Prijsklasse Dravers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Re: Prijsklasse Dravers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 16:54

@ilaan over dierenartskosten en verzekeringen zit ik nog behoorlijk te knellen... Ik zie bijna alleen maar slechte verhalen over verzekeren dat ze bijna niks vergoeden of paarden er zonder pardon 'uitgooien' dus leek het me beter om de 60 euro die ik aan een verzekering zou uitgeven per maand gewoon opzij te zetten op een bankrekening voor het geval er iets gebeurd.. Dierenartskosten kan ik bizar weinig over vinden gek genoeg. Entingen zelfde verhaal. Daarbij weet ik niet helemaal precies waarvoor je naar een dierenarts zou gaan behalve voor koliek en verwondingen. Kreupelheid gaat zover ik gezien heb vanzelf over tenzij je met een heftige blessure te maken hebt natuurlijk, eczeem heb je dekens voor... Dus waarom lopen die prijzen dan zo hoog op vraag ik me af...? Ik probeer me echt zo goed mogelijk te verdiepen in dit soort dingen maar ik denk dat ik ook gewoon een keer uitleg nodig heb van iemand met ervaring..

Patt
Berichten: 1058
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:55


enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Re: Prijsklasse Dravers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 17:01

@Patt wauw... Er zijn er bij de eerste link 3 die me echt heel erg leuk lijken zeg! Nu maar hopen dat ze er over 4 maanden nog zijn, dan heb ik genoeg geld ingezameld ervoor ;) Of dat ze tegen die tijd een lief ander baasje hebben gevonden, ook helemaal mooi natuurlijk.

darkadia

Berichten: 5256
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 17:06

guusje_h schreef:
@ilaan over dierenartskosten en verzekeringen zit ik nog behoorlijk te knellen... Ik zie bijna alleen maar slechte verhalen over verzekeren dat ze bijna niks vergoeden of paarden er zonder pardon 'uitgooien' dus leek het me beter om de 60 euro die ik aan een verzekering zou uitgeven per maand gewoon opzij te zetten op een bankrekening voor het geval er iets gebeurd.. Dierenartskosten kan ik bizar weinig over vinden gek genoeg. Entingen zelfde verhaal. Daarbij weet ik niet helemaal precies waarvoor je naar een dierenarts zou gaan behalve voor koliek en verwondingen. Kreupelheid gaat zover ik gezien heb vanzelf over tenzij je met een heftige blessure te maken hebt natuurlijk, eczeem heb je dekens voor... Dus waarom lopen die prijzen dan zo hoog op vraag ik me af...? Ik probeer me echt zo goed mogelijk te verdiepen in dit soort dingen maar ik denk dat ik ook gewoon een keer uitleg nodig heb van iemand met ervaring..


Kreupelheden (zijn veel varianten, en niet bij elke is de behandeling gelijk), bloed prikken bij bijv vitamine tekort of andere vage klachten, maagzweren, verwondingen, koliek, echo's/foto's bij blessures etc. Zat dingen waar je echt een dierenarts bij nodig hebt, en wat ook als je pech hebt al in de eerste paar maanden kan hebben. Je moet dus al reserves hebben voordat je daadwerkelijk een paard aanschaft, want wat als ie wat krijgt en jij kunt de da niet betalen?
Verder heb je nog tandartskosten, hoefsmid, entingen, wormenkuren, mestonderzoek... Om maar eens wat zaken te noemen...

En een goede tip, laat je paard keuren door een eigen gekozen dierenarts voor aankoop!

Mijn paardje komt bij die stal vandaan, doorgaans staan die daar geen 4 maanden iig. Maar als ik jou zo hoor denk ik eerlijk gezegd ook niet dat je een draver moet kiezen.

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 17:09

Omdat de dierenarts voorrijkosten rekent plus de tijd dat hij/zij aanwezig is en dan de middelen die eventueel worden voorgeschreven. Dan heb je het nog niet eens over foto's maken.
Wat enten kost weet ik pas volgend jaar want ze is pas geënt haha

Houd ook rekening met eventuele keuringkosten bij het kopen. Je kunt een klinische en röntgenologische keuring laten doen. Ik heb geen van beiden gedaan gezien de prijsklasse van het paard en de leeftijd.
Maar ik snap dat mensen het wel doen om niet voor verrassingen te komen staan.

