Geen toekomst voor omgeschoolde draver?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Geen toekomst voor omgeschoolde draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:31

Zijn draverijen geen sport dan? Of is een sportpaard per definitie een dressuur of springpaard?
Is maar net wat je onder de definitie sportpaard verstaat, daar kan je al verschillende kanten mee op.
Maargoed idd beetje erg offtopic :o

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Geen toekomst voor omgeschoolde draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:36

Ach ze bedoelede waarschijnlijk gewoon dressuur en springpaarden. Niet zo mierenneuken jullie :P

Anouk1969

Berichten: 43
Geregistreerd: 23-05-13

Re: Geen toekomst voor omgeschoolde draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:51

Ik heb jaren op een draver gereden, niets mis mee... Was een super paard, kon gewoon galopperen, luisterde fantastisch, bomproof en ik reed er heerlijk buiten mee. Gewoon niet vermelden dat het een draver is, ik loop ook steeds tegen vooroordelen aan dat men een draver niets vindt, alleen als ik vraag waarom weten ze het niet...

Cchanny

Berichten: 8866
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:58

Hier hebben we 4 dravers.
2 jonkies en 2 oudjes (20+)
Die van 24 en 22 doen het nog perfect. die van 22 heeft tot haar 10e gekoerst en lopen allebei nog als een tierenlier en kunnen beide ook gewoon galopperen.
Die van 9 is helaas nu 'stuk'. Peesblessure en gebroken hoefbeen gehad en deze heeft eigenlijk niet gekoerst omdat hij de voorkeur gaf aan de galop.
Dus dat ze sneller stuk gaan omdat ze hebben gekoerst is ook zo'n fabel.

Ik denk dat het bij jou meer komt doordat ik al wat ouder is. Dan dat het een draver is.
En ik denk dat het inderdaad ook nog steeds de vooroordeel hebben dat ze niet kunnen galopperen.

Voor jou zo ik dan wat rijfoto's plaatsen. Dat trekt ook al meer.
en volgens mij ligt de paardenmarkt nu ook op zijn gat en worden er gewoon te veel paarden aangeboden.

GixWillsNino

Berichten: 229
Geregistreerd: 02-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 23:02

Ik heb er twee, twee totaal verschillende paarden. De ene is een ideale familiepony en de ander is echt vergelijkbaar met een sportpaard, die kan dressuurmatig echt wel lopen.
Geloof ook niet echt dat er geen markt voor is, als je ziet hoe kort sommige maar te koop staan bij stallen die ze omscholen. (de leuke zijn altijd zo weg)

Ik zou persoonlijk geen enkel paard van 18 aanschaffen (die ik niet ken ), maar dat is persoonlijk.

Waar zou je naar zoeken in een eigenaar?

lady62
Berichten: 1392
Geregistreerd: 17-02-10

Re: Geen toekomst voor omgeschoolde draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 07:20

Mijn draver vonden de dressuurruiters erg leuk en de bouw leek ook niet op een draver.
Ik had er les mee op club en natuurlijk niet verteld dat het MAAR een draver was.
Tot een klein jaar later iemand hem zag weg draven in het land nou toen was het gebeurd hoor met alle positieve aandacht het was van O het is een draver.
Daarna werd ik op de club ook echt genegeerd met mijn draver hoezo vooroordelen.
Mijn paardje was van het springen dat kon hij hoor en hij vond het geweldig.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 07:50

NZ92 schreef:
En dan denk ik hoe komt dit? Ik snap dat niet iedereen zit te wachten op een uitgekoerste draver die net van de baan komt, maar eentje die al een tijdje onder het zadel loopt wat is hier mis mee
in vergelijking met bijvoorbeeld andere (recreatie) paarden?


