Draver Galopperen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MiSsY_Me

Berichten: 1829
Geregistreerd: 23-11-04

Draver Galopperen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 14:04

Mijn verzorgpony is een draver. Als ik dus wil draven gaat hij gelijk heel hard.. hoe kan ik hem dat het best een beetje afleren? Ik rij namelijk alleen maar recreatief, en dan is het heel vervelend als hij telkens zo hard gaat.
En hoe kan ik hem het beste laten galopperen? want daar is hij ook wat moeilijk in... Hij blijft maar harddraven dan nl.

danish
Berichten: 6
Geregistreerd: 10-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 14:18

Ik heb zelf ook een draver.
Je moet super super veel gaan longeren en de stemhulpen leren voor in ieder geval stap draf en halthouden als die dat allemaal kan moet je proberen hem in galop aan te sporen.
Dravers vinden dat eng omdat dat eruit is geslagen en het is ook niet makkelijk dat ze weer aan te leren de eerste paar keer zou je er toch echt achteraan moeten gaan rennen en veel grote bewegingen maken vooral geen zweep gebruiken.
En als die dan aanspringt de hulp voor galop gaan roepen en uitbundig belonen en dat proberen op te gaan bouwen de eerste keer is een half rondje galop of een paar passen al voldoende.
Je moet vooral heel veeeeeeel geduld hebben en lief zijn dan zijn ze dat ook terug.
Want een draver wil alles voor je doen en zou je nooit terleur willen stellen dus ook al doet hij dat en keer word vooral niet kwaad!!!

MiSsY_Me

Berichten: 1829
Geregistreerd: 23-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 14:26

mijn probleem is dan nog, op het moment heb ik de ruimte niet om te longeren, en hij is lastig in het longeren, zei de eigenaresse

EeCee

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-03-05
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Draver Galopperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 14:46

Het is er NIET uitgeslagen. Omdat een draver beleerd is in de draf hebben ze moeite met galop. Het is eerder een onzekerheid.

Dravers hebben dus aanmoediging nodig! De meeste leren het door het op een volte rijden en daarin het aanspringen te leren. Waarschijnlijk valt hij of zij meteen weer terug in draf maar dat geeft niet. Houden ze de galop aan, zal het ook een zeer snelle galop zijn omdat ze moeten wennen aan het neerzetten van hun benen mét iemand op hun rug.
Ga er vooral niet vanuit dat ze het in een week leren. Dit vergt veel geduld en herhaling. Vraag of er iemand in de buurt is die wat les/aanwijzingen wilt geven, beter nog, iemand die ervaring met dravers onder het zadel heeft.

En wat Danish zei; wordt vooral niet boos!

_Rebec
Berichten: 4352
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 15:59

of gewoon loslaten. daarmee bedoel ik geen druk in de mond met aanspringen. de meeste die gaan harddraven willen wat steunen op je hand als je dat dan niet geeft springen ze ook.
herhalen herhalen

ik heb sinds een week ook een draver word bijna 3. maar ik zelf vind harddraven het allermooiste wat er is dus hoeft ze niet persé te leren galoperen van mij :p

WendyBZ

Berichten: 13137
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 16:28

danish schreef:
Dravers vinden dat eng omdat dat eruit is geslagen en het is ook niet makkelijk dat ze weer aan te leren de eerste paar keer zou je er toch echt achteraan moeten gaan rennen en veel grote bewegingen maken vooral geen zweep gebruiken.




Nee, het wordt er niet uitgeslagen. Dravers worden erop gefokt om te draven en worden ook in draf getraind. Eruit slaan lijkt me geen goed idee. Als ik dat bij die van mij zou doen heb ik een zwaar gestressed paard waar ik helemaal niets meer mee kan.
Erachteraan rennen?? Alsjeblieft niet zeg, hoe gek wil je het paard krijgen? Zweep gebruiken vind ik prima, aangezien ze in het begin nog moeten wennen aan de beenhulpen. Een zweepje als ondersteuning kan dan best.

