Prijsklasse Dravers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Re: Prijsklasse Dravers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 14:18

Zal ik doen! Heeft iemand heel toevallig nog een verkeersmak paardje van 2000 of lager te koop staan of gezien die van buitenritten houdt en springen leuk vind? Liefst groter dan 1,40 en voorkeur op een tinker of een ander soort reus? :D

taverno

Berichten: 4217
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Re: Prijsklasse Dravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 15:15

Kom ik weer op ruitje, die heeft een hele leuke makke draver staan.Weet niet of ze springtalenten heeft.Ik zie het paard dagelijks en het is echt een leuk dier.

enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Re: Prijsklasse Dravers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 15:40

Zal haar even pb'en! Is het de merrie die ze ook in haar advertenties heeft staan?

taverno

Berichten: 4217
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Re: Prijsklasse Dravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 15:49

Yep.

enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Re: Prijsklasse Dravers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 15:51

Ze spreekt me niet heel erg aan maar het is zeker de moeite om even te gaan kijken denk ik! dan zit ik wel nog met het probleem dat ik nog wel even zal moeten sparen...

coldsummers

Berichten: 2060
Geregistreerd: 19-06-12
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 15:58

TS, waarom wil je dan een draver?

Ik heb zelf ook een draver, die volgende maand 18 jaar wordt maar nog de energie heeft van een 3 jarige. Hij is erg makkelijk, je kan er mee buiten rijden, doet niets verkeerd maar heeft nog heel veel energie. Dressuur hebben we gedaan, helaas kregen we veel commentaar over het feit dat het een draver is en we hadden er beide geen zin meer in. Merkte aan hem dat hij het niet leuk meer vond. We rijden nu western, recreatief en lekker racen op het strand. Het is absoluut geen racemonster, hij houdt wel van racen maar is wel makkelijk terug te krijgen. Dravers zijn niet zo duur, komt omdat ze niet erg populair zijn.

Ik zou zo weer voor een draver gaan; wil niet anders meer. :')

enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Re: Prijsklasse Dravers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 16:02

Waarom ik een draver wil is eigenlijk een slechte reden, namelijk omdat het bijna de enige paarden zijn, die ook volwassen en beleerd, die binnen mijn budget van 2000 passen...

darkadia

Berichten: 5262
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:03

guusje_h schreef:
Ze spreekt me niet heel erg aan maar het is zeker de moeite om even te gaan kijken denk ik! dan zit ik wel nog met het probleem dat ik nog wel even zal moeten sparen...


Als het ras je niet aan spreekt, moet je het niet doen, puur en alleen omdat dravers in je budget valen.

Dan kun je beter wat langer door sparen, en dan tegen de tijd dat er genoeg gespaard is gaan kijken voor een leuke tinker/fries o.i.d. Het heeft weinig zin al te gaan kijken voor een paard nu, als je het bedrag nog niet hebt. Meeste mensen zullen niet nog 2-3 maanden gaan wachten met de verkoop.

Voor dat bedrag zijn er best leuke andere rassen te koop hoor, maar je zult wat moeten zoeken, en geduld hebben. Je geeft al aan nu het budget toch nog niet te hebben. Ik heb voor ik mijn draver kocht ook diverse paardjes proef gereden, waaronder een hele leuke KWPNer van 5 die voor €1500 weg mocht omdat hij nog niet veel kon. Heb dit niet gedaan, omdat ik een allround paardje zocht, en die het duidelijk echt geen zak aan vond in de bak :P Was wel mega braaf buiten.