En natuurlijk de hoefsmid. Vierkant beslaan is hier 95 euro en bekappen 30. Mijne staat op blote voetjes en is van de week iets bijgewerkt, kosten waren dus 30 euro.

Ik denk dat het heel verstandig is die 60 euro per maand aan de kant te zetten voor onvoorziene kosten van de da ed. Ook voor het nemen van les is het handig wat over te hebben.
Ik heb al een potje voor de da en daar wordt ook vanaf gebleven. Wil gewoon kunnen bellen als ze wat mankeert.

Paarden zijn erg duur dus denk er goed over na. Buiten de stalling zijn er nog meer dingen waar je rekening mee moet houden.
Begrijp me niet verkeerd want ik gun het je echt!!

enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 17:13

Aan wat soort klachten zou je kunnen merken dat een paard medische hulp nodig heeft? Van de meeste dingen, natuurlijk niet alle hoor, weet ik wel redelijk wat het is maar ik heb niet bij een paard die bijvoorbeeld (ik zeg maar wat hoor) naar zijn buik hapt gelijk zoiets van 'oh die heeft van maagzweren' of 'oh ik moet gelijk naar de dierenarts'
Hij komt wel op een pensionstal waar anderen regelmatig even een oogje in het zeil houden, dus ik hoef niet àlles op eigen houtje uit te zoeken gelukkig ;)
En nee, misschien is een draver niet de beste optie voor mij, maar volgens mij ie ik het vanzelf wel dan... Voor het zelfde geld kom ik over een half jaar ineens toch een draver tegen waar ik gelijk verliefd op wordt. Gewoon goed kijken wat de markt een beetje doet..

RianneH

Berichten: 28254
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Prijsklasse Dravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 17:22

Signalen zijn zo divers, daar kan je geen standaard voor maken. Mijn paard fleemt bijvoorbeeld als ze pijn/koliek heeft, een ander bijt naar zijn buik en weer een ander gaat liggen.
Kijk maar eens naar de topics op MD en dan zie je dat sommige symptomen niets ernstigs zijn en sommige symptomen juist veel ernstiger dan verwacht...

enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 17:26

@ilaan nee ik begrijp het hoor ;) er komt echt enorm veel bij kijken, dat heb ik de afgelopen maand zeker gezien. Hoefsmid en wormkuren heb ik al in mijn plan verwerkt en ik reken ongeveer 100 euro extra kosten in het eerste jaar. De jaren daarna 300 euro omdat er dan denk ik ook harnarchement begint stuk te gaan.

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Re: Prijsklasse Dravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 17:43

Heel slim van je :) ik heb nu bijvoorbeeld geen zadel omdat we eigenlijk nog door wilde sparen (buiten da potje om hadden we ook een aanschaf potje zeg maar) maar toch al eerder een paard tegenkwamen.
Niet heel handig gepland dus.

Gewoon goed zoeken en bij verschillende paarden gaan kijken :) dan weet je vanzelf of het klikt en of het goed voelt :)

Qua herkennen van dingen weet ik het ook nog niet precies. Ik zat in de stres vanwege een snotneusje en dik oog. Blijkt niks ernstigs te zijn en dat er meer paarden last van hebben.... Tja dat leer je vanzelf van anderen op stal :)

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31330
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Prijsklasse Dravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 17:50

F-AM -> DRS

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 18:01

ilaan schreef:
Heel slim van je :) ik heb nu bijvoorbeeld geen zadel omdat we eigenlijk nog door wilde sparen (buiten da potje om hadden we ook een aanschaf potje zeg maar) maar toch al eerder een paard tegenkwamen.
Niet heel handig gepland dus.

