Draver voor sport en recreatie ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Draver voor sport en recreatie ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 12:32

Ik kan de hele geschiedenis vertellen maar om lang verhaal kort te maken :Y) :
Mijn papa heeft jaren in drafsport gewerkt in de toen Belgische gloriejaren (bij toptrainer). Hij heeft altijd in sulky gereden, ook wedstrijd. Nu, 30/35 jaar later, volgt hij de sport nog steeds. Volgt de Franse drafsport aangezien zijn oud collega's naar Frankrijk zijn verhuist nadat het in België volledig gecrashed is.

Zijn ultieme droom is om ooit een eigen draver te hebben, die hij zelf kan trainen en ook zelf af en toe kan deelnemen aan wedstrijden (op amateur niveau).

Door mijn papa zijn passie ben ik zelf ook gaan paardrijden. Ik ben begonnen met (wedstrijd) dravers en overgegaan naar recreatieve dressuur/spring/klassiek paardrijden. Het 'bloederige/hetere' type paard is me dus bekend, mijn eigen (niet draver) paard was ook hoger in het bloed.

Nu mijn paard gestorven is aan koliek, ben ik opzoek naar een eigen paard. Na opnieuw (we komen net terug van weekje Frankrijk, drafwedstrijden) mijn papa zijn passie te zien, waarom geen draver als nieuw paard?

Geen idee of het mogelijk is. 95% van de dravertrainers (zeker in Frankrijk, geen idee hoe NL er over denkt?) is nog héél klassiek in hun manier van werken/trainen.
Mijn bedoeling/idee is om een draver te kopen met als doel er zowel de drafsport (papa) mee in te gaan als ook recreatief (ik: dressuur, springen dus ook galop/ontspanning/aanleuning/...) Maar is dit technisch wel mogelijk? Kan een paard deze combineren? Is het mogelijk een paard correct te trainen zodat beide mogelijk zijn? Ik besef dat een 'balletdanser' anders getrained en bespierd is dan een 'marathonloper'. Alsook de vraag of paard dan sowieso best bij dravertrainer staat, of dit zelf ook wel mogelijk is te trainen?

Het idee is leuk, maar is het realiseerbaar?

Thioro

Berichten: 4000
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:58

Dravers kunnen best goede recreatiepaarden zijn en ook koersdravers worden wel eens gereden, sterker nog sommige trainers zetten de wat moeilijkere paarden soms een tijdje onder zadel om wat aan de opvoeding te werken.
Maar als ze moeten blijven racen wordt ook onder het zadel daar naar toe gewerkt. Buiging en eventueel wat rechtrichten kan wel maar in de races moeten ze stuwen en vooral niet galoperen dus ga je onder het zadel niet vragen om te dragen en te galoperen.

Omscholen op zich is soms al een secuur werk.
Beide disciplines doen lijkt me niet mogelijk. 1 van beide zal moeizaam gaan of meer waarschijnlijk zullen beiden niet heel vlot verlopen.
Als het op recreatiedressuurniveau niet vlot gaat is dat mss nog niet zo'n ramp maar koersen kost geld en tijd en is niet vrijblijvend, beetje zonde dus.

Of racen, of recreatie. Een draver is geschikt voor beiden, maar niet tegelijkertijd.

Selima

Berichten: 633
Geregistreerd: 12-07-08
Woonplaats: London

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:07

Ruitje@ Bokt heeft hier waarschijnlijk wel inzicht in, aangezien zij zowel met dravers voor de draverijen als met dravers die omgeschoold worden werkt.

Ik weet nog wel dat springruiter Johan Heins ooit dravers heeft getraind, meer op de manier zoals hij ook z'n springpaarden trainde (bijgezet longeren en zo), maar of ie daar veel succes mee had? Denk eigenlijk van niet.

Het zou prachtig zijn als je vader z'n droom waarheid kon worden en jij tegelijkertijd ook een sportpaard aan die draver had en ik vind het interessant om de mening van 'deskundigen' hierover te lezen.
Maar mijn verwachting is dat het niet goed mogelijk zal blijken, tenzij je vader en jij bij voorbaat met wat mindere prestaties maar wel een veelzijdig paard genoegen nemen. :-)

Malkesta
Berichten: 886
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: Dat wel natuurlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:08

Ik zie niet in waarom je beide niet zou kunnen doen. Vroeger met een draver gesprongen en gekoerst..ze won netjes haar koersen..Er word tegenwoordig ook galoptrainingen gedaan, er komen straks wel meer mensen op dit topic af die je meer kunnen vertellen. :)

Firegirl
Berichten: 951
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:17

Deze combinatie moet prima kunnen, al zullen er wel aan de ambities van 1 van beide consessies gedaan moeten worden. Als ik lees dat je voornamelijk recreatief bezig wil zijn kan dat elkaar prima ondersteunen.
Tegenwoordig worden best veel dravers naast de "standaard" training ook onder de man/vrouw getraind. Galop en springen kun je hier met mate prima bij doen, worden ze alleen maar sterker van wat weer ten goede komt voor de prestaties als draver.
Ter illustratie, ik heb er eentje getrained die niet onverdienstelijk in koersen liep (won regelmatig) en die ook dressuurmatig werd gereden en ook daar z'n wedstrijden liep.