Het is een beetje zoals solliciteren tegenwoordig denk ik. Je titel is niet echt 'catchy' en hoewel er nu een rijfoto bijstaat (ik denk dat je de advertentie al aangepast hebt nav dit topic?) kan een potentiele koper nog steeds niet zien hoe het dier er eigenlijk uit ziet.
De tekst is wel prima, het komt over als een goed betrouwbaar dier :j

Ik denk dat de gemiddelde recreant nog moet leren dat ze beter een mak beestje kunnen kopen waar ze veel meer plezier van gaan hebben dan een potentieel goed 'sportpaard' wat meestal hete flikkers zijn (om maar eens even goed te generaliseren :Y)

Overigens hoeft leeftijd niet een issue te zijn.. je kunt het ook zo zien dat er voor een goede prijs nog een aantal jaren fijn plezier aan beleefd kan worden, mits (en dat klinkt heel hard) er tzt op tijd afscheid genomen wordt als de tijd daar is..

Over dat weinig front, is het is maar net wat je gewend ben.. Als ik op een fries oid stap en ik heb bijna oren in mn gezicht denk ik ook 'wtf' :')

troi
Berichten: 17028
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:20

Cer schreef:
Over dat weinig front, is het is maar net wat je gewend ben.. Als ik op een fries oid stap en ik heb bijna oren in mn gezicht denk ik ook 'wtf' :')


Ha ha ik ben een quarter gewend die graag het hoofd laag draagt en krijg het gewoon benauwd als een paard zijn hoofd hoger draagt, zijnde oren boven schoft hoogte :o .

Ik mag graag een vrij uitzicht naar voren hebben. :P

GixWillsNino

Berichten: 229
Geregistreerd: 02-09-14

Re: Geen toekomst voor omgeschoolde draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:28

Ik mis nog wat duidelijkere foto's, leuk paard dat wel!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:50

troi schreef:
Cer schreef:
Over dat weinig front, is het is maar net wat je gewend ben.. Als ik op een fries oid stap en ik heb bijna oren in mn gezicht denk ik ook 'wtf' :')


Ha ha ik ben een quarter gewend die graag het hoofd laag draagt en krijg het gewoon benauwd als een paard zijn hoofd hoger draagt, zijnde oren boven schoft hoogte :o .

Ik mag graag een vrij uitzicht naar voren hebben. :P



Ik heb een springpaard gehad. Dier heb ik 12 jaar gehad. Had ook een horizontaal kort halsje(veel Franse paarden zit wel een scheutje draver in)
Heb er nooit helemaal aan kunnen wennen. En ze was niet eens neerwaarts gebouwd.

Mijn eis was bij een volgend paard dan ook duidelijk :D

Rizette
Berichten: 4409
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Geen toekomst voor omgeschoolde draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:26

Een draver heef helaas heel veel dingen die mensen nou net niet zoeken , Heel veel drive , naar voren willen wat dan bij de recreatieruiter omzet in hoog tempo op de voorhand , dat rijdt voor 9 van de 10 mensen niet prettig en dan komt er bij dat het ook extra veel slijtage aan de voorbeen geeft. Ze zijn gefokt om te draven zonder iemand er op . Ga je erop zitten komt het gewicht van de ruiter ook nog een keer op de voorhand . Om het evenwicht enigszins horizontaal te krijgen ben je al een langdurige omscholing nodig. Een getalenteerd dressuurpaard loopt eerder in verzameling dan de draver in horizontaal evenwicht . Omscholing is dan echt niet iets van een jaartje , dat duurt wel langer.
Galop is ook op de voorhand en met het ontbreken van front erbij en het evenwicht op de voorhand geeft dit :of hoofd hoog met weggedrukte rug of hoofd laag met veel gewicht in je hand. Dit vooral op het moment dat je het tempo wilt controleren of nageeflijkheid vraagt.
Er zijn maar weinig mensen die voor een draver kiezen daardoor . In je adv kan ik ook helemaal niet zien hoe je paard eruit ziet en bij een 18 jarige kan een koper dan gaan denken dat het om een draver gaat waar de rug al uit gereden is . Verder is het denk ik helemaal geen probleem om een 18 jarige te verkopen . Heb voor mezelf ook een ouder paard gekocht . Maar als het een "afgereden "paard is of een moeilijk paard om te rijden dan wordt het wel moeilijk natuurlijk . Mensen willen daarom bij een ouder paard graag een foto van de zijkant en een deskundige uitleg over hoe gezond het beestje is , Je zou kunnen overwegen om je paard zelf klinisch te laten keuren . Als dat goed is komen er w.s. ook meer mensen die er vertrouwen in hebben . Succes !

