met mijn draver recreatief mennen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
finally

Berichten: 175
Geregistreerd: 10-07-12
Woonplaats: ergens in N-H

met mijn draver recreatief mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 11:53

Het lijkt me erg leuk om met mijn draver te gaan mennen,gewoon lekker buiten ritjes maken.
Nou hoor ik van enkele mensen die overigens niet veel van dravers weten ,dat ik hem niet voor een karretje kan gaan zetten omdat hij dat associeert met het koersen en dus alleen maar loeihard wil gaan.
Dus mijn vraag is,is dit zo en kan ik niet met hem aangespannen gaan rijden? hij heeft voor het laatst 7 jaar geleden gekoerst,is nu bijna 14.

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 11:55

tuurlijk kan dat wel... ik heb er alleen met gesleed omdat ik geen men ambities heb maar ho is gewoon ho ;) al doe ik het wel op stem en niet op hang in de mond....
maar zou je eerst gewoon goed laten begeleiden.

senna21

Berichten: 11870
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 11:59

Dat kan prima!
Ik heb vroeger veel met dravers getraind in het bos, stap, draf en (soms) galop.
Meer dan de helft van de training van een draver bestaat uit 'Kwikkelen' (een arbeidsdrafje)

m1992

Berichten: 4796
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 12:00

Kan zeker wel. Ik heb een draver gereden die onder het zadel juist erg vlug was maar voor de kar heel goed te rijden. Deze had ook gekoerst in t verleden.

finally

Berichten: 175
Geregistreerd: 10-07-12
Woonplaats: ergens in N-H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 12:05

met gewoon rijden reageert hij ook prima op stem,hang dan ook niet in zijn mond.
en hoe moet ik daar mee beginnen aangezien ik dus geen menervaring heb,geen idee waar te beginnen. loop al een tijd met het idee maar hierdoor nog steeds geen begin.
hij is onder het zadel met buiten rijden erg voorwaarts,wil graag hard en dan vooral galloperen,draf buiten wel rustig. in de bak heel rustig.

yumi01
Berichten: 194
Geregistreerd: 01-09-11
Woonplaats: haaksbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 12:07

Dat kan zeker. Met mijn oude draver heb ik jaren alle twee gedaan(mennen en rijden) en hij vond het geweldig. Ik liet hem ook wel eens hard draven omdat hij dat super vond maar als je dat niet wil dan moet je dat gewoon niet doen. Maar ik zou wel als je geen ervaring met mennen hebt wel begeleiding zoeken want sommige dravers kunnen vrij heftig voor de kar zijn.(ik heb vroeger in de dravers gewerkt dus ik weet dat er een hoop verschillende dravers zijn die allemaal weer anders reageren)

hotchocolat

Berichten: 4391
Geregistreerd: 05-01-10
Woonplaats: Boven op de berg in de Eifel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 12:10

Het kan zijn dat ze aan het gewicht van de kar moeten wennen.

Wij gingen er vroeger veel mee naar het strand, de meeste waren gewoon normaal te sturen.

finally

Berichten: 175
Geregistreerd: 10-07-12
Woonplaats: ergens in N-H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 12:12

ik verwacht ook wel dat hij heftig voor de kar zal willen zijn want hij is ook heel erg pittig,en aan wat voor begeleiding moet ik dan denken,iemand die met dravers heeft gewerkt of gewoon iemand met menervaring.

pipo

Berichten: 8226
Geregistreerd: 25-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 12:17

Zelfs mijn dochtertje van nu 11 ment met haar dravertje buiten. Een draver gaat hard als dat gevraagd wordt van hem, maar is net als een ander paard (misschien zelfs beter ) terug te nemen. Wel is het vaak zo dat het een beetje tegengesteld is, dus hoe meer contact jij maakt met zn mond, hoe harder hij wil. Zodra je bij die van mijn dochter de teugels "los" laat gaat hij langzamer. Ze mogen zelfs alleen op pad als ik haar route weet.

Afbeelding

Ibbel

Berichten: 49199
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: met mijn draver recreatief mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 12:22

Wendybz rijdt met haar draver onder de man en voor de wagen, Carola rijdt met haar draver Kankan samengestelde menwedstrijden, dus PB die eens wat en wie ze adviseren. Ik denk zelf dat iemand die goed dressuurmatig voor de wagen kan werken de beste begeleiding is.

melaniepk

Berichten: 2234
Geregistreerd: 02-04-06

Re: met mijn draver recreatief mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 12:25

Ik zou wel een beetje voorzichtig zijn.
Een Draver kan nog zo lief en braaf zijn, maar zodra er een kar achterhangt omslaan als een blad aan een boom.
Mijn advies is om indien mogelijk de trainer/fokker te vragen hoe hij vd kar was en als die mogelijkheid er niet is, goede begeleiding te zoeken bij het inspannen ;)

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: met mijn draver recreatief mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:55

Nooit gaan inspannen totdat je weet hoe hij voor de kar was.
Wat Mel al zegt, eerst nagaan wat ie gedaan heeft.
Ik ken iemand, die heeft een schat van een draver, OhZ een heel fijn beestje. Maar als je die voor een kar zet, is ie levensgevaarlijk.

finally

Berichten: 175
Geregistreerd: 10-07-12
Woonplaats: ergens in N-H

Re: met mijn draver recreatief mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 17:28

hoe bedoel je met dat ie levensgevaarlijk was? en hoe hij voor de kar was? zijn temperament oid?

pipo

Berichten: 8226
Geregistreerd: 25-03-11

Re: met mijn draver recreatief mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 17:56

