[Volg] Koersdravers: Wij draven 2021 in vanaf pag 18!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Snelheid op Bokt: Kliko in de training!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 18:14

Leuk! Mijn stalbuurman koerst ook met dragers. Heeft laatst nog een koers gewonnen

Anoniem

Re: Snelheid op Bokt: Kliko in de training!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 18:22

Gaaf en interesant ! ,mooi die foto net de hele kudde +vogel in beweging :))

Vrijdag hebben we in het dorp weer koers ,weet nog niet of ik kijken ga naar het is altijd indrukwekkend de snelheid waarmee ze voorbij stuiven

Zoraida_04

Berichten: 311
Geregistreerd: 01-09-08
Woonplaats: Spierdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 18:42

Wat leuk om een topic te zien over de drafsport! :)
Mijn vriend waar ik nu een half jaar mee gaat is ook actief in de drafsport.
Ging een hele wereld voor me open toen ik mee ging naar de koersen toe :')

Texas02

Berichten: 4639
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 00:53

Ik heb net ook even de filmpjes gekeken, daar was ik gister niet meer aan toe gekomen. Echt leuk hoor! Ik was gister nog in Groningen te kijken bij de Sweepstakes, in de eerste koers liepen Himoko Bianco en Handsome Cunera ook mee, Himoko Bianco won.. xD Ver weg familie van mijn paard, mijn paard heeft Imoko als vader en Himoko Bianco heeft Imoko als opa.. :D

Gaan jullie altijd naar Emmeloord? Of komen jullie ook wel eens in Groningen of op één van de andere banen in het noorden?

assie

Berichten: 9488
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Snelheid op Bokt: Kliko in de training!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 07:09

Ah een beenbeschermer. Thanks! Dat had ik er niet uit gehaald.

Diane_

Berichten: 1985
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Re: Snelheid op Bokt: Kliko in de training!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 07:42

Leuk topic! Van mij mag je vaker zulke topics plaatsen :) :)

noviceh

Berichten: 4787
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 10:38

Tof topic, dravers blijven leuke paarden!! Wat een knap paard is Kliko (....kliko... :') ) zeg! Heel interessant om te lezen hoe jullie vanuit het paard het beste in hem naar voren proberen te krijgen. Hopelijk maakt hij snel vorderingen!

WendyBZ

Berichten: 13136
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 10:57

Texas02 schreef:
Gaan jullie altijd naar Emmeloord? Of komen jullie ook wel eens in Groningen of op één van de andere banen in het noorden?


ruitje komt bijna nooit in het noorden >;) :D (moet ze wel nodig weer eens doen! <<) )

Ik was wel in Groningen, ik ben bestuurslid daar. Heb van beide Sweepstakeswinnaars de leidsels vastgehouden tijdens de huldiging. Mijn 5 seconds of fame :')

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Re: Snelheid op Bokt: Kliko in de training!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 11:13

Ik vind het echt super leuk en interessant om te lezen allemaal. Op me werk hebben we een paar dravers staan en vind hun karakter en bouw echt mooi. Zij hebben ook gekoerst of gaan dit nog doen in de toekomst. Het is leuk dat je alles zo uitlegt en duidelijk laat zien hoe zo'n training er uit ziet.

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Snelheid op Bokt: Kliko in de training!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 12:11

Fijn topic weer Ceet.

Koper

Berichten: 30276
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 13:14

Hoera, een nieuw Ruitjetopic *\o/* Superinteressant weer, dank je wel. Op foto 3 ziet hij er toch echt wel atletisch uit zeg. Je zou d'r bijna zelf een draver door willen hebben maar ik ben niet zo geschikt voor dit type paard dus ik houd het wel bij kijken.

Wat ik me afvroeg is hoe je die balans dan bij zo'n koerspaard kunt trainen. Hoe maak je spiergroepen sterker, en hoe maak je het paard leniger? Beslaat je vader zelf? En wat is eigenlijk het verschil in een baan met gras en andere ondergronden?

Mocht je zo'n hoofdkap gaan gebruiken Ruitje, zou je mij dan willen laten weten hoe het bevalt? Het lijkt me eigenlijk wel wat.

Lekilove

Berichten: 50
Geregistreerd: 23-02-13
Woonplaats: Scheveningen

Re: Snelheid op Bokt: Kliko in de training!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 13:15

Leuk topic Ruitje!

En ik sluit me helemaal aan bij opmerking dat je vader een op en top paardenman is!

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 14:18

Leuk, weer een nieuw project van Ruitje! *\o/*

Kliko vind ik best mooi voor een Fransman trouwens!

