Geen toekomst voor omgeschoolde draver?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Apple

Berichten: 76197
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Geen toekomst voor omgeschoolde draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 14:09

Vooral met springen is dat zo fijn :-) Laat de resultaten maar voor zichzelf spreken :-)

xGwennn_94

Berichten: 784
Geregistreerd: 25-01-13
Woonplaats: Zegge

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 14:13

het nadeel is aan een draver dat het hard loper zijn, galop is vaak niets bij die dieren. in veel dravers is het probleem ook nog als ze kortsluiting krijgen stoppen ze niet meer dat door het bloed van de hardlopers. in jou geval is ook nogeen nadeel de leeftijd.

persoonlijk zou ik ook nooit een draver nemen. puur hierdoor er zijn paarden die wel kunnen galloperen/springen etc maar dit is natuurlijk nooit te vergelijken met een kwpn/BWP etc.

Ook het karakter staat me in veel gevallen niet aan meer door no stop.

verder heb ik helaas geen tips enkel ervaringen die ik heb meegemaakt.

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Geen toekomst voor omgeschoolde draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 14:24

Echt wat een grote onzin heb je geschreven zeg.

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: Geen toekomst voor omgeschoolde draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 15:33

Nou idd Carina.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Geen toekomst voor omgeschoolde draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 17:12

Zo'n grote onzin is het niet.

De galop ís gewoon niet goed, maar in die zin is de galop van een koudbloed ook niet goed.

En ze hebben wel een mentaliteit van 'gaan!'. Maar kortsluiting hebben ze nou ook weer niet.

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:02

Geryon schreef:
Zo'n grote onzin is het niet.

De galop ís gewoon niet goed, maar in die zin is de galop van een koudbloed ook niet goed.

En ze hebben wel een mentaliteit van 'gaan!'. Maar kortsluiting hebben ze nou ook weer niet.


De mentaliteit van 'gaan' blijkt vooral uit het werkwillige, en niet dat er dan meteen geen rem meer op zit! Dat is een kwestie van africhten, en dus meer een zaak van de ruiter kan rijden of niet.

Heb zelf ook 2 dravers. De ene nooit gekoerst en als groentje gekocht en zelf doorgereden. De ander tot 10jaar koersen gelopen (en gewonnen!) en nu ook zelf dressuurmatig aan het omscholen. Beiden worden dagelijks in het bos gereden, en 1x per week in bak. Het jonkie loopt prima dressuurmatig, alleen de galop blijft wat moeizaam binnen. De ander heeft heel veel geleerd in het jaar dat we hem hebben, en kan nu zeker een net B-proefje lopen.

Stalgenoten keken ook altijd erg meewarrig als mijn moeder en ik met onze dravers in de baan kwamen. "Heb je hun weer, met die kromme dravers". Echter nu jonkie zo goed loopt (hij loopt veel M1-oefeningen heel netjes) en beide paardjes toch echt superbraaf blijken in het bos, lopen steeds meer mensen met ze weg en willen ze met ons mee het bos in met hun stuiter-dressuurpaarden (die van jullie zijn zo lekker rustig!) Dus....

Es_ther

Berichten: 18718
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:57

Wat ik dan wel vreemd vind, is dat ik voor 7ens en soms zelfs 8en galoppeer.
Ja, het kost(te) me bloed, zweet en tranen, maar door veel trainen heeft hij een mooie sprong ontwikkeld.

Daarnaast dat "gaan" valt ook wel mee. Als het moeilijk wordt komt de Draver in hem naar boven, maar op 2 pinken is ie terug te rijden.
Buiten mag hij wel eens gaan. En dan krijg ik m binnen no time terug. Ze willen wel, maar ze zijn ook ontzettend mensgericht.

Het karakter van mijn Draver is werkwillig. Heerlijk werkpaard en altijd blij om te werken. Hij kan niet alles maar hij wil wel leren. Daarnaast is hij ontzettend op mij en mijn vriend gericht. Een mooiere spiegel bestaat niet. Ben ik chagrijnig, dan merk ik dat gelijk aan hem.

rox_en_wilvy

Berichten: 788
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: lelystad ~ paard in Hulshorst (veluwe)~

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:46

xGwennn_94 schreef:
het nadeel is aan een draver dat het hard loper zijn, galop is vaak niets bij die dieren. in veel dravers is het probleem ook nog als ze kortsluiting krijgen stoppen ze niet meer dat door het bloed van de hardlopers. in jou geval is ook nogeen nadeel de leeftijd.

persoonlijk zou ik ook nooit een draver nemen. puur hierdoor er zijn paarden die wel kunnen galloperen/springen etc maar dit is natuurlijk nooit te vergelijken met een kwpn/BWP etc.