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:44

Rizette schreef:
Een draver heef helaas heel veel dingen die mensen nou net niet zoeken , Heel veel drive , naar voren willen wat dan bij de recreatieruiter omzet in hoog tempo op de voorhand , dat rijdt voor 9 van de 10 mensen niet prettig en dan komt er bij dat het ook extra veel slijtage aan de voorbeen geeft.

Nja, dat hoeft niet perse hoor... er zijn er ook zonder dit alles.. Paard van de TS hoeft dat ook niet perse te hebben (kan zo even niet de advertentietekst voor me halen). De TS beschrijft het paard als een rustig en eerlijk dier.. :j

Citaat:
Een getalenteerd dressuurpaard loopt eerder in verzameling dan de draver in horizontaal evenwicht . Omscholing is dan echt niet iets van een jaartje , dat duurt wel langer.

Getalenteerde dressuurpaarden zijn voor de gemiddelde recreant niet handig.. het is maar net wat de eisen zijn..

Citaat:
Galop is ook op de voorhand en met het ontbreken van front erbij en het evenwicht op de voorhand geeft dit :of hoofd hoog met weggedrukte rug of hoofd laag met veel gewicht in je hand. Dit vooral op het moment dat je het tempo wilt controleren of nageeflijkheid vraagt. Er zijn maar weinig mensen die voor een draver kiezen daardoor.

Er zijn ook niet zo heel veel recreanten die op de juiste manier rijden, althans, niet anders dan wat je hierboven beschrijft, met ongeacht welk paard dan ook. Dat is niet inherent aan dravers..

Citaat:
Mensen willen daarom bij een ouder paard graag een foto van de zijkant en een deskundige uitleg over hoe gezond het beestje is , Je zou kunnen overwegen om je paard zelf klinisch te laten keuren . Als dat goed is komen er w.s. ook meer mensen die er vertrouwen in hebben . Succes !

Eens :j

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Geen toekomst voor omgeschoolde draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:48

Ik ben ook maar een recreant hoor. Ook daar zitten mensen tussen met verschillende eisen/wensen.

fransje23

Berichten: 15425
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:50

Vooroordelen over dravers zijn er, maar er zijn volgens mij nog meer vooroordelen over recreatieruiters :') :D

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Geen toekomst voor omgeschoolde draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:03

Nou ja, waar het mij om gaat is dat er inderdaad een heel groot grijs gebied is aan ruiters wat niet de eis heeft om een GrandPrix paard te rijden, maar dat (generaliserend) de 'sportpaardenruiters' daar wel vaak op doelen..
Terwijl er legio mensen zeer content zijn met een willekeurig ander ras en daar gewoon goed mee rijden..

Dus als er gegeneraliseerd wordt dat dravers niet aan de dressuureis voldoen, dan vraag ik me generaliserend af wie er dan zo nodig op die (welke?) manier wil dressuren.. :+

En jullie snappen heus wel het verschil tussen recreant en recreant ;-) Of lopen er bij jullie in de omgeving geen 'reguliere' paarden met weggedrukte rug, neus in de lucht, inactieve achterhand, kromgesteld, stug in de hand etc etc.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:04

fransje23 schreef:
Vooroordelen over dravers zijn er, maar er zijn volgens mij nog meer vooroordelen over recreatieruiters :') :D


Laag nivo, geen ambities en dat soort dingen bedoel je? :D

OVerigens TS,...van mijn kant niet om een Draver af te kraken hoor. Ik denk dat heel veel mensen er plezier van kunnen hebben.
Ik denk dan overigens dat juist topsporters heel veel aan een draver kunnen hebben. Bijvoorbeeld enduranceruiters.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Geen toekomst voor omgeschoolde draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:09