Gewoon goed zoeken en bij verschillende paarden gaan kijken :) dan weet je vanzelf of het klikt en of het goed voelt :)

Qua herkennen van dingen weet ik het ook nog niet precies. Ik zat in de stres vanwege een snotneusje en dik oog. Blijkt niks ernstigs te zijn en dat er meer paarden last van hebben.... Tja dat leer je vanzelf van anderen op stal :)



over 4-6 maanden staat de markt nog steeds vol met leuke paarden, het zijn alleen andere..
gewoon uit blijven proberen, want zo kun je voor jezelf uitmaken wat voor jou de juiste paarden zijn..

over 6 maanden kun je dan beter zoeken omdat je en jezelf en de markt beter kent.

ik zou niet vragen of men een paard 3 maanden voor je wilt vasthouden.. je wilt over een tijdje ook nog serieus genomen worden als je echt je zaakjes op orde hebt en voor een paard gaat zoeken ;)

coldsummers

Berichten: 2060
Geregistreerd: 19-06-12
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Prijsklasse Dravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 19:02

Beetje raar dat je een draver gaat kopen omdat het zo gezegd de goedkoopste paarden zijn... Er zijn zat fjorden, tinkers, haflingers, KWPN'ers die ook in deze prijsklasse vallen.

mireillea44

Berichten: 46
Geregistreerd: 18-06-14
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 19:13

Waarom richt je je niet meer op een Haflinger? Dat zijn hele leuke paardjes, de laatste jaren worden ze wat groter gefokt, die momenteel niet zo hoog geprijsd in de markt liggen. Fantastisch voor het maken van buitenritten, maar ook heel geschikt voor een leuke dressuurproef, sprongetje of western. Voor 2000 euro kun je een hele leuke nog jonge maar wel ingereden Haflinger vinden.

yza1987

Berichten: 497
Geregistreerd: 05-12-08

Re: Prijsklasse Dravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 19:27

Ik heb zelf een draver. Het zijn hele leuke paarden, maar inderdaad je moet er wel wat mee hebben. Vergis je niet in de aanschaf van een leuke draver, omdat hij zo goedkoop is en een leuk koppie heeft. Als ze nog vrij groen zijn is het een hele klus om ze om te scholen. Daar moet je wel goede begeleiding bij hebben en je moet je kunnen verplaatsen in de achtergrond van zo'n paard. Dravers hebben bijvoorbeeld geleerd te hangen op het bit om zo harder te kunnen gaan. Daarnaast lopen ze stuwend in plaats van dragend. Weet jij hoe je dat soort issue's op lost? Ik zou meer gaan kijken naar een paardje wat bij je past. Dat kan ook een leuke haf, fjord of ander ras zijn. Succes met zoeken in ieder geval.

enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Re: Prijsklasse Dravers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 21:41

@coldsummers fjorden, haflingers en kwpn'ers zijn nou eenmaal niet mijn type. Ik zag toevallig een aantal leuke dravers voorbij komen waarbij het me opviel dat ze allemaal rond de 1000 euro waren. En ik heb het nog helemaal niet over het definitief kopen.. Ik ben op onderzoek uit en over een half jaartje zit het er waarschijnlijk wel in ja.
@mireillea44 zoals al hierboven gezegd, haflingers zijn niet mijn ding.. :n Ik ken een paar schatten van haffies maar ze spreken me gewoon totaal niet aan helaas. Heb ik met meerdere rassen trouwens hoor. Tuurlijk er zitten hele leuke tussen maar ik vind het gewoon niks op de een of andere manier.
@yza1987 zit inderdaad wat in.. Over een half jaar nog maar eens kijken en wie weet word ik alsnog verliefd op een dravertje.. Bedankt! :)