Bloodymary
Berichten: 4541
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Snelheid op Bokt: Kliko in de training!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 14:20

Wat leuk! Hoe hard gaat zo'n Kliko dan eigenlijk? Was ik benieuwd naar. Als we wel eens gewoon crossen onder het zadel (niet met renpaarden dus, gewoon met KWPN'ers) en gewoon een klein stukje anders houden ze het niet vol, meet ik het wel eens de snelheid. Het snelste was 48 km p/u.

crazycactus

Berichten: 10929
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Snelheid op Bokt: Kliko in de training!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 15:11

Leuk dat je vader nog steeds zo actief bezig is, die gaat opa wel achterna zo te zien ;)

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 17:47

Interessant, je tekst en uitleg!

Ik ben benieuwd of en hoe bewust linksom en rechtsom op de baan wordt getraind? Train je Kliko ook onder het zadel of aan de hand voor de disbalans?

Blue_Monday
Berichten: 581
Geregistreerd: 28-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 17:51

ruitje schreef:
Voor wie het leuk vind zijn 1e koers voor ons, we moeten dus nog enorm sleutelen ( dat is vaak met paarden met een lage winsom/weinig starts ) .

[ Video ]

Hij ging erg traag van start en komt dus pas op 1.50 in beeld. ( nummer 6, rood witte buis )


We zijn heel erg blij met de afstand die hij dan goed maakt, geeft aan dat wanneer we wat kunnen werken aan de startsnelheid hij goed zou moeten kunnen volgen in het veld.

Op 2.30 in die bocht zien wij al dat hij niet in balans is, je ziet dat hij achter soms niet helemaal in kadans is. Ook zie je dat hij best wel de bocht uitwaaierd.
Op het rechte eind daarna zie je dat hij zijn hoofd scheef houd, dat gaat hij doen als hij moeier wordt en dus minder nog in die kadans loopt.

Bij 3.28 zie je dus dat hij echt even de balans kwijt is en dat hij enkele passen galop doet, het is dat de rijder hem opvangt dat hij direct weer draaft ( en dat geeft ook zijn karakter weer, hij wil graag meewerken en snapt wat de bedoeling is maar hij kon het daar gewoon even niet bolwerken in draf )

Vanaf 3.50 zie je dat de rijder hem echt de bocht door moet 'dragen' , hij is dan achter zo machtig dat hij weer in de knoop komt en gaat 'steppen' ( d.w.z. met 1 achterbeen een grotere stap nemen)

Het laatste stuk komt hij nog erg goed af( d.w.z. dat hij niet stilvalt of geen tempo versnelling meer heeft ) .

AL met al dus voor ons de hoop dat als we de start kunnen verbeteren en de balans dat het een leuk koerspaard wordt ( een grote winnaar wordt het sowieso niet, dat talent heeft hij niet, maar dit vinden wij juist ook wel weer erg leuk ! )


Misschien een gekke vraag maar wat gebeurd er als het paard gaat bokken?

Molfre

Berichten: 2640
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: Snelheid op Bokt: Kliko in de training!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 20:23

Ik vind dit zo interessant! Ga je hier een volg-topic van maken? Of heb ik daar overheen gelezen?

Jij was trouwens toch ook de bokker die dravers omschoolde tot rijpaarden? Doe je dat nog steeds?

Koper

Berichten: 30276
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 20:53

Stiekum hoop ik ook dat dit weer een volgtopic wordt O:)

Machie

Berichten: 16010
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 21:36

ruitje schreef:
[ITP] Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Misschien heb je hier wat aan? Helaas is het volgtopic korter geworden dan ik zou willen maar er staat nog best veel informatie in :)


Net een uur besteed aan het lezen van al jouw berichten in dat topic. Wat een indrukwekkend verhaal met een enorm triest einde...

ruitje

Berichten: 12331
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 23:39

Texas02 schreef:
Ik heb net ook even de filmpjes gekeken, daar was ik gister niet meer aan toe gekomen. Echt leuk hoor! Ik was gister nog in Groningen te kijken bij de Sweepstakes, in de eerste koers liepen Himoko Bianco en Handsome Cunera ook mee, Himoko Bianco won.. xD Ver weg familie van mijn paard, mijn paard heeft Imoko als vader en Himoko Bianco heeft Imoko als opa.. :D

Gaan jullie altijd naar Emmeloord? Of komen jullie ook wel eens in Groningen of op één van de andere banen in het noorden?


Hey wat leuk!