Ook het karakter staat me in veel gevallen niet aan meer door no stop.

verder heb ik helaas geen tips enkel ervaringen die ik heb meegemaakt.


Nadeel voor de draver is dat er veel mensen niet mee overweg kunnen.....

Thioro

Berichten: 3999
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:54

Werkwillig zijn ze idd wel, niet dom, ze leren snel.

Zonder rem doorkachelen is idd gewoon opvoeding en als ze de baan gekend hebben vergeten mensen dat ze geleerd hebben om op het bit te steunen. Stug vasthouden laat ze dan alleen maar sneller gaan. Ken trouwens meer fjorden die dom doordrammen dan dravers.

De galop, nja wat Geryon zegt, het is gewoon geen goede gedragen galop.
Springen zijn ze vaak toch wel best redelijk goed in.

Zoals op het filmpje op vorige pagina. Beestje springt goed en galopeert ook best goed maar het blijft een draversgalop. Op zich niets mis mee, hij gaat foutloos rond dus doet wat hij moet doen.

Kortsluiting komt echt maar zelden voor. Ken 1 merrie die zo wel genoemd kan worden. Die is uit de draftraining gehaald omdat ze steekje los had (lees: ging met sulky en menner dwars door een houten omheining omdat ze het wel genoeg vond voor die dag). Onder het zadel staat ze ook meer kaarsrecht dan wat anders en ook bij werken aan de hand moet je uitkijken. Hele kluif.
Haar moeder was ook zo en andere nakomelingen van die moeder hebben dezelfde trekjes. Eenmaal ze lopen, lopen ze geweldig (zowel op drafbaan als daarbuiten) maar dat komt dus niet zomaar.
Maar dat zijn dus bepaalde lijnen die daarvoor gekend zijn.

Taartjuhh
Berichten: 9
Geregistreerd: 02-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:55

Bij mij op de manege is er ook een draver en die kan ook nog niet helemaal goed galloperen maar die is ook gwn super lief
Dus ik vind dat mensen vaak maar denken van ik wil een speciaal paard dat ergens talent voor heeft maar met ieder paard kan je wel iets! maar je paard is ook al wel 18 jaar dat zal misschien ook wel een oorzaak kunnen zijn maar er zijn vaak mensen die een gezelschaps pony zoeken misschien kun je daar naar zoeken.
Verder veel succes groetjeess

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Geen toekomst voor omgeschoolde draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 00:56

Ess_ramona dat is niet gek, afhankelijk van de klasse. Het wordt verschillend beoordeelt.

fransje23

Berichten: 15378
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 01:28

xGwennn_94 schreef:
het nadeel is aan een draver dat het hard loper zijn, galop is vaak niets bij die dieren. in veel dravers is het probleem ook nog als ze kortsluiting krijgen stoppen ze niet meer dat door het bloed van de hardlopers. in jou geval is ook nogeen nadeel de leeftijd.

persoonlijk zou ik ook nooit een draver nemen. puur hierdoor er zijn paarden die wel kunnen galloperen/springen etc maar dit is natuurlijk nooit te vergelijken met een kwpn/BWP etc.

Ook het karakter staat me in veel gevallen niet aan meer door no stop.

verder heb ik helaas geen tips enkel ervaringen die ik heb meegemaakt.


In ieder geval erg verstandig dat je nooit een draver neemt :j

Grote kans dat jouw karakter niet pas bij een draver die vragen namelijk toch een intelligente en goed doordachte benadering omdat het slimme en leergierige paarden zijn. :)

darkadia

Berichten: 5249
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Geen toekomst voor omgeschoolde draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 01:40

De meeste dravers hebben inderdaad niet de beste galop, maar verder is ook mij ervaring dat ze super leergierig zijn, en de rem is een kwestie van africhting. En ja ik heb vorig jaar zomer ook op volle snelheid galop op een draver door het bos gesjeest omdat de rem kwijt was... Ben daaraan gaan werken, en veel verbeterd. Mijn huidige draver heb ik zelf doorgereden, en is prima te stoppen in het bos. Afgelopen vrijdag een springlesje met hem gereden, zijn allereerste keer springen onder de man. Blikte of blooste niet van die hindernissen, sprong 60-70cm en enkel vanwege zijn galop werd ie herkend als zijnde draver. Het is gewoon wel eenr as waarbij je heel kritisch op jezelf moet zijn, en veel geduld en tijd willen stoppen in de training.

