blijft jullie draver ook zo goed in conditie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sabien88
Berichten: 318
Geregistreerd: 18-07-11
Woonplaats: Noord Holland

blijft jullie draver ook zo goed in conditie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 20:53

Wat mij opvalt aan mijn draver Bo is dat hij zo een goede conditie heeft.

Toen ik hem 7 maanden terug kreeg had hij goede conditie, hij reed paar keer per week op strand, veel buiten en in bak.
Toe kwam hij bij mij en ben ik lekker elke dag buiten gaan rijden met hem
Nu is het hier al een tijdje zo slecht weer, hard regenen, sneeuw, storm, glad enz. Hierdoor wel buiten gereden (enige mogelijkheid) maar veel minder dan voorheen. Nu heeft hij wegens sneeuw en ijzers 2 weken niet gereden en is zijn conditie nog steeds super!!!

Hebben jullie dit ook en evt hiervoor een verklaring?
Mijn ervaring is bij vorige verzorgpaarden haflingers, tinkers, kwpn'ers dat hun conditie zo snel achteruit gaan.

rox_en_wilvy

Berichten: 788
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: lelystad ~ paard in Hulshorst (veluwe)~

Re: blijft jullie draver ook zo goed in conditie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:56

Dravers worden al vroeg getraind, dus hun basis conditie ligt al best hoog! En het is per paard wel verschillend hoor! Ik toevallig ook een draver met super conditie, maar ken er ook 1 die na 45 minuten op is!

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: blijft jullie draver ook zo goed in conditie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 09:08

Dravers hebben een enorme will to please.
Ze gaan door, terwijl ze eigenlijk niet meer kunnen, lopen zich zelf kapot.
Uitzondering daargelaten. Maar die 2 van mij zouden zich liever stuk lopen dan op te geven.

WendyBZ

Berichten: 13137
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 09:15

Dex2010 schreef:
Hebben jullie dit ook en evt hiervoor een verklaring?


Een paard raakt zijn conditie niet zomaar kwijt na twee weken. Volgens mij wordt het pas na zes weken echt minder. Je kan een paar dus gerust twee weken niet laten werken.

Dex2010 schreef:
Mijn ervaring is bij vorige verzorgpaarden haflingers, tinkers, kwpn'ers dat hun conditie zo snel achteruit gaan.


Dan zal de basisconditie van je Draver beter zijn dan die paarden.

Nina_rex

Berichten: 1846
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:40

Inderdaad, wat zijn nu 2 weken? ;) Ik merk ook aan mijn dravers dat ze hun conditie weken- of maandenlang vasthouden, ook als de endurancetraining op een heel laag pitje staat 's winters of hartje zomer. Ze staan wel 24/7 buiten, waardoor de basisconditie sowieso beter op peil blijft.
Toen Rex vroeger nog van een camping was waar ik werkte, maakten we soms buitenritten van enkele uren, terwijl hij daarbuiten vrij weinig deed (wel ook 24/7 buiten). Dat deed hij prima altijd. En zelfs nu hij 29 is is het altijd opstappen en wegrijden, hij voelt meteen lekker soepel aan en je kunt verder waar je gebleven was. Ook dressuurmatig.

Conditie die op een rustige manier opgebouwd is blijft ook lang behouden. Bij dravers wordt inderdaad al vroeg met basiswerk begonnen (vanaf 1-1,5 jaar al vaak), waardoor ze veel tijd krijgen om conditie en gezond beenwerk op te bouwen. Ook staan bijna alle dravers, ook de koerspaarden, dagelijks in de wei, waardoor hun basisconditie en gezonde gestel ook goed onderhouden blijft.

WendyBZ

Berichten: 13137
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:42

Maar na een jaar is die conditie wel weg hoor, of ze nou vroeger getraind zijn of niet :+

Vealosz

Berichten: 4557
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:43

De conditie van mijn draver is en blijft indd ook super. Heerlijk!

Alice13

Berichten: 2519
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:44

CarinaR schreef:
Dravers hebben een enorme will to please.
Ze gaan door, terwijl ze eigenlijk niet meer kunnen, lopen zich zelf kapot.
Uitzondering daargelaten. Maar die 2 van mij zouden zich liever stuk lopen dan op te geven.