Het zal in het begin wel hard gaan, maar met training wordt dat beter. Een balkje neerleggen kan helpen bij het aanspringen. Ik heb het zelf ook veel buiten geoefend, aangezien hij daar de ruimte had en geen bochten. Ik wisselde ook veel in tempo. Vanuit de bochten aanspringen hielp ook.
Maar vooral een kwestie van oefenen

WendyBZ

Berichten: 13137
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: Draver Galopperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 16:33

Over het harde draven: loslaten en overgangen rijden. Aan de teugels hangen heeft geen zin, probeer zoveel mogelijk met kleine hulpen en je zit te doen. Ik heb zelf heel veel met stem gewerkt, gewoon "ho" en met je zit werken.
Overgangen rijden zorgt ervoor dat ie goed aan het been blijft en dat ie niet steeds harder kan gaan. Verder scheelt het ook als je voltes rijdt, gewone en s-voltes. Veel succes

danish
Berichten: 6
Geregistreerd: 10-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 16:38

mijn paard komt uit Denemarken en bij hem is eruit GESLAGEN klinkt raar maar is wel waar heb zelfs contact gehad met fokker omdat ik zijn achtergrond wou weten.
De meeste dravers zijn ook als de dood voor de zweep waarom omdat het eruit geslagen is daarom vind ze het vaak ook eng om te galoperen.
Ik heb zelf 3 jaar op een dravers stal gewerkt waar ik veel ervaring heb op gedaan.
Vorig jaar ben ook op Horse event geweest daar was Lammert Haanstra ik heb met mijn draver een kliniek gevolgd over longeren toen kon hij het nog niet.
De man heeft mij alles uitgelgd over de natuurlijke reactie van het paard enzo.
En eigenlijk als je goed kan longeren doe je alles met je lichaam door bijv. snel te gaan lopen gaat het paard harder ga je stilstaan gaat het paard dat uiteindelijk ook.
Ik longeer zonder touw in een gewone bak en heb niks nodig alleen mijn stem en lichaam.

WendyBZ

Berichten: 13137
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: Draver Galopperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 16:42

Mijn dravers zijn ook bang voor de zweep. Maar aangezien we de ene zelfgefokt hebben en de anderen als jaarling hebben gekocht, weet ik echt wel wat er mee gebeurt is. Het zijn nou eenmaal gevoelige paarden

Omdat het zulke gevoelige paarden zijn, vind ik erachteraan rennen en groete bewegingen maken nou niet echt bevorderlijk. Een vriendin van me heeft het eens geprobeert met een van onze merries. Die heeft daarna een kwartier lang hysterisch rondgegaloppeerd.

prompter

Berichten: 11168
Geregistreerd: 28-09-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 16:43

Danish, galop kun je er niet uit slaan. Als jij dat op die stal geleerd hebt, dan heb je het verkeerd geleerd. Als je een galopperend paard slaat gaat hij alleen maar harder galopperen... Je maakt zo'n dier onzeker waardoor hij alleen maar slechter gaat draven. De hemel zij dank dat wij ze altijd anders getraind hebben.

Een draver vindt het inderdaad moeilijk om te galoppren. Geen wonder, zijn lijf is er niet voor gemaakt. Het voelt onwennig aan, ze missen de balans en dáárom vinden ze het eng.

En ik ken zelf geeneen draver die bang is voor de zweep, gelukkig. Wij hebben er tientallen in training gehad. Als ze springen neem je ze terug en je gaat het beslag veranderen, that's all. Ik vind het erg vervelend dat je dit soort dingen als waarheid verkondigt, terwijl het er op de meeste stallen zo helemaal niet aan toe gaat.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Re: Draver Galopperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 16:45

wij hebben het onze [baan]draver geleerd buiten in de Bernisse een groot buitengebied
steeds harder laten draven en aanmoedigen tot hij in de galop aanspringt.
het zat voor geen meter,maar na een tijdje snapte hij wat we wilden.
en eenmaal in de galop steeds langzamer laten gallopperen.

de laatste 1,5 jaar toen ik hem voor mezelf had[eerst 6,5jr van mijn vriendin geweest] ben ik hem western gaan rijden.
heel erg verzamelen in de galop,uit stilstand aanspringen alles ging perfect.
het kost wat tijd ,inspanning en vooral geduld maar ze kunnen het zeker leren!

fransje23

Berichten: 15390
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Re: Draver Galopperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 18:17

MiSsY_Me schreef:
Mijn verzorgpony is een draver. Als ik dus wil draven gaat hij gelijk heel hard.. hoe kan ik hem dat het best een beetje afleren? Ik rij namelijk alleen maar recreatief, en dan is het heel vervelend als hij telkens zo hard gaat.
En hoe kan ik hem het beste laten galopperen? want daar is hij ook wat moeilijk in... Hij blijft maar harddraven dan nl.