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 03:17

darkadia schreef:
enkel vanwege zijn galop werd ie herkend als zijnde draver.


Heel herkenbaar dit! Mijn junkie liep laatst de sterren van de hemel (vond ik <3 ) met mijn instructrice erop. Zegt een kennisje aan de kant: "joh, weet je zeker dat het een draver is, hij loopt zo goed!"
Springt mn instructrice aan in galop, is de reactie aan de kant: "nee, het is er toch echt een". _O-

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: Geen toekomst voor omgeschoolde draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 08:24

Oh daar gaan we weer. Dravers kunnen noet galoperen, koudbloeden kunnen geen endurance lopen.... nou inmiddels heb ik mijn 22jarige draver de galop aangeleerd en begint hij na een paar weken trainen toch al sprongen te maken. Kost hem moeite. Maar ik zie zat kwpners die het ook moeite kost.
Net zoals dat ik regelmatig een koudbloed een klasse 2 endurance prima uit zie lopen.

Kijk naar het individuele paard, wat zijn of haar mogelijkheden zijn. Niet meteen naar het hele ras.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 08:41

Milkberry schreef:
Oh daar gaan we weer. Dravers kunnen noet galoperen, koudbloeden kunnen geen endurance lopen.... nou inmiddels heb ik mijn 22jarige draver de galop aangeleerd en begint hij na een paar weken trainen toch al sprongen te maken. Kost hem moeite. Maar ik zie zat kwpners die het ook moeite kost.
Net zoals dat ik regelmatig een koudbloed een klasse 2 endurance prima uit zie lopen.

Kijk naar het individuele paard, wat zijn of haar mogelijkheden zijn. Niet meteen naar het hele ras.



Waar zie jij staan dat dravers niet zouden kunnen galoperen? Ze kunnen niet GOED galoperen en dat is gewoon een feit. De galop is heel stuwend, en dat maakt het in een springparcours ook moeilijk. Dat is dan ook de reden dat je ze niet vaak ziet, want springen kunnen ze over het algemeen juist beter dan gemiddeld.

Misschien bedoel je dat sommigen zo vallen over de galop van een draver en niet over die van bijvoorbeeld een tinker? Ja, dan begrijp ik je. De galop van de draver is niet veel slechter dan dat.

Darkaria dat die van jou draver is wist ik ook niet. :D

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: Geen toekomst voor omgeschoolde draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 09:27

Er zijn dravers bij die prima galoperen. En er zijn kwpners die beroerd galoperen.
Kijk naar het individu. Scheer niet alle dravers over 1 kam.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Geen toekomst voor omgeschoolde draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 09:42

Nou Milkberry, bij de grote algemene deler is het natuurlijk wel zo.... :j En er is niks mis mee om dat gewoon te benoemen.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 09:50

Ja, prima galoperen kunnen ze met een beetje training allemaal. ;)

Ik vind het toch altijd zo apart dat je de 'nadelen' van een ras niet mag benoemen. Het is zo, met elk ras, juist omdat ze hun voordelen hebben. Accepteer het, wees realistisch. Subjectiviteit is geen plaats voor als we naar de feiten kijken. Ik ben zelf een onwijze draver liefhebber :=

Kwpn is geen ras. Die verschillen onderling meer dan dravers doen.
Laatst bijgewerkt door Geryon op 03-11-15 09:52, in het totaal 2 keer bewerkt

inkepink

Berichten: 3164
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: randje van twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 09:51

tja veel mensen durven gewoon niet in te zien dat een draver ook maar gewoon een paard is. Meestal 3 normale gangen heeft (enkeling zelfs meer) en kwa karakter net zo verschillend kan zijn als elk ander paardenras.
Zo ken ik dravers die ik nog voor geen kwartje hebben wil, maar ken er ook wat die ze gelijk mogen brengen :)

Zelfde geld voor KWPNers, tinkers, fjorden, merens etc etc

yza1987

Berichten: 497
Geregistreerd: 05-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 11:21

Ik ben het er mee eens dat er naar een paard als individu gekeken moet worden en dat niet alle dravers hetzelfde zijn. Er zijn heel wat verschillen in dravers onderling niet alleen qua bouw, maar ook qua karakter. Er zijn dravers met een goede galop en dravers met een minder goede galop, maar dit is bij kwpn'ers net zo. Wel vind ik dat je realistisch naar het paard als individu moet kijken of het bij je wensen past. Maar ook dit is niet anders dan bij andere rassen. Ik heb zelf een geweldige draver waar ik onwijs gelukkig mee ben. Niet altijd een gemakkelijk paard, maar wel een heel leuk paard waar je veel van kan leren. Wat betreft het geen rem hebben, is pure training. Leren wachten totdat ik zeg dat we weer een beetje harder mogen.