Heb je hem gelijk van de trainer/fokker vandaan? Ik namelijk wel. Die kon mij dus precies vertellen en laten zien hoe en wat. Dat maakt alles een stukje makkelijker

Daantjee12

Berichten: 3082
Geregistreerd: 17-03-09
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 17:59

Niet elke draver heeft moeten stoppen met koersen omdat ze niet snel genoeg zijn. Dit kan ook komen doordat (zoals Carina en Melanie al zeggen) ze niet braaf of zelfs levensgevaarlijk zijn/waren voor de sulky!
Dus inderdaad eerst navragen bij fokker/trainer hoe je draver voor de kar was :) En als je geen ervaring hebt, is (professionele) hulp altijd een aanrader :)

melaniepk

Berichten: 2234
Geregistreerd: 02-04-06

Re: met mijn draver recreatief mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 18:04

Die van mij kun je met een drie jarig kind de bak in sturen, zowel aan de hand als ohz.
Maar hang er een kar achter en hij trapt het licht uit je ogen.
Genoeg info ? :D

daandriaan

Berichten: 3218
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: Oudesluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 18:06

Wij hebben ook regelmatig dravers die niet al te makkelijk zijn voor de sulky. Dit wordt wel duidelijk vermeld door de trainers :j Dit zijn paarden die je dan ook niet voor de menwagen zet zo snel.

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: met mijn draver recreatief mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 20:25

Nee hoor, wat de andere zeggen, tis een onwijs lief dier, maar voor de kar ken hij en de rijder kapot rijden.

finally

Berichten: 175
Geregistreerd: 10-07-12
Woonplaats: ergens in N-H

Re: met mijn draver recreatief mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 21:46

Supermatic was gestopt met koersen omdat hij niet meer snel genoeg was,de fokker weet ik wel te vinden, weet ook wie er met hem gekoerst heeft,maar vraag me af na zoveel jaren of ze dat nog wel weten van hem

kking

Berichten: 1005
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 21:53

Noem King double K op tegen eigenaar/rijder Van der Tol en hij kent hem als geen ander.
Hij is niet te houden door niets of niemand, zodra hij een kar achter zich heeft.
Dit soort gevallen onthoudt een rijder/trainer altijd.

Je kan het kleinste kind op hem zetten en hij doet geen stap verkeerd.
Ik kon hem ook kopen op voorwaarde dat er nooit meer een kar achter kwam.
Ik heb hem gekocht dat hij 2.5 jaar was (en ken zijn achtergrond volledig); hij is nu 21, maar nooit de behoefte gehad om mijn leven op het spel te zetten.
Ik rij met hem western, recreatief en vakantie.

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: met mijn draver recreatief mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 21:58

Jaa, daar is ons grote voorbeeld, van niet zomaar je paard voor een kar knopen.

Ze weten het vast wel, en anders kunnen ze t vast ergens terug zoeken.

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Re: met mijn draver recreatief mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 22:04

Mijn draver eens voor de grap voor de sulky gezet zonder voorbereidingen (ja, enkel lange teugelen een keertje, rem was bevestigd), niks aan de hand, geen drang om te snel te gaan. Doet ze enkel als er andere paarden bij zijn, ook OHZ, want ze wilt gewoon voorop in draf/galop.

WendyBZ

Berichten: 13136
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 08:14

CarinaR schreef:
Nooit gaan inspannen totdat je weet hoe hij voor de kar was.


We hadden het er van de week nog over :+

Ik zou inderdaad nooit zelf gaan proberen, maar sowieso hulp vragen van iemand die verstand heeft van mennen/drafsport, helemaal als je dat zelf ook nooit gedaan hebt. Bij voorkeur inderdaad even de trainer vragen, in jouw geval zal de fokker misschien wel wat weten.
Die van mij heeft afgelopen week weer eens voor de kar gestaan, maar die hebben wij destijds zelf beleerd, dus ik weet hoe ze was en waar ik op moet letten. Ze kan bijvoorbeeld slecht alleen stilstaan, dus ik moet wel zorgen dat er iemand aan het hoofd staat, ik ga daarom nooit alleen op pad.

Dat ze alleen maar hard gaan is onzin :+ In de training wordt gewoon rustig gereden, echt niet alleen maar hard.

Als je hem voor een gewone kar zet, hou er dan rekening mee dat ze niet gewend zijn aan een broek of trekken met het borsttuig. Een sulky trekt en remt op de schoft. Daar kunnen ze wat raar op reageren.

Lange teugelen zegt overigens niets. Ik ken er een die hartstikke braaf is met lange teugel, maar hang er een sulky achter en ze staat recht overeind.

Niet om je te ontmoedigen :+ maar het is gewoon gevaarlijk om maar lukraak aan de slag te gaan. Je geeft immers iemand die nooit gereden heeft ook geen paard en laat het zelf uitzoeken.

finally

Berichten: 175
Geregistreerd: 10-07-12
Woonplaats: ergens in N-H

Re: met mijn draver recreatief mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 17:17

ja,ga eerst info inwinnen,en ga zeker niet hem zomaar voor een karretje gooien, maar het is in ieder geval niet helemaal onmogelijk .

Es_ther

Berichten: 18720
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 17:31

Slim van je!

Want ohz kunnen het schatjes zijn, maar levensgevaarlijk voor de kar.
Even echt goed weten of er evt. wat is gebeurd, en waarom ie is gestopt.

Haha klopt Wendy, daar hadden we het nog over ja :).