nannyrana7
Berichten: 412
Geregistreerd: 08-12-09

Re: Prijsklasse Dravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 21:51

Ben zelf in het bezit van een draver en ben er echt super blij mee en ze gaat ook nooit meer weg maar denk er wel goed over na dat je er ook nog een hoop werk aan gaat hebben. De mijne kwam wel rechtstreeks van de baan en is via via gekomen en kreeg een half jaar om haar uit te proberen en kwa karakter kan ik me geen beter paard wensen en buiten rijden dat is echt ons hoofddoel en gaan er dan ook echt uren op uit. Maar in de bak blijft gewoon echt lastig en ben ik ondanks dat ik best veel rij en op een boel paarden zo weg rij erg lastig en red ik dat echt niet alleen maar ben om de week aan het lessen. En vind dat echt wel wat om over na te denken. Zou me niet blind staren op bepaald ras heb ik tijdens mijn zoektocht ook niet gedaan maar veel paarden gaan bekijken en zodoende kom je er vanzelf achter wat bij je past. Maar denk ook na dat het niet wat kleins is dat je zo weer weg kan doen altans dat vind ik.

Sterkte met je zoektocht

coldsummers

Berichten: 2060
Geregistreerd: 19-06-12
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Prijsklasse Dravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 09:32

Dan zou ik niet voor een draver gaan.
Er zijn zat andere leuke rassen en dravers kunnen soms best moeilijk zijn en je moet de knopjes zien te vinden.

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Prijsklasse Dravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 09:45

Ikzou je westfriesedijk niet kunnen aanraden. Zoals je op de site kan lezen, worden de paarden direct op de site aangeboden.
Gros is amper onder r zadel en je geeft al aan dat je dat boven de pet is.
Aussie op de site is wat dat betreft echt een uitzondering.
Ruitje hier op bokt verkoopt ze als ze er helemaal van overtuigd is, als ze goed doorgereden zijn .

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 09:50


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 09:58

guusje_h schreef:
Aha... Maar stel ik zou een draver kopen die dressuurmatig gereden wordt en het goed doet zou ik er eigenlijk alsnog niks mee kunnen? En zijn ze ook daadwerkelijk gevaarlijke racemonsters of word dat alleen maar gedacht? Ik ken namelijk genoeg KWPN'ers die behoorlijk wat sprintjes trekken hoor :=


Ik heb een draver gehad en het is werkelijk een superras. Mijn merrie was geen racemonster terwijl ze toch wel een jaar op de baan heeft gekoerst. Je kon haar goed vertrouwen en ze kon ook wel een galopje. Maar dat is meestal wel moeilijk voor dravers die gekoerst hebben. Maar er zijn zeker ook dravers die lekker in de dressuur lopen hoor. Zijn hier denk ik wel een paar fototopics over :) Ik heb mijn merrie voornamelijk gebruikt voor buitenritten en polocrosse. Ze blinken dan niet echt uit in de dressuur maar andere takken van sport zijn ze dan weer wel goed in ;)

Annoya

Berichten: 667
Geregistreerd: 05-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 10:18

Op de stal waar mijn pony stond stonden vroeger 2 dravers. Een ruin en een merrie. Beiden hadden koersen gelopen in Wolvega, beiden hebben geen fijne ervaringen gehad tijdens de trainingen op de drafbaan. De ruin kon alleen stappen en draven, en vanuit draf kleine hindernisjes springen. De ruin was niet geschikt voor buitenrijden, hij was te heet. Hij werd gereden door een meisje dat niet perse heel goed kon rijden, maar een meisje met een heel rustig karakter die heel nuchter was en zich absoluut niet gek maken door hem. De ruin heb ik nooit gereden. Die merrie wel. De merrie was een fijn rijpaard alleen een bange schijtend (veel schikken en opzij huppelen) en een beetje een zenuwpeesje maar met een berijder die dat niet af strafte en die gewoon kalm bleef was het een fijn paard. De merrie kon wel een soort van galopperen, maar ik denk niet dat zij geschikt zou zijn voor dressuur. Ze had een heel vlakke galop, en het zat werkelijk waard heerlijk (alsof je een glas water zou kunnen dragen zonder te morsen) maar we (haar eigenaar en ik) hebben ons vaak afgevraagd of wel een echte galop was. Soms leek ze met haar achterbenen aan het draven terwijl haar voorbenen galoppeerden. Ik denk dat deze merrie wel geschikt zou kunnen wezen voor endurance rijden.

darkadia

Berichten: 5256
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Prijsklasse Dravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 10:24

Dat soort buitenrij problemen zijn met kennis, geduld en juiste training prima op te lossen hoor.
En galopperen kunnen ze zeker leren. Veel dravers hebben inderdaad een vlakke 4-takt galop doordat ze erg stuwen, maar ook dat is te trainen. Maar zoals eerder al genoemd heeft het ene paard meer aanleg dan de ander (endan geldt niet enkel voor dravers).
Toch denk ik dat een draver niet bij TS zal passen.

