slecht imago

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 07:13

het kan ook zeker wel, maar de meeste dravers zijn toch de lange paarden met zo mind mogelijk uitsteeksels.
wij hebben er ook een staan, ziet eruit als een kwpn-er in het klein...mijn vermoedens zijn dat hij het niet ver zal schoppen als draver. een andere een groot(1,75) lang recht paard...en die won laatst heel erg overtuigend...meer talent zit daar zeker in

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 22:34


EeCee

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-03-05
Woonplaats: Vlaardingen

Re: slecht imago

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 07:32

Ja! Die dressuurpaarden ook altijd....

shetlandlove

Berichten: 606
Geregistreerd: 07-06-05

Re: slecht imago

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 15:12

Mensen vinden het vaak zielig dat de paarden zo hard moeten rennen, maar mijn dravertje heeft er absoluut geen problemen mee. Hij vind het heerlijk als we door het bos crossen, het liefst met een ander racemaatje erbij. Hij wordt dan echt helemaal vrolijk.
Het is vaak onwetendheid van de mensen, ze weten niet wat een draver is. Er zijn ook heus dravers die je geen plezier doet met een eind crossen, maar die worden dan ook niet op de koersen gebruikt, want deze paarden zullen nooit de 1e prijs halen. ZXulke paarden kun je vaak prima verkopen als recreatiepaard o.i.d.

Horsea_nl

Berichten: 8812
Geregistreerd: 14-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 16:16

het is gewoon zo dat paarden van 12 bij de rensport gewoon goed zijn voro de slacht.. en dravers worden gewoon afgebeult.. en dat is niet via verhale ndat heb ik met mijn eigen ogen gezien.. njah ik vind dat echt het toppunt.. ze worden voor het gokken gebruikt njah daar ben ik op tegen!

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 18:00

Citaat:
en dravers worden gewoon afgebeult..


afgebeult... (slik)

esperance

Berichten: 5557
Geregistreerd: 20-12-04
Woonplaats: Weert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 18:08

lotjj92 schreef:
het is gewoon zo dat paarden van 12 bij de rensport gewoon goed zijn voro de slacht.. en dravers worden gewoon afgebeult.. en dat is niet via verhale ndat heb ik met mijn eigen ogen gezien.. njah ik vind dat echt het toppunt.. ze worden voor het gokken gebruikt njah daar ben ik op tegen!


heb je dat met je eigen ogen gezien? ik weet niet hoe, als het miss aan drugs, of fanta ligt. of je hebt een pennyboek gelezen?

MSN taal is hier ook verboden.

Ronald1982

Berichten: 621
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Tynaarlo & Amersfoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 18:21

lotjj92 schreef:
het is gewoon zo dat paarden van 12 bij de rensport gewoon goed zijn voro de slacht.. en dravers worden gewoon afgebeult.. en dat is niet via verhale ndat heb ik met mijn eigen ogen gezien.. njah ik vind dat echt het toppunt.. ze worden voor het gokken gebruikt njah daar ben ik op tegen!


Nog nooit op een drafbaan geweest zeker?

Edit: profiel bekeken en daarin staat een foto van jou voor een minidraverij. Zou je het verhaal wat je neerzet iets beter willen onderbouwen? Ben erg benieuwd wat je nu precies verstaat onder dat afbeulen en gebruiken.

Ben zelf van mening dat de meeste dravers en renpaarden hier in Nederland een supergoed leven hebben en op en top verzorgt worden. Ok, af en toe zullen ze tijdens de koers een tikje krijgen... heel soms misschien iets te veel en dat keur ik ook zeker niet goed! Overmatig zweepgebruik wordt gelukkig ook wel beboet...

Je kunt doorschieten in medelijden...De meeste paarden hebben echt plezier in het koersen. En dat ene tikje dat ze soms krijgen... ach... daarna worden ze weer in de watten gelegd... wij als mensen krijgen ook weleens een "tikje" en moeten ook wat doen voor de kost...
Laatst bijgewerkt door Ronald1982 op 02-06-06 18:30, in het totaal 2 keer bewerkt

smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 18:28

Ik ben nog maar één keer op een renbaan geweest (New Market) maar ik ben daar er wel van overtuigd geraakt dat de rensport helemaal niet zo slecht voor de paardjes is.
Als je kijkt hoe die beesten er uit zien, gewoon topatleten die worden behandeld alsof ze god zelf zijn.
Ik vraag me af of die paarden die ik heb zien rennen gelukkig worden als ze iets anders zouden moeten doen.