Ten eerste, probeer zelf rustig te zijn en blijven.
Dat hele harde draftempo kan je verlagen door veel wendingen, voltes, slangevoltes etc te rijden. Ook veel overgangen stap-draf helpen. Zodra ze hard gaat terugnemen naar stap en opnieuw proberen.
Blijf zelf rustig lichtrijden desnoods langzamer dan het tempo van je paard. Dravers zijn gevoelig en je hebt kans dat je paard jouw ritme op gaat zoeken.

Verder moet je nooit aan de teugels gaan trekken als je paard harder gaat. in de koers worden dravers op het bit gereden. Meer druk betekend harder lopen...

Galop kan je het beste aanleren met een stemhulp aan de longeerlijn. In het begin gaat de galop waarschijnlijk hard en ongecontroleerd. Niet in gana houden of boos worden maar volop belonen. Zodra je paard het door heeft kan je gaan probeer het tempo te verlagen m.b.v je zit.
Het is een fabeltje dat dravers worden gestrafd als ze gaan galoperen maar aangemoedigd wordt het (meestal) ook niet.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 18:50

het zal ook aan je paard liggen denk ik.
aan de longe ging Gino echt niet in de galop ,dat heeft wel een tijd geduurd.
op de korte volte had hij juist moeite om in galop te gaan
wij hebben het hem gewoon op het rechte stuk geleerd!

fransje23

Berichten: 15390
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 23:14

mirgino schreef:
het zal ook aan je paard liggen denk ik.
aan de longe ging Gino echt niet in de galop ,dat heeft wel een tijd geduurd.
op de korte volte had hij juist moeite om in galop te gaan
wij hebben het hem gewoon op het rechte stuk geleerd!



Dat werkt inderdaad ook hoor maar volgens mij vinden sommige mensen dat een beetje eng. Keihard draven totdat het paard in galop valt.
Ik heb het ook weleens aan een draver geleerd door die gewoon heel hard door een 20 bij 60 bak te laten denderen. Toen het paard aansprong flink beloond. Na een tijdje gaat het steeds beter.

Josephine85
Berichten: 16
Geregistreerd: 29-04-05
Woonplaats: Leiden

Re: Draver Galopperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 23:20

Wij hebben een aantal jaar terug n draver op de manege gekregen. Was heel erg heet en kon eigenlijk alleen maar hard draven. Kon ook niet met zweep gereden worden, niet alleen omdat ze bang was maar ze ging ook al hard genoeg We hebben op de manege de tijd genomen om alles te leren en ik denk dat je nu in een L-proef een eind komt Ik rijd er graag op en de galop zit best lekker. Maar als ze haar dag niet heeft galloperen de voorbenen wel maar de achterbenen niet Maar het heeft wel heel veel tijd en geduld gekost.

Galloway
Berichten: 27
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Draver Galopperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 09:29

Citaat:
De meeste dravers zijn ook als de dood voor de zweep waarom omdat het eruit geslagen is daarom vind ze het vaak ook eng om te galoperen.


o help daar gaan we weer Wij hebben al jaaaaren dravers en die zij echt onwijs bang voor de zweep, de 1 negeert dat ding gewoon en wordt er echt niet anders van, hooguit nijdig als je het waagt haar een tikje te geven (merrie 7 jaar jong, 3 jaar gekoerst), de ander is nog een tikkie slimmer en gaat met longeren achter de zweep aan, zo "bang" is ie ervoor, hij gaat harder aan de longe als je de zweep voor hem houdt dan achter hem hihi (ruin 16 jaar jong, 9 jaar gekoerst!). En oja, hij heeft jaaaren galoptraining gehad op het strand, dus galopperen vindt hij ook echt heel "eng" . Zoals velen hier voor mij al geprobeerd hebben om uit te leggen: van een draver is een prima rijpaard te maken, gooi eens al die vooroordelen over boord, verdiep je in het ras, heb geduld en trainen trainen en nog eens trainen.

prompter

Berichten: 11168
Geregistreerd: 28-09-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 09:31

