gaat beter en beter maar.. (draver omscholen tot rijpaard)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nynapas
Berichten: 105
Geregistreerd: 23-05-12

gaat beter en beter maar.. (draver omscholen tot rijpaard)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 23:35

De titel zegt t denk ik al.

ik begon 3 maanden geleden met een draver te rijden (verzorgpaard) Hij kon alleen nog maar hard en hard en nog eens harder. Nu zijn we 3 maanden verder veel tijd in besteed en er zit een rustige draf op soms nog beetje uit balans maar gaat super. Nu ben ik in stap bezig met stelling en buiging. Op de linkerhand snapt hij t en gaat t super. maar op de rechterhand lukt t maar niet.. daardoor ben ik er ook achtergekomen dat hij scheefloopt (met z'n hoofd naar buiten) daardoor lukt alles veel minder. Geprobeerd met stelling maar dat snapt hij niet.
Wie o Wie heeft tips of oefeningen die helpen ? les is helaas niet mogelijk..
ik hoor graag van jullie

xAnnouk
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-02-09

Re: gaat beter en beter maar.. (draver omscholen tot rijpaard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 23:40

Misschien is voelen of hij last heeft van zijn spieren/rug? Kan zijn dat hij daardoor moeilijk buigt.

Marrit13

Berichten: 3383
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: een Friezin in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 08:33

Les nemen is toch echt belangrijk :-) Het kan echt maanden duren voordat alle spieren goed ontwikkeld zijn! Misschien kun je je ook verdiepen in werken aan de hand, als je dat leuk vindt tenminste. Zo zit je je paard niet in de weg. Longeren en bijv middels de (afgeleide) methode van Paardenbegrijpen.

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Re: gaat beter en beter maar.. (draver omscholen tot rijpaard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 15:39

Ik raad je aan toch les te nemen en heb je filmpjes?
Wat snapt ie niet aan stelling?
Wat vind jij wat stelling en buiging is en wat doe jij om te zorgen dat hij stelling en buiging heeft?

RianneH

Berichten: 28238
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: gaat beter en beter maar.. (draver omscholen tot rijpaard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 15:49

Als ie de ene kant om stelling snapt, snapt ie het de andere kant om ook. Alleen kan ie het lichamelijk waarschijnlijk niet, waardoor jij kan vragen, maar je niet de reactie krijgt die je wilt.
Kijk eerst eens hoe hij van nature loopt. Wat zijn zijn zwakkere punten en wat is zijn sterke kant. Bedenk eens welke kant hij hol en bol is en hoe je hem moet rechtrichten.
Vraag korte kleine stukjes op zijn moeilijke kant en beloon bij de kleinste reactie. Is ie lichamelijk wel goed of heeft ie ergens een blokkade? Hoe ligt het zadel? Neemt ie het bit goed aan?

Diddykong

Berichten: 1472
Geregistreerd: 09-05-12

Re: gaat beter en beter maar.. (draver omscholen tot rijpaard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 17:05

Ik ken het probleem van mijn Engelse volbloed, zij had het ook toen ze net van de rijbaan kwam. Ik heb wel les genomen en inmiddels is het een stuk beter geworden. Is daar echt geen mogelijkheid toe? Al is het maar 1x in de maand of zo. Een draver omscholen is namelijk niet makkelijk en soms helpt het als er iemand meekijkt, tips kan geven waar jij dan weer mee aan de slag kunt. Bij mijn paard was het scheefheid, ik ga ervan uit dat dit ook bij de draver zo is. Dus niet dat hij het niet snapt, maar het is lichamelijk moeilijk voor hem. Dit kost tijd, dus dat hij het na 3 maanden nog niet lukt is niet zo gek. Lukt de stelling helemaal niet? Ook niet als je wat nadrukkelijker vraagt, je binnenhand stukje van de hals doet en hand wat hoger houdt? Want dan lukte het bij mijn paard beter en dat moest ik uitbouwen, dus veel voltes grote, maar ook kleine voltes zodat ze soepeler werd. En later ook veel slangenvoltes en achtjes gereden. Nu moet ik zeggen dat als mijn paard niet goed nageeflijk is, de stelling ook minder lukt. Als jij zegt dat het niet lukt, kan het zijn dat hij aan die kant het bit vast pakt. Dan moet je er aan werken dat hij die kant los laat en nageeflijk wordt op 2 teugels. Hij zal dan ook losser in zijn lijf worden waardoor hij makkelijk kan buigen. Het is dus helaas niet met wat oefeningen opgelost. Ik ben al 1,5 jaar bezig (ben dan ook niet de beste ruiter, maar goed doe m'n best ;)

Nynapas
Berichten: 105
Geregistreerd: 23-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 19:10

Bedankt voor jullie reacties !
Ik krijg wel hulp en beetje les soms maar echt professionele les van een instructrice krijg ik niet. Het is vooral dat ik het merk dat hij scheef loopt is op de rechterhand daar gaan de oefeningen die ik rijd ook moeilijker. Maar binnenkort krijg ik daar beetje les in. Wat hij niet snapt van stelling op de rechterhand is dat als ik de hulpen geef dat hij afwend. Hoe goed ik ook de hulpen geef hij wend dan af. Wat ik ook beetje merk is dat in de draf nog niet echt een helegoeie balans heeft hebben, of dat hij het heel moeilijk vind om het zelfde tempo te houden. hebben jullie ook tips daarvoor ? longeren en grondwerk doe ik sowieso 1 a 2 keer per week. Het is niet mijn paard maar de eigenaren rijden er niet op, alleen ik. Het paard is 9 jaar.