En over de gallop er uitslaan bij dravers daar geloof ik niet zo in, dan word zo'n paard alleen maar verkrampt en daar gaat hij vast niet sneller op. Mijn paardje dat ik heb beleerd (geen draver/volbloed hoor gewoon KWPN-er) had ook een schrikreactie toen hij voor het eerst in de gallop moest.

Ronald1982

Berichten: 621
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Tynaarlo & Amersfoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 18:31

Helemaal mee eens. Mooi verwoord knolliepower

EeCee

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-03-05
Woonplaats: Vlaardingen

Re: slecht imago

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 20:19

Galop er uitslaan dat ze niet meer willen.... tuurlijk...
Daarom heb ik een filmpje bij m,n onderschrift. Van mij draver waarvan inderdaad goed te zien is dat ze he-le-maal verkrampt is in de galop...

WendyBZ

Berichten: 13137
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 22:22

lotjj92 schreef:
het is gewoon zo dat paarden van 12 bij de rensport gewoon goed zijn voro de slacht..


Nee, maar een hoop houden er wel mee op. Dat heeft er niet mee te maken of ze gezond zijn (want dat zijn ze, anders houden ze het niet zo lang vol) maar met de maximale leeftijd tot welke ze mogen koersen. Merries 11, hengsten en ruins 15.

plagom

Berichten: 1485
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Nijmegen

Re: slecht imago

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 19:56

http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,1198889,00.html

Dit artikel uit Times Magazine heb ik afgelopen maandag gelezen en ik vond het een erg sterk artikel. Ik heb hem nu niet helemaal meer doorgelezen, dus het kan zijn dat er enkele fragmenten zijn weggelaten omdat dit de internetversie is. In het tijdschrift stonden er erg duidelijke foto's bij van de benen en pezen van het paard.

Het artikel laat duidelijk merken dat er met rensport zelf helemaal niets mis is. Paarden zijn van nature renners. Maar wij vragen er teveel van, ze moeten steeds sneller, steeds jonger de baan op. De rensport is een schitterende sport en ik kan er enorm van genieten. Maar er moeten hier en daar gewoon wat aan de regelgeving gedaan worden wil de sport niet ten koste gaan van zijn eigen successen.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 19:59

renpaarden merries tot 9 hengsten en ruinen tot 12...mar ja met eigen ogen zien hoe ene draver wordt afgebeuld, vraag ik me ten zeerste af wat ze onder afbeulen verstaan.
de dieren worden niet gebruikt om te gokken, maar af te troeven, je wil de snelste en de beste hebben voor de eer, want om geld gaat het heden ten dage niet meer.
Maar ja he, renpaarden en dravers houden het niet voor niets al duizenden jaren vol. er zijn geschriften van egyptenaren en romeinen van een paar duizend jaar voor christus met renpaarden. terwijl dressuur pas misschien(heel ruim genomen)100 jaar oud is.

het leuke is dat er al honderden jaren pas gekoerst wordt vanaf het tweede levensjaar, en erg veel werden toen al gespaard door pas met drie de baan op te gaan.
en tsja er wordt wel gezegt dat de koerssport zo blessure gevoelig is, maar ja er gebeuren nog altijd meer ongelukken en ongevallen in alle andere paardensporten in de wereld...

shetlandlove

Berichten: 606
Geregistreerd: 07-06-05

Re: slecht imago

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 20:06

Ik vind springen zelf hartstikke mooi, maar dacht je dat de paarden daar niet "afgebeuld" worden? >;) Alsof dat goed is voor de pezen...Wat dat betreft zie ik liever een koers met dravers...die paarden doen waar ze plezier in hebben, namelijk hard rennen.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 20:14

tuurlijk springpaarden hebben het over het algemeen ook naar hun zin, evenals dressuurpaarden. maar ja mensen vinden het zielig als ene paard doet wat het moet doen en daarbij aangespoord wordt. Hmm bij springen krijgen ze regelmatig een bemoedigend tikje op de hals of kont om net meer te springen. Bij dressuur krijgen ze de sporen om meer voorwaarts te lopen. En ja, bij koersen worden de paarden aangemoedigt om langs een ander te gaan...principe blijft hetzelfde

smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 23:07

Paarden zijn niet gemaakt waarvoor wij ze gebruiken, geen een sport is daarom goed voor hun omdat er altijd wel spieren zijn die overbelast worden.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 00:11

uiteraard daar heb je ook gelijk in ik denk dan ook dat er nergens in de wereld een paard is wat 100% puntgaaf is..aan werkers dan he, denk showpaarden die niks anders doen dan keuringen lopen en babies maken nog de minste problemen hebben.