Ach, dat vergat ik nog te vermelden, Galloway herinnert mij eraan: mijn merrie kreeg tijdens haar koerscarriere ook altijd galoptraining onder het zadel. Ze kwam alleen voor de kar voor het snelwerk, verder galoppeerde ik veel met haar om haar conditie te verbeteren. En ik heb haar nooit "in" of "uit" de galop hoeven slaan (sterker nog, ze werd nooit met een zweep gereden )

danish
Berichten: 6
Geregistreerd: 10-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 21:17

Ik heb danish nou 1 jaar lang het is een gewoon Engels Volbloed die 7 jaar gekoerst heeft.
Hij galopeert nu als de beste en heb nergens problemen mee.
Maar met zweep kan ik dus niet rijden ik hoef hem maar te pakken en weg is het paard.
Ik ben nu zo'n beetje een half jaar bezig om met de zweep te kunnen longeren maar ik kan hem nu vasthouden en moet hem echt super stilhouden dan gaat het goed.
Danish zou dan wel weer een van de vele uitzonderingen zijn maar ik weet dat in Denemarken de paarden anders getraind worden dan hier.
En je kan een paard ook tegenhouden met een zweep.
Ik vind het vervelend dat het hier niet gelooft word maar mijn loopt nu wel L2 binnen een jaar en ja het zijn gevoelige paarden en ja er zit verschrikkelijk veel verschil in maar bij mijn paard heeft dit super goed geholpen en ik vertrouw mijn paard volledig dus denk dat de meningen hier verschillen.
Maar iedereen denkt er anders over en van de 5 dravers die ik rij wekt dit echt super goed.

WendyBZ

Berichten: 13137
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: Draver Galopperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 21:20

Wat is het nou, een EV of een draver?

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 21:26

Gino was ook bang voor de longeer zweep,maar of hij daarmee ooit geslagen is? ik denk het niet.

mijn pony die ik nu heb was ook erg bang voor de zweep,en zover ik terug gegaan ben in haar verleden[ik weet alles van geboorte tot nu op 2 mnd na toen ze bij een vrouwtje met haar veulentje stond]is ze nooit met een zweep geslagen.
ik denk dat sommige paarden gewoon angst hebben voor het onbekende!
ik heb haar nu bijna 2jaar en kan haar met de longeeer zweep over de kont `aaien`om door te laten lopen,de angst is dus weg.

en Gino heeft bij mijn vriendin ook dressuur gelopen op L niveau en kon met een Z ruiter ook daar wat lichte oefeningen van zoals het wijken travers en renvers en 1 x wissel in de galop[terug ging niet]
je kan elk paard dingen leren en het maakt dan niet uit of het een draver of arabier is.

ruitje

Berichten: 12341
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Draver Galopperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 21:34

Danish, als dat bij jouw paard is gebeurd( wat natuurlijk best kan, je hebt helaas overal vervelende mensen rondlopen) dan moet je niet zeggen dat het bij de meeste dravers gebeurd . Dan voelen mensen zich aangevallen denk ik .

En jij hebt 3 jaar op een stal gewerkt en verhalen uit Denemarken gehoord, terwijl er mensen zijn die het driedubbele aan stallen hebben gezien en het driedubbele aan ervaring hebben.

Moet zeggen dat ik t wel echt super knap vind dat je L1 haalt in zo'n korte tijd! Lijkt mij echt moeilijk met zo'n bang paard om dan zo snel weer vertrouwen te winnen!

Aan de TS: kijk eens op www.dravers.nl !

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 21:56

oh jeetje...denk dat de juist hulpen gebruiken voor de galop het belangrijkste is en de juiste teugeldruk, niet te veel want dan wordt het ingewikkeld en niet te weinig want dan lopen ze uit...ik weet het niet, maar in elk geval veel succes en laten weten als het lukt

danish
Berichten: 6
Geregistreerd: 10-05-06

Re: Draver Galopperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 22:02

WendyBZ schreef:
Wat is het nou, een EV of een draver?


Het is een Enegls volbloed die gekoerst heeft.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 22:04

het gaat in dit topic over een draver die niet wil galoperen...misschien een ander topic openen en de twee rassen niet meer doorelkaar halen

ruitje

Berichten: 12341
Geregistreerd: 29-06-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 22:50

Goh, en ze hebben jouw Engels Volbloed geleerd om niet te galoperen, lijkt mij dat hij niet veel verdiend heeft dan