Aangalopperen draver.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tesssx
Berichten: 94
Geregistreerd: 20-06-11

Aangalopperen draver.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 23:20

Heelloooo

Door bokt kom ik er nu achter dat eigenlijk best veel mensen een draver hadden, waaronder ikzelf :)

Ik heb een draver waarmee ik bitloos rijd, en gewoon recreatief, en dat gaat hardstikke goed. Ik heb haar nu bijna een half jaar.
Ik krijg als het lang licht is ook 1 keer in de week les in een bak, om stelling te oefenen enzo, maar dit vind ik een beetje saai..

Ik vind het best leuk om te springen, en als ik door de duinen rijd spring ik weleens over een bosje, wat mijn paard ook wel leuk vind.

Mijn paard vind het heerlijk om te galopperen, alleen meestal als ze galoppeert is het zowat rengalop! Als ik buiten rijd, dus niet in de bak, moet ik altijd echt de ruimte ervoor nemen, en ook echt de tijd om terug te gaan naar de draf. Ze vind het ook wel lastig om aan te galopperen, maar het lukt wel meestal.
Met een ander paard erbij galoppeert ze nog harder, alsof het een wedstrijd is (soms). Maar als ik alleen rijdt op het strand mag ze als ze rustig is wel wat harder.
Ik vind het belangrijker dat ze rustig galoppeert, dan heel druk.

Ze mag van mij dus best wat harder galopperen zolang ze maar rustig is. Dat heb ik liever dan dat ze in een langzaam galopje heel druk gaat doen. Maar dat snappen jullie wel. :)

Hoe kan ik leren beter aan te galopperen?
In de bak vind ze het ook wel lastig maar daar komt ze makkelijker terug omdat de bak niet zo groot is. In de bak galoppeer ik meestal alleen voltes die ik wat ruimer maak, ze gaat soms te snel voor de hoeken, en dan kan ze zich verstappen (is al een keer gebeurt, kon ik 2 weken niet goed meer draven).

WendyBZ

Berichten: 13138
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: Aangalopperen draver.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 23:23

Oefenen en trainen. Sterker maken met veel overgangen. Dat ze buiten zo hard gaat is onbalans, dat moet je trainen.

Daantjee12

Berichten: 3082
Geregistreerd: 17-03-09
Woonplaats: Delft

Re: Aangalopperen draver.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 23:25

Ik ga idd met WendyBZ mee :j Veel oefenen en sterker maken.

Tesssx
Berichten: 94
Geregistreerd: 20-06-11

Re: Aangalopperen draver.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 15:14

'k snapt ut. Balans vind mijn paard nogal moeilijk. Ik moet er voor mezelf ook nog beter aan werken om zo stil mogelijk te zitten enzo, maar dat gaat al steeds beter. Als het langer licht is kan ik weer in de bak gaan rijden en daarmee nog beter trainen, omdat ze dan echt stelling door moet zetten, dat is ook al beter voor het balans van mijn paard en mij.

xAronx

Berichten: 179
Geregistreerd: 26-01-12
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:17

Ik rijd zelf ook een draver en je moet proberen veel overgangen te maken. Natuurlijk ook veel oefenen en trainen. Probeer zo veel mogelijk de controle over hem te houden en probeer zelf je tempo te regelen en dat veel oefenen!

Tesssx
Berichten: 94
Geregistreerd: 20-06-11

Re: Aangalopperen draver.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 18:25

Bedankt allemaal! Het aangallopperen gaat al best goed, alleen nu ligt het probleem weer bij het afremmen. Het duurt echt heel lang voordat ik haar eindelijk weer in de draf heb en dan uiteindelijk stap. TIps?

Westernfreak

Berichten: 5497
Geregistreerd: 06-05-01

Re: Aangalopperen draver.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 17:01

Toch maar werken aan de basis door middel van dressuur. Het mag wel saai zijn, maar je traint hierdoor wel je paard zijn lijf en (niet onbelangrijk) de gehoorzaamheid ;)

De rem is het belangrijkste middel dat je hebt en zeker buiten is het wel handig om er een goede rem op te hebben zitten! ;) Ik zou veel overgangen rijden (dit kan overigens ook prima buiten) en zorgen dat JIJ het tempo bepaald, niet je paard. Niet alleen draf-galop-draf overgangen, maar ook tempowisselingen in stap en draf (galop zou ik pas later doen als je meer controle hebt).

lovesnico

Berichten: 26
Geregistreerd: 29-09-11
Woonplaats: amersfoort

Re: Aangalopperen draver.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 14:53

