Welk bit is het beste voor onze paardje?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SachavanDijk
Berichten: 127
Geregistreerd: 26-08-13
Woonplaats: Amersfoort

Welk bit is het beste voor onze paardje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 21:40

Hoi allemaal!!

Ik heb nu zo'n 5 jaar samen met mijn beste vriendin een hele lieve draver, Beau.
De eerste jaren reden we alleen recreatief, lekker crossen in het bos (vinden we nog steeds leuk! :) ) maar voor de rest niet gefocust op zijn houding en die van ons.
Nu we hem al wat langer hebben zijn we wat serieuzer bezig met dressuur, vooral als goede basis voor springen.
We hadden eerst een dubbel gebroken D-trens voor hem, maar dit werkte totaal niet. Luisterde niet naar je hand en het was heel lastig om hem gecontroleerd te rijden.

Nu rijden we hem al een tijdje met een enkel gebroken holle watertrens en dit gaat al heel veel beter :), maar nog steeds merken we dat het niet helemaal ideaal is.
Hij rijd soms door je hand heen, dan heb je geen grip meer op hem en is het lastig hem rustig en ontspannen te houden.
Nu zaten wij te denken om een niet holle (beetje stom gezegd haha) enkel gebroken kneveltrens voor hem te kopen. Vooral omdat we weten dat dit bit stiller in de mond ligt en als hij niet hol is toch een wat betere inwerking heeft. Bij het oude bit merken we namelijk dat het niet echt stil in de mond ligt en dat hij daardoor veel schud/ trekt aan de teugels.

Maar de vraag is, heeft iemand ervaring met dit bit en zijn dit positieve ervaringen?
En nog een vraagje: kun je dit bit gebruiken voor dressuur en springen of is het voor een specifieke kant van sport?

_Gummybear
Berichten: 1818
Geregistreerd: 01-08-12

Re: Welk bit is het beste voor onze paardje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 17:19

dit probleem heb ik ook met mijn merrie ! Ze wil soms niet van de hoefslag af.. Dus ik volg even, ik heb een enkelgebroken (holle ??) bustrens voor dr.

_Gummybear
Berichten: 1818
Geregistreerd: 01-08-12

Re: Welk bit is het beste voor onze paardje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 17:27

dubbeltopic!

troi
Berichten: 17016
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Welk bit is het beste voor onze paardje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 17:30

Een stabiele bit is bijvoorbeeld een ongebroken trens of een mylerbitje. Die laatste heeft als grootste voordeel dat het nog wel onafhankelijk zijdelings inwerkt. Ik ken veel paarden die dit bitje zeer waarderen.

Apple

Berichten: 76199
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Welk bit is het beste voor onze paardje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 15:37