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Re: Prijsklasse Dravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:06

Voor 2000€ kun je echt wel een leuke tinker haflinger of Belg vinden hoor ;)
Je moet alleen een beetje zoeken
Heb toevallig een ruin te koop voor 1850 en 2250 met zadel en hoofdstel

Ik heb niet veel ervaring met dravers heb er eentje omgeschoold voor een klant
Vond het dier erg leergierig maar heel snel en moest dus de rust knop ontdekken
Na ik die gevonden had was het een geweldig dier om mee te werken
Hier betrof het een Franse draver die nooit op de baan of in het tuig gelopen had
Dat is nml ook nog een verschil

ZoZenn

Berichten: 3161
Geregistreerd: 05-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:08

Iedereen heeft het hier over Z dressuur en dat het moeilijk wordt, maar dat is überhaupt moeilijk.. Misschien makkelijker met een duur dressuurgefokt paard, maar het blijft hard werken. Met wat voor paard dan ook. Het soort training is bij elk paard weer anders, omdat ieder zijn goede en slechte punten heeft. En ook sommige KWPN'ers zullen nooit in het Z komen :).
Laatst bijgewerkt door ZoZenn op 09-04-15 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 16:09

Heb overigens wel een verschrikkelijk mooie leuke merrie gevonden, maar die heeft cpl/clp.. ik weet niet goed hoe ik daarvoor zou moeten zorgen dus ik begin er liever niet aan. Verder ook een geweldige allround appie maar ik krijg geen reactie op vragen..

enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Re: Prijsklasse Dravers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 16:13

@ZoZenn helemaal gelijk! ik hoef ook echt geen hoge dressuur met een paard te doen hoor.. Af en toe een onderling wedstrijdje vind ik wel genoeg en een paar dressuurpasjes kunnen is leuk. Als het paard er geen plezier in zou hebben hoeft het niet van mij. ;)

enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Re: Prijsklasse Dravers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 16:13

@GentleGiant wat voor eentje heb je er te koop staan? :)

enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Re: Prijsklasse Dravers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 16:16

Heb ook een pony'tje ijslander x haflinger gevonden waar ik gelijk een geweldige klik mee had en die we eigenlijk over een paar weken al in huis zouden kunnen nemen bij wijze van preken omdat hij slechts 400 euro kost, maar mijn ouders willen het niet hebben omdat het al een 22-jarig opaatje is... :n

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:18

volgens mij zijn het vooral de nog niet omgeschoolde dravers, of dravers die wel omgeschoold zijn maar nog niet bevestigd in de ring die voornamelijk in de lagere prijsklasse zitten.

Je hebt dan eigenlijk een groen paard qua dressuur met een extra minpuntje.. ze hebben geleerd om niet over te schakelen naar de galop. Daarom is die goede omscholing ook zo belangrijk. Een draver die nooit op de drafbaan heeft gelopen maar dressuurmatig is ingereden, is al snel even duur als een gemiddeld recreatiepaard

als je naar het doel spring of dressuursport zijn ze 'vanzelfsprekend' goedkoper geprijsd dan hun dresuurmatig gefokte vriendjes van het KWPN. Een dressuurpaard met goede papieren en mooie bewegingen die bijvoorbeeld B met winstpunten heeft zal duurder geprijsd zijn dan een draver die B met winstpunten heeft.. dit heeft puur te maken met het feit dat als je er verder de dressuur mee in wilt, het dressuur gefokte type natuurlijk meer aanleg heeft gemiddeld..

dat wil niet zeggen dat je niet met een draver met veel inzet in de Z zou kunnen belanden (en dan is zo'n draver ook echt wel redelijk geprijsd), maar het dressuurpaard heeft in de prijs gewoon een streepje voor..

Je koopt ook geen dochter van painted black om in de drafsport uit te brengen immers? Een dressuur gefokt paard dat voor de drafsport te koop wordt aangeboden zal ook weinig opbrengen vermoed ik.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:25

guusje_h schreef:
Heb ook een pony'tje ijslander x haflinger gevonden waar ik gelijk een geweldige klik mee had en die we eigenlijk over een paar weken al in huis zouden kunnen nemen bij wijze van preken omdat hij slechts 400 euro kost, maar mijn ouders willen het niet hebben omdat het al een 22-jarig opaatje is... :n


ik vind je ouders op dat vlak op zich redelijk verstandig guusje..

niet zo zeer omdat het ponietje 'bejaard' is.. hij is op leeftijd.

op de leeftijd boven de twintig begin je het rustiger aan te doen met een paard of pony, enige uitzonderingen daargelaten. vanaf een jaar of 25 zijn ze al echt wel een beetje oud aan het worden..

