Pony beleren voor de kar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Givernydw

Berichten: 146
Geregistreerd: 29-08-11

Pony beleren voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 19:34

Ik heb een mini paardje die ik wil beleren voor de SULKY alleen hoe train ik dat?ze snapt er helemaal niks van als ik achter haar sta met 2 touwen aan haar halster...?

Jespri

Berichten: 9652
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Noord Holland

Re: Pony beleeen voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 19:35

Zoek iemand die je wil begeleiden, vanachter een scherm is het moeilijk uit te leggen. :)

xSCWx
Berichten: 7068
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 19:36

Sowieso met een hoofdstel doen, dan kan je het sturen aanleren. Of een goed bitloos hoofdstel aanschaffen. Dan lange lijnen, tuig op, eventueel bandje erachter als ze overal aan gewend is. En zoek iemand die je wil helpen

Givernydw

Berichten: 146
Geregistreerd: 29-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 20:55

Haar mond is heel erg zacht tezacht nog eigelijk maar ik wil eigenlijk het helemaal zelf gaan doen!

pipo

Berichten: 8228
Geregistreerd: 25-03-11

Re: Pony beleren voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 20:58

als je het helemaal zelf wiltdoen, neem dan eerst lessen zelf in het mennen en het longeren met dubbele lijnen. Zo doe je praktijkervaring op en verkl** je niet gelijk een pony.

capopjekop

Berichten: 30678
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 20:59

Als je zelf geen ervaring hebt is dat niet slim. Je kunt wel alvast longeren met enkele en dubbele longe, zodat ze alle stem- en teugelhulpen kent. Maar met slepen en het daadwerkelijk voor de sulky zetten zou ik echt begeleiding zoeken. Die persoon weet hoe het tuig moet zitten, wanneer hij de volgende stap kan maken en wat hij moet doen als de pony in paniek raakt oid. Sowieso zou ik nooit alleen een pony voor het eerst inspannen, altijd een groom erbij. Ik heb mijn eerste shet beleerd met mijn toenmalige meninstructeur. Mijn andere shet heb ik zelf beleerd en voor het beleren in het dubbelspan heb ik weer hulp gezocht. Mijn welsh heb ik ook met een ervaren menner voor het eerst ingespannen.

Givernydw

Berichten: 146
Geregistreerd: 29-08-11

Re: Pony beleren voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 21:16

Pipo ik weet wel wat ik doe hoor ik ver***** mijn pony niet.. Ik heb wel ervaring met tuig alleen ik weet niet hoe ik goed mn pony beleer

capopjekop

Berichten: 30678
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Pony beleren voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 21:17

Dan moet je er dus niet alleen aan willen beginnen. Want dan weet je ook niet wanneer je pony toe is aan de volgende stap en wat je moet doen mocht er iets fout gaan. Dat weet iemand die veel paarden heeft beleerd voor de wagen wel.

MarliesV

Berichten: 15241
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Pony beleren voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 21:20

Beginnen met longeren, enkel en dubbele lijnen. De dubbele lijnen kan je uitbereiden naar werken aan de lange lijnen en dus ook het er achter lopen.

Hoe goed kan je zelf longeren met dubbele lijnen of is dat voor jou ook nieuw?

Als je dat voor elkaar hebt en de pony op stem commando stap, draf en vooral halt kent dan toch weg brengen om het laatste te laten doen door iemand die ervaring heeft en weet wat hij doet. Of iemand zoeken die je met die stap thuis kan helpen.

Halster met 2 touwen om te beginnen getuige wat mij betreft niet van 'weten wat je doet'. Maar goed, er is altijd ruimte om dingen te leren.

Givernydw

Berichten: 146
Geregistreerd: 29-08-11

Re: Pony beleren voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 21:27

Ik weet wat ik doe ik heb tips gekregen dat ikzo moet beginnen dan doe ik dat zo

MarliesV

Berichten: 15241
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Pony beleren voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 21:28

Van wie krijg je zulke tips dan? Aangezien het een erg vreemde manier is om te beginnen.

Hoop dat je aanneemt dat andere bokkers niet zomaar wat roepen. De meeste mensen die tot nu toe gereageerd hebben zitten al langer achter of op een paard dan jij leeft. Een iets minder aanvallende houding zou je sieren.

Daarbij had ik ook wat vragen staan, zou je die ook willen beantwoorden? Dan kan een ander daar weer op inhaken en zo meer en betere tips geven.

Givernydw

Berichten: 146
Geregistreerd: 29-08-11

Re: Pony beleren voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 21:31

Ik weet niet wat dubbele lijn is

capopjekop

Berichten: 30678
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Pony beleren voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 21:35

Sorry, maar zo te lezen weet je niet wat je doet (dat is niet erg, want je bent nog jong, je kunt niet alles weten). Je weet niet wat dubbele lijn is en hoe je je pony lange lijnen moet aanleren, maar je denkt wel dat je de pony veilig voor de wagen kunt gaan zetten?