TS ik denk dat in jou geval de leeftijd ook behoorlijk mee speelt. De meeste mensen zoeken een paard in de leeftijd tot 10 jaar. Mensen willen jonge paarden. Maar er komt vast vanzelf een geschikte koper.

fransje23

Berichten: 15378
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 11:32

Geryon schreef:
Kwpn is geen ras. Die verschillen onderling meer dan dravers doen.


Kwpn is type-fokkerij ipv een ras inderdaad maar dat zijn de liefhebbers het niet altijd mee eens

Een draver kan galopperen maar de kwaliteit wisselt inderdaad per paard. Nu is galop wel een gang die met training kan verbeteren. Dat kost kennis en kunde van stuwend naar meer dragend leren lopen.

Overigens zijn er zeker veel meer rassen die moeite met galop hebben alleen wordt dat niet standaard extra benadrukt.

Draver_Dirk

Berichten: 109
Geregistreerd: 30-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 09:12

Ik denk dat je per paard/ pony moet bekijken wat de mogelijkheden zijn, en wat haalbaar is. Dirk is bij ons niet gekomen met de intentie om springpony te worden! Zijn nieuwe taak was de andere springpony van Boaz gezelschap houden, omdat ze zo slecht alleen kan staan en we gingen verhuizen, dus ze kwam achter huis in plaats van een pensionstal. En voor mij om lekker in het bos te rijden.

Dat hele springgebeuren is eigenlijk begonnen omdat Boaz had bedacht dat het wel grappig was om Dirk een keer mee op oefenparcours te nemen.

Maar het vooroordeel dat er geen rem?? op zit, en de galop is niet te verbeteren. Ik ken ook "gewone" paarden/ pony's waar de rem af en toe ver te zoeken is. En qua galop ken ik legio rassen die galopperen als een natte krant, en die verschijnen in de dressuurring. Met springen wordt je niet beoordeeld op de kwaliteit van de galop, maar of de balken blijven liggen.

Natuurlijk blijf je altijd zien dat het een draversgalopje is, maar er zijn wel een aantal oefeningen te bedenken om een draver te leren minder te stuwen en netjes terug te komen op de sprong.

https://www.youtube.com/watch?v=LJ27rw-92Ug

Dit is een oefening die wij geregeld doen om Dirk te trainen in een dubbel of driesprong.

marielle123

Berichten: 628
Geregistreerd: 18-12-06
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 09:34

zelf heb ik een jaar of 6 een harddraver gehad. Een schat van een dier. Ik ben er L1 dressuur met de punten voor het L2 mee geworden. B springen met 28 winstpunten en B Sgw met de punten voor het L.
Oh ja en dat er geen rem op zit, onzin. Dat ze niet goed galopperen is waar. Maar met springen en cross geen probleem mee. Makkelijk in de toegestane tijd binnen. In het parcours makkelijk rond met zijn kleine galopje. Altijd lief, betrouwbaar,fijn te rijden en wilde altijd naar de overkant.
Mijn huidige KWPN paard heeft mij al meer bloed, zweet en tranen bezorgd.

Draver_Dirk

Berichten: 109
Geregistreerd: 30-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:04

marielle123 schreef:
zelf heb ik een jaar of 6 een harddraver gehad. Een schat van een dier. Ik ben er L1 dressuur met de punten voor het L2 mee geworden. B springen met 28 winstpunten en B Sgw met de punten voor het L.
Oh ja en dat er geen rem op zit, onzin. Dat ze niet goed galopperen is waar. Maar met springen en cross geen probleem mee. Makkelijk in de toegestane tijd binnen. In het parcours makkelijk rond met zijn kleine galopje. Altijd lief, betrouwbaar,fijn te rijden en wilde altijd naar de overkant.
Mijn huidige KWPN paard heeft mij al meer bloed, zweet en tranen bezorgd.



Inderdaad, mijn zoon (14 jaar) springt met onze pony's. Zijn vorige C pony (New Forest) waar hij Z mee sprong, Dirk de draver nu in de M en een D pony (New Forest) net B klaar. Als je aan hem vraagt met welke pony hij het liefst springt kiest hij voor Dirk.

En als je vraagt waarom dat zo is: Dirk stopt nooit, wil altijd er overheen en hij zal alles doen om mij te pleasen.