Veel trainen. En inderdaad niet zo maar laten rennen de stop knop is zoals westernfreak al zei erg belangrijk ! Gelijk beginnen met stap al jou tempo aan houden te rustig tempo en dat opbouwen, zodat ie naar jou luisterd

CassieUltra

Berichten: 342
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 16:17

Ik heb ultra nu 2 jaar,
zij heeft zowel de draf nog niet rustig onder controle, wanneer zij een volte moet lopen dan valt ze heel erg naar binnen,
we zijn nu alles rustig aan het opbouwen,
veel overgangen rijden, longeren, en stellingen vragen, volte's etc.
Ook met galop heb ik echt verschrikkelijk bang in het zadel gezeten
ze ging zo hard, en sloeg ineens af, toen hing ik naast me zadel.

Wanneer wij echt aan de galop gaan werken, gaan wij het voortaan proberen over balkjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 16:58

Mijn verzorgpaard is ook een draver, en die kan in de bak ook niet / moeilijk aan galopperen.
Ik denk dat je gewoon veel moet oefenen, oefenen, oefenen en oefenen.

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Re: Aangalopperen draver.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 00:34

Haha ik ken t, als ik alleen ga kan ik draven met 2 kmp/h zonder spanning op de teugels, eenmaal in galop (kleine hulp gelukkig) is ze als een kanonskogel weg, en duurt t ook een behoorlijke afstand voor ze weer draaft (ze moet eerst t tempo behoorlijk afnemen, dan pas kan ze overgaan in draf).
Een questie van veel trainen buiten, misschien een scherper bitje tot ze het ' begrijpt ', met de hackamore (lange scharen) galopeert ze bijna op de plek buiten!

Het aangaloperen is veel oefenen, in de rijbak! Zorg dat hij rustig draaft, geen beenhulpen geven, zet hem op een volte, na 2/3 cirkels spoor je goed stevig aan, binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel, echt stevig, hij hoort gelijk aan te galoperen. Bij mijne moest ik m in t begin echt met de sporen zohalf stampen omdat hij het zó zwaar vond, nu (8 maanden later, afgelopen 4 maanden alleen nog maar buiten gereden, in t bos) galopeerd ze aan bij een duidelijke kuitdruk, binnen blijft ze dan ook rustig, buiten crost ze dan weg, dit mag ze eigg ook van mij, ik ga haar niet constant dwars zitten :)

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Re: Aangalopperen draver.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 00:36

Btw leren goed galoperen is voor het leren rustig galoperen, doorlaten galoperen en vanuit die positie verzamelen.

Tesssx
Berichten: 94
Geregistreerd: 20-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 23:27

xSlvna schreef:
Haha ik ken t, als ik alleen ga kan ik draven met 2 kmp/h zonder spanning op de teugels, eenmaal in galop (kleine hulp gelukkig) is ze als een kanonskogel weg, en duurt t ook een behoorlijke afstand voor ze weer draaft (ze moet eerst t tempo behoorlijk afnemen, dan pas kan ze overgaan in draf).
Een questie van veel trainen buiten, misschien een scherper bitje tot ze het ' begrijpt ', met de hackamore (lange scharen) galopeert ze bijna op de plek buiten!

Het aangaloperen is veel oefenen, in de rijbak! Zorg dat hij rustig draaft, geen beenhulpen geven, zet hem op een volte, na 2/3 cirkels spoor je goed stevig aan, binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel, echt stevig, hij hoort gelijk aan te galoperen. Bij mijne moest ik m in t begin echt met de sporen zohalf stampen omdat hij het zó zwaar vond, nu (8 maanden later, afgelopen 4 maanden alleen nog maar buiten gereden, in t bos) galopeerd ze aan bij een duidelijke kuitdruk, binnen blijft ze dan ook rustig, buiten crost ze dan weg, dit mag ze eigg ook van mij, ik ga haar niet constant dwars zitten :)


Dat klinkt precies als mijn paardje :)
Ik ga niet met een ander hoofdstel rijden, omdat het gewoon kan met dit hoofdstel( bitloos, kaakgekruisd volgens mij), en zo moeten we het ook leren. Ook ga ik alleen op buitenrit oefenen, ik ben gestopt met lessen in een bak omdat ik dat niet leuk vind en als ik iets doe wil ik er wel plezier van hebben

Voor iedereen:
Het aangalopperen gaat al steeds beter door veel geoefend te hebben! Het lukt ook steeds beter haar meteen zachter te galopperen, ondanks dat zacht galopperen nog altijd iets harder is dan het gemiddelde paard, maar dat vind ik niet erg. Bedankt voor jullie tips!