Een hele andere discussie, maar mij valt al enige tijd op dat mensen het technisch niet goed rijden zélf verklaren met "ja maar dat wil/hoef ik helemaal niet, ik ben lekker recreatieruiter :Y)"
(..maar dat is ook generaliserend.. :j )

fransje23

Berichten: 15425
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:12

NatasjavE schreef:
Laag nivo, geen ambities en dat soort dingen bedoel je? :D


Ja zoiets, dat die perse willen "rondhobbelen" op een kalme makke koudbloed en geen ambitie hebben behalve genieten van een rustig ritje buiten.
Niet dat daar wat mis mee is overigens maar dat is lang niet altijd wat een recreatieruiter wil. Ik moet er iig niet aan denken :D

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:12

Cer schreef:
Dus als er gegeneraliseerd wordt dat dravers niet aan de dressuureis voldoen, dan vraag ik me generaliserend af wie er dan zo nodig op die (welke?) manier wil dressuren.. :+

En jullie snappen heus wel het verschil tussen recreant en recreant ;-) Of lopen er bij jullie in de omgeving geen 'reguliere' paarden met weggedrukte rug, neus in de lucht, inactieve achterhand, kromgesteld, stug in de hand etc etc.


tuurlijk zie ik legio slechtgaande paarden.

Ik als recreant wil echter ook in het bos een paard wat zichzelf draagt, niet op de voorhand loopt en dus lekker licht in de hand is.
Daarnaast, je rijd ook niet iedere dag in het bos. Er komt ook training in de bak bij kijken.

En,...heel oppervlakkig natuurlijk. Ik wil een paard wat ik mooi vind om tegen aan te kijken. En ja,...smaken verschillen.

Overigens net alle KWPNers zijn gefokt voor de topsport. Ik heb 2 Gelderse...voor mij zijn dat de ultieme recreatie/amateur/wedstrijdpaarden.

Maar ja,...wie ben ik dan he :D

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:16

fransje23 schreef:
NatasjavE schreef:
Laag nivo, geen ambities en dat soort dingen bedoel je? :D


Ja zoiets, dat die perse willen "rondhobbelen" op een kalme makke koudbloed en geen ambitie hebben behalve genieten van een rustig ritje buiten.
Niet dat daar wat mis mee is overigens maar dat is lang niet altijd wat een recreatieruiter wil. Ik moet er iig niet aan denken :D


Nee,...ik inderdaad ook niet.

Ik ben nu "noodgedwongen" recreatieruiter. Ik heb twee jonge kinderen en dan heb je met een drukke baan erbij gewoon niet genoeg tijd om op wedstrijdnivo te trainen.

Dus we hobbelen vaker in het bos en hebben bijrijders/verzorgers.

En er is zeker niks mis mee als je het anders wil. Daarom denk ik dat er voor de Draver van TS echt wel een goed huisje te vinden is.

fransje23

Berichten: 15425
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:21

Ik heb graag een paard die van zichzelf graag loopt en licht aan de hulpen is en niet veranderd in een "tank" als het hem/haar niet zint en goed verkeersmak is. Redelijk vlakke gangen vind ik erg comfortabel bij lange ritten. Mijn draver past dus prima bij mij en voor de endurancewedstrijden die we gereden hebben was ze ook uitstekend geschikt! :j

Zoveel mensen, zoveel wensen!

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:29

NatasjavE schreef:
Ik als recreant wil echter ook in het bos een paard wat zichzelf draagt, niet op de voorhand loopt en dus lekker licht in de hand is. Daarnaast, je rijd ook niet iedere dag in het bos. Er komt ook training in de bak bij kijken.

Maar dat betekent dat je er met een ander ras dus ook aan moet rijden om het te onderhouden. En het is per paard verschillend, er zijn dravers die niet op de voorhand hangen, en kwpn-ers die dat wel doen.. dus daar valt gewoon weinig over te zeggen...

Citaat:
En,...heel oppervlakkig natuurlijk. Ik wil een paard wat ik mooi vind om tegen aan te kijken. En ja,...smaken verschillen.

Nah... dat vind ik raar.... :')

Citaat:
Overigens net alle KWPNers zijn gefokt voor de topsport. Ik heb 2 Gelderse...voor mij zijn dat de ultieme recreatie/amateur/wedstrijdpaarden.