Wees aub verstandig en zorg voor goede hulp. Het kan met mennen echt heel erg fout gaan als je pony een keer schrikt, struikelt, ervandoor gaat of noem maar op. Nog erger dan met rijden, want je hebt achter de wagen nu eenmaal minder te zeggen omdat er meer afstand is tussen jou en het paard en omdat je ook de gewichthulp mist. We roepen niet om te pesten dat je hulp moet zoeken van een ervaren beleerder. Wat is trouwens je reden om dat niet te willen? Waarom wil je niet onder begeleiding ervaring opdoen? Heb je überhaupt menervaring?

MarliesV

Berichten: 15241
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Pony beleren voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 21:37

Weerlicht, degene boven mij post wel een duidelijke post. Hier ben ik het volledig mee eens.

Je hebt nog veel te leren voor je gaat mennen. Dubbele lijnen is een manier van longeren die een mooie basis is voor het beleren voor de wagen. Ik denk dat het voor jou en voor de pony goed is om samen te gaan lessen en zo het op te bouwen. Anders ben ik bang dat er ongelukken gaan komen en dat wil niemand.

Givernydw

Berichten: 146
Geregistreerd: 29-08-11

Re: Pony beleren voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 21:42

Nou ik heb hulp van een prof die het zeker beter weet! Jullie denken meteen aan mennen en dat is het niet dus ga eerst maar kijken wat ik bedoel voor je gaat reageren

capopjekop

Berichten: 30678
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Pony beleren voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 21:44

Hallo even dimmen zeg, wij denken mee met jou. Als je nu gewoon even antwoord geeft op de vragen dan kunnen we beter meedenken. Je begint nu pas over een prof, terwijl je het daarvoor de hele tijd alleen wil gaan doen. Als jij gewoon meteen duidelijk vertelt wat je bedoelt dan geven wij ook gerichtere antwoorden. Al vraag ik me af of ik daar nog wel zin in heb als jij zo aangebrand reageert :')

MarliesV

Berichten: 15241
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 21:45

Ik trek bij deze mijn handen er van af. Een eigenwijze 12 jarige die het beter denkt te weten dan bokkers met een berg ervaring, laat maar gaan.

TS, succes met het beleren en het samenwerken met de prof. Hoop niet over een tijdje een topic van je te lezen waarin jij of je pony een flink ongeluk mee heeft gemaakt.

Givernydw

Berichten: 146
Geregistreerd: 29-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 21:46

een prof die geeft me de tips en dan kan ik er noet tegen dat ik afgebrand word

capopjekop

Berichten: 30678
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Pony beleren voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 21:47

Waar wordt jij afgebrand? Ik zie het niet hoor. Is die prof er ook bij terplekke? Wat voor een ervaring heb je met mennen?

gordonb
Berichten: 16
Geregistreerd: 05-11-11
Woonplaats: zuid holland

Re: Pony beleren voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 22:05

als je een prof achter je heb staan, snap ik me god niet dat je hier op bokt om uit leg vraagd!!

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Re: Pony beleren voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 22:10

RT-P >> AR

xSCWx
Berichten: 7068
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 22:14

Rustig aan @weerlicht, we proberen je te helpen.
Ik zie nu dat je 12 bent, dan kan je beter iemand erbij hebben. Een prof kan je super tips geven, maar wat heb je aan die tips als je pony met wagen en al op hol slaat, omdat je te snel wilde beleren?
Realiseer je dat het erg gevaarlijk kan zijn als je niet zeker weet waar je mee bezig bent.
Ik zie in je profiel dat je hebberig bent. Je wil je pony voor de kar en wel NU! Nee, zet dat van je af alsjeblieft. Als je nu een fout maakt heb je kans dat je pony nooit meer voor de wagen.kan. Dan sla je jezelf echt voor je kop!

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Pony beleren voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 22:42

Bepaalde dingen kun je opzich prima zelf doen, maar gezien je leeftijd (waarmee ik niks verkeerds mee bedoel) denk ik dat je dit ook beter onder begeleiding kunt doen van een volwassen met een aantal jaren aan ervaring met paarden, longeren etc.

Zelf heb ik mijn pony enige tijd geleden laten beleren. Hij was al beleerd onder het zadel, verkeersmak etc. Weet niet of jouw pony al verkeersmak is? Uiteraard heel belangrijk! Je zou met 'm kunnen gaan wandelen (gewoon aan 't halstertouw, dus niet meteen lange lijnen) eventueel met een ander rustig en kalm paard erbij.

Heb je je pony al eens aan de gewone longe gehad? Dus niet dubbele lijnen? Dan kun je denk ik daar beter eerst mee beginnen voordat je het al meteen heel 'spannend' gaat maken met twee. Krijg jij ook ervaring met 1 en kun je dit uiteindelijk uitbreiden naar 2.