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Re: Draver voor sport en recreatie ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 14:23

Leuke reacties! Inderdaad ben zeer benieuwd hoe 'meer ervaren' personen hierop aankijken.

Het idee erachter is niet om er rijk van te worden, uiteindelijk kost een paard voor 95% van ons gewoon geld en verdienen we er nooit iets aan. Natuurlijk komen er bij 'sport' extra kosten ivm transport, extra voer/verzorging, training, wedstrijdinschrijvingen enz.

Ik zelf vind de drafsport leuk, al ben ik het vaak niet akkoord met manier van trainen/denken. Maar ik ben dan ook vooral in contact gekomen met dravers die als investering gezien worden. Het zijn nummertjes, moeten presteren en geld opbrengen.

Ik rij recreatief maar wanneer ik voluit kan gaan op renbaan, wat een kick. Gewoon rijden! Al ben ik héél blij met de basis/dressuurkennis die ik heb opgedaan de voorbije jaren.

Firegirl
Berichten: 951
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:24

crazygirl1 schreef:
Leuke reacties! Inderdaad ben zeer benieuwd hoe 'meer ervaren' personen hierop aankijken.

Het idee erachter is niet om er rijk van te worden, uiteindelijk kost een paard voor 95% van ons gewoon geld en verdienen we er nooit iets aan. Natuurlijk komen er bij 'sport' extra kosten ivm transport, extra voer/verzorging, training, wedstrijdinschrijvingen enz.

Ik zelf vind de drafsport leuk, al ben ik het vaak niet akkoord met manier van trainen/denken. Maar ik ben dan ook vooral in contact gekomen met dravers die als investering gezien worden. Het zijn nummertjes, moeten presteren en geld opbrengen.

Ik rij recreatief maar wanneer ik voluit kan gaan op renbaan, wat een kick. Gewoon rijden! Al ben ik héél blij met de basis/dressuurkennis die ik heb opgedaan de voorbije jaren.


Bij de professionele trainers waar ik de afgelopen jaren mee heb gelopen, werden de meeste paarden ook onder het zadel gereden. En zelf ben ik jaren eigenaar-trainer geweest dus wel de nodige ervaring.

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Re: Draver voor sport en recreatie ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 15:33

Wat bedoel je met 'onder het zadel'? Bedoel je dan monté of dressuurmatig gereden?

Ik ben me ondertussen wat aan het verdiepen in wetgeving, kosten etc :) wie weet, ooit!

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: Draver voor sport en recreatie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:54

Als je zelf alleen recreatiedressuur wilt rijden is dat goed mogelijk. Dat deden wij ook met onze koersdraver. Hoewel hij van het vele trainen op tempo vaak wel heel heet werd in de bak. Wilde snel snel snel!
Maar als je echt in de dressuurtop wilt komen, dan zou ik kiezen tussen beide. Anders komen de trainingsschema's ook in de knel.

ruitje

Berichten: 12338
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 12:05

[RT-HAW] Dressuurmatig trainen voor een vreemd doel
[RT-HAW] Part 2: Dressuurmatig trainen voor een vreemd doel

Samen met Cer heb ik goede ervaringen met het onder het zadel werken van dravers. Maar de training onder het zadel stond altijd 'ten dienste' van de koersen, dus alle training onder het zadel moest daar nut voor hebben.

Ik heb zeker het idee dat we die merrie verbeterd hebben door het werken onder het zadel, maar dan heb ik het wel over de grasbaankoersen, niet over een grote koers winnen.

Ik denk dat deze merrie niet misstaan had bij een B of L proef als je haar in haar laatste topic zag. Het enige wat we bij haar nooit aangedurft hebben is galoptraining, omdat ze in de koers zo makkelijk sprong.

Onder het zadel trainden we nooit op snelheid, dus heet onder het zadel is dan een minder groot probleem.

Overigens is Frankrijk een hele andere wereld dan de Nederlandse drafsport, qua omgang met de paarden en manier van trainen.