Die ervaring heb ik ook. Voor mij ook een reden om bij mijn nu jonge KWPNer heel goed op te letten niet te veel te vragen. Een paard over de kop werken brengt natuurlijk gevolgen met zich mee. (ik weet dat dat niet je vraag is, maar this wel een ervaring van mij, waar ik je even voor wilde waarschuwen!)

Nina_rex

Berichten: 1846
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:12

WendyBZ schreef:
Maar na een jaar is die conditie wel weg hoor, of ze nou vroeger getraind zijn of niet :+

Misschien wel, maar dan is hij wel veel sneller weer op peil als je gaat trainen. En het ligt er natuurlijk aan wat je wil doen, voor een gewone buitenrit van 2-3 uur hoef je met een draver echt niet speciaal te trainen.

WendyBZ

Berichten: 13137
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:14

Nou... dat hangt ook nog wel van het paard af hoor. := Ook binnen het ras.

charmedxlove

Berichten: 335
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: anna paulowna - noord-holland

Re: blijft jullie draver ook zo goed in conditie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:19

ik denk dat het meer per paard moet bekijken wand mijn paard kan je zo paar weken stilzetten en dan weer opstappen en weer wegrijden.
iemand anders die ik ken heb ik zaterdag mee gereden haar paard heeft normaal ook een goede conditie en onze paarden stonden door het weer even lang stil.
toen we zaterdag op het strand een wedstrijdje gingen doen was haar paard al heel snel bekaf en bezweet terwijl die van mij nog makkelijk grond pakte en op het eind na een aardig aantal km rengalop te hebben gedaan al heel snel weer op adem was ik geef het nog geen 5 minuten en toen was hij weer op adem, terwijl toen zei aan kwam rennen na een tijd helemaal doodop was en zelfs na 30 minuten stappen naar stal en nog even wat verder nog steeds aan het pompen was.

alle 2 dravers ;) dus het ligt echt per paard denk ik eraan ;)

Nina_rex

Berichten: 1846
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 15:28

Dan heb ik denk ik geluk gehad met de mijne. :D Maar ik merk inderdaad wel dat ik bij Bucks (nu 7, tot 3,5 jaar helemaal niks gedaan behalve in de wei staan) meer aan de conditie moest werken die Rex al vanzelf had. Maar of dat dan aan hun achtergrond ligt of aan hun fysieke eigenschappen kan ik niet zeggen, maar ze zijn lichamelijk inderdaad wel ook heel verschillend. :j Rex kan bijv. ook supergoed tegen de warmte, terwijl Bucks het al snel te warm heeft.

WendyBZ

Berichten: 13137
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 15:30

Buck = Rival en Rex=Tammy :+ Loopt beetje gelijk op. Alleen Rival heeft ook als 2- en 3- jarige in training gestaan. Maar daar is niets van blijven hangen hoor :') :D

Sabien88
Berichten: 318
Geregistreerd: 18-07-11
Woonplaats: Noord Holland

Re: blijft jullie draver ook zo goed in conditie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 21:15

Leuk om allemaal te lezen dit! Ik merk ook een verschil ja. Rijd met iemand buitenritten soms. die rijd 7 dagen per week. Ik minder, maar buiten.. En die van haar is aan eind helemaal bezweet en Bo bijna niet tot weinig... Wat mijn soms trouwens wel verbaasd hoor haha

WendyBZ

Berichten: 13137
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: blijft jullie draver ook zo goed in conditie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 21:24

Zweten zegt niets over de conditie :+

Sabien88
Berichten: 318
Geregistreerd: 18-07-11
Woonplaats: Noord Holland

Re: blijft jullie draver ook zo goed in conditie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 21:26

Zijn ademhaling daarbij wel..:-) Maar hoe kan het eigenlijk dat het ene paard zo snel zweet en andere veel minder??

Nina_rex

Berichten: 1846
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 13:13

Hoeveel een paard zweet zegt inderdaad niet veel, sterker nog: goed kunnen zweten is juist een voordeel. ;) Als ik bijv. samen met een vriendin en haar Haf ga rijden, zweet die Haf ook veel later, maar hij heeft het wel veel moeilijker. Doordat hij niet zo snel zweet kan hij zijn warmte niet goed kwijt, en gaat ook de hartslag omhoog. Dit merk je ook met de wintervacht, pas als ze helemaal natgezweet zijn gaan ze vaak lekker lopen. En als je ze scheert merk je dat dat meteen een fitter paard oplevert.
Bij (duur)training verandert trouwens de samenstelling van het zweet: paarden gaan dan naar verhouding meer vocht uitscheiden en minder electrolyten, ze gaan dus zuiniger met hun electrolyten om. Ook gaan getrainde paarden eerder zweten, dus bij een lichaamstemperatuur die minder is opgelopen dan bij een niet getraind paard.