Dubbele longeerlijnen is trouwens dat je aan iedere kant van het bit een longeerlijn hebt, de binnenste longeerlijn gaat dan via de longeersingel naar je hand en de buitenste gaat óf over de rug of achter de kont langs en dan naar je hand. Hierdoor heb je een betere inwerking op de mond en kun je als het ware je pony sturen. Maar dit is allemaal nog best lastig, zeker als je nog weinig ervaring hebt met longeren al met 1 longe.

Dus zorg dat hierbij gewoon altijd iemand bij je heeft die je hierbij kan helpen en je tips kan geven. Zo kun je mooi je pony al goed de commando's leren! Mijn pony kon deze natuurlijk wel al, maar een goede manier om ze er als het ware in te stampen. Wel is mijn advies om dan je pony echt weg te laten brengen naar een professioneel iemand. Ik weet niet waar je vandaan komt maar kijk eens in de FAQ daar staan een aantal bedrijven die je pony kunnen beleren. Dan kun je er nog jaren plezier van hebben!

JoyCiej007

Berichten: 17423
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 22:45

weerlicht schreef:
Pipo ik weet wel wat ik doe hoor ik ver***** mijn pony niet.. Ik heb wel ervaring met tuig alleen ik weet niet hoe ik goed mn pony beleer



mennen is iets anders dan beleren. ga niet zelf aanprutsen, bel een ervaren instructeur/beleerder en doe het samen onder góede ervaren begeleiding, of breng je pony weg naar een beleerstal.

verkl***ten hoeft niet expres te gaan. maar je moet dondersgoed weten waar je mee bezig bent. Gezien het feit dat jij die ervaring niet hebt, (en gezien je leeftijd) is de kans dat het verkeerd gaat alleen nog maar véel en véel groter. Als er dan iets mis gaat, gaat het vaak ook goed mis, en dan is het nog héel erg moeilijk om je pony alsnog voor de wagen te krijgen, want die vergeten dat meestal echt niet zomaar. En da's zonde. Dan neem je het risico op schade aan je pony (en aan jezelf) en dit met het risico dat het zo fout gaat, dat poown nooit meer ook maar in de buurt van een wagen wil komen.......

weerlicht schreef:
Nou ik heb hulp van een prof die het zeker beter weet! Jullie denken meteen aan mennen en dat is het niet dus ga eerst maar kijken wat ik bedoel voor je gaat reageren


Ahah. Misschien moet je zelf dan duidelijker zijn??? Je plaatst je topic op AR: Aangespannen rijden........... 99% ménnen.
Je zet het woord 'SULKY' in grote letters in je beginpost, je topictitel zegt: 'pony beleren voor de kar'. Als ik in je profiel kijk, zie ik iets met 'draverijen'.

1. is daar een ander forum voor op Bokt.

2. of je nou je pony wil beleren voor de sulky á la draverijen of je wil je pony voor de wagen beleren á la mennen, dan nog is het vreselijk onverstandig om daar helemaal zelf mee aan de slag te gaan als je daar geen enkele ervaring mee hebt.
Daarnaast lijkt het me niet dat het hier om draverijen/drafsport gaat, want je noemt in je beginpost zelf dat je een 'mini-paardje' hebt.

Dus ehm....... schiet mij maar lek?

p.s. zeker niet om je bang te maken, maar dit filmpje toont wellicht wat beter wat ik (en de rest hierboven mij) je proberen duidelijk te maken. Deze mensen dachten zelf ook ongetwijfeld dat ze goed bezig waren. In werkelijkheid halen ze de meest idiote dingen uit op de meest achterlijke manier, wat dus resulteert in, tsja.......... kijk zelf maar.

pipo

Berichten: 8228
Geregistreerd: 25-03-11

Re: Pony beleren voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 06:55

dat filmpje... brr stelletje achtelijke!!! ben benieuwd hoe alles is afgelopen daar want toen ze stopte met filmen lag er 1 op de grond maar de pony stond nog steeds vast aan de wagen. brrrr!

Nou zal het niet zo'n vaart lopen met een mini, maar de effecten zijn voor de pony hetzelfde!
Ik heb mijn tinker zelfbeleerd, maar mijn welsje ga ik ook wegbrengen want die is veel sneller nerveus ed. Ze kent alles,onder het zadel,buitenrijden,longeren enkel en dubbele lijnen en toch begin ik er niet aan.
Je kan je pony maar 1x verpesten, daarna kost het alleen maar veel meer moeite en vaak geld om het weer te corrigeren.

Je schrijft haar mond is te zacht... is ze bitloos gewend of uberhaupt al ergens aan gewend? want met halsterje gaat t niet. Begin bij het begin en neem wat wijze raad aan van die ouwe meiden hierzo. We zeggen het heus niet om je te plagen of om je te laten merken dat je zo jong bent, maar om jou en vooral je pony te beschermen.
Beleren is zoals het filmpje duidelijk laat zien, niet een kwestie van tuig opgooien en gaan.