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Re: Draver voor sport en recreatie ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 13:19

Hey Ruitje! Heb al meerdere topic van jou gelezen. Super leuke vorderingen in je bovenstaande topics. Hoe trainde je dan? Hoevaak ohz/dressuurmatig en hoevaak snelwerk? Wat bedoel je met het verschil FR - NL? (heb wel zo een vermoeden hoor, mag eventueel via pb)

ruitje

Berichten: 12338
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Draver voor sport en recreatie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 13:40

Schema was toen zoiets:
Zondag: Koers
Maandag: stapmolen
Dinsdag: Longeren of onder het zadel
Woensdag: Onder het zadel
Donderdag: Snel
Vrijdag: Losgooien of Longeren
Zaterdag: Onder het zadel

En onder het zadel was dan afhankelijk van hoe ze voelde, daar pas je het gewoon op aan. Soms had ze bijvoorbeeld nog spierpijn van een koers, dan rijd je anders onder het zadel dan wanneer je echt in de opbouwfase bent, dan kun je onder het zadel ook meer vragen natuurlijk.

Maar nogmaals, ik ben echt geen goede draver-trainer voor Nederlandse begrippen he, ik win met mijn paarden zo af en toe op de grasbaan, dat is natuurlijk eigenlijk het 'laagste' niveau hier in NL :o .

Van wat ik heb gezien in de paar keer dat ik in Frankrijk ben geweest zijn ze daar gewoon ruwer naar de paarden toe, en zijn de Franse paarden ( daardoor? Of gaan ze daarom zo met die paarden om? Kip/ei?) ook minder meewerkend dan de Amerikaanse Dravers die wij hier hebben. Alhoewel we hier steeds meer fransmannen krijgen en ook steeds meer Amerikaan x Fransman. Maar ik blijf qua paarden gewoon een grote voorkeur hebben voor de Amerikaanse lijnen.

Reggledoos
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-05-07

Re: Draver voor sport en recreatie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:03

Naar mijn mening is het prima te combineren. Wij hebben een draver gehad die een paar jaar bij een "prof-trainer" had gestaan. Heel veel werk aan gehad, ze was werkelijk zo krom als een hoepel. Dressuurmatig gereden en echt heel veel galoptraining om haar rug sterker te maken. Ze kon echt een net proefje lopen op een gegeven moment en voor ons het mooiste, ze won een paar koersen achter elkaar op Duindigt! De baan waar ze volgens de trainer echt niet kon lopen vanwege de krappe bochten . Wat wel grappig was, op ons eigen baantje galoppeerde ze altijd netjes aan op de hulpen maar toen we eens moesten uitwijken naar de drafbaan van Alkmaar omdat ons baantje onbegaanbaar was door slecht weer kreeg ik haar daar met geen mogelijkheid in galop.

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Draver voor sport en recreatie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 20:12

Interessant! Ik vroeg me juist af of een draver dan nog wel snapt wanneer hij wel en wanneer hij niet in galop mag, maar het antwoord is al gegeven.

Firegirl
Berichten: 951
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 20:44

crazygirl1 schreef:
Wat bedoel je met 'onder het zadel'? Bedoel je dan monté of dressuurmatig gereden?

Ik ben me ondertussen wat aan het verdiepen in wetgeving, kosten etc :) wie weet, ooit!


Wij deden met name dresuurmatig en namen daar ook galop in mee. Daarnaast deden we ook wel aan balkjes draven en springen of een ontspannen buitenrit.

Draver_Dirk

Berichten: 109
Geregistreerd: 30-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 21:17


Reggledoos
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 01:01

Cool een draver die het zo leuk doet in het springen!
Alleen de enige Titus Boko die ik ken is nu veertien en geen vijf?! Kan er iets mis zijn gegaan met het paspoort?

fransje23

Berichten: 15383
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 01:26

Reggledoos schreef:
Cool een draver die het zo leuk doet in het springen!
Alleen de enige Titus Boko die ik ken is nu veertien en geen vijf?! Kan er iets mis zijn gegaan met het paspoort?


Waarschijnlijk is Titus de vader ;)

Draver_Dirk

Berichten: 109
Geregistreerd: 30-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 07:10

Volgens zijn paspoort is toch echt Titus Boko zijn vader, poosje geleden contact gehad met Boko Stables over Dirk. Dus ik ga ervan uit dat zijn vader "klopt "

Reggledoos
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-05-07

Re: Draver voor sport en recreatie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 20:58

Ja inderdaad. Ik zat te slapen. Titus is de vader. Ik dacht dat hij zelf Titus heette. Foutje

Nadiine__x

Berichten: 2800
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: Draver voor sport en recreatie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 21:15

Wil je er echt de sport mee in, op hoger niveau of meer recreatie en af en toe voor de fun een wedstrijdje rijden?

Ik heb een tijdje een draver gereden welke op dr baan gelopen heeft. Jetis onwijs moeilijk om. Zo'n paard te laten ontspannen en goed over zijn rug te laten lopen, se zetten dr achterbenen naast dr voorbenen ipv onder hun lichaam en gebruiken hierdoor niet hun rug. Uiteindelijk is dit mij wel gelukt, maar je merkt dat ze wei ig bespiering opbouwen en het moeilijk blijven vinden.