En ouderdom komt natuurlijk ook met gebreken. Nu heeft de pony misschien niets, maar de kans is groter dat je over twee jaar al met gezondsissues komt te zitten dan bij een paard van 10 jaar.

de aanschafkosten zijn zo'n beetje het laatste waar je naar moet kijken. slechts 400 euro betekent eigenlijk dat de eigenaren er dringend vanaf willen (ze vragen maar iets meer dan de slachtprijs)..
De vraag is, waarom? en trap niet zomaar in 'geen tijd meer', of 'kan hem niet de beweging geven die hij verdiend'. want dat geloof ik bij een 10-jarige nog wel, maar bij een 20+er riekt het toch vaak naar 'hij wordt oud en voldoet niet meer aan mijn eisen en heb geen zin in een levende grasmaaier'.


als ik je reacties zo lees, denk ik om heel eerlijk te zijn dat je je teveel richt op 'goedkope' paarden of pony's. De meeste paarden of ponies staan met goede reden goedkoop op de markt.. misschien even doorsparen nog en naar een leuke gemiddelde recreatie pony zoeken waar je nog jaren plezier van kunt beleven?

of althans je wilt het te snel.. neem er de tijd voor.. De markt staat meer dan vol af en toe met leuke paarden binnen je budget..

ik heb er zelf net een, met een gouden karakter en de nodige wedstrijdkilometers (z dressuur, maar dat stelt niet veel voor bij hem, is op een verkeerde manier erheen gereden.. dus zeg maar m niveau.. L springen, L samengesteld). eigenlijk zocht ik niet eens in die categorie, maar ineens viel hij met spullen binnen de rek van mijn budget, en dat lag maar een paar honderd euro hoger dan de jouwe.. Zijn weidemaatje is ook 10 jaar oud, rustig karakter (misschien iets te rustig onder het zadel), maar ook een gouden karaktertje en daar heeft ze 1800 voor neergeteld..

er is dus echt meer dan voldoende aanbod, je moet het alleen niet vandaag of morgen willen.. ben hier ook 6 maanden bezig geweest (en een jaar de markt bekeken) voor ik mijn paardje vond.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 09-04-15 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

xLoki

Berichten: 3494
Geregistreerd: 16-01-08

Re: Prijsklasse Dravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:26

Het ligt er maar net aan wat voor paard (karakter, gangen) het is en wat voor ruiter hem/haar heeft gereden.
Ik heb zelf een draver (50%) kruising die Z1 dressuur mag starten. :)

enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 16:32

de rede dat hij maar 400 euro is, is omdat ik al 8 jaar op die stal rijd en de manege eigenaar, die heel goed ziet dat het echt het ideale paardje voor mij zou zijn. Daarom vraagt hij er denk ik zo'n opvallend lage prijs voor. Zelf had ik hem 7 geschat totdat hij mij vertelde dat hij eigenlijk al 22 is :=
Ik kijk zeker ook naar paarden die wat duurder zijn, maar het probleem komt dat weer dat ik nóg langer moet sparen. Niet dat in ongeduldig ben, zeker niet, maar mensen willen, wat ik heel goed begrijp, niet wachten tot ik het geld bij elkaar heb gespaard. Ik had ook al een geweldig belgisch trekpaard gevonden met zadel en al, maar het duurde dan toch te lang voor de eigenaren om het no tot juli te houden en te wachten op mij... Begrijp ik hartstikke goed hoor, begrijp me niet verkeerd! en daarnaast kan ik niet ontkennen dat ik ook gewoon dolenthousiast ben :))

rox_en_wilvy

Berichten: 788
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: lelystad ~ paard in Hulshorst (veluwe)~