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 00:14

Ja, ik ken een dresuur rijdster die op wedstrijden wil gaan.
Zei heeft haar paard in de trailer geslagen omdat die niet erin wil en hun hadden al 'alles' geprobeerd.
In iedere sport zijn er rotte appels tussen.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 09:16

precies, en helaas denken de meeste dat die bij de koerspaarden allemaal zo zijn. maar ja, als je ze uitnodigt om een keer te komen kijken, hoor je er nooit wat over.

smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 09:33

hns schreef:
Ja, ik ken een dresuur rijdster die op wedstrijden wil gaan.
Zei heeft haar paard in de trailer geslagen omdat die niet erin wil en hun hadden al 'alles' geprobeerd.
In iedere sport zijn er rotte appels tussen.


Een paard slaan in de trailer omdat hij er niet op wil
Dat gaat een beetje tegen het gezonde verstand in volgens mij

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 12:46

Citaat:
Een paard slaan in de trailer omdat hij er niet op wil
Dat gaat een beetje tegen het gezonde verstand in volgens mij


ja daar ben ik het met je eens.
Ze kan sowieso al niet normaal rijden en met haar paard omgaan.
Paard loopt heel normaal en zei moet nog gaan schreeuwen en hem een paar keer met de zweep gaan meppen omdat die zijn hoofd niet goed houdt
Of dan loopt die in de verkeerde pas, zet zijn achterhand niet goed etc.
als haar paard niet stil staat bij het poetsen gaat ze ook meteen schreeuwen
Dat ze zich een robot aanschaft.

Marigold

Berichten: 12592
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 20:09

als volslagen leek op het dravers gebied heb ik zojuist dit hele topic doorgelezen.
imago, wat mensen ervan denken te weten, oke ik doe mijn duit in het zakje:
wat ik hoor of lees of wat in mn hoofd opkomt als ik aan drafsport denk is

de negatieve punten:

- ze gaan van een mooie stal zo rechtstreeks naar de slacht, als ze niet meer goed koersen, heel soms heeft er 1 geluk om door een particulier te worden gekocht.

- ze hebben dan vaak al blessures waardoor ze eerder versleten zijn.

de goede punten

- ze worden heel goed verzorgd

- ze lopen lekker op grote groepen.

oke, nu niet allemaal boos worden, ik weet dus helemaal niks, dus vat het niet verkeerd op, ik verwoord het beeld dat ik in de loop van de tijd toevalig heb opgedaan, waar of niet waar, over dravers.
ik dacht dat het misschien iets kon bijdragen in de discussie over het imago!

WendyBZ

Berichten: 13137
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: slecht imago

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 20:15

Dat eerste punt is een mooie. Je moet eens weten hoeveel dravers er rondlopen als zijnde arabier, kwpn-er, nrps-er, gewoon recreatiepaard en manegepaard. Dat arabierachtige komt omdat sommige er nogal luxe uit zien. Franse dravers zijn vaak groter en grover en gaan al snel voor gewoon rijpaard door.
Verder zijn ze natuurlijk goedkoop als ze geen papieren hebben, en je kan er alles van zeggen: kruising draver met noem maar op: arab, new forest, etc. Ik heb het allemaal al gehoord

smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 20:53

@loveblacky: het 1de punt heb ik altijd twijfels over, er word altijd van het renwereldje gezegd dat ze zo geld belust zijn. waarom verkopen ze een draver dan niet door al rijpaard? Een gezond paard, ook al heeft hij misschien mindere kwaliteiten als rijpaard, brengt altijd meer op dan de slachtprijs.
Hert 2de punt klopt, er komen blessures voor, net zo als bij dresuur en springen en eigenlijk elke disipline. Of het in de rensport meer voorkomt denk ik niet, in dresuur komen echt ontzettend veel blessures voor. Je hoort er alleen minder van omdat het meestal gaat om peesblessures en geen gebroken beven of zoiets.

De andere punten ben ik het wel met je eens