Firegirl
Berichten: 952
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 11:37

Annoya schreef:
Op de stal waar mijn pony stond stonden vroeger 2 dravers. Een ruin en een merrie. Beiden hadden koersen gelopen in Wolvega, beiden hebben geen fijne ervaringen gehad tijdens de trainingen op de drafbaan. De ruin kon alleen stappen en draven, en vanuit draf kleine hindernisjes springen. De ruin was niet geschikt voor buitenrijden, hij was te heet. Hij werd gereden door een meisje dat niet perse heel goed kon rijden, maar een meisje met een heel rustig karakter die heel nuchter was en zich absoluut niet gek maken door hem. De ruin heb ik nooit gereden. Die merrie wel. De merrie was een fijn rijpaard alleen een bange schijtend (veel schikken en opzij huppelen) en een beetje een zenuwpeesje maar met een berijder die dat niet af strafte en die gewoon kalm bleef was het een fijn paard. De merrie kon wel een soort van galopperen, maar ik denk niet dat zij geschikt zou zijn voor dressuur. Ze had een heel vlakke galop, en het zat werkelijk waard heerlijk (alsof je een glas water zou kunnen dragen zonder te morsen) maar we (haar eigenaar en ik) hebben ons vaak afgevraagd of wel een echte galop was. Soms leek ze met haar achterbenen aan het draven terwijl haar voorbenen galoppeerden. Ik denk dat deze merrie wel geschikt zou kunnen wezen voor endurance rijden.


Beide geen fijne ervaringen? Is waarschijnlijk weer een verklaring van iemand die geen idee heeft hoe de trainingen van een draver gaan. En daarom de training de schuld geven terwijl ze niet verder kijken of ze zelf iets niet helemaal handig doen.

Westernfreak

Berichten: 5496
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 13:21

1. Maak een lijstje met eigenschappen waaraan je ideale paard moet voldoen en maak geen uitzondering voor een paard die één van die eigenschappen niet heeft. (Denk aan karakter, omgang op stal, onder het zadel e.d.)

2. Spaar net zolang door tot je het paard van je dromen kunt kopen, al duurt dat nog een jaar (of 2) langer dan je nu voor ogen hebt.

3. Focus je niet op een bepaald ras. Uit je post maak ik op dat je eigenlijk alleen voor een draver kiest vanwege de prijsklasse. :n Dat is geen reden om een draver aan te schaffen! Er zijn ook genoeg verhalen bekend van mensen die je voor zijn gegaan op dat argument en die uiteindelijk geen goede keuze hebben gemaakt door voor een draver te kiezen.

Succes!

Es_ther

Berichten: 18724
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 13:22

Westernfreak schreef:
1. Maak een lijstje met eigenschappen waaraan je ideale paard moet voldoen en maak geen uitzondering voor een paard die één van die eigenschappen niet heeft. (Denk aan karakter, omgang op stal, onder het zadel e.d.)

2. Spaar net zolang door tot je het paard van je dromen kunt kopen, al duurt dat nog een jaar (of 2) langer dan je nu voor ogen hebt.

3. Focus je niet op een bepaald ras. Uit je post maak ik op dat je eigenlijk alleen voor een draver kiest vanwege de prijsklasse. :n Dat is geen reden om een draver aan te schaffen! Er zijn ook genoeg verhalen bekend van mensen die je voor zijn gegaan op dat argument en die uiteindelijk geen goede keuze hebben gemaakt door voor een draver te kiezen.

Succes!


En hier gaat het inderdaad vaak mis..
Zo was het ook met mijn Draver. Baasje werd bang voor hem, want hij is best eigenwijs.