke paarden hebben jullie thuis? Haha!

Lady_Tamzz

Berichten: 937
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: ..

Re: De harddraver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 18:08

Kent iemand ycatcher?
Ze is gefokt door: N.H. Dekker.
Haar vader is: wired pine & haar moeder Sorya Viita!
Ik hoop dat ik wat meer over haar achtergrond te weten kom!

Nina_rex

Berichten: 1846
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Maastricht

Re: De harddraver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:39

actaeon schreef:
De draver

Met een draver wordt niet alleen een paard bedoeld dat voor de sulky of onder het zadel aan officiële drafrennen meedoet: de draver is een ras. Daarom is de veelgehoorde term ex-draver natuurlijk onzin: een draver die niet meer koerst verliest zijn ras niet! Andersom geldt wel dat aan de draverijen alleen 100% dravers mee mogen doen die ook geregistreerd staan in een van de draversstamboeken.

De twee basistypen zijn de Amerikaanse draver, ook wel Standardbred genoemd (waaronder zowel de dravers als de telgangers vallen), en de Franse draver. Europese dravers zijn veelal een mengeling van Amerikaanse Franse afkomst.

Wat grappig om mijn teksten overal op het internet tegen te komen... Gestoord

Elianna_
Berichten: 3801
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Friesland

Re: De harddraver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:20

Ik heb me al eens eerder gemeld in dit topic geloof ik.
Ik rijd ook dravers. Op dit moment alleen Wishful Memory, maar ik heb ook Siem Schermer, Midas en TrailBlazer gereden.
Straks gaat Wish weer naar de trainer en komt Warango Meadow op stal. Lachen

bieb
Berichten: 16
Geregistreerd: 18-11-08

Re: De harddraver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 18:31

Heb zelf ook ooit een draver verzorgt, Count of Holland, een schimmel, super gave hengst met heerlijk karakter, ook onder het zadel gereden.

Malkesta
Berichten: 886
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: Dat wel natuurlijk

Re: De harddraver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 16:59

actaeon schreef:
EN Victory To My heeft 16x gelopen en 16x gewonnenn


Bijna goed...de dame heet Victory My Way Knipoog

Malkesta
Berichten: 886
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: Dat wel natuurlijk

Re: De harddraver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:04

Count of Holland wat was dat een mooi paard!

iertje2valen

Berichten: 316
Geregistreerd: 14-03-07
Woonplaats: 't Harde

Re: De harddraver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 11:17

Haaij haaij. Ik heb een vraagje.

Ik weet dus niet wat voor een draver die van mij is; zoveel verstand heb ik er niet van. In mijn profiel kun je foto's vinden. Kan iemand mij dit vertellen.?

WendyBZ

Berichten: 13137
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: De harddraver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 19:42

Volledig Amerikaans Lachen

Lay

Berichten: 379
Geregistreerd: 19-07-07
Woonplaats: Delft

Re: De harddraver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 20:31

Haai Wendy,
Ken jij Willem Geersen?? Lachen Of weet je hoe ik met hem in contact kan komen?

iertje2valen

Berichten: 316
Geregistreerd: 14-03-07
Woonplaats: 't Harde

Re: De harddraver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:01

Dankje wel!

Hoe zie je dat eigk? Ik zie altijd wel aan een paard of het een draver is ja of nee maar wat voor een draver het is.

Ook ben ik op zoek naar haar ouders. Heeft iemand hier wat meer informatie over of kent hen.

Vader Koos van Camstra
Moeder Piaf Buitenzorg

WendyBZ

Berichten: 13137
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: De harddraver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:28

Aan de afstamming Knipoog

Koos van Camstra is een nederlands gefokte hengst, staat ter dekking bij Henk Prakken: http://www.henkprakken.nl/

Van Piaf vind ik maar twee produkten, Whippet en Unelko Beemd, ook van Koos van Camstra. Kan zijn dat ze meer veulens heeft, ik moet nog twee jaargangen bijwerken Lachen

iertje2valen

Berichten: 316
Geregistreerd: 14-03-07
Woonplaats: 't Harde

Re: De harddraver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:30

Wat grappig Haha! ! Dan ken je mijn paardje dus ook, dat is Whippet Beemd Vork

WendyBZ

Berichten: 13137
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: De harddraver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:40

Je zit ook op het draversforum Knipoog