En dan over de galop maar niet te spreken, sprongen maken in galop ho maar! Hij bleef onwijs vlak.
Ook. Hier kreeg ik langzaam aan steeds meer sprong en hij kreeg er steeds meer handigheid in.. Maar makkelijk zal het nooit worden..

Anderzijds in het bos, liet ik hem altijd even lekker draven, en dan ging hij knoert hard en was hij helemaal in zijn element, machtig gevoel! Vlak daarna pakte ik hem weer bij elkaar en zocht hij de ontspanning weer op.

Het kan dus wel, ik heb er meerdere dressuurmatig gereden en mijn schoonzusje heeft er ook 1 voor de recreatie. En het zijn paarden met een hart van goud! Onwijs werkwilig, leergierig en onwijs lief!


Dus ja, ik denk zeker dat het mogelijk is om beide te doen.

Wel denk ik dat je er 1 moet kopen welke nog niet op de baan gelopen heeft en ze beide vakken zelf te leren. Vaak worden ze te vroeg beleerd en zijn ze van binnen meer kapot dan heel en dit is zooo zonde van het ras, want ze zijn werkelijk geweldig! (heb zelf een shire, ben koudbloeden fan, ik kan normaal niks met warmbloeden, word er zenuwachtig van.. Maar dravers vind ik heerlijk!)

Maar wil je er echt fanatiek mee de dressuur in, wil je echt een danser en naar het z.. Dan ga het wel heeeel zwaar krijgen met een draver, ze zijn gefokt om te stuwen, om die achterhand ernaast te gooien en vol gas te gaan. Dus echt een kur rijden word wel heel pittig,zeker als je daarnaast nog gaat koersen! Maar ik denk niet onhaalbaar met de juiste training..

Draver_Dirk

Berichten: 109
Geregistreerd: 30-10-15

Re: Draver voor sport en recreatie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:26

De meeste dravers zijn slim genoeg om het onderscheid te kunnen maken. Dirk kan heel vlak galopperen, maar hij weet inmiddels dat er in een parcours een ander soort galop gevraagd wordt, meer verzameling. En bij een dubbel of driesprong komt hij keurig terug om de juiste afzet te kunnen bepalen. Toen ze nog in de B starten was het commentaar van "de beste stuurlui aan wal" dat ze nooit de L of hoger zouden halen omdat een draver niet terug kan komen in galop, alleen stuwen. Inmiddels is het tegendeel bewezen en staan de grootste critici aan de rand van de ring om ze in actie te zien. (of misschien wel te wachten dat het fout gaat, who knows?)
Dirk en Boaz maakt het allemaal niets uit, die springen gewoon vrolijk verder, en in het nieuwe jaar in de Z. Dirk heeft inmiddels een aardige fanclub die hem volgt op facebook.

https://www.facebook.com/profile.php?id=100009417511371

Qwillion

Berichten: 1060
Geregistreerd: 22-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:46


Draver_Dirk

Berichten: 109
Geregistreerd: 30-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:41

Arjan1983 schreef:
Draver_Dirk schreef:
Onze draver springt in de M bij de pony's. Ze zijn bijna Z startgerechtigd, alleen Dirk moet nog zes worden, dus even wachten tot januari, dan mogen ze!

https://www.youtube.com/watch?v=6BKRsQHqT20

https://www.youtube.com/watch?v=XlIWHiV0MfI


Even oftopic; Wat rijd uw zoon met power en durf maar ook netjes. Voor een draver doet ie gemakkelijk de gallop-wissels op hoog tempo!



Dank je wel voor het compliment, ik zal het doorgeven :) Dirk springt het makkelijkst in dit tempo, blijft een draver natuurlijk. Maar ruiter en paard hebben een grenzeloos vertrouwen in elkaar, dat moet ook wel, anders komen ze het parcours niet door.

Draver_Dirk

Berichten: 109
Geregistreerd: 30-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:42

Arjan1983 schreef:
Draver_Dirk schreef:
Onze draver springt in de M bij de pony's. Ze zijn bijna Z startgerechtigd, alleen Dirk moet nog zes worden, dus even wachten tot januari, dan mogen ze!

https://www.youtube.com/watch?v=6BKRsQHqT20

https://www.youtube.com/watch?v=XlIWHiV0MfI


Even oftopic; Wat rijd uw zoon met power en durf maar ook netjes. Voor een draver doet ie gemakkelijk de gallop-wissels op hoog tempo!



Dank je wel voor het compliment, ik zal het doorgeven :) Dirk springt het makkelijkst in dit tempo, blijft een draver natuurlijk. Maar ruiter en paard hebben een grenzeloos vertrouwen in elkaar, dat moet ook wel, anders komen ze het parcours niet door.