Een vraag aan de echte jockey's.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janedieene

Berichten: 1807
Geregistreerd: 29-01-10
Woonplaats: United Kingdom

Een vraag aan de echte jockey's.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 21:37

Hallo bokkers!
Naar aanleiding van mijn nieuwe baantje ben ik me steeds meer af gaan vragen hoe het nou voelt als je een race zou rijden.
En dan niet zoals de ponyrennen, maar een echte, een serieuze.
Wat voor gevoel door je heen gaat, als de startboxen open vliegen, wat voor gevoel je hebt, als je vooraan de groep rijdt, en wat voor gevoel het je geeft als je als eerste over de finish heen komt.
Wanneer weet je nou of je echt hard gaat? Als je ogen gaan tranen van de wind? Als je zo'n raar gevoel krijgt in je buik?
Ik heb zelf nooit echt geracet, niet op een renbaan in een wedstrijd in elk geval.
Natuurlijk wel gewoon in het bos, met de zo genoemde galoppeerpaden.
Jockey's en amateurs/amatrices , een reactie zou top zijn! :j
Groetjes! :evaw:

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Een vraag aan de echte jockey's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 09:28

Ik weet niet over er renpaardjockeys zijn.
Maar weet dat Daandriaan (geloof dat ze zo heet) monte rijd. Dat is draverkoersen onder t zadel. Maar die starten achter een auto, of met een bandenstart.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Re: Een vraag aan de echte jockey's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 10:54

Ik ben geen jockey maar wel vroeger in de trainingen gereden en onder andere startbox training op duindigt. Tranen van de wind krijg je niet want daar hebben ze hele mooie brilletjes voor :) het gevoel dat je krijgt is in 1 woord: kicken.

Janedieene

Berichten: 1807
Geregistreerd: 29-01-10
Woonplaats: United Kingdom

Re: Een vraag aan de echte jockey's.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 21:35

Ja, de meeste jockey's die ik op youtube heb gezien in een interview beschrijven het als vliegen.
Aangezien ik ook nog nooit gevlogen heb weet ik ook nog niet hoe dat voelt :+
Volgensmij zijn er niet heel erg veel jockey's op bokt, ofwel?

xkimmie

Berichten: 431
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Deurne

Re: Een vraag aan de echte jockey's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 21:50

Ik rij nog niet in de koers, tot nu toe alleen in de training maar ik zou het ook beschrijven als kicken.
Het mooiste is snelwerken met 2 paarden naast elkaar en voelen dat ze beide net iets sneller willen zijn zonder ook maar iets van ze te vragen.

Janedieene

Berichten: 1807
Geregistreerd: 29-01-10
Woonplaats: United Kingdom

Re: Een vraag aan de echte jockey's.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 22:22

xkimmie Bedankt voor je reactie!
Hoe bevalt zo'n opleiding van de BRS eigenlijk?

xkimmie

Berichten: 431
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:43

Janedieene schreef:
xkimmie Bedankt voor je reactie!
Hoe bevalt zo'n opleiding van de BRS eigenlijk?


De opleiding op de BRS is heel goed om mee te beginnen omdat het een goede basis is. Ik vind alleen persoonlijk dat de paarden op de school te makkelijk zijn in vergelijking met de paarden in training maar dat komt natuurlijk omdat die zo fit zijn als maar kan.

Janedieene

Berichten: 1807
Geregistreerd: 29-01-10
Woonplaats: United Kingdom

Re: Een vraag aan de echte jockey's.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 23:00

Hihi, denk dat ik nu een heel klein beetje mee kan praten.
Ben vandaag gaan rijden met de meneer waar ik werk.
Hij op 1 van zijn ren paarden (arabier) en ik gewoon op mijn eigen arabiertje.
Mijn paardje is niet zo snel gestimuleerd om echt snelheid te maken, dus daarom was ik nog nooit voluit gegaan met hem.
Nou wij reden naar de ermelo'se heide, voor de genen die het kennen, waar je dus ook hele lange paden hebt.
Hij zegt echt zo: dus, je wou wel eens weten hoe snel je paardje is?
Ik: ja eigenlijk wel.
Hij: nou, dit is de tijd om het uit te proberen, klaar?
Ik: *Glunder* Jahoor :D

Nou, hij gaf me toch een bok toen die mocht gaan, in eerste stantie hielden we het zelfs nog bij, en het ging echt hard..
Maar na zo'n 800 meter dacht sientje volgensmij dat hij geen kans meer maakte en verslapte wat.
Toen we weer stapten was mijn hele gezicht nat, puur van de tranen van de wind.
Ge-wel-dige ervaring :j

Gaan we zeker vaker doen!