Ik kom zelden in het noorden. Als we gaan vaak op grasbanen. Maar nu disco het goed doet op de kortebaan zal dat ook minder zijn :) . We geven toch de voorkeur aan iets dichterbij :)

ruitje

Berichten: 12331
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 23:45

Koper schreef:
Hoera, een nieuw Ruitjetopic *\o/* Superinteressant weer, dank je wel. Op foto 3 ziet hij er toch echt wel atletisch uit zeg. Je zou d'r bijna zelf een draver door willen hebben maar ik ben niet zo geschikt voor dit type paard dus ik houd het wel bij kijken.

Wat ik me afvroeg is hoe je die balans dan bij zo'n koerspaard kunt trainen. Hoe maak je spiergroepen sterker, en hoe maak je het paard leniger? Beslaat je vader zelf? En wat is eigenlijk het verschil in een baan met gras en andere ondergronden?

Mocht je zo'n hoofdkap gaan gebruiken Ruitje, zou je mij dan willen laten weten hoe het bevalt? Het lijkt me eigenlijk wel wat.


Ik moest wel lachen om het overgewicht topic op VN deze week. Hoe vaak mensen niet aangeven dravers mager te vinden, terwijl ze eigenlijk echt zijn hoe het hoort vind ik :o .

Onze rijder beslaat en een dravershoefsmid is echt anders, wij hebben zoveel verschillende vormen van beslag, dat is echt een vak apart.

Op gras doen vaak de oudere paarden het beter met veel inhoud en karakter. Het vergt meer trouwheid en vaak meer kracht om op het gras te lopen( zeker als het nat is) . Het voordeel van gras is dat de koersen iets minder hard gaan en dat het meer veert dan gras, dat is voor sommige paarden die snel last hebben van hun voeten beter.

Die balans is niet anders dan bij een andere training denk ik: steeds sterker maken door grenzen op te zoeken. Dus bepalen wat een paard nodig heeft om beter te worden en daarin de grens opzoeken.

Over die kap houd ik jullie op de hoogte!

ruitje

Berichten: 12331
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 23:47

Lekilove schreef:
Leuk topic Ruitje!

En ik sluit me helemaal aan bij opmerking dat je vader een op en top paardenman is!


Wat een leuke opmerking!!

Alle anderen ook bedankt voor hun leuke reacties!

Vind het soms best spannend iets te plaatsen vanwege de vooroordelen maar dit is echt leuk zo :) !

ruitje

Berichten: 12331
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Snelheid op Bokt: Kliko in de training!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 23:59

Crazycactus: mijn vader gaat nog met een rollator de sulky op denk ik. Opa reed ook paarden uit tot in zijn 80e :D !

Juut: we trainen voor de kar om en om linksom of rechtsom. Kliko word nu nog niet onder het zadel gereden maar ik sluit niet uit dat dit gaat gebeuren nog. We doen wel veel op de grond. Als je niet ook werkt aan rechtrichten worden ze vaak alleen naar schever.

Iets van scherpheid willen we nog wel eens accepteren voor de kar als ze zichzelf dan juist redden. Maar teveel is ook vaak een teken van een medische oorzaak.

Blue Monday: als ze bokken ben je vooral voor een koerskar gewoon de Sjaak. Is niet echt een optie dus....

Qua volgtopic heb ik van het topic van Gracia een beetje een nare ervaring gehad natuurlijk. Erg fijn hoor, hoe Bokt mij steunde, maar het had ook echt iets naars om een topic zo te eindigen.

Ik train disco zelf, nu vooral voor de kortebaan. Daar zou ik wel ook wat meer over kunnen vertellen, maar weet niet zo goed of ik dat dus wel wil haha :') .

Wel super leuk dat jullie dat leuk zouden vinden :) !

Koper

Berichten: 30276
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 01:01

ruitje schreef:
Ik moest wel lachen om het overgewicht topic op VN deze week. Hoe vaak mensen niet aangeven dravers mager te vinden, terwijl ze eigenlijk echt zijn hoe het hoort vind ik :o .

Onze rijder beslaat en een dravershoefsmid is echt anders, wij hebben zoveel verschillende vormen van beslag, dat is echt een vak apart.

:D :D :D
Heel toevallig heb ik een paar uur geleden een reactie geplaatst in een topic over een draver die te dun zou zijn, ik vond dat hij helemaal niet te dun is.

Jaren geleden heb ik een paard verzorgd wat bij een draversman op stal stond, die meneer besloeg ook zelf. Op een gegeven moment was ik zo ver gepromoveerd dat ik de hoefnagels mocht aangeven. Hij checkte wel altijd even of ik ze op de juiste manier aanreikte :+