Ik ben van oorsprong cowboiruiter, dus mij maak je sowieso niet gelukkig met KWPN, Gelder, Tuiger, koudbloed en dat soort dingen.. maar het is wel zaak als koper om te kijken naar wat je kan (!) en wil, en daar een leuk paard bij de vinden.

dnieSz

Berichten: 897
Geregistreerd: 28-12-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:32

Pletje123 schreef:
Een doodbrave Tinker? Ik ken eigenwijze, ongeduldige, grappige en ook sensibele Tinkers. Doodbraaf ben ik ze nog niet tegengekomen.. :=

Ruitje verkoopt haar dravers inderdaad in een razend tempo! Er is wel degelijk vraag naar. In het geval van de TS denk ik dat inderdaad de leeftijd de verkoop parten speelt.


Helemaal mee eens, ik heb zelf een draver bij gereden een hele tijd en die was echt bom proef, onwijs leuk recreatie paard, en heb nu een Tinker ( ook een onwijs leuk paard ) maar die is erg sensibel en veel moeilijker te rijden.

Ik denk ook inderdaad dat het aan de leeftijd ligt en niet aan het ras.
Heel veel succes met de verkoop!

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 15:46

Rizette schreef:
Een draver heef helaas heel veel dingen die mensen nou net niet zoeken , Heel veel drive , naar voren willen wat dan bij de recreatieruiter omzet in hoog tempo op de voorhand , dat rijdt voor 9 van de 10 mensen niet prettig en dan komt er bij dat het ook extra veel slijtage aan de voorbeen geeft. Ze zijn gefokt om te draven zonder iemand er op . Ga je erop zitten komt het gewicht van de ruiter ook nog een keer op de voorhand . Om het evenwicht enigszins horizontaal te krijgen ben je al een langdurige omscholing nodig. Een getalenteerd dressuurpaard loopt eerder in verzameling dan de draver in horizontaal evenwicht . Omscholing is dan echt niet iets van een jaartje , dat duurt wel langer.
Galop is ook op de voorhand en met het ontbreken van front erbij en het evenwicht op de voorhand geeft dit :of hoofd hoog met weggedrukte rug of hoofd laag met veel gewicht in je hand. Dit vooral op het moment dat je het tempo wilt controleren of nageeflijkheid vraagt.
Er zijn maar weinig mensen die voor een draver kiezen daardoor . In je adv kan ik ook helemaal niet zien hoe je paard eruit ziet en bij een 18 jarige kan een koper dan gaan denken dat het om een draver gaat waar de rug al uit gereden is . Verder is het denk ik helemaal geen probleem om een 18 jarige te verkopen . Heb voor mezelf ook een ouder paard gekocht . Maar als het een "afgereden "paard is of een moeilijk paard om te rijden dan wordt het wel moeilijk natuurlijk . Mensen willen daarom bij een ouder paard graag een foto van de zijkant en een deskundige uitleg over hoe gezond het beestje is , Je zou kunnen overwegen om je paard zelf klinisch te laten keuren . Als dat goed is komen er w.s. ook meer mensen die er vertrouwen in hebben . Succes !

je moet geen draver kopen, als je niet kunt rijden.

Maar jou tekst geldt voor legio fjorden, haflingers, en andere paarden met ruitere dir nooit les volgen en banketstaaf gezegt; beetje aanrommelen. Is niets mis meee he!! maakt ook niet uit welk ras het is. Maar vind dit zo'n onzin stuk. Ik kan precies hetzelfde stuk bedenken over een paar rassen. Niet helemaal hetzelfde natuurlijk.

rox_en_wilvy

Berichten: 788
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: lelystad ~ paard in Hulshorst (veluwe)~

Re: Geen toekomst voor omgeschoolde draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:12

De draver houdt veel ruiters een spiegel voor, en wat als die ruiter daarin iets ziet wat ze niet willen zien, dan ligt het aan het paard! Dravers daar moet je mee om kunnen gaan..... en wat sportpaarden betreft..... mijn draver loopt klasse 3 endurance ,zeker weten een sportpaard...