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Een vraag aan de echte jockey's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 23:06

zo te horen had jij een fijne dag. En dat je arabje na +/- 800m opgaf is vrij normaal voor een "ongetraind" paard.
ik heb zelf een EV en rij soms EV's voor anderen. Koers zou niks voor mij zijn, maar snelwerk blijft keer op keer kicken. En het is zoals xkimmie zegt, het fijnst is met 2 zij aan zij trainen en voelen hoe ze zelf telkens een tandje bij steken

Janedieene

Berichten: 1807
Geregistreerd: 29-01-10
Woonplaats: United Kingdom

Re: Een vraag aan de echte jockey's.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 21:13

De meneer, ja ik weet het vreemde naam, maar goed, de meneer zei dat, met wat goede training hij nog best snel kon worden voor zo'n kleintje.
Dus ik hoop, dat we over zo'n 1,5/2 maanden hem iets langer en beter bij kunnen houden.
Zal mijn mamsie eens lief aankijken en vragen of ze foto's wil maken :j

Janedieene

Berichten: 1807
Geregistreerd: 29-01-10
Woonplaats: United Kingdom

Re: Een vraag aan de echte jockey's.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 21:15

Ohja, en als onwetende, wat is dat eigenlijk met die dekentjes op kont in de training?
Gewoon uit nieuwsgierigheid.

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Een vraag aan de echte jockey's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:27

uitrijdekens om de nieren en spieren van de paarden warm te houden. Meestal worden ze wel opgetrokken na de opwarming tijdens het snellere werk en terug gelegd bij het uitstappen om te voorkomen dat de spieren te snel afkoelen en gaan verkrampen.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9341
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:56

xkimmie schreef:
Janedieene schreef:
xkimmie Bedankt voor je reactie!
Hoe bevalt zo'n opleiding van de BRS eigenlijk?


De opleiding op de BRS is heel goed om mee te beginnen omdat het een goede basis is. Ik vind alleen persoonlijk dat de paarden op de school te makkelijk zijn in vergelijking met de paarden in training maar dat komt natuurlijk omdat die zo fit zijn als maar kan.

Er staan ontzettend veel verschillende paarden op de brs.
Bij mij waren de paarden bij de trainer nu juist weer veel makkelijker.
Niet zo'n stalen monden en veel minder bokken e.d (ok behalve de jaarlingen/ 2 jarige)

Janedieene

Berichten: 1807
Geregistreerd: 29-01-10
Woonplaats: United Kingdom

Re: Een vraag aan de echte jockey's.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 22:20

Maar hoe zit dat dan, met de BRS, het was toch iets met onder de 20 jaar en onder de 60 kg dat je de opleiding vergoed kreeg?

Kimmsel

Berichten: 831
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 20:30

petitparis schreef:
zo te horen had jij een fijne dag. En dat je arabje na +/- 800m opgaf is vrij normaal voor een "ongetraind" paard.
ik heb zelf een EV en rij soms EV's voor anderen. Koers zou niks voor mij zijn, maar snelwerk blijft keer op keer kicken. En het is zoals xkimmie zegt, het fijnst is met 2 zij aan zij trainen en voelen hoe ze zelf telkens een tandje bij steken


Ik heb een arabiertje van de renbaan, maar ook hij houdt het niet eeuwenlang vol op topsnelheid. Moet wel zeggen dat hij in een gewone galop zo 7 km doordendert met zo nu en dan even wat sprintjes op (+-) topsnelheid. Hij rust gewoon uit in de momenten waarop hij iets rustiger galoppeert. :) Moet zeggen dat hij nu een beetje uit conditie is, want ik heb minder tijd om hem te rijden in verband met mijn opleiding.
Hoe ik het gevoel zou omschrijven? Tja, het gaat gewoon zó hard! (zeker wel tranen in mijn ogen van de wind), en soms als je denkt dat hij al op zijn hardst gaat, trekt ie opeens nog even aan!
Hij heeft het op het strand een keer gewonnen van een Engels Volbloed, en ook talloze keren van een 1.70 appaloosa hengst. Poeh, hoe trots ik toen was!

Echt een gaaf gevoel hoor, vooral de start, waarbij hij dan als een gek vooruit schiet. Echt, zo leuk!

Janedieene

Berichten: 1807
Geregistreerd: 29-01-10
Woonplaats: United Kingdom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 22:13

Hmm ik krijg de kriebels van al jullie verhalen :D