Prijsklasse Dravers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 13:36

Westernfreak schreef:
1. Maak een lijstje met eigenschappen waaraan je ideale paard moet voldoen en maak geen uitzondering voor een paard die één van die eigenschappen niet heeft. (Denk aan karakter, omgang op stal, onder het zadel e.d.)

2. Spaar net zolang door tot je het paard van je dromen kunt kopen, al duurt dat nog een jaar (of 2) langer dan je nu voor ogen hebt.

3. Focus je niet op een bepaald ras. Uit je post maak ik op dat je eigenlijk alleen voor een draver kiest vanwege de prijsklasse. :n Dat is geen reden om een draver aan te schaffen! Er zijn ook genoeg verhalen bekend van mensen die je voor zijn gegaan op dat argument en die uiteindelijk geen goede keuze hebben gemaakt door voor een draver te kiezen.

Succes!

Hier heb ik echt wat aan! Bedankt :)

Annoya

Berichten: 667
Geregistreerd: 05-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 14:16

Firegirl schreef:
Annoya schreef:
Op de stal waar mijn pony stond stonden vroeger 2 dravers. Een ruin en een merrie. Beiden hadden koersen gelopen in Wolvega, beiden hebben geen fijne ervaringen gehad tijdens de trainingen op de drafbaan. De ruin kon alleen stappen en draven, en vanuit draf kleine hindernisjes springen. De ruin was niet geschikt voor buitenrijden, hij was te heet. Hij werd gereden door een meisje dat niet perse heel goed kon rijden, maar een meisje met een heel rustig karakter die heel nuchter was en zich absoluut niet gek maken door hem. De ruin heb ik nooit gereden. Die merrie wel. De merrie was een fijn rijpaard alleen een bange schijtend (veel schikken en opzij huppelen) en een beetje een zenuwpeesje maar met een berijder die dat niet af strafte en die gewoon kalm bleef was het een fijn paard. De merrie kon wel een soort van galopperen, maar ik denk niet dat zij geschikt zou zijn voor dressuur. Ze had een heel vlakke galop, en het zat werkelijk waard heerlijk (alsof je een glas water zou kunnen dragen zonder te morsen) maar we (haar eigenaar en ik) hebben ons vaak afgevraagd of wel een echte galop was. Soms leek ze met haar achterbenen aan het draven terwijl haar voorbenen galoppeerden. Ik denk dat deze merrie wel geschikt zou kunnen wezen voor endurance rijden.


Beide geen fijne ervaringen? Is waarschijnlijk weer een verklaring van iemand die geen idee heeft hoe de trainingen van een draver gaan. En daarom de training de schuld geven terwijl ze niet verder kijken of ze zelf iets niet helemaal handig doen.


Nee de ruin werd getraind met een speciaal flexibel plastic hulpmiddel om de hals omdat hij te sterk was en met dat hulpmiddel kon de pikeur hem beter onder controle houden. Ik ben zelf geen kenner van de drafsport dus ik heb nooit begrepen wat voor hulpmiddel het was. Op een dag had de pikeur dat ding niet meegenomen naar een koers en toen heeft van een andere pikeur houten blokjes geleend als alternatief. De ruin accepteerde het niet heeft hevig verzet, hij is gevallen voor de sulky en is toen geblesseerd geraakt daarna wilde hij niet meer laten inspannen en toen heeft de eigenaar hem uit de training gehaald. We hebben het wel over 30 jaar geleden.

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Prijsklasse Dravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 15:20

Allemachtig, 30 jaar geleden.
De drafsport is ook door ontwikkeld hoor.

yasminh
Berichten: 12
Geregistreerd: 29-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 19:49

ik heb zelf een draver gekocht en die was 1250. er moest het een en ander geleerd worden maar de basis dingen waren er al. ik heb ook een 'gevaarlijke draver' :D en dat gevaarlijke zie je over een jaar niet meer. en dravers zijn erg leergierig! maar de prijs hangt er vanaf waar je ze koopt. op www.stalwestfriesedijk.nl zijn veel dravers te koop en voor een goedkope prijs. de paarden zijn afgekeur en worden tot rijpaard om geschoold, heel leuk! mijn draver komt er ook van. de paarden kunnen bijna allemaal naar buiten maar sommige moeten ook nog van alles leren, dus keuze genoeg! groetjes

Odetje92

Berichten: 2681
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 19:54

yasminh schreef:
ik heb zelf een draver gekocht en die was 1250. er moest het een en ander geleerd worden maar de basis dingen waren er al. ik heb ook een 'gevaarlijke draver' :D en dat gevaarlijke zie je over een jaar niet meer. en dravers zijn erg leergierig! maar de prijs hangt er vanaf waar je ze koopt. op http://www.stalwestfriesedijk.nl zijn veel dravers te koop en voor een goedkope prijs. de paarden zijn afgekeur en worden tot rijpaard om geschoold, heel leuk! mijn draver komt er ook van. de paarden kunnen bijna allemaal naar buiten maar sommige moeten ook nog van alles leren, dus keuze genoeg! groetjes


Oh noem alsjeblieft omgeschoolde dravers niet afgekeurd! Klikt alsof ze af zijn :n
De reden dat ze uit de drafsport gaan is in de meeste gevallen omdat ze net niet genoeg talent hebben of bijv liever galopperen. Het is gewoon topsport. De meeste verlaten de baan dan ook in gezonde toestand

yasminh
Berichten: 12
Geregistreerd: 29-04-15

Re: Prijsklasse Dravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 19:57

oh dat kan maar de mijn is gevallen en kon niet meer hard draven sommige die niet meer mogen draven die zijn bijvoorbeeld te langzaam maar de dravers die niet meer de baan op mogen zijn nog prima paarden op gewoon mee te rijden! :)

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 19:57

Dravers zijn vaak hele leuke paarden, perfect voor jouw doel! Houd er wel rekening mee dat het omscholen moeilijk is en je dit zelf niet goed gaat lukken. Dus er een nemen die dressuurmatig al goed zit.