WendyBZ schreef:
Buck = Rival en Rex=Tammy :+ Loopt beetje gelijk op.

Ja daar kan ik me wel iets bij voorstellen. :j Bucks is ook snel wat te zwaar als je niet oplet, dat heeft Rival toch ook een beetje? Rex is nooit te dik, hij moet juist flink eten om op gewicht te blijven.

Marrit13

Berichten: 3383
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: een Friezin in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 14:19

En het is ook al snel zo dat we denken dat we ze goed aan het werk hebben gezet, terwijl ze het eigenlijk met twee vingers in hun neus kunnen door die goeie basisconditie :j Die van is zo lang hij bij mij is nog nooit echt moe geweest na een bakrit of buitenrit. En dat hoeft van mij ook niet, als we maar plezier beleven aan wat we doen ;)

Westernfreak

Berichten: 5496
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 01:01

De basisconditie van Salty is ook goed, maar ik ga er niet van uit dat dat met haar 20 jaar nog een gevolg is van haar koersjaren :D

Na een rustperiode van 2 weken gaat de conditie inderdaad nog niet verloren. En dan heb je ook nog eens verschil tussen rijden (beweging geven) en rijden (echt trainen) natuurlijk en kun je je paard ook nog eens overtrainen (rust = herstel van het lichaam en nodig wil je echt conditie opbouwen).

Avalon_

Berichten: 1242
Geregistreerd: 09-07-08

Re: blijft jullie draver ook zo goed in conditie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:03

Heb me laten vertellen dat een draver vaak in het trotse bezit is van een sporthart, die met minder pompen meer bloed kan rondpompen en dus meer zuurstof naar de organen stuurt. Een fanatieke sporter, wat een koersende draver is ontwikkeld een grote hart, het zogenaamde sporthart.

WendyBZ

Berichten: 13137
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 09:11


Nina_rex

Berichten: 1846
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:52

Het is natuurlijk over het algemeen zo dat bloedpaarden grotere harten hebben, en aangezien de meeste dravers toch flink wat EV in zich hebben kun je wel verwachten dat ze een relatief groot hart hebben en dus veel atletisch vermogen.
Maar ook daar merk ik duidelijk verschil tussen mijn 2 dravers: Rex heeft een rusthartslag van 27 en slaat inderdaad af en toe een slagje over, Bucks heeft op de voorkeuringen nog niet onder de 40 gezeten geloof ik (ook wel een kwestie van ervaring natuurlijk, Rex met al zijn ervaring is compleet relaxed).

rox_en_wilvy

Berichten: 788
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: lelystad ~ paard in Hulshorst (veluwe)~

Re: blijft jullie draver ook zo goed in conditie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:20

Mijn draver heeft in rust een hartslag van ongeveer 32! Een paardenhart kun je trainen in ongeveer 3 maanden! Ik doe elke dag de hartslag meten voor en na het werk, en zie al vooruitgang!

WendyBZ

Berichten: 13137
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:34

Maar een hartslag in rust is ook maar relatief natuurlijk, als die op een wedstrijd gemeten wordt. Je hebt te maken met spanning van paard en ruiter en invloeden van buitenaf. Zo zat die van mij in het eerste seizoen endurance bij de voorkeuring vaak tussen de 50 en 60, later wel rond de 40. Maar ook met rijden is het nogal paardafhankelijk. Die van mij heeft prima conditie, hersteld prima, maar er zijn dagen dat het waait in haar hoofd :') en de hartslagen niet onder de 90 komen :+

rox_en_wilvy

Berichten: 788
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: lelystad ~ paard in Hulshorst (veluwe)~

Re: blijft jullie draver ook zo goed in conditie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:25

Klopt wat je zegt, de mijne heeft op wedstrijden ook een hoge HF, naarmate ze meer ervaring op zal doen zal dat HF ook lager worden. Binnekort kan ik ook gaan rijden met mn hartslagmeter en ben benieuwd hoe ze het doet! De hartslag zegt veel over de conditie, ik hou alles bij en zie echt wel vooruitgang!