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:33

Ik zou ook goed zoeken en dan is er genoeg leuks te koop, er zijn bijvoorbeeld genoeg kruisingen die rond of onder de €2000; zijn. Een draver is wel een "soort" apart net als hun eigenaren ;) je moet er mee om kunnen gaan, zijn wel vaak bloedpaardjes met karakter .

enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 16:35

Wow xLoki, knap! :)) Zelf vind ik het een beetje onzin dat een draver die even mooie bewegingen maakt als de andere paarden in een dressuurwedstrijd toch in het nadeel komt vanwege zijn papieren... Als hij goed is is hij goed en niet ineens minder goed doordat hij een draver is naar mijn mening :\

RianneH

Berichten: 28269
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Prijsklasse Dravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:38

Het heeft niets met papier te maken, het heeft met gangen te maken ;) Een draver heeft vlakkere gangen en stuwt van nature meer dan een dressuurpaard dat gefokt is op spectaculaire dragende gangen.

Zo te lezen ben je nog niet helemaal in de positie om een paard te kopen. Speur nog even een tijdje het internet af en probeer alleen mensen te contacteren als je echt in de positie bent om het paard te kopen. Er is namelijk niemand zo gek nog zo lang te wachten. In die tussentijd kan jij goed zien wat de markt doet en wat voor type paarden jouw voorkeur heeft. Gaan voor de goedkoopste is vaak niet de beste keus..

enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Re: Prijsklasse Dravers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 16:42

RianneH oh oke dan ligt het daaraan haha. Ik ben een ongelooflijke controlfreak die alles maanden van te voren geregeld wilt hebben, dus dat word nog een hele klus :+ Maar ik ga het proberen...

xLoki

Berichten: 3494
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:43

guusje_h schreef:
Wow xLoki, knap! :)) Zelf vind ik het een beetje onzin dat een draver die even mooie bewegingen maakt als de andere paarden in een dressuurwedstrijd toch in het nadeel komt vanwege zijn papieren... Als hij goed is is hij goed en niet ineens minder goed doordat hij een draver is naar mijn mening :\

Wat RianneH al zegt, op wedstrijd kijken ze niet naar papieren. (de jury 'weet' niet eens dat mijn paard een draver is, er staat Onbekend in zijn paspoort)
Hij komt ten nadele omdat hij gewoon minder mooi loopt dan de KWPN cracks. De stap is wiebeliger, draf stuwender en de galop minder mooi in drietakt. Dit valt allemaal wel door training te bewerken, alleen het kost je meer tijd en moeite dan bij een KWPN'er. Maar als je dat leuk vindt en er tijd en geld in wil investeren, moet je het zeker doen. :)

enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Re: Prijsklasse Dravers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 16:45

Dressuur is niet echt mijn ding, dan ga ik toch liever voor eentje die lol heeft in springen en buitenrijden en niet in dressuur ;)

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:47

Maar als je budget 2000 wordt dan kun je echt genoeg vinden! je moet geen draver nemen vanwege je budget. Je moet een paard kopen waar je een klik mee hebt en die je aanspreekt.

Ik liep perongelijk tegen mijn merrie van 19 aan die ook nog eens blind is aan een oog voor echt heel weinig. Nu staat ze 2 weken bij mij en kan me geen beter paard wensen. Maar de prijs is wel naar de leeftijd en haar 'gebrek'.

Maar echt voor 2000 staan er genoeg paarden te koop :) denk wel aan een potje voor de dierenarts wat je apart hebt liggen. Die kosten kunnen nogal hoog oplopen....
Je vind echt wel wat, en dat hoeft echt niet per se een draver te zijn (een ras dus wat je niet aanspreekt).