Mijn ervaring is dat ze erg voorruit denken. Dus met buitenrijden ook wat enthousiast kunnen zijn. Ze zijn heel werkwillig. Echt super recreatiepaarden!

yasminh
Berichten: 12
Geregistreerd: 29-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 19:58

maar afgekeurd is gewoon een normaal woord en zo is het ook gewoon.. :D
omscholen is niet heel moeilijk als je de goede handelingen heb hihi
Laatst bijgewerkt door MaritB op 08-05-15 08:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: berichten samengevoegd, graag EDIT functie gebruiken als je nog iets wilt toevoegen.

Odetje92

Berichten: 2681
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 19:59

yasminh schreef:
maar afgekeurd is gewoon een normaal woord en zo is het ook gewoon.. :D


een paard dat afgekeurd is, is niet geschikt als rijpaard

yasminh
Berichten: 12
Geregistreerd: 29-04-15

Re: Prijsklasse Dravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 20:01

haha hangt er af waarom hij *D is afgekeurd. idd met gezondheids klachten niet

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 20:02

yasminh schreef:
omscholen is niet heel moeilijk als je de goede handelingen heb hihi


Dat zeggen de meeste mensen die denken een paard goed omgeschoold te hebben terwijl dat niet waar is.

yasminh
Berichten: 12
Geregistreerd: 29-04-15

Re: Prijsklasse Dravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 20:04

en hoe weet je dat?

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Prijsklasse Dravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 20:08

Omdat dat te zien is.

rox_en_wilvy

Berichten: 788
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: lelystad ~ paard in Hulshorst (veluwe)~

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 20:09

Idd , afgekeurd klinkt heel negatief. Mijn draver komt ook bij stal westfriesedijk vandaan, had talent genoeg voor op de baan, maar heeft een startverbod omdat ze te gevaarlijk zou zijn :D inmiddels mogen we klasse 4 endurance starten *\%/*

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Prijsklasse Dravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 20:56

Er is nog nooit een paard afgekeurd voor de drafsport. Hoogstens een verbod net als bovenstaand.

Annoya

Berichten: 667
Geregistreerd: 05-02-15

Re: Prijsklasse Dravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 21:25

Niet goed genoeg voor koersen of uit de koers gehaald, bij afgekeurd denk ik aan een paard wat rijp is voor de slacht en niet geschikt om te rijden.

enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 21:26

ik ben vandaag langs geweest bij ruitje hier op bokt. ben helemaal om voor het ras <3

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Prijsklasse Dravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 21:27

Hartstikke leuk.

enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Re: Prijsklasse Dravers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 21:28

zeker :)) het is echt een ras apart, maar wel heel leuk apart O:)

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Prijsklasse Dravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 21:29

Vertel, wat heb je allemaal gezien.

enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Re: Prijsklasse Dravers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 21:42

Er was er eentje waarvan ze dacht dat het echt iets voor mij zou zijn. Ik zag hem staan en had zo mijn twijfels. Eenmaal aan het poetsen werd ik steeds gekker op hem. Heerlijk aanhankelijk beestje. Hoefjes tilde hij netjes op, niet tegengestribbeld bij het opzadelen; gewoon helemaal soepel. Werd even voorgereden en ik was verbaasd hoe groot hij ineens leek, toen ik ernaast stond leek hij een stuk kleiner :') Nu val ik op groot, dus geen problemen mee! :7 Toen de eer om zelf op te stappen, is wel even wennen zo'n paard met zulke grote passen als je een kleine welsh gewend bent zeg... Hij had duidelijke hulpen nodig en vooral stemcommando's, weer even opwarmen, maar uiteindelijk ging het helemaal lekker! Ben zelfs nog even met hem de dijk op gegaan, 2e keer buiten als ik het goed verstond en twintigste keer onder het zadel. Keek niet raar op van voorbij-sjeezende wielrenners en auto's. Paardje wat ik zoek dus *\o/* Ik ga er nog een keer heen met instructrice bij me (kon helaas deze keer niet mee ivm het inslapen van haar eigen paardje vorige week). Onwijs leuk paard is het, zeg maar gerust perfect ;)

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Prijsklasse Dravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 21:46

Hartstikke leuk!

Es_ther

Berichten: 18724
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 06:49

Leuk zeg!

dresjoepie

Berichten: 2523
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 07:13

Leuk :)

laat je wel een klinische keuring doen om teleurstelling in de toekomst te voorkomen? Door een onafhankelijke liefst zelf gekozen DA En dan niet 1 voor de koeien en de kippen maar 1 die veel ervaring heeft met paarden! Dit is de beste investering die je voor jezelf kunt doen

enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Re: Prijsklasse Dravers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 09:57

Keuring gaan we zeker doen. Zelf verwacht ik niet echt gebreken bij dit paard maar je weet inderdaad maar nooit... Weten jullie een goede da hiervoor?